Yaoshania/Protomyzon pachychilus


F

fish

Guest
Gister stomtoevallig Yaoshania pachychilus gevonden.
Ik was op zoek naar een loach voor mijn onverwarmde hillstreambakje (60cm). Pseudogastromyzon cheni/myersi leek dus de beste optie.
Toen ik deze panda loach tegenkwam was ik erg van ze gecharmeerd.
Meteen even Seriously fish erbij gepakt en ze bleken geschikt voor mijn bakje.

Omdat ze vrij duur waren, heb ik maar 4 gekocht.
Thuisgekomen nog wat meer over ze gelezen en nog meer gecharmeerd geraakt. En toch maar weer in de auto gestapt en de laatste twee die daar nog in de bak zaten ook opgehaald.

Ik denk er nu over om een serieuze kweekpoging te wagen.
Ik weet hoe ik loaches moet verzorgen (stroming, zuurstof, groenvoer, zacht water), dus ik wil t weleens proberen.

De medebewoners zijn 5 Rhinogobiussen en 12 danio's (Chinese en Vietnamese door elkaar). Moeten die allemaal verhuizen om de kweek te laten lukken?
En op welke geleidbaarheid leven deze panda loaches?
 
Echt een enorm mooi visje inderdaad,gaaf hoor!
Weet er weinig vanaf maar lees dat ze juist hard water nodig hebben.
Voor de kweek is het natuurlijk beter om geen andere bewoners bij ze te hebben die eventueel eitjes en kleintjes zullen opeten.
Ben benieuwd.
Heb je foto's van je bak en vissen?
 
Ik zal binnenkort weer eens wat fotoalbums gaan bijhouden.
Iemand nog antwoord op de vragen uit mijn eerste post?
Iemand met de ervaring dat loaches ook kweken in t gezelschap van andere vissen?
 
om een serieuze poging te wagen zou ik zoizo de danio's uit de bak halen. en ik denk ook dat je zoizo een groepje van 10 vissen moet hebben. om de kans groter te maken dat je van bijde sexen wat hebt, ik wil dit ook gaan proberen.! heb momenteel enorme babyboom van sewellias, dezen gaan dan weg, of schaf een 60 cm bakje aan. en dan daar proberen te kweken met de protomyzon.
ook zou ik veel stroming creeeren, veel stenen en een spons om he aanzuig van je filter.
 
Leuke visjes die Protomyzon, maar heb daar totaal geen ervaring mee.
Heb wel eens jongen van een Schistura soort gehad, wel toeval hoor, vond ze toen ik een bak ging leeghalen.
Rhinogobius vind ik wel rovertjes en proberen alles wat in de bek past op te eten.
Danio's zijn wel eirovers, maar laten jonge kleine visjes eigenlijk gewoon met rust(bijv in een vijvertje zitten bij mij vele jonge visjes die opgroeien bij Chinese danio's).
 
Bedankt beiden.
Ik geloof dat die loaches een nestkuil maken.
Zouden die danios daarin gaan snuffelen?
 
Hein..V zei:
om een serieuze poging te wagen zou ik zoizo de danio's uit de bak halen. en ik denk ook dat je zoizo een groepje van 10 vissen moet hebben. om de kans groter te maken dat je van bijde sexen wat hebt, ik wil dit ook gaan proberen.! heb momenteel enorme babyboom van sewellias, dezen gaan dan weg, of schaf een 60 cm bakje aan. en dan daar proberen te kweken met de protomyzon.
ook zou ik veel stroming creeeren, veel stenen en een spons om he aanzuig van je filter.

Deze visjes zijn wel vrij duur he :p
 
ik weet het, dat ze prijzig zijn, heb er zelf ook een aantal gehad. opt moment nog 1 anderen overleden, waaraan weet ik niet, denk door de dominante Sewellias.
 
Hey Pluk,

Yaoshania pachychilus zijn mooie visjes die nog vaak met hun oude naam Protomyzon pachychilus worden aangeduid.
Protomyzon soorten komen alleen voor op Borneo en dit visje komt uit Zuid China.
Ook zijn er wel morfologische verschillen tussen beiden, zodat het genus Yaoshania is opgericht voor dit visje.

Dit visje is nog niet lang in de hobby en is erg duur, dus veel ervaringen met kweken zijn er nog niet.
Wanneer je een kweekpoging zou willen proberen, zou ik zeker de Rhinogobius uit de bak halen.
Wanneer je eitjes en/of jongen krijgt, zullen die jagers niets overlaten.
De Tanichthys soorten zullen ook wel eitjes/jonkies lusten, maar zullen niet bij alle verstopplaatsen kunnen komen.

Er is wel ergens een kweekverslag van deze visjes.
Even zoeken...

http://www.garnelenforum.de/board/threads/nachwuchs-bei-yaoshania-pachychilus-der-panda-bergbachschmerle.103372/ http://www.garnelenforum.de/board/threads/nachwuchs-bei-yaoshania-pachychilus-der-panda-bergbachschmerle.103372/
 
Nog een toevoeging.
http://www.mapress.com/zootaxa/2012/f/zt03586p186.pdf

Wat betreft de geleidbaarheid/ hardheid:

Op seriouslyfish kun je waarden vinden voor de hardheid die van zacht naar redelijk hard gaan.

Veel vissen (niet alle) gaan denken aan voortplanting aan het begin v/d regentijd. De hardheid (en ook de geleidbaarheid) zullen door het vele regenwater wel dalen, dus persoonlijk zou ik voor wat zachter water kiezen.
 
Heel erg bedankt!
Mooie lectuur voor de zondag.
 

Terug
Bovenaan