Yes! Eindelijk lukken de foto's weer!


AquaInfo

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2003
Berichten
2,225
Locatie
Zwaag
Website
aquainfo.nl
Ongeveer een jaar geleden kreeg ik wat problemen met het maken van de foto's....ofwel ze werden overbelicht dan weer onderbelicht, kleuren niet goed te krijgen en ga zo maar door. De camera instellingen gewist...eindeloos alle flitsers geprobeerd.....één zelfs vervangen maar niets hielp. Na zware onderhandelingen met mijn penningmeester....lees vrouw....mocht ik een hele nieuwe set flitsers bestellen. Deze werken ook nog eens via radiosignalen in plaats van met infrarood én ik heb geen kabel meer nodig voor mijn master flitser....

Vanmorgen dus eerst maar de ramen poetsen, waterverversen etc....moet nog wat meer poetsen als nu naar het raam kijk :)

De eerste foto was ook meteen raak! Het lek is dus boven water :DD
flitsers.jpg

Cyphotilapia gibberosa Blue Zaire Kapampa.jpg
 
Hahaha wat een leuk verhaal om te lezen en wat een prachtige foto's weet je nu weer te schieten met je nieuwe flitsers! :petjeaf:
 
Dank je....het is een hele tijd frustrerend geweest maar nu ben ik zeker in mijn nopjes :DD
 
Gaaf.
Welke lens op welke body?
 
Als body heb ik een Canon 70D, de eerste foto's zijn genomen met de Ef-s 18-135 IS STM en de laatste met een Sigma 105mm Macro....beetje een koffiemolen maar geeft wel mooie plaatjes
 
Is een prachtige lens.
Zodra ik vis heb zwemmen ga ik ook met mijn spiegelreflex aan de gang, nu nog alleen met de telefoon.
 
Met de telefoon kunnen er tegenwoordig ook knappe foto's worden gemaakt, zeker als je ze voor internet wil gebruiken.

Wil je meer opties hebben en wat kunnen spelen met sfeer of ook voor grote afbeeldingen betere plaatjes hebben dan is een spiegelreflex (of de spiegelloze varianten die ze nu hebben) + flitsers een hele stap vooruit.

Doordat ik gebruik maak van 3 flitsers zijn eigenlijk vrijwel alle foto's goed.....het is dan alleen nog spelen met welke sfeer wil je hebben en uitzoeken welke foto's de juiste compositie hebben.

Dit is een foto uit dezelfde serie....wat minder output van de flitsers en de sfeer wordt meteen anders:

Cyphotiliapia-gibberosa-Blue-Zaire-Kapampa003.jpg
 
Die laatste vind ik wat minder.

Die flitsers heb je op statief staan en dan via je lichtkap flits je naar binnen?
Schrikken de vissen niet?
 
:cool: dat mag....eigenlijk hoort deze soort ook met wat gedempt licht rond te zwemmen. Ze komen voor in wat dieper water....vandaar de keuze voor een wat donkerdere foto....eerlijk gezegd is dat ook niet helemaal mijn stijl......maar ben aan het testen wat er mogelijk is zonder detail te verliezen. Ondanks dat de foto wat donker is, bevat hij wel alle details....ik kijk alle foto's na op een 32" monitor 3840x2160....ben een beetje een pixel peeper :)

Wat flitsers betreft....Ik heb er 1 op een statief naast me staan. Doorgaans zet ik er twee op een glasplaatje boven het aquarium. De flitser heeft een ingebouwd klepje om het licht wat te verstrooien...die gebruik ik dan ook om eventuele schaduwen wat zachter te maken. Op de oude Canon flitsers had ik van die witte kapjes...omnibounce.
 
Die bijnaam heeft hij zeker verdiend. Normaal zit hij tussen de rotsen linkonderin het aquarium. Als ik daar het glas wil poetsen laat hij zich niet zien.....totdat hij uit zijn hol vandaan schiet... Voordat je het weet botst hij met een rotgang tegen mijn hand aan en bijt me echt hard. De eerste keer dat dat gebeurde schrok ik zo dat ik bijna van het trappetje afviel, het hele plafond zeiknat was en de spetters de hele kamer doorvlogen....vandaar de naam Asshole Fish....hij doet dat iedere keer als ik daar aan het poetsen ben.

Nou had mijn dochter een nogal stoer vriendje....die had ik wijsgemaakt dat ik wat last had van mijn schouder en gevraagd of hij me wilde helpen. Mijn aquarium is vrij hoog dus voor het poetsen gebruik ik een trappetje. Hij moest voor mij onderin even het glas poetsen omdat ik daar even "niet bij" kon :DD Ik heb nog nooit iemand zo snel van de trap af de kamer uit zien rennen :ROFLMAO:
 
Die bijnaam heeft hij zeker verdiend. Normaal zit hij tussen de rotsen linkonderin het aquarium. Als ik daar het glas wil poetsen laat hij zich niet zien.....totdat hij uit zijn hol vandaan schiet... Voordat je het weet botst hij met een rotgang tegen mijn hand aan en bijt me echt hard. De eerste keer dat dat gebeurde schrok ik zo dat ik bijna van het trappetje afviel, het hele plafond zeiknat was en de spetters de hele kamer doorvlogen....vandaar de naam Asshole Fish....hij doet dat iedere keer als ik daar aan het poetsen ben.

Nou had mijn dochter een nogal stoer vriendje....die had ik wijsgemaakt dat ik wat last had van mijn schouder en gevraagd of hij me wilde helpen. Mijn aquarium is vrij hoog dus voor het poetsen gebruik ik een trappetje. Hij moest voor mij onderin even het glas poetsen omdat ik daar even "niet bij" kon :DD Ik heb nog nooit iemand zo snel van de trap af de kamer uit zien rennen :ROFLMAO:
Werdt hij ook geflitst? Ik kreeg alweer een tijdje terug een envelop met inhoud...:foto::D
 
Werdt hij ook geflitst? Ik kreeg alweer een tijdje terug een envelop met inhoud...:foto::D

Bijna al mijn foto's worden gemaakt met 3 flitsers ;) 2 bovenop en 1 vóór het aquarium. Die staat naast me op een statief.
 
Van de week een dagje doorgebracht in het Oceanium van Diergaarde Blijdorp. Ondanks de dikke, vieze ruiten toch wat mooie plaatjes kunnen maken. De rubberen ring om reflecties te voorkomen is in de dierentuin echt wel handig!
 

Bijlagen

  • Ptychochromis grandidieri.jpg
    Ptychochromis grandidieri.jpg
    670.2 KB · Weergaven: 165
  • Geophagus altifrons.jpg
    Geophagus altifrons.jpg
    576.7 KB · Weergaven: 170

Terug
Bovenaan