Wat is er nieuw

(Wond) black molly

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fee
  • Startdatum Startdatum

Fee

Member
Lid geworden
13 november 2020
Leeftijd
24
Beste vissenliefhebbers,

Ik plaats dit bericht voor een vriend die onlangs iets afwijkend had gevonden bij zijn black molly (zie foto).
Het lijkt bij de vis alsof er een 'hap' is genomen aan de zijkant van zijn rechterbuik. Hij heeft een bak van 40 liter, met 3 black mollys en 2 corry dora's. Een keer per week ververst hij 40% van het water de temperatuur heeft een spreiding van 26-28 graden. Éen van de black mollys is af en toe wat agressiever en jaagt de andere soms op, maar omdat deze op de foto het grootst en imponerends is, wordt hij minder lastig gevallen.

Sinds vorige week vrijdag (14-05) merkte hij op dat er plotseling een grote wond op één van zijn black mollys zat. Echter hiervoor was er niks aan de hand, het kwam uit het niets er zat ook geen klein wondje hiervoor. Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe dit verholpen kan worden? Via internet kwamen we alleen uit op gatenziekte en we dachten zelf misschien aan een parasitaire ziekte, maar dit schatten wij klein omdat het plots kwam en niet een opbouwend proces is.

Alle tips zijn welkom, thanks in advance 😄

Bijlagen

• Black molly vis .jpeg
    Black molly vis .jpeg
    118.8 KB · Weergaven: 218
Waarschijnlijk 1 keer gebeten door de agressieve vis, niet heel erg maar pas op, de vis kan verstoten worden en nog meer gebeten worden. Ik zou hem voor nu apart zetten.

Zitten er meerdere mannetjes in de bak? Ik zie op de foto twee black mollies met een gele streep over de rugvin namelijk. Dus waarschijnlijk jagen ze elkaar op (dat kan gepaard gaan met bijten).
Daarnaast is een bakje van 40 liter echt te klein voor black mollies helaas. Dit kan ook een oorzaak zijn dat ze elkaar opjagen (en gestresst raken. Gestreste vissen worden sneller ziek.)

https://www.aquainfo.nl/artikel/poecilia-sphenops-black-molly/

Ik denk dat een 40 liter bak ook veel stress geeft bij deze visjes en daar kan je vriend/kennis beter een ander huisje voor proberen te zoeken.

Super bedankt voor de snelle antwoorden, ik heb het doorgegeven. Het zijn inderdaad drie mannetjes in de bak. Hij had zelf op een site gekeken (volgens mij heet die visitmeter), waarin stond dat het aantal vissen daarin wel kon. Zelf heb ik ook gekeken voor mijn aquarium want ik heb een 180 liter met 2 sluiers en 2 algen eters, echter bij deze site moet je wel rekening houden met de uiteindelijke grootte van de vis, want mijne zijn nog erg Klein en volgens die site zou ik 5 sluiers erin kunnen doen haha, dus niet heel representatief. Ik had zelf ook nog even gekeken hoeveel ruimte de black mollies nodig hebben maar ik kon alleen vinden dat in een tropisch aquarium er rekening gehouden moet worden met 1 cm his is 1 liter water (min het grind planten en decoratie natuurlijk). Hij vroeg zich af of de (meest agressieve) black molly bij mij erin zou kunnen (mijn aquarium is 24 graden) ik weet alleen niet of dit heel handig is, hebben jullie daar nog tips voor? 😊

Zitten er meerdere mannetjes in de bak? Ik zie op de foto twee black mollies met een gele streep over de rugvin namelijk. Dus waarschijnlijk jagen ze elkaar op (dat kan gepaard gaan met bijten).
Daarnaast is een bakje van 40 liter echt te klein voor black mollies helaas. Dit kan ook een oorzaak zijn dat ze elkaar opjagen (en gestresst raken. Gestreste vissen worden sneller ziek.)

https://www.aquainfo.nl/artikel/poecilia-sphenops-black-molly/
Op deze site staat vanaf 80 cm.
Je kunt ook kijken op www.seriouslyfish.com

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan