Wat is er nieuw

Worden sluierstaarten eenzaam?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Broodjekaas
  • Startdatum Startdatum
B

Broodjekaas

Guest
Hallo mensen,

Ik heb al een jaar lang ��n enkele fantail sluierstaart in een veels te klein aquarium gehad, en sinds een week ofzo is hij verhuisd naar een nieuw aquarium dat eigenlijk nog steeds te klein is (80x35x50). Ik denk dat het een vrouwtje is, maar daar kan ik me in vergissen.

De laatste tijd heb ik geprobeerd wat actiever te zijn in het verzorgen van mijn huisdier, en ik heb me tot nu toe vooral gefocust op fysieke gezondheid, maar ik heb gelezen dat goudvissen "sociale vissen" zijn, en ik interpreteer dit als dat ze sociale interactie nodig hebben.

Mijn vraag is of het een goed idee, of zelfs nodig is om een maatje voor d'r uit te zoeken.
Wat is belangrijker voor een goudvis; een vriendje/vriendinnetje. Of filtercapaciteit en zwemruimte?

Alvast bedankt!
Vic

Als je het dier geen grotere bak kunt bieden, dan zou ik op zoek gaan naar een vijver. Ze vereenzamen inderdaad, het zijn echt groepsdieren, maar nog een sluierstaart bijzetten in een al veel te klein bakje is ook geen goed idee.

Wat belangrijker is doet er niet toe. Ze kunnen beiden niet missen. Als een bak te klein is voor meerdere sluierstaarten is deze gewoon niet geschikt voor die vissoort want je houdt ze niet alleen.

De kritiek is duidelijk: het aquarium is niet groot genoeg.

Ik dacht met 125 Liter (33 Gallons) best twee goudvissen te kunnen houden, maar blijkbaar is dit niet het geval. Ik hoorde van andere bronnen altijd 50 liter per vis, of 20 Gallons voor je eerste vis, en 10 Gallons voor elke vis extra. Ik heb ��n keer gelezen dat je aquarium minstens 3 ft (ca. 90cm) moet zijn.
Het internet staat vol van conflicterende informatie, maar goed, ik begrijp uiteraard ook wel dat een grotere leefomgeving beter is.

Maar waar leg je de (onder)grens? Wanneer is een bak t� klein? Ligt dit niet heel erg aan de hoeveelheid waterverversingen je toepast? (Ik stofzuig de bodem dagelijks, en ververs hiernaast minstens 30% per twee dagen.) En zwemruimte, tja, mijn vis gaat wel eens lekker in de stroming van mijn pomp zwemmen, is dit dan niet een beetje hetzelfde als een hamsterwiel?
Mijn conclusie is dat je gewoon moet bieden wat je bieden kan.

Ik ben er al eerder op aangesproken, en jullie gezeur advies heeft uiteindelijk toch effect gehad. 😛

Ik ga zondag een tweedehands 1,20 meter aquarium ophalen. Een Rio 240: bijna twee keer zoveel water als wat ik nu heb, en er zitten twee eheim externe pompjes aan vast, waarmee ik minstens twee keer zoveel filtercapaciteit heb.

Wanneer alles er staat, zal ik kijken of ik er ��n of twee visjes aan wil toevoegen, en welke soort(en) dit zullen worden.
(de filters schijnen ingedraaid te zijn, en ik zal mijn huidig filter daar in het begin nog aan toevoegen)

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Voor vissen die 30 cm. kunnen worden is 120 cm. zwemruimte (maar 4x hun lengte) toch niet teveel gevraagd? Voor de meeste andere vissoorten is dat uit den boze, maar bij sluiers willen mensen er niet aan. Ik heb zelf 3 sluiers van 20+ cm. in een 120 cm. bak gehad en die zwommen elkaar in de weg. Dan zie ik kleiner dan dat niet als een optie.

Ik vind niet dat je moet bieden wat je bieden kan, maar dat je geen dieren moet houden die je niet kan bieden wat ze nodig hebben.

Goed, als mijn vis ooit 30 cm wordt, dan zal ik hem naar een vijver brengen.

Maar je hebt zeker een punt, blijkbaar ben ik voor alsnog onwetend.

Ik heb als beginner nooit zulke knoeperds gehad of gezien, alleen over gelezen. En in dezelfde artikelen lees ik dan ook dat ze 50 liter per vis nodig hebben.

Broodjekaas zei:

Ik heb als beginner nooit zulke knoeperds gehad of gezien, alleen over gelezen. En in dezelfde artikelen lees ik dan ook dat ze 50 liter per vis nodig hebben.

Ik heb vorig jaar bij het tuincentrum vier sluierstaarten en twee vazen ( ronde vazen, leuk!) gekocht. Bij thuiskomst toch maar gaan googlen en wat ik had gedaan neeg toch wel naar dierenmishandeling.

We hebben vervolgens een Rio 240 aangeschaft waar ze tot aan een paar weken terug in hebben vertoeft, en mijn vissen waren ongeveer een cm of 20 inclusief staart. Ze groeien echt heel erg snel onder de juiste omstandigheden. Inmiddels zitten ze in een vijver omdat ze echt te groot voor mijn bak geworden waren.

Dat je ze niet gezien hebt betekend vrijwel zeker dat de vissen in een vekeerde bak hebben gezeten, ofwel nog heel jong zijn geweest. De meeste goudvissen redden die maat niet, niet omdat het uitzonderlijk is, maar omdat ze simpelweg in een te kleine leefomgeving gehouden worden.

De rio die jij nu hebt aangeschaft is een grote verbetering voor je visjes. Ik zou hier zelf maximaal 4 vissen in houden hoewel dit al aan de ruime kant is. 1 keer per week minstens 50% verversen en goed afhevelen ( en koop een zo groot mogelijk extern filter, Sunsun heeft enorme potfilters voor heel weinig geld) , en dan komt het best goed met jouw visjes 🙂

Toppie dat je een grotere bak gaat aanschaffen, daar kunnen je sluiers in ieder geval eventjes mee vooruit.
Inderdaad moet je een dier bieden, wat je bieden kan, maar als je een dier eigenlijk niet kan bieden wat
het nodig heeft, kun je er beter niet aan beginnen.

In ieder geval krijgen jouw vissen een ruimer onderkomen, waar ze heel blij mee zullen zijn 😉

Een teleurstellende dag... Na een busje geregeld te hebben voor vervoer, en na het hoekje vrijgemaakt te hebben; belt de verkoopster af met een vreemd, doch origineel excuus.

De nieuwe afspraak staat voor donderdag. In de tussentijd staat het hoekje leeg...
YOzxh-h7MWrd0JcVd66LWChfIBXOvbJN.jpeg

Broodjekaas zei:

Ja,bij aanschaf.

Maar,hij groeit,en moet de bak mee groeien.

Balen nu maar hopen dat de afspraak donderdag wel doorgaat.

Ze is prachtig, ze is groot en een beetje zwaar,
ze is van mij en ze is nog een beetje vies van haar vorige eigenaar.

Nee, dit is geen aanloop voor een tactloze "je moeder"-grap;
Dit gaat over mijn nieuwe aquarium! 120cm x 55cm x 40cm metend, 240 Liter houdend, en uitgerust met maar liefst 2 externe filters. Verlichting doet het prima, en er zat nog een intern filter bij dat ik waarschijnlijk niet ga gebruiken.

Geen slechte deal voor 100 euro, leek me zo.

72TyriCC0lXXrWFqtobgvX54em1jxYrW.jpeg

72TyriCC0lXXrWFqtobgvX54em1jxYrW.jpeg

Het opschonen en klaarmaken van het aquarium is nog in volle gang, maar ik kon het niet laten om een snelle update achter te laten!

Stay tuned.

Nee,hoor,geen miskoop.

Is een mooie bak,en goeie filters.

Geen slechte deal nee 🙂

Leuk! Ben benieuwd wat je er van gaat maken 😀

Zeker een goede deal en ook ik ben heel benieuwd hoe het wordt, veel foto's maken hoor.

Wat minder euforisch nieuws

Gisteren bij het verplaatsen van het aquarium kwamen we er achter dat de vorige eigenaar bij het leeghalen van het aquarium, blijkbaar een beetje nalatig is geweest...

Bij het verhuizen lag de oude bodem nog in het aquarium, met slakkenhuisjes en een dun laagje water. En ja, helaas zaten er nog visjes in... Twee slakkenhuis cichliden hebben het loodje gelegd... deze hebben zich te goed weten te verstoppen. 🙁

Maar we hebben ook een overlevende. Ik weet niet wat voor Cichlide dit is, maar ik heb hem maar zo snel mogelijk in een oud aquarium geplaatst met een laagje water en een luchtpompje. Ook heb ik wat van zijn oude decor meegegeven... Hij lijkt getraumatiseerd van de verhuizing, maar hij leeft gelukkig nog wel. Volgens mij heeft hij ook nog een beetje van de vlokken gesnoept die ik hem heb gegeven.
Deze gaat straks naar het vissen asiel. Daar weten ze zich meer raad met dit visje dan ik.

IbsKJcS_kr8tgmWLgWyf7GPMFoI9SvcH.jpeg

Gisteravond heb ik door middel van een hoop gezeul met emmers (hier ga ik iets beters op verzinnen), het grote aquarium gevuld. Ik heb ook een paar kilo omgespoeld filterzand op de bodem gedumpt. Dit gaf, ondanks het wassen, toch nog een flinke waas.

RgDdULsr3ce534vP_DOStodEliMNnxOx.jpeg

RgDdULsr3ce534vP_DOStodEliMNnxOx.jpeg

In de kleine uurtjes heb ik de filters even uit elkaar gehaaldom het een en ander te inspecteren. Het leek erop dat er nog wat filterwatten in de eheim pro kunnen, maar de eheim classic zit helemaal vol met filterwatten, waardoor de functies zijn gescheiden. Verder lijkt alles gewoon compleet.
Na wat gepuzzel en een beetje hulp van internet, heb ik ze aan de praat gekregen

De Eheim biopower die ik eerst niet wilde gebruiken heb ik ook maar aangesloten. Het is toch best wel een degelijk ding, vooral als ik het aansluitstukje weet te vinden voor beluchting, dan hoef ik hopelijk geen lawaaierig luchtpompje meer te gebruiken. daarnaast zit het ook helemaal vol met keramische korrels, waardoor ammoniak en nitriet geen kans maken. Even duimen dat het bacterienbestand de verhuizing heeft overleefd.

Hoe dan ook, de volgende ochtend was het water glashelder en op kamertemperatuur. Volgens mij is het al goed genoeg om vissen aan toe te voegen, maar eerst decoreren!

Ik doe dat altijd met de tuinslang. Slang aan de kraan koppelen, andere uiteinde de bak in, kraan aanzetten, poosje wachten en klaar!

Uiteraard ga je een mooi fotoalbum aanmaken, toch? 😉

homines zei:
Uiteraard ga je een mooi fotoalbum aanmaken, toch? 😉

Misschien moet ik op die manier maar verder, inderdaad. Binnenkort zie je het sluierstaarten album van Broodjekaas.

Voor nu wil ik het nog even houden op ��n topic.

Goed.

Geduld is een schone zaak; althans, dit heb ik me laten vertellen. Het is een zaak waarover ik blijkbaar niet beschik. Ik heb meteen twee visjes gekocht, zodat ze alvast hun territorium kunnen bepalen.
Ik heb ze vernoemd naar een tweetal zeemonsters uit de griekse mythologie. De witte met rode kop heet Skylla. De calico heet Charybis. Ze meten maar een derde van de lichaamslengte van "Visje", maar ik heb nog geen pesterij gezien gelukkig. Ik hou ze in de gaten.

3d1myr2V535MRqXMeewPQ8GME9-gjPYp.jpeg

Niet geheel in focus, maar deze is vooral voor de schaal. Morgen ochtend maak ik een nieuw topic aan.

Leuke visjes 😉 echt een territorium zullen ze niet bepalen hoor, sluiers eigenen zichzelf niet echt een plekje toe. Over het algemeen gaan sluiers ook goed met elkaar om, ook als er een groot lengteverschil is. (tenzij de kleinste als voer worden aangezien natuurlijk 😀 )
Dus ik verwacht eigenlijk geen pesterijen hooguit nieuwsgierig achter mekaar aan zwemmen 😉

Ik heb zo'n 8 jaar geleden zeer onwetend minstens 10 sluiers en leeuwenkoppen gehad in een 90x30x30 bak met als gevolg veel ziektes enzo. 😳
Echter is er nooit onderling gedoe geweest als elkaar aanvreten ofzo, hoe groot het verschil ook was tussen de grootste en de kleinste. 😉
De enige keren dat ik aangevreten vissen had was wanneer ze al dood waren.

Met de adviezen die gegeven worden in dierenwinkels snap ik ook wel dat je dacht de goede maat bak te hebben aangeschaft. 😉
Ik heb daar een poosje geleden nog een discussie over gehad met een bekende dierenwinkeleigenaar en diegene beweerde dat een stuk of 15-20 sluiers van diverse groottes (de meesten +10cm) in 120cm gemakkelijk kan als je maar een goede pomp hebt. 🙄

Super dat je alsnog een grotere bak hebt gehaald. 🙂

De kleintjes zijn nog niet opgegeten 😀

Maar ze lijken wel een beetje ge�ntimideerd door het grotere Visje. Scylla wil af en toe nog wel in de buurt komen, maar Charybdis blijft meestal achter een stuk kienhout schuilen.

Nog even een paar fotootjes:

Scylla:
QIP2Ini2r6SbaBRMnSnyQDlJ7SZ3qajk.jpeg

Charybdis:

Visje bij het overplaatsen:

Het verbaasde me een beetje hoe veel slijm van zo'n vis af komt.)

Ik probeer een deel van het voer een beetje achter het kienhout te mikken, zodat ze niet alles wordt opgegeten door Visje, maar de kleintjes lijken niet echt enthousiast te zijn over het eten dat ik ze aanbied (Hikari Lionhead mini pellets). Scylla eet af en toe nog wel eens een korreltje, maar Charybdis slokt het op en spuugt het weer uit, eigenlijk net als zijn mythologische naamgenoot.

Zal ik de twee kleintjes even apart zetten totdat ik weet wat ze willen eten? Of zullen ze het vanzelf wel leren met de huidige pellets? Ik vind het op het moment nog een beetje spannend in ieder geval.

Maandag ga ik hikari baby voer kopen, en misschien wat levend voer. Hopelijk krijgt Charybdis dan toch nog een rond buikje.

Broodjekaas zei:

Gisteren bij het verplaatsen van het aquarium kwamen we er achter dat de vorige eigenaar bij het leeghalen van het aquarium, blijkbaar een beetje nalatig is geweest...

Bij het verhuizen lag de oude bodem nog in het aquarium, met slakkenhuisjes en een dun laagje water. En ja, helaas zaten er nog visjes in... Twee slakkenhuis cichliden hebben het loodje gelegd... deze hebben zich te goed weten te verstoppen. 🙁

Maar we hebben ook een overlevende. Ik weet niet wat voor Cichlide dit is, maar ik heb hem maar zo snel mogelijk in een oud aquarium geplaatst met een laagje water en een luchtpompje. Ook heb ik wat van zijn oude decor meegegeven... Hij lijkt getraumatiseerd van de verhuizing, maar hij leeft gelukkig nog wel. Volgens mij heeft hij ook nog een beetje van de vlokken gesnoept die ik hem heb gegeven.
Deze gaat straks naar het vissen asiel. Daar weten ze zich meer raad met dit visje dan ik.

vtryoOLMcezuHUc9aK2y3dNq_FOY_5K2.jpeg

Slakkenhuis moet je open leggen.
Daar gaan ze in.

slakkenhuis cichliden. Tangayika.

Ik zou ze lekker laten zitten, ze leren vanzelf wel te eten. Het is waarschijnlijk iet heel anders dan dat ze bij de winkel kregen en
sommige vissen moeten daar gewoon wat aan wennen.

Ze apart zetten levert alleen maar meer stress op 😉

Bedankt voor de info, Miss Poodle.

Scylla gaat nu inderdad helemaal uit zijn dak wanneer er voer in het water is. De Calico lijkt ook gewoon te eten nu.

Ik dacht eerst dat Charybdis erg mager was, maar nu ik hem vaker zie, heb ik mijn twijfels bij de vraag of hij uberhaupt wel een sluierstaart is... Als ik foto's zie van Shubunkins, dan lijkt hij daar toch meer op. Kunnen jullie dit bevestigen? Hij werd aan me verkocht als sluierstaart, maar ik weet niet of ik hem terug wil brengen naar de LFS waar hij tussen 30 andere visjes in een klein bakkie zal zitten.

Dan lijkt me een vijver toch beter...

Charybdis:
qt9xI8sPiKmW8h1NbB6x1na0EptJjiK1.jpeg

Het is een Wakin!

Hij heeft toch wel een dubbele staart? Dan is het een sluierstaart.

Beide nieuwe visjes mogen wel wat aankomen, over het algemeen zijn ze te mager als ze uit een dierenwinkel komen.

Charybdis lijkt inderdaad op een shubunkin, dat komt door zn kleur, dat heet calico. Shubunkin hebben echter een langgerekter lijf met
enkele vinnen.

Ik denk dat de tijd moet uitwijzen wat Charybdis is voor een visje. Een Wakin (een wat vollere goudvis met dubbele staartvin) zou kunnen, maar als hij nog wat meer massa ontwikkeld zou het ook gewoon een Fantail kunnen zijn. Gewoon even afwachten 😉
De kleur is in ieder geval calico.

Bedankt voor de snelle reacties!

Hij heeft inderdaad een dubbele staart, en zijn lichaamsbouw lijkt een stuk uitgerekter dan die van scylla, maar dat laatste kan misschien komen door ondervoeding. Ik wacht het nog even af.

Ik denk dat het door ondervoeding komt. Mocht het toch een Wakin blijken te zijn dan geldt daar hetzelfde voor als voor gewone goudvissen > ze worden gigantisch groot en zijn daarom niet geschikt voor dit formaat aquarium.

Broodjekaas zei:
Ik weet niet wat voor Cichlide dit is, maar ik heb hem maar zo snel mogelijk in een oud aquarium geplaatst met een laagje water en een luchtpompje. Ook heb ik wat van zijn oude decor meegegeven... Hij lijkt getraumatiseerd van de verhuizing, maar hij leeft gelukkig nog wel. Volgens mij heeft hij ook nog een beetje van de vlokken gesnoept die ik hem heb gegeven.

Dat is een Neolamprologus multifasciatus. Een slakkenhuisbewoner uit het Tanganyika meer (leg die slakken dus beter met de opening naar boven). Een leuke dwergcichlide om als groepje/harem in een 60cm bakje te houden (zonder andere vissen erbij).

Als het een wakin blijkt te zijn, zal ik een mooie vijver voor hem zoeken. Tot die tijd blijft hij lekker van mij 🙂

Bedankt SaskiaZ, de vis zwemt intussen alweer in een klein groepje bij een ander baasje. Als ik ooit weer een extra aquarium wil draaien, dan zal ik deze bezetting overwegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan