wordt neocaridina niet te veel? beter caridina nemen?


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
hallo,
ik kwam met het plannen maken voor mijn nieuwe scape op het onderwerp garnalen.
de meest logische optie qua opruimploeg is (volgens mij) de goede oude amano shrimp. maar ik heb natuurlijk ook al lang de naar mijn mening mooiere caridina en neocaridina geslachten gezien.
in eerste instantie dacht ik, neo's lijken mij makkelijker, (kan iemand dat beamen of ontkrachten?) dus ik neem die. ik had al wel wat verhalen gehoord over dat de crystal red/black shrimp moeilijker waren dus zodoende.
toen bedacht ik me later, als die neo's zo makkelijk kweken, worden het er dan niet op een gegeven moment veel te veel? hangt dit nog van de soort af of zijn ze in principe allemaal hetzelfde?
ik vind de caridina's eigenlijk veel mooier en subtieler, en als deze niet om de haverklap kleintjes krijgen ook wel aantrekkelijk... op een ding na, waarom in godsnaam 5 euro voor een garnaal...:S :(
weet iemand misschien een kweker in gelderland of omliggende provincies die caridinas kweekt die wel een beetje te betalen zijn? (ben vooral gevallen voor de ss en sss en dennerli varianten gevallen)
en daarnaast dus de vraag, hoe zit het uit zichzelf kweken van neos?
en hoe moeilijk zijn cardidina's?

hoop dat iemand een antwoord heeft! ik zie het graag tegemoet!
 
Naar mijn mening is de één niet makkelijker of moeilijker dan de ander, maar de eisen wat betreft waterwaarden zijn wel erg verschillend.
Dus welke soort het best in jouw aquarium past is afhankelijk van de waterwaarden in je aquarium.
 
Wanneer je vissen en garnalen combineert valt het allemaal erg mee. De jonkies die geboren worden worden bijna direct opgepeuzeld tenzij je erg veel verstopplekken hebt. Garnalen alleen: feest! En zolang je de eisen volt die de soort stelt en ze blij zijn, kan je nageslacht verwachten. Op marktplaats kan je voor een leuk prijsje garnalen vinden. In de winkel vind je vaak prachtige garnalen maar dan voor meer geld. Het is maar waar je blij van word :) succes met de keuze maken en aanschaf!
 
Hou er rekening mee dat de Neo s makkelijker zijn en die kunnen vaak prima op kraanwater. De wat hogere gradaties Caridina s zijn wat moeilijker te houden en worden vaak op een ph verlagende bodem gekweekt. Die zou je dus heel rustig moeten overwennen als het verschil met leidingwater niet te groot is. Altijd aan de kweker vragen op welke waarden ze zijn gekweekt.
De Caridina s zijn er in diverse gradaties en de makkelijke kun je vaak ook prima op kraanwater houden.
 
ik ga met osmose water en ada amazonia werken, een tds van ±120 de ph word dus iets van 6,5 door de amazonia. met wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt dat best wel op een goed water voor caridina of niet?
wat schuilplaatsen betreft denk ik dat het ook goed komt, wil een zwaar beplante bak maken... denk dat er wel wat zullen overleven dus xD
wat is een logische hoeveelheid om te nemen voor 180 liter?
btw, de amano's staan natuurlijk bekend om hun algen etende capaciteiten, hoe staan de caridina's er voor op dat punt?
 
hoe staan de caridina's er voor op dat punt?
De 2 soorten die ik heb Caridina cf breviata (hommelgarnaal) en crystal red heb ik er nooit op kunnen betrappen dat ze alg eten ondanks dat ik verschillende soorten alg in mijn aquaria heb :)) ze zoeken wel voedsel tussen het alg.
 
Zover ik weet eten garnalen vast wel wat algen maar de Amano is een garnaal die meer algen snoept dan de regul
De 2 soorten die ik heb Caridina cf breviata (hommelgarnaal) en crystal red heb ik er nooit op kunnen betrappen dat ze alg eten ondanks dat ik verschillende soorten alg in mijn aquaria heb :)) ze zoeken wel voedsel tussen het alg.

Ik ook niet echt al eten de kleintjes vaak wel de algjes van de ramen zegt men. Maar als ze al algen eten dan zal dat met normale voeding erbij minimaal zijn.
 
oke, caridina en neocaridina garnalen zijn dus net als de meeste vissen 'alleen voor de show' en niet ook nog van praktisch nut...
word dan denk ik in eerste instantie een stel amano's en dan zien we later wel of er nog een caridina soort bij gaat
 
niet ook nog van praktisch nut...
Nou ik vind ze wel nuttig. Het zijn goede opruimers van allerlei "afval" in je bak zoals voerresten of dode vissen. Houden de bodem ook netjes en egaliseren hem als je er in bezig bent geweest :DD
 
Weet ook dat die dennerli's een gans andere soort garnaal is (sulawesi garnaal) die je op hard, alkalisch en warmer water dient te houden.
 
Garnalen zijn echt niet het zelfde als vissen.
Je moet rekening houden met de volgende dingen;

- Type filter dat je gaat gebruiken, deze moet garnaal vriendelijk zijn.
- Soort water dat je gebruikt, kraan of osmosewater.
- Type bodem dat je gebruikt.
- Vissen en garnalen zal altijd uitdraaien op een vreetpartij, wat in de mond past zal opgegeten worden.
- Garnalen eten alg maar dat is heeeeel weinig, heb je alg dan moet je dat bij de bron aanpakken.
- Je kan het beste kleine waterwissels doen anders streven de garnalen als de waarde te veel verschillen.
- Garnalen verdragen vaak geen plantenvoeding.
- Niet alle planten kunnen bij garnalen.
- Etc.
 
Ik weet het, dat filter moet je even verduidelijken denk ik, snap niet wat je hiermee bedoeld.
Water wordt osmose water, soil amazonia.
Vissen alleen kleinere soorten
Wbt alg, ja, maar het kleine beetje algen dat er altijd zal zijn is wel fijn om op te laten ruimen door zulke leuke beestjes.
Waterwissels zullen met een worden gecompenseerd met plantenvoeding en gh plus
Vrijwel alle professionele plantenvoeding doet niks met garnalen, dat dat niet kan is echt een fabeltje.

Maar we zien wel of ze er gaan komen... voor latere zorg
 

Terug
Bovenaan