Wat is er nieuw

Wortelende planten voor 200cm MA cichliden bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Redeque
  • Startdatum Startdatum
R

Redeque

Guest
Beste leden met de groene vingers,

Ik heb reeds mijn 200 x 60 x 70 volglas aquarium besteld.
Hier komen Thorichthys Meeki Rio Candelaria in met waarschijnlijk nog een tweede MA soort van soortelijke grootte.
Het zijn echte gravers dus ben op zoek naar planten die flink wortelen.

Bij voorkeur natuurlijk uit Midden Amerika maar ben niet zo'n biotoop freak dus uit Zuid Amerika zou ook kunnen.

In mijn vorige aquarium had ik Hydrocleys Nymphoides en die gingen ze echt niet opgraven want hadden een mega wortel systeem.

Wil logischerwijs geen plantenbak maar een beetje groen kan ik toch wel waarderen.

Wat zouden jullie adviseren want ik heb totaal geen planten kennis.

Ik heb enkele soorten in gedachten van de Echinodorus die in Midden-Amerika voorkomen. Ik weet echter niet echt waar de vuurkeelcichlide precies vandaan komt, maar ik zit toch alleszins in de buurt.
E. berteroi, E. cordifolius, E. grandiflorus en E. macrophylla
De grandiflorus en macrophylla zijn weinig eisende planten die zelfs reusachtig kunnen worden (70 cm).
Geef ze niet te lang licht per dag (<10 uur) zodat ze niet het aquarium uitgroeien. Voor de rest zullen die Echinodorus wel goed wortelen en zullen ze ook veel plaats innemen, wat wel gewenst is in zo'n groot aquarium.

Ik heb enkele soorten in gedachten van de Echinodorus die in Midden-Amerika voorkomen. Ik weet echter niet echt waar de vuurkeelcichlide precies vandaan komt, maar ik zit toch alleszins in de buurt.
E. berteroi, E. cordifolius, E. grandiflorus en E. macrophylla
De grandiflorus en macrophylla zijn weinig eisende planten die zelfs reusachtig kunnen worden (70 cm).
Geef ze niet te lang licht per dag (<10 uur) zodat ze niet het aquarium uitgroeien. Voor de rest zullen die Echinodorus wel goed wortelen en zullen ze ook veel plaats innemen, wat wel gewenst is in zo'n groot aquarium.

Bedankt voor je reactie!

De meeki's komen uit Mexico.

Bedankt voor deze tips, ga deze even uitspitten!
Zijn er nog niet Echinodorus planten of is dit waar ik het moet zoeken?

Zijn er nog niet Echinodorus planten of is dit waar ik het moet zoeken?
Er zijn nog veel meer soorten Echinodorus natuurlijk, maar deze komen uit Midden-Amerika. Als je het niet zo nauw neemt met biotopen, dan zijn er nog zeer veel uit Zuid-Amerika.

Midden Amerika heeft natuurlijk de voorkeur maar indien nodig kan ik altijd nog een sprongetje maken naar het zuiden.

Beetje diversiteit in soorten is wel zo leuk natuurlijk.

Die Echinodorussen zijn inderdaad allemaal van Midden-Amerika, maar persoonlijk vind ik niet echt veel variatie binnen de Echinodorus. Oké, je hebt kleinere, grotere, met andere bladvormen. Maar van kleuren zullen ze allemaal groen zijn. Anders moet je cultivars beginnen nemen maar ik neem aan dat dat uitgesloten is? Stengelplanten zijn te broos denk ik. Daar heb je echter wel variatie in, maar ik denk dat deze het snel zullen bekopen met een vuurkeelcichlide. Ik zal nog eens verder zoeken in het zuiden.

Ah ik heb een goeie, je kan de Ceratopteris thalictroides gebruiken. Die komt ook voor in Midden-Amerika en is zeer krachtig. En Hydrocotyle leucocephala.

