Wat is er nieuw

worstelen met te hoog Sio2 in malawi bak

  • Onderwerp starter Onderwerp starter zaj
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat het een kwestie van van een niet voldoende aanwezige bacteriecultuur en dan heb je teveel organische bealsting wat bruinalg veroorzaakt.
Ook bakken met veel en weinig licht krijgen het en als je geen planten hebt dan kunnen die tgv te weinig licht geen belasting geven.
Hoelang draait de bak en hoeveel liter is deze en welke filtering heb je? Heb je nog iets met de filter of boden gedaan de laatste tijd?

ik heb mijn waterwaarden toch gepost? dan zie je dat de bacteriecultuur op orde is. anders zouden ze niet nagenoeg perfect zijn. belasting is nitraat en fosfaat en beide is zo goed als 0.



en zoals in de eerste post staat : 500 liter bak, draait nu een dikke 3 maand. 1 filter is nieuw, ander filter komt uit vorige bak en heeft 2 jaar gedraaid ( dus inclusief goeie bactertiecultuur die meeverhuisd is)


bruinalg had ik in mijn vorige bak ook door een heel hoog sio2 gehalte, maar nu ik sillicatex gebruik zou die toch weg moeten zijn? ( want mijn sio2 is praktisch 0 nu)

het is de zwarte baardalg (BBA alg) waar ik mij nu zorgen om maak. waar die plots vandaan komt. op mijn planten zit er niks, maar rotsen en achterwand staan ineens vol...


ik snap dat algen in plantloze bakken ontstaan door een teveel aan fosfaat en nitraat, wat opgenomen wordt door planten, maar zoals ik zei is dit praktisch 0 in mijn bak en dat klein restje dat ik heb lijkt me voldoende om die ene ,redelijk grote, anubias te voeden?

mij is ook altijd gezegd door kenners dat de bak niet moet indraaien maar vooral de filter, vandaar dat ik met mijn reeds ingedraaide fluval toch al een grote voorsprong moet hebben tov een vers opgestart aquarium.
 
ik snap dat algen in plantloze bakken ontstaan door een teveel aan fosfaat en nitraat
Dat geeft geen algen want ik volg de EI en dan zit je snel rond de 30/3 mg en ook na een week bij het verversen is dit niet lager maar dan krijg je geen algen. Algen krijg je door tekorten en niet door overschotten. Baardalg is een teken dat je een co2 tekort hebt icm je licht. Ook een instabiele co2 geeft baardalg. Juist op dode objecten zie je deze als eerste verschijnen.
 
Bruinalg is een indicatie van een slecht filtersysteem, of een bak in opstartfase.
Hier ben ik het dus mee eens en dat krijg je niet van silicaat in je water. De bruinalg zal het alleen gebruiken als bouwstof en er dus van profiteren.
 
het vreemde is dan wel, op de plekken waar geen licht schijnt groeit geen baardalg... ( achteraan de rotsen in bak, achterwand die achter rotsen zit, rotsen in de schaduwen van andere rotsen.

is 9uur licht aan 30% dan nog steeds te veel?
 
Een bak moet ook indraaien. Een gezonde bodem (waar voldoende water langs stroomt) is bijna net zo effectief als een krachtig filter.

Ik kreeg juist een enorme bruinalg explosie toen ik mijn bodem had vernieuwd.

Die bruinalg is weggetrokken.

Ik heb een 300 liter aquarium. Met daarin 7 maanvissen en nog klein spul.
De Eheim 350 en Eheim 600 (dus totaal voor 950 liter aquarium, jou logica) en die trekken het niet.
Gevolg, algen en 2 wekelijks schoonmaken van filter.

Nu met de 1200xl erbij, is de bak geheel schoon.
 
het vreemde is dan wel, op de plekken waar geen licht schijnt groeit geen baardalg... ( achteraan de rotsen in bak, achterwand die achter rotsen zit, rotsen in de schaduwen van andere rotsen.

is 9uur licht aan 30% dan nog steeds te veel?
Baardalg komt door slechte co2 icm met licht.
Of doordat ergens een spoortje ammonium in het water zit. Vervuiling.

Dat laatste komt doordat de filters te krap zijn.
 
het vreemde is dan wel, op de plekken waar geen licht schijnt groeit geen baardalg...
Dat kan kloppen want ik de kleine 60 standaard bakjes met weinig licht zie je vaak ook geen baardalg. Het is de combi van weinig co2 met (te)veel licht en juist daar krijg je dan de algen. Maar verder eens met de uiteenzetting van Marcel over de oorzaken.
 
extra vraag:

bij dubbele filter opstelling


ik heb nu links beide filter outflows + 1 stromingspomp schuin naar boven, allemaal naar rechts gericht voor een goede stroming en 1 intake beneden ( zie foto's vorige post), Rechts zit de andere intake. Het water botst tegen het glas en gaat zo naar beneden richting de andere filter. ik ben vlan plan rechts onder nog een stromingspompje te plaatsen voor meer stroming over de bodem naar links richting de andere filter. is dit een goed idee?



de verkoper van de aquarium winkel vertelde me wel dat malawi's van golfjes houden. ik heb een eheim streamon 3500+ hij raadde mij nog een 5500+ aan + een stream control zodat ik goflslag kan creeren voor mijn malawi's. ik vraag me af of dit niet te nadelig gaat zijn voor mijn flow? met 2 pompjes het water naar het midden te sturen sturen ga ik toch nooit genoeg stroming in mijn bak zelf hebben om het vuil mee op te pikken van de bodem/ rotsen?




in de handleiding van mijn fluval staat :

Filter 1 invoer links
filter uitvoer links

filter 2 invoer rechts
filter 2 uitvoer rechts


maar dan zit je toch continue je gefiltert water opnieuw op te pompen?
 

Bijlagen

  • tT8eygv.png
    tT8eygv.png
    193.3 KB · Weergaven: 67
maar dan zit je toch continue je gefiltert water opnieuw op te pompen?
Dat klopt en Biljoenblik had er laatst een goede tekening van maar ik zou ze aan de kant van de uitstroom plaatsen.
 
gisteren 6 ancistrussen bij gestopt, de achterwand is al voor 40% kaalgevreten op 1 avond. probleem is opgelost denk ik 🙂

nu ga ik denk ik alg moeten bij maken 😀
 
Veel plezier van je 6 nieuwe bewoners.
 
ik wist eigenlijk niet dat ancistrussen baardalg/ bruinalg aten. dacht dat ze voornamelijk groene alg aten. overal lees je andere dingen. zit nog niet lang in de aquariumhobby ( 4-5 jaar) maar tot nu toe zit praktisch alles dat ik opzoek of opvolg van advies vol tegenstrijdigheden.
 
dit is wat ze op één avond hebben geflikt 😀
 

Bijlagen

  • MicrosoftTeams-image.jpg
    MicrosoftTeams-image.jpg
    312.4 KB · Weergaven: 99
Zo dat is snel gedaan zeg maar dat is ook baardalg als ik het zo bekijk en geen bruinalg. Ze vinden het vast lekker dan. Of ze dit graag lusten kan @Nicolientje-W beter zeggen.
 
Een bak moet ook indraaien. Een gezonde bodem (waar voldoende water langs stroomt) is bijna net zo effectief als een krachtig filter.

Ik kreeg juist een enorme bruinalg explosie toen ik mijn bodem had vernieuwd.

Die bruinalg is weggetrokken.

Ik heb een 300 liter aquarium. Met daarin 7 maanvissen en nog klein spul.
De Eheim 350 en Eheim 600 (dus totaal voor 950 liter aquarium, jou logica) en die trekken het niet.
Gevolg, algen en 2 wekelijks schoonmaken van filter.

Nu met de 1200xl erbij, is de bak geheel schoon.

Ik heb geen verstand van bruinalg. Wel zie ik hier, dat net als bij jou, sinds we de filtratie een stuk omhoog hebben gegooid, een stuk hoger dan hier doorgaans geadviseerd wordt, wij geen zichtbare algen meer hebben. Ook maken wij de filters minimaal elke 2 maanden schoon, zo nodig eerder.
 
je hebt al die vissen in je bak hoe kan je nitraat op 0 zijn dat vind ik een wonder
nu zul je wel weer een anderen alg krijgen op langer termijn die de vissen niet eten
 
je hebt al die vissen in je bak hoe kan je nitraat op 0 zijn dat vind ik een wonder
nu zul je wel weer een anderen alg krijgen op langer termijn die de vissen niet eten
Dat kan als de planten het nitraat dat de bak zelf aanmaakt verbuiken maar goed ook is het nog van belang hoe het is gemeten en hoe je de kleur interpreteert.
 
je hebt al die vissen in je bak hoe kan je nitraat op 0 zijn dat vind ik een wonder
nu zul je wel weer een anderen alg krijgen op langer termijn die de vissen niet eten
ik ververs wekelijks 30% van het water en halverwege tussen de verversingen stofzuig ik eens met mijn mijn fluval stofzuigertje. nitraat is niet nul maar bijna nul he. ik meet altijd een dag of 3 na water verversing. Het zijn uiteindelijk ook maar kleine visjes.

gebruik druppeltestjes en ik weet hoe ik ze moet lezen.
 
update :

Zelf het pompje is tot op de laatste milimeter alg volledig kaalgevreten. dit komt inderdaad goed 🙂

bak ziet er weer presentabeler uit ... 🙂


in de loop van volgende week een poging doen om er wat aulonacara OB bij te steken. altijd een gokje bij Mbuna , maar ik heb vrij rustige.
 

Bijlagen

  • photo_2022-03-26_17-49-57.jpg
    photo_2022-03-26_17-49-57.jpg
    145 KB · Weergaven: 83
  • photo_2022-03-26_17-49-47.jpg
    photo_2022-03-26_17-49-47.jpg
    263 KB · Weergaven: 93
Nou die achterwand ziet er heel anders uit nu.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: het idee dat het voor de planten op een gegeven moment ook op is v.w.b. de bodem
      Terug
      Bovenaan