XfiXit's tijdreis: An unexpected hobby


X

XfiXit

Guest
Hallo mede aquarioten,

Mijn naam is Ronald en ik heb al sinds mijn 12e aquaria gehad, eerst weer samen met mijn ouders, later 'zelfstandig'.

Inmiddels ben ik 25, heb ik vorige week mijn HBO opleiding afgerond en woon ik inmiddels al weer 3 jaar samen in een appartementje met mijn vriendin.

Door de jaren heen heb ik nogal wat aquaria gehad en via dit album wil ik jullie een kleine inkijk geven in wat ik zowal heb uitgevreten.

We beginnen met mijn grootste trots, een volglas aquarium van 100x50x50 met een zelf ontworpen RVS lichtkap. Met een beetje hulp van mijn vader gemaakt toen ik een jaar of 16 was.


P1050183.jpg
P1050186.jpg

Zoals te zien is is deze lichtkap zwart gepoedercoat en heeft hij een zeer grote klep die er makkelijk uit te halen is. Heel handig voor het onderhoud!

P1050420.jpg
P1050391.jpg
P1070577.jpg
P1050316-1.jpg

P1050985.jpg
P1050227.jpg
P1050044.jpg
P1040793.jpg
P1070551.jpg

Deze bak heeft altijd al een 'overwegend Zuid Amerikaans bestand' gehad en zoals op de diverse fotos te zien is was het af en toe overleven voor de planten in deze bak. Soms neigde hij wel ernstig naar een blackwater, voor de vissen niet zo erg natuurlijk aangezien dit allemaal Rio Negro bewoners waren.

Deze bak is gebleven tot het doek voor het einde van mijn hobby viel, omdat ik op kamers ging. De bak inclusief lichtkap heb ik nogsteeds. Maar hierover later meer.

De volgende bakken die hier worden behandeld zijn mijn 'ervaringen' op het gebied van medium tech aquascapejes
 
Prachtog om te zoen hoe die inrichting steeds weer veranderd! Ik ben benieuwd naar die andere bakken van je!
 
Hoe de inrichting telkens zo veranderd is prachtig. Als deze bak te klein is welke bakmaat wil je dan gaan aanschaffen ?
 
In de ideale wereld komt er nog eens een bak van minimaal 150*60*60, al ben ik erg verliefd op breder-dan-hoog bakken, dus dan zou het wel erg heftig worden.

Ik hou ook wel van open bakken aan de bovenkant, maar met dat formaat wordt dat niks, dan verdampt er te veel de kamer in denk ik.

Maar voorlopig eerst de technieken upgraden, dan een groot huis en dan een echt aquarium in plaats van deze midi-nano bak
 
Na twee verhuizingen op een korte periode onlangs weer actief begonnen met het toedienen van plantenvoeding.

Nitraat/fosfaat op 20/2
Profito dagelijks, easycarbo dagelijks
78watt t5 HO lampen

Enkele ramirezi's toegevoegd en een poging tot rotala wallichii en ludwigia.

Bij gebrek aan co2 verwacht ik niet veel, maar we kijken even aan.
15113774906962076456871.jpg
1511377559044624076543.jpg
1511377593035666603149.jpg
1511377718222624897532.jpg


Over ongeveer een jaar verhuis ik naar een nieuwbouwwoning, dus dan komt er een grotere bak. Vooralsnog is het plan een high tech open aquarium van 1,20x70x50 (lxbxh)
 
Met de toevoeging van easycarbo en profito doen de planten het aardig. De ludwigia en rotala zijn goed gegroeid. Vorige week al getopt om de velden te vergroten.

De verwarming bleek kapot, dus ik heb een externe thermostaat gekocht welke perfect werkt. Alleen door de plotselinge hogere temperatuur lijkt het wel voorjaar in het aquarium.

De ramirezi's jagen op de ancistrussen en elkaar in een zoektocht naar een rustig plekje om te oefenen. Gevolg is dat de plantjes uit de bodem getrokken zijn, dus die moeten nog teruggeplant worden.

DSC_0580.JPG
DSC_0578.JPG
DSC_0574.JPG
DSC_0573.JPG
DSC_0571.JPG
DSC_0570.JPG
DSC_0568.JPG
 
Nee, moet zeggen dat ik er niet speciaal naar gezocht heb. In de winkel waren ze veel bleker. Maar dit is dan ook de 'show off' modus
 
Glasbaarsjes zijn ook goede jagers, in iedergeval in mijn bak zijn erg actief op jacht naar garnalen.
Halfsnafels zijn leuk maar of die heel effectief zijn in het jagen op jonge guppen geen idee, ik heb dat gedrag bij mij nooit waar genomen.
 
Glasbaarsjes zijn ook goede jagers, in iedergeval in mijn bak zijn erg actief op jacht naar garnalen.
Halfsnafels zijn leuk maar of die heel effectief zijn in het jagen op jonge guppen geen idee, ik heb dat gedrag bij mij nooit waar genomen.

Nou die guppen ben ik laaang geleden al van af gestapt hoor Dirk.

Bedankt voor de complimenten, ik ben zelf niet tevreden over deze bak eigenlijk. maar dat wordt het volgende spaardoel.
 

Terug
Bovenaan