Worden mijn planten aangevreten?


StenH

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2017
Berichten
63
Leeftijd
33
Dag forum,

mijn staurogyne repens en mijn braziliaanse klimop zitten vol met gaatjes. Ze groeien wel, maar ook in de nieuwe groei ontstaat in elke weken dit patroon.

Herkennen jullie dit als vraat, of is er een tekort van iets?

20200211_214159.jpg
20200211_214144.jpg
 
Zijn misschien je waterwaardes of de stroming in je bak veranderd? Ik weet uit ervaring dat die repens daar erg gevoelig voor is.
 
Dag Leon, bedankt voor je reactie. Dat zou best kunnen! De uitstroom van het filter wordt soms behoorlijk overgroeid door de klimop en de echinodorus.

Zag je in jouw bak dezelfde symptomen bij de repens als hier op de foto?
 
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je aan voeding toe? Heb je een totaaltje?
 
Durf voor 99% zekerheid te zeggen dat dit niks te maken heeft met waterwaardes maar met te eenzijdige voeding voor je garnalen, heb je ook algeneters in je bak?
 
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je aan voeding toe? Heb je een totaaltje?

Ik zal vanavond even waterwaarden meten, en meteen een totaalfoto maken.

Voeding: eens per week ca 20 ml Planted Box all in one. Verder een CO2 installatie.

Durf voor 99% zekerheid te zeggen dat dit niks te maken heeft met waterwaardes maar met te eenzijdige voeding voor je garnalen, heb je ook algeneters in je bak?

Eenzijdige voeding denk ik niet. Ik voer letterlijk elke dag gevarieerd. Ze krijgen o.a. speciale garnalentabletten, gedroogde paprika- en wortelsticks, algenwafeltjes, af en toe verse groente en ze eten mee met het visvoer (diepvries en gedroogd). Je zou hier de lade met voer hier eens moeten zien :D.

Maar er is geen spoor van alg in de bak te bekennen. Doel je daar op? Gebeurde dit bij jou ook? Heb je het met andere voeding kunnen oplossen?

Voor de volledigheid; het gaat hier om een Superfish 80. Het bestand bestaat uit corydora's, tetra's en een koppeltje apisto's. Daarnaast een heel leger aan garnaaltjes en 1 porseleinslak. Het filter is een Oase Filtosmart Thermo 100.
 
Dag Leon, bedankt voor je reactie. Dat zou best kunnen! De uitstroom van het filter wordt soms behoorlijk overgroeid door de klimop en de echinodorus.

Zag je in jouw bak dezelfde symptomen bij de repens als hier op de foto?
Bij mij zal je het niet gezien hebben. Ben pas sinds kort lid van dit forum en heb geen foto’s gepost van mijn vorige bak. Ik heb momenteel geen Repens meer in mijn aquarium. Maar als ik voorheen een aanpassing deed aan mijn uitstroom had ik het zelfde probleem.
 
Op het 1e gezicht zou het vraat kunnen zijn, maar ik vermoed dat het word veroorzaakt doordat je planten niet de voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben. Maw je planten staan te verhongeren.
 
Ja garnalen hebben best ook nog andere dingen nodig dan die gedroogde sticks/tabletjes, kan ook een mineralentekort zijn van je garnalen waarom ze het doen, zelf gebruik ik het gouden zakje van ome ali (war de halve garnalenkweekwereld bij zweert) https://nl.aliexpress.com/item/32909100678.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.55614c4duLXKkj en dat vult eigenlijk alle tekorten aan van je garnalen. Daarnaast voer ik ze ook afentoe een stronk bloemkool/spruitje/stronk brocolli (allemaal gekookt) en verse spinazie geblancheerd en eens in de maand krijgen ze repashy soilent green
 
Op het 1e gezicht zou het vraat kunnen zijn, maar ik vermoed dat het word veroorzaakt doordat je planten niet de voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben. Maw je planten staan te verhongeren.
Volg Cornelius hierin voedings tekort planten en je garnalen doen de rest.
garnalen zijn kleine vreetmachines die constant kunnen eten.
Meet no3 en po4 waarde eens of voeg een beetje kaliumnitraat/kaliumfosfaat toe
 
Allen bedankt voor de reacties! Ik kom er net achter dat mijn teststrips leeg zijn dus kan niet testen. Wel een goed excuus om nu eens een degelijke testkit aan te schaffen:D

Voorlopig zal ik eens proberen om de uitstroom van het filter plantvrij te houden, i.c.m. een verhoging van de dosis plantenvoeding (die bevat volgens mij ook kaliumnitraat en -fosfaat). Eens zien wat dat brengt!
 
Ik denk co2 tekort!
 

Terug
Bovenaan