WPT’s Nano aquariums


De Crusta fit gaf ik in alle nano bakjes en dat zijn stoffen die geen kwaad kunnen maar alleen goed kunnen doen lijkt me zo.Je zegt een ph verlagende bodem dus ik denk een ph van rond de 6. Misschien zijn de ouders op hogere ph gekweekt en hebben de jongen moeite met deze waarden.
 
De Crusta fit gaf ik in alle nano bakjes en dat zijn stoffen die geen kwaad kunnen maar alleen goed kunnen doen lijkt me zo.Je zegt een ph verlagende bodem dus ik denk een ph van rond de 6. Misschien zijn de ouders op hogere ph gekweekt en hebben de jongen moeite met deze waarden.
Mijn ph zit rond de 7. De kweker had ook een ph van 7, zei hij. De ouders lijken het verder goed te doen en zijn lekker actief. Inmiddels zitten de ouders ook alweer meerdere maanden in deze bak. Ik zat zelf nog te denken aan een te harde stroming, of het uitknijpen van een spons als boosdoener...
 
Dat is verder dan een prima waarde lijkt me zo. Stroming lijkt me sterk maar wellicht dat de spons er iets mee te maken heeft gehad.
Altijd lastig zoiets achteraf te achterhalen en je moet nu maar hopen dat een volgende worp het beter zal doen. Wat stofvoer of fijngestampt voer is dan wel aan te bevelen.
 
Dat is verder dan een prima waarde lijkt me zo. Stroming lijkt me sterk maar wellicht dat de spons er iets mee te maken heeft gehad.
Altijd lastig zoiets achteraf te achterhalen en je moet nu maar hopen dat een volgende worp het beter zal doen. Wat stofvoer of fijngestampt voer is dan wel aan te bevelen.
Ja precies! Zeker omdat we diverse jonkies geteld hebben. Totdat we ze op een gegeven moment bijna niet meer zagen. Al ben ik nog wel steeds blij met die ene enkele die het overleeft heeft.

Net weer een goede waterwissel gedaan en de middeltjes toegevoegd, dus de bak staat er weer lekker bij.
 
Ik heb die middeltjes even opgezocht, er staat: voegt ca. 1,42 Mg/l calcium en 0,23 Mg/l magnesium aan het water toe en verhoogt de totale hardheid met 0,25 d. Verhoogt de carbonaathardheid niet.

Maar met Crystals wil je toch juist niet de totale hardheid verhogen?
 
Dat ligt eraan want ik verhoog juist de gh van osmose naar 6 minimaal voor de TB en de lagere gradaties kunnen een hogere gh hebben. 0,25 is zo goed als niks natuurlijk maar er zitten wel stoffen in die de garnalen gebruiken. Ik denk meer dan alleen calcium en magnesium.

https://www.aquaplantsonline.nl/nano-aquaristiek/dennerle/dennerle-nano-crusta-fit-15-ml
Die heb ik ook inderdaad. Die geeft vitamine en gezonde stoffen voor de garnalen begreep ik?

Ik had het over deze:
https://www.aquaplantsonline.nl/dennerle-nano-crusta-mineral?search=Dennerle crusta
 
Die jij bedoelde is vergelijkbaar met de mineral + die ik gebruik maar door de plus heeft dat van mij extra zaken die garnalen nodig hebben. Je gebruikt 2 soorten dus dat is meer dan voldoende denk ik.
 
Toch vraag ik me altijd af wat nu echt nodig is. De kweker waar ik ze vandaan heb zegt helemaal niets toe te voegen
 
Dat klopt en ik heb dat ook nooit gedaan bij de lagere gradaties hoor. Ik ververste daar met leidingwater en daar zitten in de regel voldoende stoffen in. Als je met osmose ververst is dat een ander verhaal, maar kwaad kan zo n toevoeging nooit natuurlijk.
 
Dat klopt en ik heb dat ook nooit gedaan bij de lagere gradaties hoor. Ik ververste daar met leidingwater en daar zitten in de regel voldoende stoffen in. Als je met osmose ververst is dat een ander verhaal, maar kwaad kan zo n toevoeging nooit natuurlijk.
Bedankt! Kan kraanwater in een bepaalde gemeente ook ongeschikt zijn voor neocaridina of eventueel ook voor crystals of is eigenlijk al het Nederlandse kraanwater prima voor deze garnalen?
 
Zover ik weet is dat in het algemeen wel geschikt. Neo s kunnen vaak op een ph van 6-8 en de makkelijke cr ook wel. Maar of er uitzonderingen zijn durf ik zo niet te zeggen maar ons leidingwater is behoorlijk goed namelijk.
 
Zover ik weet is dat in het algemeen wel geschikt. Neo s kunnen vaak op een ph van 6-8 en de makkelijke cr ook wel. Maar of er uitzonderingen zijn durf ik zo niet te zeggen maar ons leidingwater is behoorlijk goed namelijk.
Ik geloof dat mijn kraanwater een ph van 9 heeft. Is dit dan te hoog voor de Neo's en Crystals of moet dat ook nog wel lukken?
 
Een Blue Dream met een flinke eiervlek! :petjeaf:

En de Kikkerbeet drijft er netjes bij.

blue-eiervlek-01.jpg


blue-eiervlek-02.jpg


kikkerbeet.jpg
 
Gister een aardige verbouwing gehouden in mijn linker (blauwtjes) bak. Er hing een naar luchtje in de bak en naar mijn idee nam deze geur toe. Dus ik besloot te beginnen met een flinke waterwissel (50%). Vervolgens alle objecten in de bak even goed geroken en uiteindelijk leek het enorme stuk hout in de bak een behoorlijk vieze geur af te geven. Naar aanleiding daarvan besloten dit stuk eruit te halen en te vervangen voor een ander stukje die ik nog had liggen.

IMG_1526.jpg


IMG_1527.jpg
 
Ook niet ideaal voor Tylos want die zitten normaliter op een hoge ph en kh. Het zijn Sulawesislakken:)
 
Voor de garnalen maakt het niet uit maar voor de slakken is het idd niet ideaal.
Slakken zitten er al een tijdje in en lijken het goed te doen. Ik ververs in die bak alleen nog maar met puur kraanwater wat vrij hard is bij ons. Binnenkort als ik een derde bak heb wil ik wat grind uit deze bak gaan afzuigen voor in de derde bak, ook dit zal wel invloed hebben op de waardes.
 
Leuke bakjes! Ik vind het nog steeds jammer dat ik deze soort slakken niet in m'n bak kan houden.
 
Bij mij draaien de blue's en de slakken nu op de volgende waterwaardes:

Nitraat 20
Nitriet 0
GH 10d
KH 6d
PH 7
 
Inmiddels weer de nodige veranderingen in en aan de bakken gedaan.

Zo heb ik 1 Dennerle nano Cube 30 vervangen voor een Dennerle Nano Cube 60. De bedoeling is dat de tweede 30 ook op korte termijn een 60 gaat worden.

Ook nog Een zwanger vrouwtje in de bak gevonden.

IMG_1776.JPG


IMG_1780.JPG
 

Terug
Bovenaan