Wortels boven het grind


P

Pascal1988

Guest
Hallo allemaal,

Even een vraag over mijn plant, is het normaal dat deze zoveel wortels schieten?

Hoor graag hoe of wat.

Met vriendelijke groet
Pascal
 

Bijlagen

  • 15800589923501055564132457058015.jpg
    15800589923501055564132457058015.jpg
    168.6 KB · Weergaven: 267
Hoeft niet direct aan te weinig voeding in de bodem liggen, ik ken genoeg planten welke geen voeding in de bodem eisen maar toch luchtwortels maken, denk aan Belgisch groen en sterrenkruid.

En als er pas twee weken een voedingsbodem in ligt zou er voldoende voeding moeten zijn, dat de juiste stofjes er niet in zouden zitten lijkt me sterk.
 
Bij Belgisch groen weet ik zeker dat het normaal is, de luchtwortels zitten namelijk altijd op de plek waar ook een nieuw stekje begint te groeien. Bij voldoende licht etc, komen deze nieuwe stekjes zelfs bij iedere oksel.

Of het bij de plant van TS normaal is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar je zou niet mogen verwachten dat er een tekort is aan voeding met een nieuwe voedingsbodem, wellicht eerder in de waterkolom.
 
Bij Belgisch groen weet ik zeker dat het normaal is, de luchtwortels zitten namelijk altijd op de plek waar ook een nieuw stekje begint te groeien. Bij voldoende licht etc, komen deze nieuwe stekjes zelfs bij iedere oksel.

Of het bij de plant van TS normaal is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar je zou niet mogen verwachten dat er een tekort is aan voeding met een nieuwe voedingsbodem, wellicht eerder in de waterkolom.
Planten stekken heel regelmatig in de oksels, dat is heel normaal, luchtwortels hebben daarbij niks van doen want de stekjes krijgen de voeding van mamaplant, luchtwortels duiden altijd op voedseltekorten
 
Nou ja, het is toch wel handig als je nieuwe stekje wat wortels heeft dan blijft ie iig netjes in de bodem zitten, en dat is ook het hele idee achter die wortels.
O.a. goed te zien bij de Water sprite en de Hygrophila difformis , het is bij deze planten juist de bedoeling om de stekjes bij de (lucht) wortels af te knippen, dat is als het ware een nieuw plantje compleet met wortels.

Belgisch groen is family van de Diffornis dus gedraagt zich dan ook soortgelijk.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Even een vraag over mijn plant, is het normaal dat deze zoveel wortels schieten?

Hoor graag hoe of wat.

Met vriendelijke groet
Pascal
Dit is een Althernanthera. Een reineckii soort. Bij een aantal soorten zie je deze wortels die bij de bladknopen zitten. Dat is niet abnormaal, ze nemen daarmee ook voedsel op. Je moet ze dus niet verwijderen. Je moet deze blad ook via de bodem voeden. Ze hebben het liefst een ietwat korrelige bodem die, als dus gezegd, voedselrijk moet zijn. Deze plant wil intensief belicht worden!
 
Patrick, Jij hebt overduidelijk weinig verstand van planten, luchtwortels hebben niks van doen met stekjes in de oksels van een plant, dat die luchtwortels er zitten mag makkelijk zijn voor jouw maar hoort niet, is eigenlijk een noodgreep van de plant omdatie te weinig voeding krijgt
 
Patrick, Jij hebt overduidelijk weinig verstand van planten, luchtwortels hebben niks van doen met stekjes in de oksels van een plant, dat die luchtwortels er zitten mag makkelijk zijn voor jouw maar hoort niet, is eigenlijk een noodgreep van de plant omdatie te weinig voeding krijgt

Nou, Antje. Dat is niet helemaal waar. Er zijn soorten die "standaard' wortels bij de bladknopen maken. Bijvoorbeeld naast de soort die Ts hier laat zien is dit ook het geval bij Alternanthera reineckii mini. De "grote" reineckii met een "rode bovenkant blad" soort maakt ze ook.
 
Patrick, Jij hebt overduidelijk weinig verstand van planten, luchtwortels hebben niks van doen met stekjes in de oksels van een plant, dat die luchtwortels er zitten mag makkelijk zijn voor jouw maar hoort niet, is eigenlijk een noodgreep van de plant omdatie te weinig voeding krijgt
Wel een beetje zwart-wit gedacht weer, terwijl Patrick gewoon gelijk heeft. Voor veel stengelplanten is het de normaalste zaak van de wereld om bovengronds (al dan niet bij stekjes) extra wortels te vormen. Heeft er o.a. mee te maken dat er in de natuur nog wel eens wat wil gebeuren met (de standplaats van) planten en dan vergroten die wortels de kansen voor herplanting/voortplanting.

Ongetwijfeld zal moeder natuur ze zo nodig ook inzetten bij voedselschaarste, maar dat wil zeker niet zeggen dat de aanwezigheid van bovengrondse wortels op een voedseltekort duidt.
 
Dat het de normaalste zaak van de wereld is zegt niks dat het ook hoort, zoals je zelf al zegt: ze doen dat omdat er voedseltekorten zijn, dus m.a.w. als jij zorgt dat er voldoende voedsel in de bodem zit zal geen enkele plant luchtwortels maken
 
Dat het de normaalste zaak van de wereld is zegt niks dat het ook hoort, zoals je zelf al zegt: ze doen dat omdat er voedseltekorten zijn, dus m.a.w. als jij zorgt dat er voldoende voedsel in de bodem zit zal geen enkele plant luchtwortels maken
Zucht.

Zóveel planten, zeker submers en zeker stengelplanten, doen extra wortels groeien voor de toekomst. Er komt een moment waarop ze,bijvoorbeeld door een teveel aan schaduw door hun eigen groei, hun ondergrondse wortels loslaten en als plantje meegaan in de stroming naar een andere plek om daar verder te groeien. Super handig als je dan al wortels hebt.
Tuurlijk zijn er ook genoeg planten die dit alleen doen wanneer de omstandigheden niet ideaal zijn, zo werkt de natuur. Als aquariumhouder kun je gerust proberen om dit tegen te gaan door extra te belichten of meer voeding te geven als je je daar prettig bij voelt, maar als je plant verder geen tekenen van tekorten vertoont, zou ik dat lekker laten.
 
Kijk ik ben geen expert maar als Ben al aangeeft dat het voor sommige soorten standaard is dan geloof ik dat gelijk want dat is een plantenkenner. Maar goed sommige is niet voor alle soorten dus er zullen ook wel zijn die het doen as de omstandigheden minder goed zijn qua voeding.
 
De helft van mijn planten heeft dat ook, en dat is volkomen normaal.
Ik heb trouwens voedingscapsules in de bodem zitten, dus daar ligt het zeker niet aan.
Ik zag het ook in de showbakken van mijn LFS.
 
Planten die van oorsprong moerasplanten zijn, kunnen zich inderdaad gedragen zoals LaLaLaraSophie aangeeft. Ook het "losbreken van scheuten, met wortels, is een vrij normaal fenomeen in de (water) plantenwereld.
Deze stengelwortels worden soms ook gebruikt om zich beter te kunnen verankeren aan elkaar of andere planten of objecten in hun omgeving, bv. bij een sterke stroming ( natte moesson)
Bij de echte waterplanten, ligt dat iets anders, als deze stengelwortels ( en niet de foutieve naam LUCHTwortels) maken, dan is er sprake van een ernstig en overall voedingstekort, de normale organen, bladeren en stengels, kunnen niet meer genoeg voedsel uit het water halen en er moeten dus hulpmiddelen ( lees stengelwortels) worden aangemaakt. Als dit niet helpt zal de plant afsterven en dan blijven er alleen een paar "knoppen"over die loslaten va nde verrottende plant en met de stroming meedrijven naar een hopelijk beter leefmilieu en daar dan weer uitschieten.

Het gaat niet aan om TE stellig te zijn, maar het is wel zo, dat alles wat we waarnemen in onze bakken, van oorsprong natuurlijk gedrag is en dat er daarom echt wel een grondige reden voor is.
 
Nou Ts als zijn planten geschikte planten voedingen en voldoende ander stoffen zorgt po4/no3 geeft zich niet druk maken
Heb zelf het genoemde plantje ook in verschillende bakken staan en bij alle gebeurt dit zelfde in de bak weer de overdreven voedings-methode gehanteerd wordt ei ei zal het wel weer over me heen krijgen:D
 
Jij hoort jezelf geloof ik graag kletsen he? dit is de grootst mogelijke onzin die ik ooit gelezen heb over dit onderwerp
Kun je zelf dan misschien met een steekhoudend argument komen waar we iets aan hebben? Kun je aantonen dat de wortels alleen tevoorschijn komen bij een voedselgebrek?
Dit is natuurlijk vrij eenvoudig te testen (en dat is vast al gedaan), en gaat vermoedelijk jouw ongelijk aantonen.
 
Kun je zelf dan misschien met een steekhoudend argument komen waar we iets aan hebben? Kun je aantonen dat de wortels alleen tevoorschijn komen bij een voedselgebrek?
Dit is natuurlijk vrij eenvoudig te testen (en dat is vast al gedaan), en gaat vermoedelijk jouw ongelijk aantonen.
Iets met een opleiding in de land-tuinbouwsector? waar je datsoort dingen leert?

*edit: leert dat dat dus komt door voedseltekorten
 

Terug
Bovenaan