Wormpjes plaag gecombineerd met andere rare dingen


malkofesse

Active member
Lid geworden
17 augustus 2021
Berichten
31
Leeftijd
33
Heey!

Oke dus, ik heb ik mijn klein 40L aquarium dat nu 7 weken oud is al veel rare dingen gezien. Er zitten sinds 5 weken 2 platy's in (dit is te weinig, weet ik maar die worden als alles inorde is en ze niet meer ziek zijn in het grote (sinds 2 weken ingedraaide) gezonde aquarium overgezet.

40L aquarium, waterwaarden zijn inorde. 3 grote pomacea diffusa, en 24 baby's ervan, 2 platy vrouwtjes waarvan 1 op springen zwanger.
Het oranje visje kreeg een stip op zijn staartvin. Die ging weg. Even later meer stippen. Hiervoor loopt de behandeling nu.
Ze schuren tegen de plantjes. De oranje is er erger aantoe, die trekt zn vinnen in en de staartvin "verkrampt" waarna ze waanzinnig begint te schuren tegen oppervlakten. De zwangere schuurt af en toe maar heeft geen stippen, en ziet er niet zo gestresseerd uit voor de rest.
Nu zie ik hele kleine wormpjes. En nog wat rare dingen, dit zijn de foto's. Foto 2 en 3, dit was iets dat plots in de bak leek te "vallen" en er leken wormpjes af te komen, waarna ok de eitjes? zag.
De slakken zijn er intussen uit aangezien morgen flubenol in de bak gaat tegen de wormen, en dit ook een anti-slakkenmiddel is.

Wat denken jullie ervan? En die rare substanties?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210924_175134_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210924_175134_com.android.gallery3d.jpg
    347 KB · Weergaven: 143
  • Screenshot_20210924_175112_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210924_175112_com.android.gallery3d.jpg
    363.1 KB · Weergaven: 130
  • Screenshot_20210924_175104_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210924_175104_com.android.gallery3d.jpg
    365.1 KB · Weergaven: 131
  • IMG_20210920_194257.jpg
    IMG_20210920_194257.jpg
    295.1 KB · Weergaven: 132
  • IMG_20210920_194103.jpg
    IMG_20210920_194103.jpg
    257 KB · Weergaven: 138
Dit is trouwens ook het oranje visje.
Wat ik me afvraag is of het donkere streepje aan de kieuwen er al was of niet. Alsook het donkere vlekje erboven (dit is langs beide kanten wel dus mss normaal?)
Ik weet het allemaal niet meer :(
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210924_184138_com.android.gallery3d_edit_798140385518317.jpg
    Screenshot_20210924_184138_com.android.gallery3d_edit_798140385518317.jpg
    260.4 KB · Weergaven: 115
  • Screenshot_20210924_184154_com.android.gallery3d_edit_798124046098528.jpg
    Screenshot_20210924_184154_com.android.gallery3d_edit_798124046098528.jpg
    142.9 KB · Weergaven: 114
Schurende vissen kan diverse oorzaken hebben, meestal is het nitriet of parasieten dus je water even testen op diverse waardes
1ste en 2de foto oogt als eitjes maar is denk ik restanten voer, kun je gewoon afhevelen
Wormpjes zijn opstartwormen (absoluut geen planaria die hebben een driehoekige kop)
 
hoi, apart dat hebben een paar van mijn vissen ook, ik heb nog niet kunnen vinden wat het is, dan doel ik op die foto van de staart.
 
De stipjes op de staart. Gasblaasjes. Kieuw problemen, schuren hoort hier ook bij.

Nu ws.stip medicatie en meteen flubenol er achter aan zal ze geen goed doen.

Waterkwaliteit en vergiftiging​

60% van de beginnende visziekten vindt een oorzaak in slechte waterkwaliteit.
Aquariumwater is niet stabiel.
Regelmatig meten van de pH en het ammoniagehalte is dan ook noodzakelijk.
Ammonia komt in het water terecht via de kieuwen en urine van de vissen, en door de afbraak van voedsel en planten.
In een biologisch filter wordt dit ammonia omgezet in het eveneens giftige nitriet en dit gaat later over in het minder giftige nitraat.
Nitraat zorgt voor de groei van de planten (en algen).
De omzetting van ammonia naar nitriet en nitraat gebeurt door bacterien die in het aquarium aanwezig zijn.
Bij een ammoniavergiftiging schieten de vissen als gekken door het water en sterven plotseling.
De overige vissen moeten dadelijk in totaal vers water worden overgebracht.
Wanneer slechts een deel van het water wordt ververst, zijn er risico’s.
als er teveel ammonia in het water zit, gekoppeld aan een lage pH, dan gaat die pH bij een gedeeltelijke waterverversing stijgen.
Ammonia wordt dan omgezet in ammoniak, dit is zeer giftig en dodelijk. In andere gevallen, zoals een nitrietvergiftiging, volstaat een gedeeltelijke waterverversing.

Nitriet neemt, net als koolmonoxide, in het bloed de plaats van zuurstof in.
Bij een nitrietvergiftiging hebben de vissen het benauwd en zoeken gezamenlijk de zuurstofrijke plaatsen op.

De gasblaasjes is herkenbaar aan luchtblaasjes in de staartvin.
Deze situatie berust op het hetzelfde principe als de caissonziekte bij duikers.
Meestal treedt deze aandoening op bij een nonchalante waterverversing.
Leidingwater uit de boiler wordt onder druk geleverd en zit vol luchtbellen.
Als nu koud water wordt gemengd met warm water, stijgt de temperatuur en vormt de aanwezige luchtbelletjes.
Die belletjes of gasblaasjes kunnen in de bloedvaten terechtkomen.
Zo’n luchtbel verstopt een bloedvat en laat geen bloed meer door.
De regio achter de bel wordt niet meer voorzien van bloed en sterft af door zuurstoftekort.
En zo ontstaat er vinrot. Bij jonge visjes gaat ook de zwemblaas stuk.
In de natuur zien we sporadisch een dergelijke toestand optreden bij algenbloei in water waarop de volle zon schijnt.

Als plotseling veel of alle vissen sterven, gaat het vaak om vergiftiging. Helaas worden deze meestal door onszelf veroorzaakt.

De achterwand van een aquarium wordt vaak gemaakt van tweecomponentenschuim.
Als dit niet goed is uitgehard, komen er stoffen in het water die de nieren aantasten en enorm giftig zijn.
Vissen met dit pit probleem zijn te herkennen aan een vochtophoping rond de ogen.
Bij de vinnen zijn blaren te zien en er is sprake van schubruigheid.
De schubben staan rechtop, net als schuurpapier. Het lijkt alsof de vissen hun vocht niet meer kwijt kunnen.

Een verkeerde dosering van medicijnen kan ook dodelijk zijn.
Houdt u daarom altijd aan de juiste dosis! Sommige medicijnen kunnen erg schadelijke bijwerkingen geven.
Dit hangt onder meer af van de gevoeligheid van de vissoort.
 
hoi, apart dat hebben een paar van mijn vissen ook, ik heb nog niet kunnen vinden wat het is, dan doel ik op die foto van de staart.
Ik weet ook dat dit soms gewoon kleine beschadigingen kunnen zijn..
't is lastig exact te weten wat het is volgens mij.. Witte stip zou heel besmettelijk zijn, denk ik? dus tegen het echt al meer stipjes zijn lijkt het mij dat alle andere vissen ze toch ook zouden moeten hebben?
Of zit ik hier fout?
 
De stipjes op de staart. Gasblaasjes. Kieuw problemen, schuren hoort hier ook bij.

Nu ws.stip medicatie en meteen flubenol er achter aan zal ze geen goed doen.

Waterkwaliteit en vergiftiging​

60% van de beginnende visziekten vindt een oorzaak in slechte waterkwaliteit.
Aquariumwater is niet stabiel.
Regelmatig meten van de pH en het ammoniagehalte is dan ook noodzakelijk.
Ammonia komt in het water terecht via de kieuwen en urine van de vissen, en door de afbraak van voedsel en planten.
In een biologisch filter wordt dit ammonia omgezet in het eveneens giftige nitriet en dit gaat later over in het minder giftige nitraat.
Nitraat zorgt voor de groei van de planten (en algen).
De omzetting van ammonia naar nitriet en nitraat gebeurt door bacterien die in het aquarium aanwezig zijn.
Bij een ammoniavergiftiging schieten de vissen als gekken door het water en sterven plotseling.
De overige vissen moeten dadelijk in totaal vers water worden overgebracht.
Wanneer slechts een deel van het water wordt ververst, zijn er risico’s.
als er teveel ammonia in het water zit, gekoppeld aan een lage pH, dan gaat die pH bij een gedeeltelijke waterverversing stijgen.
Ammonia wordt dan omgezet in ammoniak, dit is zeer giftig en dodelijk. In andere gevallen, zoals een nitrietvergiftiging, volstaat een gedeeltelijke waterverversing.

Nitriet neemt, net als koolmonoxide, in het bloed de plaats van zuurstof in.
Bij een nitrietvergiftiging hebben de vissen het benauwd en zoeken gezamenlijk de zuurstofrijke plaatsen op.

De gasblaasjes is herkenbaar aan luchtblaasjes in de staartvin.
Deze situatie berust op het hetzelfde principe als de caissonziekte bij duikers.
Meestal treedt deze aandoening op bij een nonchalante waterverversing.
Leidingwater uit de boiler wordt onder druk geleverd en zit vol luchtbellen.
Als nu koud water wordt gemengd met warm water, stijgt de temperatuur en vormt de aanwezige luchtbelletjes.
Die belletjes of gasblaasjes kunnen in de bloedvaten terechtkomen.
Zo’n luchtbel verstopt een bloedvat en laat geen bloed meer door.
De regio achter de bel wordt niet meer voorzien van bloed en sterft af door zuurstoftekort.
En zo ontstaat er vinrot. Bij jonge visjes gaat ook de zwemblaas stuk.
In de natuur zien we sporadisch een dergelijke toestand optreden bij algenbloei in water waarop de volle zon schijnt.

Als plotseling veel of alle vissen sterven, gaat het vaak om vergiftiging. Helaas worden deze meestal door onszelf veroorzaakt.

De achterwand van een aquarium wordt vaak gemaakt van tweecomponentenschuim.
Als dit niet goed is uitgehard, komen er stoffen in het water die de nieren aantasten en enorm giftig zijn.
Vissen met dit pit probleem zijn te herkennen aan een vochtophoping rond de ogen.
Bij de vinnen zijn blaren te zien en er is sprake van schubruigheid.
De schubben staan rechtop, net als schuurpapier. Het lijkt alsof de vissen hun vocht niet meer kwijt kunnen.

Een verkeerde dosering van medicijnen kan ook dodelijk zijn.
Houdt u daarom altijd aan de juiste dosis! Sommige medicijnen kunnen erg schadelijke bijwerkingen geven.
Dit hangt onder meer af van de gevoeligheid van de vissoort.

Dankje voor de info! Dat van die gasblaasjes ben ik nog niet bekend mee. De rest wist ik al wel, mijn waterwaarden zijn helemaal inorde alleen heb ik geen tester voor ammoniak. Die zal ik morgen eens gaan kopen. Kan het zijn dat deze waarden op één dag veel zouden schommelen?
Want dan meet ik het eens meerdere keren per dag. Soms lijkt het alsof er niets aan de hand is. En dan plots begint ie weer zo'n gedrag te vertonen voor een tijdje, meestal gevolgd door het op de grond gaan liggen, bijna zonder te ademen. X(

Ik heb er tijd tussen gelaten trouwens beide behandelingen. En ben er enorm voorzichtig mee want ik ben bang iets te doen wat het nog erger maakt.
 
De gasblaasje en fout water kan van weken ervoor al zijn. Door fout water verzwakt de ene vis sneller dan de ander. Eenmaal erg verzwakt zijn het magneten voor ellende omdat ze weinig tot geen weerstand hebben. Fout water kan ook gewoon lichaamsdelen aantasten wat nooit meer goed komt.

Medicatie verzwakt een visje ook weer wat. Het helpt een euvel op te lossen maar daarna zal visje toch weer top fit moeten worden. Zijn ze te verzwakt gaat dit moeilijk tot niet.

Vitamine drupjes op voer of flesje Voogle kun je proberen om je visjes wat te helpen om hun weerstand op te bouwen.

Waardes meten bij belangrijke gebeurtenissen. Als aquarium stabiel is en je doe niets dan zul je geen verandering in de NH3/4, NO2 waardes zien. Hangt natuurlijk ook af wat je verversingsbeleid is. Alg kan ook een indicatie wezen dat er iets niet goed is in deze waarde mn de NH3

Schommeling vaak bij;
Filter schoon maken
Nieuwe vissen dus extra belasting in aquarium
Groot onderhoud bodem etc.
 
De gasblaasje en fout water kan van weken ervoor al zijn. Door fout water verzwakt de ene vis sneller dan de ander. Eenmaal erg verzwakt zijn het magneten voor ellende omdat ze weinig tot geen weerstand hebben. Fout water kan ook gewoon lichaamsdelen aantasten wat nooit meer goed komt.

Medicatie verzwakt een visje ook weer wat. Het helpt een euvel op te lossen maar daarna zal visje toch weer top fit moeten worden. Zijn ze te verzwakt gaat dit moeilijk tot niet.

Vitamine drupjes op voer of flesje Voogle kun je proberen om je visjes wat te helpen om hun weerstand op te bouwen.

Waardes meten bij belangrijke gebeurtenissen. Als aquarium stabiel is en je doe niets dan zul je geen verandering in de NH3/4, NO2 waardes zien. Hangt natuurlijk ook af wat je verversingsbeleid is. Alg kan ook een indicatie wezen dat er iets niet goed is in deze waarde mn de NH3

Schommeling vaak bij;
Filter schoon maken
Nieuwe vissen dus extra belasting in aquarium
Groot onderhoud bodem etc.
Ik test mijn water regelmatig (als in echt enkele keren per week, soms zelfs dagelijks) op: No3, No2, gH, kH, pH, Cl
Sinds deze visjes er zijn is mijn water steeds stabiel gebleven. Na mijn helse slechte begin met dat bakje ben ik daar super tevreden over, aangezien dit maar 40L is. Ik was veel te snel begonnen omdat ik een zielig alleenstaand visje uit vieze bak bij slechte baasjes wou redden. Wat net voor haar dood had gezorgd door nitrietpieken. Sinds deze 2 erin zitten was mijn water goed, ik ververs wekelijks 1/3de water, en het onderhoud van de filter doe ik ongeveer om de 3 weken, tenzij ik zie dat het sneller nodig is.

Ik vind het zo lastig omdat ik niet weet of alles wat ze gebeurd nu 1 probleem is, of er een paar afzonderlijke problemen zijn.

Na de flubenol zie ik die wormpjes nog steeds vermeerderen en leven en dit baard me nu nog meer zorgen.
Ik wil niet zomaar alles er in kappen in de hoop dat het juist was.
Ik wil weten welke wormen het écht zijn, wat die witte stippen écht zijn, wat die rare substantie was en wat dat vlekje naast de kieuwen is.

Zou ik een verglootglas kopen om beter te kunnen zien naar die vlek aan de kieuw? En hoe sterk moet dit dan vergroten om ook te kunnen zien welke wormpjes het juist zijn?
Met de macro lens van mijn gsm lukt het soms beter te zien maar lang niet goed genoeg. Enige dat ik zie is dat de wormen en dikkere kop hebben. Ze zijn zooo ienkieminie, 2mm ofzo mss 3mm sommige maar echt kleeein.

Nu ik ze nog steeds zie schuren, (witte stipjes verbeteren wel op de moment maar...? Vallen ze er nu af om daarna met 100den terug te komen of....) en die wormen nog steeds zie pff.. Ik word gek.
Zou al haast bioloog en chemicus willen worden, gewoon om echt te weten watttt er aan de hand is x(
 
Ik wil zo graag dat dit opgelost geraakt, ze beiden overleven, er snel gezonde baby's komen (degene die het minste last heeft en zwanger is, is nu écht al zeker 6a7 weken zelfs zwanger, wat me ook zorgen brengt) en ik ze niet al te lang meer in het 40L ding moet laten zitten en kan verplaatsen naar mn 120L aquarium :( met hopelijk toch een heel deel leuke baby platy's bij als ze groot genoeg zijn.. Pff
Soms denk ik dat ik veel te gevoelig ben hiervoor, ik zie elk visje zo snel zo graag en je vind zo veel info, alles tegenstrijdig.
Nooit iemand die met alles wat je ziet een totaalplaatje kan vormen..
Ik denk en lees me te pletter xD
 
Bepaalde ziekte verwekkers kun je zien met een miroscoop. Dan maak je een afstrijkje van de slijmhuid. Veel bacteriele ziektens kun je niet zien met de microscoop dat moet naar een lab.

Voor de rest is het afstrepen en symptomen bekijken en gokken wat het is. Helaas is het ook vaak een op een stapeling. Ik noem maar schimmel dit is duidelijk te zien. dit is meestal een secundair probleem. Bijv. bacteriele infectie daardoor ontstaat de schimmel en vis zijn weerstand verzwakt. De schimmel kun je makkelijk behandelen maar vis blijft ziek.

Witte stip is heel makkelijk te herkennen. Het lijkt of er suiker/zout korrels op de vis liggen. Het witte is niet het beestje an sich. Het beestje ligt onder de slijmhuid te graven en het witte korreltje wat je zie is beschadigde huidresten.

Wormpjes in je aquarium kunnen opstart wormen zijn of planaria. Dit is ook vrij makkelijk te zien. Vang 1 z on wormpje in een glas en goed inzoomen en post de foto. Wormpjes in je aquarium is niet meteen een paniek toestand. Opstartwormpjes al helemaal niet. Volgens mij eten sommige vissen deze zelfs.

Alle medicatie bevat goedjes wat werkzaam is voor een bepaald euvel. Ook heb je te doen met resistentie voor bepaalde medicatie. Flubenol werkt niet tegen alle wormen. Het is van belang om eerst te weten met welke worm je te maken heb. Bestrijding van wormpjes in het aquarium moet je ook bedenken dat je vissen in dat goedje rond zwemmen en dit moeten verwerken. Zwakke visjes hebben het al moeilijk en chemische goedjes die ze zelf niet nodig hebben is geen goed idee..

Een 40 liter aquarium is gewoon heel moeilijk stabiel te krijgen, te houden. Helaas redden niet alle zieke visjes het. Vooral als het euvel al langer bestaat dan word de kans ook al behandel je kleiner. Na een behandeling moet de vis ook herstellen/genezen. Soms heb je het euvel opgelost maar heeft de ziekte verwekker inmiddels te veel schade aangericht aan het visje en kan dit ook niet herstellen.

Inderdaad op het internet is heel veel info en maakt het wat moeilijk. Ziektens is gewoon moeilijk anders had je ook geen dokters, dierenartsen nodig. Dat zijn jaren lange opleidingen. Op ziekte en vis gebied is het meest te vinden bij koi.
 
Bepaalde ziekte verwekkers kun je zien met een miroscoop. Dan maak je een afstrijkje van de slijmhuid. Veel bacteriele ziektens kun je niet zien met de microscoop dat moet naar een lab.

Voor de rest is het afstrepen en symptomen bekijken en gokken wat het is. Helaas is het ook vaak een op een stapeling. Ik noem maar schimmel dit is duidelijk te zien. dit is meestal een secundair probleem. Bijv. bacteriele infectie daardoor ontstaat de schimmel en vis zijn weerstand verzwakt. De schimmel kun je makkelijk behandelen maar vis blijft ziek.

Witte stip is heel makkelijk te herkennen. Het lijkt of er suiker/zout korrels op de vis liggen. Het witte is niet het beestje an sich. Het beestje ligt onder de slijmhuid te graven en het witte korreltje wat je zie is beschadigde huidresten.

Wormpjes in je aquarium kunnen opstart wormen zijn of planaria. Dit is ook vrij makkelijk te zien. Vang 1 z on wormpje in een glas en goed inzoomen en post de foto. Wormpjes in je aquarium is niet meteen een paniek toestand. Opstartwormpjes al helemaal niet. Volgens mij eten sommige vissen deze zelfs.

Alle medicatie bevat goedjes wat werkzaam is voor een bepaald euvel. Ook heb je te doen met resistentie voor bepaalde medicatie. Flubenol werkt niet tegen alle wormen. Het is van belang om eerst te weten met welke worm je te maken heb. Bestrijding van wormpjes in het aquarium moet je ook bedenken dat je vissen in dat goedje rond zwemmen en dit moeten verwerken. Zwakke visjes hebben het al moeilijk en chemische goedjes die ze zelf niet nodig hebben is geen goed idee..

Een 40 liter aquarium is gewoon heel moeilijk stabiel te krijgen, te houden. Helaas redden niet alle zieke visjes het. Vooral als het euvel al langer bestaat dan word de kans ook al behandel je kleiner. Na een behandeling moet de vis ook herstellen/genezen. Soms heb je het euvel opgelost maar heeft de ziekte verwekker inmiddels te veel schade aangericht aan het visje en kan dit ook niet herstellen.

Inderdaad op het internet is heel veel info en maakt het wat moeilijk. Ziektens is gewoon moeilijk anders had je ook geen dokters, dierenartsen nodig. Dat zijn jaren lange opleidingen. Op ziekte en vis gebied is het meest te vinden bij koi.
Dankje voor je duidelijke antwoorden! ❤️
Ik zal eens proberen zo een wormpje te vangen en er op in te zoomen.
 
Oke, ik heb ze net ook ontdekt in mijn groter aquarium. Deze is 7mm dus ik kon er eindelijk betere foto van maken!
Geen planaria denk ik maar wat wel?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210929_185014_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210929_185014_com.android.gallery3d.jpg
    312.8 KB · Weergaven: 96
  • Screenshot_20210929_184947_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210929_184947_com.android.gallery3d.jpg
    318.1 KB · Weergaven: 95
  • 7mm.jpg
    7mm.jpg
    387.6 KB · Weergaven: 97
  • IMG_20210929_184540_1.jpg
    IMG_20210929_184540_1.jpg
    388.3 KB · Weergaven: 98
Oke, ik heb ze net ook ontdekt in mijn groter aquarium. Deze is 7mm dus ik kon er eindelijk betere foto van maken!
Geen planaria denk ik maar wat wel?
Ik neig wel een beetje naar planaria vanwege die driehoekige kop. Al is deze wel langer en smaller 🤔
 
Ik neig wel een beetje naar planaria vanwege die driehoekige kop. Al is deze wel langer en smaller 🤔
Ja gek he.. In het kleinere aquarium (waarover de post eig gaat) zijn ze de helft kleiner. Omdat ik vaak water wissel blijft de populatie wel beter onder controle, maar flubenol lijkt niet te helpen. Dat heb ik zaterdag erin gedaan en we zijn nu woensdag dus.. :(
Ze kronkelen ook echt en ik dacht dat planaria dit niet zou doen? Kan dat?
 
Ja gek he.. In het kleinere aquarium (waarover de post eig gaat) zijn ze de helft kleiner. Omdat ik vaak water wissel blijft de populatie wel beter onder controle, maar flubenol lijkt niet te helpen. Dat heb ik zaterdag erin gedaan en we zijn nu woensdag dus.. :(
Ze kronkelen ook echt en ik dacht dat planaria dit niet zou doen? Kan dat?
Oh nee, planaria glijdt meer. En dan werkt flubenol ook heel erg goed.
Zolang je verder geen problemen hebt bij garnalen/bodemvissen zou ik me er niet zo druk om maken. (Zoals plotseling dode dieren of geen jongen meer)
 

Terug
Bovenaan