Wat is er nieuw

Wortel categorieën?

World Citizen

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2018
Leeftijd
41
Ik probeer me een beetje in te lezen in alle verschillende type/categorieën planten. Specifieke types zoek ik nog niet uit omdat ik nog vast zit in de verschillende groepen.

Zo zijn er watervoedende planten en bodemvoedende planten. Die 2 heb ik duidelijk.

Maar binnen de bodemvoedende planten zoek ik meer groeperingen. Ik lees heel veel, maar kom niet echt tot een conclusie dus vraag het hier:

Zijn bodemvoedende planten onder te verdelen per wortel soort of groei.
Zijn er bv groepen die kleine dunne wortels krijgen, en weer andere groepen die hele lange dikke wortels krijgen
Zijn er groepen waar de wortels horizontaal groeien, en zijn er groepen waar ze verticaal groeien.
Zijn er groepen die geen eis hebben aan hoe diep ze zitten, en zijn er groepen waar de wortel bv minimaal 5cm diep moet kunnen groeien.

Ik zou graag alle planten die je kunt opbinden even willen vergeten. Het gaat me echt over planten die afhankelijk zijn van wortels in de grond.

Dit is denk ik een lastige vraag, maar wellicht heb ik de verkeerde artikelen gelezen, en is er ergens genoeg info te vinden die over wortels soorten gaat.

Ik vraag dit omdat ik bv geen planten kan planten die diepe wortels vereisen. Of planten die een worteloppervlakte van meerdere vierkante cm nodig hebben.

Uiteindelijk is wortels maar een onderdeel van de afweging in je keuze, maar omdat ik zo moeilijk doe over bodems en voedingsbodems, moet ik de wortelgroei erg in het oog houden.

Wat ik uiteindelijk doe weet ik nog niet, maar een mogelijke optie zou zijn planten te planten in potjes of gaten. Ze hebben dan bv maar 5x5x5cm groeiruimte, en wil daar niet mee in de problemen komen.

Ik hoop dus straks een plant te kopen die bv met 5x5x5 en 1 kleibol zou overleven. Ik kan me niet voorstellen dat dit zomaar met elke plant lukt.

Alvast bedankt voor elk linkje waar je me naar verwijst. Ik vind zat info maar dat is allemaal niet georiënteerd vanuit de wortelgroei.

Ik weet dat we winterwortels hebben en zomerpeentjes😀😀:sorry:. Ik moet zeggen dat ik je vraag over de wortels niet kan beantwoorden en let ook nooit zo op de wortels moet ik bekennen.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand bij de keuze van de planten zo let op het type wortel🙂.

Ja de vraag komt een beetje uit de inrichting die ik wil. Dat word later wel duidelijk, maar het probleem is dus dat ik niet onbeperkte groeiruimte heb. Planten komen heel selectief ergens te staan, en waarschijnlijk is de ruimte voor wortels dan maar klein. 5x5x5 zou bv een plekje zijn... Ik kan dan geen planten gebruiken die net zo veel wortels als bladeren hebben, of die wortels van 3cm dik krijgen.

Vergelijk het met een bloempot. Elke plant heeft zijn eigen maatje bloempot nodig. Of kijk naar bepaalde planten die hele lange wortel stengels krijgt. Van meters lang zeg maar. Dat kan ik dan dus niet doen.

Daar de bodem vaak het overgrote deel van de benodigde bacteriën bevat, zal de gemiddelde aquariaan zijn bodem daar ook voor gebruiken en is het minder belangrijk hoe diep de planten wortelen, een gemiddelde bodem is een cm of 3 a 4 dik, vandaar dat je antwoorden ook lastig te vinden zullen zijn.

Ik weet toevallig de een E. bleheri zijn wortels makkelijk een meter lang kunnen worden en in een grote bos kunnen zitten, de groene en rode lotus hebben b.v. maar kleine wortels, de plant komt in eerste instantie uit een bol.

Daar de bodem vaak het overgrote deel van de benodigde bacteriën bevat, zal de gemiddelde aquariaan zijn bodem daar ook voor gebruiken en is het minder belangrijk hoe diep de planten wortelen, een gemiddelde bodem is een cm of 3 a 4 dik, vandaar dat je antwoorden ook lastig te vinden zullen zijn.

Dus eigenlijk ben je nooit problemen met wortels tegen gekomen? Jullie zullen vast honderden bakken voorbij zien komen hier, en worteling is dan geen probleem? Ik neem even aan dat al die honderden bakken ook verschillende bodems en planten hebben... dus als het dan nooit een onderwerp van discussie is geweest, dan is dat ook een soort van antwoord. Uiteraard ga ik niet een grote plant op een klein plekje plaatsen, dus als je een beetje onderscheid maakt tussen klein/medium/groot.. dan zit je vaak wel goed?

Ik vind het niet erg om te experimenteren maar als ik planten ga doden omdat ik ze in een verkeerde omgeving wegzet dan word ik daar niet vrolijk van zeg maar.

Ik wil voorkomen dat ik iets doms doe 🙂

Wat ook wel gebeurd is dat er een soort van terras word gebouwd waar de wortelende planten in zitten.

Wat ook wel gebeurd is dat er een soort van terras word gebouwd waar de wortelende planten in zitten.

Dat is ook in de richting van mijn plan inderdaad. Ik vind een complete bodem met voeding eng. Maar als ik bv elke plant onafhankelijk kan bemesten en kan regelen, dan voelt dat alsof ik het in beheer heb. Ook de inrichting wat ik wil sluit daar mooi bij aan.