Ah ik heb een goeie, je kan de Ceratopteris thalictroides gebruiken. Die komt ook voor in Midden-Amerika en is zeer krachtig. En Hydrocotyle leucocephala.

Super bedankt weer!

Die Hydrocotyle leucocephala heb ik nu in een bakje maar wil niet echt wortelen.
Heeft 5CM zandbodem tot zijn beschikking maar weinig succes.

Die Hydrocotyle leucocephala heb ik nu in een bakje maar wil niet echt wortelen.
Normaal is die echt niet moeilijk te kweken. Vreemd dat hij niet wil wortelen.

In mijn 380 x 80 x 80-bak had ik verscheidene grote pollen echinodorus met groot wortelstelsel in diepe bodem. Mijn Vieja Godmanni's, één koppel en Jack Dempsey's, ook één koppel, lieten er geen worteltje van heel. Zelfs een plaat lexaan rond de wortelrozet kon de dieren er niet van weerhouden de plant met lexaan en al uit de bodem te trekken en stoten. Nu bevat mijn bak alleen hout en stenen met nu en dan een pol zelf gekweekte Vallisneria Spiralis waarop de vissen zich kunnen uitleven en dat tevens dient als groenvoer voor mijn 30 cm grote Leporinussen en Myleussen. Je kunt planten wat je wilt, Cichliden, inmiddels heb ik andere, richten de bak zelf wel in.

In mijn 380 x 80 x 80-bak had ik verscheidene grote pollen echinodorus met groot wortelstelsel in diepe bodem. Mijn Vieja Godmanni's, één koppel en Jack Dempsey's, ook één koppel, lieten er geen worteltje van heel. Zelfs een plaat lexaan rond de wortelrozet kon de dieren er niet van weerhouden de plant met lexaan en al uit de bodem te trekken en stoten. Nu bevat mijn bak alleen hout en stenen met nu en dan een pol zelf gekweekte Vallisneria Spiralis waarop de vissen zich kunnen uitleven en dat tevens dient als groenvoer voor mijn 30 cm grote Leporinussen en Myleussen. Je kunt planten wat je wilt, Cichliden, inmiddels heb ik andere, richten de bak zelf wel in.

Als ik dat zo hoor moet ik toch maar eens goed nadenken wat ik wil.
Nu de achtergrond erin zit moet ik wel concrete plannen gaan maken.
Heb veel spleten, plateaus en inhammen dus misschien moet ik toch maar vreemd gaan naar ZA.
Ik ben geen biotoop freak maar wilde het wel een beetje proberen.
Anubias en Javavarens zouden ideaal zijn.

UEMB0EyMqZXrPFG_4z4wP9q1Mud9dhkR.jpeg

Oh dat is wel falend dan. Altijd gedacht.
Meer research nodig dan...

Het lijkt er op dat ik weer iets onmogelijks probeer te doen :stom:

Ik en planten, geef mij maar techniek :help:

Neemt zo te zien best wel wat zwemruimte in maar wat een fantastische achterwand zeg!

Neemt zo te zien best wel wat zwemruimte in maar wat een fantastische achterwand zeg!

Aanzienlijk meer dan verwacht maar toch geen spijt van 🙂

Het is wat off-topic maar wat maakt het uit.

Na heel veel zoeken heb ik het wel gevonden!
Staurogyne Repens.

staurogyne20repens2.jpg

Staurogyne repens is een fris groene, compacte harde plant voor de voorgrond. De plant komt oorspronkelijk uit de River Rio Christalino in de zuidelijke Amazone. De opstaande uitlopers verwijderen zodat de plant horizontale scheuten gaat vormen. De plant kan ook op hout of steen gebonden worden waarop deze zich zal gaan hechten. Herkomst Zuid-Amerika
Oh en weet nu wat een Epifyt is 😎
Wel uit Z-A maar beetje buiten de deur eten is wel zo lekker af en toe 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan