Woonoppervlakte garnalen


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Zodra mijn bak is ingedraaid, wil ik graag na verloop van tijd een kolonie neocaridina garnalen erbij houden.

Om een beetje goed te kunnen nadenken hoeveel andere bewoners ik erbij kan houden qua vis (ik wil geen garnalen gaan kweken, ze moeten zich gewoon in stand houden. Dus dat er af en toe baby's gesnoept worden vind ik niet erg) zou ik graag weten wat ik moet rekenen.

Op de ene website lees ik dat je per garnaal ook 1cm per liter moet rekenen (maar dan zit je bak wel hel snel overvol als ze wat kweken), en op andere plekken lees ik dat je ze niet zo moet rekenen omdat ze weinig belastend zijn voor je aquarium.

Waar moet ik nu vanuit gaan?

(en weet er iemand goede plekken waar ik ze kan kopen/bestellen. Ben zelf van regio Antwerpen/België.)
 
Das wel een goeie vraag en ben ik ook benieuwd wat er voor antwoorden gaan volgen.
 
Er zijn kwekers die gerust 10 garnalen / liter water houden (Voorbeeld: 40 liter aquarium * 10 garnalen = 400 garnalen).

Maar 5 garnalen / liter water is net zo mooi (Voorbeeld: 40 liter aquarium * 5 garnalen = 200 garnalen).
 
Zo, dan zou ik 350 garnalen kunnen houden. Maar hoe zit het dan als je er ook vissen bij wil houden? Moet je dan minder garnalen per liter rekenen? Ivm de vissen?

Ik heb al wel gelezen dat je ZO aan die 350 zit :D
 
Ja, maar dan moet ik dus per 5 garnalen een liter rekenen, die ik dan minder heb om vissen te zetten, toch?

Stel ik heb 50 garnalen, dat is dan 10cm vis dat ik minder kan zetten? Of steekt dat niet zo nauw? Gezien garnalen zo snel kweken en het overzicht zoek raakt?
 
Je kunt het beste een goed bestand qua vissen hebben en daar dan de garnalen bijdoen. De belasting van garnalen in je aquarium is kleiner dan die van vissen. Het rekenen van een cm vis per liter gaat vaak niet op en is meer een soort ruwe schatting. Veel is afhankelijk van de grootte, vervuiling en gedrag van de vis.
Ik zou met een groepje van 20 garnalen beginnen. Meer mag ook natuurlijk.
 
Maar de garnalen gaan dan eender hoe niet voor overbelasting zorgen wanneer ze uitbreiden?
 
Nee hoor. In mijn bak van 75 liter liepen in de hoogtijdagen waarschijnlijk tussen de 200-300 garnalen in zonder probleem.
 
Ok. Dus ik kan een vissenbestand opstellen en ik moet mij van de garnalen niet al te veel aantrekken dan.
 
Na een paar keer zoveel garnalen in een bak gehad te hebben heb ik zelf het gevoel dat 10 per liter echt de max is met garnalen en moet je er ook echt geen vissen bij hebben.
Net wat Thea zegt,als je met ongeveer 20 start zit je een tijd goed en als na verloop van tijd de garnalen flink zijn toegenomen kan je er altijd nog verkopen of weggeven bv.
 
Ok. Met 15-20 garnalen om te starten kan ik gewoon naar hartelust mijn vissenbestand opbouwen dan en als het er teveel worden verkopen. Toch?
 
Ik begrijp hieruit dat je een 35 liter bak hebt? In dat geval: Welke vissen wil je houden? Want veel meer dan een Betta kun je daar eigenlijk niet in houden.
 
Nee, ik heb een 70 liter bak. Ik wil er graag, naast de garnalen, 1 soort schoolvis in houden en 1 koppel/trio.
Schoolvis wordt waarschijnlijk corydoras pygmaeus, boraras brigittae of hengeli. Ik wil de soorten zo klein mogelijk, zodat ze zo riant mogelijk aanwezig kunnen zijn per soort en zich meer op hun gemak voelen.

Maar ik wil dus graag weten hoe de garnaal/vis verhouding het best kan zijn om geen overbevolking te krijgen. Als ik aan 70cm vis zit, dan kunnen garnaaltjes niet meer denk ik he?

En ik lees soms mensen met 100den garnalen bij hun vissen zeg maar en ergens anders lees ik een cm per liter. Dus ik volg het even niet meer.
 
Welke garnalen wil je dan gaan nemen ? De standaard vuurgarnalen of de Citroengarnalen of de Blue Fairy's ?
 
Er zijn kwekers die gerust 10 garnalen / liter water houden (Voorbeeld: 40 liter aquarium * 10 garnalen = 400 garnalen).

Maar 5 garnalen / liter water is net zo mooi (Voorbeeld: 40 liter aquarium * 5 garnalen = 200 garnalen).

Ik ga ook uit van 5 per liter en 10 is dan echt de max. Je filtering moet wel goed zijn bij veel garnalen want ze zijn nogal gevoelig.
 
Vinden jullie 5 per liter ook niet wat veel ?
200 garnalen op een 40l aquarium dat is dan overal waar je kijkt massa garnalen te zien .
 
Welke garnalen wil je dan gaan nemen ? De standaard vuurgarnalen of de Citroengarnalen of de Blue Fairy's ?
Ik dacht aan, vergeef mij als ik fouten maak: blauwe Topaz, blue dream of blue fairy of citroentjes. Ik vind dat blauwe wel mooi, maar geel valt feller op op groen (maar las dat ze iets moeilijker kunnen zijn?)

Tips zijn altijd welkom!
 
70 liter, ok :)
Gewoon beginnen met 20 of 30 garnalen, en dan vanzelf laten uitbreiden. Je merkt vanzelf of het teveel is, dan kun je gaan uitvangen en via t forum of welke andere site dan ook verkopen.
 
Ik denk uberhaupt dat het tellen ook niet zo gaat lukken :D want op een rijtje ztil zitten doen ze niet, dus weten hoeveel het er precies zijn lijkt mij lastig.
Als ik vind dat de bodem wel erg krioelt en de oto’s geen kans meer krijgen bij hun voer te komen verkoop ik weer een stel garnalen.
 
Wel ja Plankje, precies :D
Vandaar dat ik mij ook een beetje afvraag hoe je de garnalen kan 'meetellen' in de aquariumbelasting. Ik denk dat ik gewoon met 15/20 garnaaltjes start en zie waar het eindigt.

Ik neem aan dat je misschien af en toe 'nieuw bloed' moet introduceren? Of om te starten zien dat je van verschillende plekken garnalen hebt?
 
Nieuw bloed is helemaal niet nodig en kan zelfs voor problemen zorgen.
Ze zijn natuurlijk niet precies te tellen maar lukt meestal wel om een indicatie te krijgen of het er teveel worden hoor.

Vinden jullie 5 per liter ook niet wat veel ?
200 garnalen op een 40l aquarium dat is dan overal waar je kijkt massa garnalen te zien .


Is toch juist mooi als je flink wat garnalen ziet? en als er planten/mos in het bakje zitten zie je ze nooit allemaal.
Heb het gehad hier met het 15 liter bakje dat ik er een stuk of 75 uitgevist had en geen garnaal meer kon vinden,tot de boel weer tot rust was gekomen kwamen er weer een stuk of 20 tevoorschijn.
 
Bij mij moeten ze na de geboorte hun jongen komen laten registreren , zo weet ik perfect hoeveel erin steken :D :D
En als het dan te druk is in de herberg stuur je ze naar de stal om te bevallen?
 
Bij mij moeten ze na de geboorte hun jongen komen laten registreren , zo weet ik perfect hoeveel erin steken :D :D

Hahahaha!

Ja sorry ik kom uit de paardenfokkerij :p daar moeten ze wel degelijk geregisteerd en naar stal om te bevallen, hehehe! En daar is nieuw bloed enzo wel belangrijk :D

Ach klein beginnen en als ze zich goed voelen zullen er al snel veel zijn veronderstel ik :p
 
Ja sommige kweken zoals konijnen en het aantal zal je wel een beetje op het gevoel moeten doen .
 
Bij mij moeten ze na de geboorte hun jongen komen laten registreren , zo weet ik perfect hoeveel erin steken :D :D
En dan moet je ze nog ringen met een stamnummer ook zeker zoals bij de vogels lol.:br:
 
Hahahaha!

Ja sorry ik kom uit de paardenfokkerij :p daar moeten ze wel degelijk geregisteerd en naar stal om te bevallen, hehehe! En daar is nieuw bloed enzo wel belangrijk :D

Ach klein beginnen en als ze zich goed voelen zullen er al snel veel zijn veronderstel ik :p

:D :D :D

Nog een paar weetjes:
  • garnalenbaby's hoeven niet gechipt te worden
  • hebben geen biest nodig in de eerste paar uur
  • je hoeft geen camera op te hangen ten tijde van de bevalling (zou trouwens wel super gaaf zijn!)
  • de nageboorte hoef je niet te begraven
  • ze hoeven niet te wennen aan een halster
  • met een beetje geluk krijgt mama een 30-ling
  • garnalenbaby's hebben geen inentingen nodig en hebben ook geen paspoortje

Maar even zonder dollen, je moet ze wel regelmatig roskammen.... :deal:


Begin gewoon lekker met een groepje van minimaal 20 garnaaltjes.
Zorg voor voldoende mos in je bak, zodat de garnalen en ook de jongen daarin kunnen schuilen.
Als je dan een visje erbij zet die af en toe een garnalen jong mee snoept dan moet het gewoon goedkomen voor de rest.