Ik noem maar even iets geks, maar als je met een zevengatenboor een gat in hout boort, dan kan je daar wat voedingsbodem oid in gieten, en een specifieke plant dus van de specifieke voeding voorzien, en dan ook enkel op die plek en niet "ergens in de bodem"

Dit is ook in de handel verkrijgbaar, https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/juwel-terrace-cliff-dark.html en in meerdere uitvoeringen om een terras te maken, een diy is natuurlijk ook een idee.

Maar jou idee is mogelijk inderdaad, ook zijn er mensen die regelmatig planten uit de bak halen om de wortels te trimmen.

Edit,

Een plant welke 60 cm hoog kan worden zal van nature een groot wortel gestel aanmaken en laat de wortels zoeken naar voedsel, als de wortels door ons kleiner worden gehouden en er is voldoende bemesting rond deze wortels zal de plant de zelfde groei hebben als een die je maar laat gaan.
Dus is het een kwestie van verhouding.

Laatst bewerkt door een moderator:
Brrrrrr horror. Enge bodems!:sorry:

Nou, laat ik je een ding zeggen. Ik was altijd bang om een zandbodem te nemen. Omdat men zei dat deze kunnen verstikken en rotten.
Dus alle soorten grind wel gehad.

Nu heb ik filterzand 0,4-0,8 en ben daar zo blij mee. Het blijft schoon. Ik hoef er niets aan te doen.
Grind moest je altijd uitzuigen. Omdat voedsel tussen de korrels zakt.
Met dit zand blijft alles erop liggen. En als je aquatium erg zuiver is. Dan composteerd alles weg.
Zelf de drollen van de ancistrus zijn binnen een uur weg.

Dus je hoeft echt niet bang te zijn. En een voedingsbodem gebruikt bijna niemand meer.

De echte waterplanten (de watervoedende planten, zoals waterpest, valisneria etc.) de kleinste wortelstelsels hebben, want deze zitten alleen in de grond omdat ze anders door de stroming worden weggevoerd.
De moerasplanten(de bodemvoedendemplanten, zoals echinodorus etc.) hebben meestal grote wortelstelsel, omdat ze de meeste voeding uit de bodem halen en alleen de CO2 uit de lucht, in dit geval het water.😉

Bij planten die langere wortels aanmaken zoals bv een Echino kun je ook af en toe de wortels op lengte bijknippen.

Dit is ook in de handel verkrijgbaar, https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/juwel-terrace-cliff-dark.html en in meerdere uitvoeringen om een terras te maken, een diy is natuurlijk ook een idee.

Maar jou idee is mogelijk inderdaad, ook zijn er mensen die regelmatig planten uit de bak halen om de wortels te trimmen.

Edit,

Een plant welke 60 cm hoog kan worden zal van nature een groot wortel gestel aanmaken en laat de wortels zoeken naar voedsel, als de wortels door ons kleiner worden gehouden en er is voldoende bemesting rond deze wortels zal de plant de zelfde groei hebben als een die je maar laat gaan.
Dus is het een kwestie van verhouding.

Het is dus niet als bij vissen dat ze zich vervormen tot de ruimte die ze hebben?
Brrrrrr horror. Enge bodems!:sorry:

Nou, laat ik je een ding zeggen. Ik was altijd bang om een zandbodem te nemen. Omdat men zei dat deze kunnen verstikken en rotten.
Dus alle soorten grind wel gehad.

Nu heb ik filterzand 0,4-0,8 en ben daar zo blij mee. Het blijft schoon. Ik hoef er niets aan te doen.
Grind moest je altijd uitzuigen. Omdat voedsel tussen de korrels zakt.
Met dit zand blijft alles erop liggen. En als je aquatium erg zuiver is. Dan composteerd alles weg.
Zelf de drollen van de ancistrus zijn binnen een uur weg.

Dus je hoeft echt niet bang te zijn. En een voedingsbodem gebruikt bijna niemand meer.

Ja sorry.. ik overdrijf het een beetje, maar zie het als een laptop die je koopt. Het eerste wat ik doe is windows opnieuw installeren en enkel de tools installeren die ik denk nodig te hebben. Al die bloatware die je er standaard bij krijgt heb ik OF niet nodig, OF het zit er zonder dat ik het weet.

Mijn grind is nu 1mm.. dus dat zit er niet gek ver vanaf, en heb ik inderdaad ook om die reden gedaan. Alles daarboven laat te veel ruimte open tussen de stenen.

Voorlopig sluit ik mij conclusie erop dat ik me er niet te gek veel zorgen over hoef te maken, en dat er altijd wel plaatjes van wortels te vinden zijn. Als ik een plant zoek dan schat ik op het oog wel in of dat past. Ik zat zelf bv aan waterlelies te denken. Die hebben echt een wortelstok en kun je niet klem plaatsen zonder hem in de weg te zitten. Dat wil ik dus vermijden, maar ik hoopte wat gericht te kunnen zoeken naar plant groepen die niet dat soort wortels hebben. Menig planten website waar je planten kunt bestellen bestaan uit 8 pagina's... dus het is nogal zoeken wat en hoe...

Ja sorry.. ik overdrijf het een beetje, maar zie het als een laptop die je koopt. Het eerste wat ik doe is windows opnieuw installeren en enkel de tools installeren die ik denk nodig te hebben. Al die bloatware die je er standaard bij krijgt heb ik OF niet nodig, OF het zit er zonder dat ik het weet.

Macbooks kopen, heb je dat al een heel stuk minder 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan