witte waas na schoonmaak filter


Misschien versta je onder verversen een nog grotere hoeveelheid?

Juist. Als ik de spons van de Aquaflow in de nano wil doen dan neem je een ijsbakje met aquawater en daar spoel je hem licht in uit en dan ben je hooguit 500ml water nodig uit de bak en dat noem ik geen verversen ;)
Het is maar net wat je onder verversen verstaat denk ik Raoul en zo n beetje is voor mij geen verversing:D:D
 
Waarom vraag ik me dan af want de bacterien hebben een brede range volgens mij voor wat betreft waterwaarden.
Bacteriën kunnen zich in een hele brede 'range' aan waterwaardes ontwikkelen dat is zeker waar. Echter net als vissen hebben ze wel degelijk moeite met schommelingen in zowel temperatuur als zuurgraad en kunnen zich niet zo snel aanpassen. Het kan zelfs zo zijn dat de bacteriën zich tijdelijk helemaal op non-actief instellen (een soort interne beveiliging) na een temperatuur of PH schok. Het komt natuurlijk uiteindelijk wel weer goed maar voor de korte termijn kun je wel degelijk met kraanwater de bacteriën die je overhoudt tijdelijk helemaal 'uitschakelen'.

Daarom zeg ik altijd aquariumwater. Kleine moeite groot plezier. Het kost tegenwoordig zelfs meer moeite deze stelling op dit forum te verdedigen dan het daadwerkelijk aan tijd kost om een emmer met aquarium water te vullen :engel:.
 
Het komt natuurlijk uiteindelijk wel weer goed maar voor de korte termijn kun je wel degelijk met kraanwater de bacteriën die je overhoudt tijdelijk helemaal 'uitschakelen'.

ja dat was me bekend en ze kunnen inderdaad in een veilige modus gaan maar gelukkig heb je vaak nog heel veel in je bodem waardoor je van zo n korte periode denk ik weinig merkt. In de EU die ik eerder al aanhaalde merk je ook dat veel met kraanwater de sponzen uitspoelen zonder merkbare gevolgen.
Maar goed het gebruiken van wat aquawater is voor de zekerheid een kleine moeite inderdaad.
 
Dit soort discussies vind ik bijna levensgevaarlijk. Straks komt hier weer iemand met allerlei cijfers aan tonen waarom iets wel of misschien niet zo is. En dan moeten we dat allemaal weer na gaan rekenen waarna de oorspronkelijke cijferleverancier melding maakt van een vergis, of een mindere waarschijnlijkheid dat ik dit ontdek, waarna we weer voor voren af aan beginnen.... En dat allemaal terwijl we het over een witte waas zouden moeten hebben door een wat te stringente schoonmaak...
 
De waas wordt gelukkig al minder. Zie afbeelding
 

Bijlagen

  • 15795408466783522313349586216536.jpg
    15795408466783522313349586216536.jpg
    29.2 KB · Weergaven: 96
Gewoon iets te fanatiek schoongemaakt verlopig maar weer een hele poos laten staan ondanks dat ik 5 oranda vissen heb die behoorlijk vervuilen laat ik de filter zo ceel mogelijk met rust
 

Terug
Bovenaan