Qua belasting op het filter is het niet uit te rekenen zoals bij vissen.
Een groot verschil is namelijk dat garnalen naast de bak vervuilen met uitwerpselen, ook de bak opruimen door heel veel vuil op te eten.

Mocht je echt denken dit worden er te veel, dan schep je de minst gekleurde garnalen eruit en zet ze op marktplaats, of breng ze naar de Lfs.
 
:D :D :D

Nog een paar weetjes:
  • garnalenbaby's hoeven niet gechipt te worden
  • hebben geen biest nodig in de eerste paar uur
  • je hoeft geen camera op te hangen ten tijde van de bevalling (zou trouwens wel super gaaf zijn!)
  • de nageboorte hoef je niet te begraven
  • ze hoeven niet te wennen aan een halster
  • met een beetje geluk krijgt mama een 30-ling
  • garnalenbaby's hebben geen inentingen nodig en hebben ook geen paspoortje

Maar even zonder dollen, je moet ze wel regelmatig roskammen.... :deal:


Begin gewoon lekker met een groepje van minimaal 20 garnaaltjes.
Zorg voor voldoende mos in je bak, zodat de garnalen en ook de jongen daarin kunnen schuilen.
Als je dan een visje erbij zet die af en toe een garnalen jong mee snoept dan moet het gewoon goedkomen voor de rest.

Qua belasting op het filter is het niet uit te rekenen zoals bij vissen.
Een groot verschil is namelijk dat garnalen naast de bak vervuilen met uitwerpselen, ook de bak opruimen door heel veel vuil op te eten.

Mocht je echt denken dit worden er te veel, dan schep je de minst gekleurde garnalen eruit en zet ze op marktplaats, of breng ze naar de Lfs.

*ligt strijk* hahaha!

Ergens een webshop waar ik een roskam kan bestellen? Roskam ik ze in het water of haal ik ze eruit?
Een camerasysteem heb ik, maar die hangt enkele maanden per jaar boven de merries. :p

Er zit veel mos in mijn bakje. Enkele mosballen, halve cocosnoot, een steen bekleed met mos en als het goed is straks een hele achterwand vol.


Wat is Lfs?

Waar kan ik best garnaaltjes kopen?
 
Een camerasysteem heb ik, maar die hangt enkele maanden per jaar boven de merries. :p


Misschien je nano in de stal zetten:D:D

De LFS is de local fish store oftewel de aquariumwinkel:D
Je kan eens op MP kijken want daar zijn ze vaak goedkoper of bij de aquariumwinkel in je buurt.
 
Het is nog een 70l bak, net iets teveel om te versleuren :p

Ik heb er wel zien zitten in de winkel, maar volgens mij weet ik dan niet welke ik precies meekrijg.
 
Misschien kun je vragen of ze willen vangen welke jij aanwijst maar het hangt af van hoeveel ze hebben zitten of dat al dan niet kan. Maar ja dat weet je denk ik nooit echt. Met Neo s moet je toch zelf ook uitselecteren en de minder mooie eruit halen.
De Red Rilli is ook een leuke garnaal of de Red Sakura. Beiden een variant van het Vuurtje.
 
En blijven die ook heel klein Jessica?
 
Garnalen vervuilen je aquarium niet echt.
In mijn 50 liter aquarium zit een kolonie van ongeveer 500 stuks en daar heb ik de baby's niet bij gerekend. Af en toe verkoop ik er weer een paar.
In de crystal red bak van 35 liter huizen ongeveer 40 garnalen op dit moment maar dat kan zo verdubbelen. De Blue dream bak van 28 liter heeft ongeveer 45 bewoners waar er 4 zwanger zijn.

De garnalen bakken hebben alleen een sponsfilter of lucht. Om de 2 weken 10% verversen en ze voelen zich prima.

De combinatie garnalen en vissen heb ik ooit gehad maar dat verliep niet goed de garnalen werden af en toe opgegeten.
 

Terug
Bovenaan