YinYang's Rio 400 discusbak


Ik had een panty over de inlaat van de pomp gedaan, zodat de garnalen niet de pomp in worden gezogen. Nu blijkt dat de stroming van het water hierdoor erg afneemt. Voor nu dan ook maar even grove filterspons (blauwe) er omheen gewikkeld en met elastiek vastgemaakt.

Hoe doen jullie dit???
 
Heb het inmiddels anders aangepakt: stuk van een blauwe grove filterspons afgeknipt en in het pijpje van de inlaat gedaan. Dit zorgt voor een betere stroming van het water en de garnalen kunnen niet in de inlaat en dus het filter komen :)

Een andere vraag: dit weekend wil ik 20 kardinaaltetra's gaan kopen. Zijn deze moeilijk te houden? Zijn mijn waterwaarden (zie eerdere post in dit topic) goed voor de kardinaaltetra's? Ik had namelijk ergens gelezen dat de PH eigenlijk onder de 7 moet zijn...?
 
1 tip koop zoveel als je wilt houden,later bijplaatsen van een extra aantal gaat bij mij nooit zonder slachtoffers.Ik houd ze op kraanwater btw.
 
20-25 stuks is wel een mooi aantal toch? Dan wordt de totale bezetting dus:

- Discus: 5-6 stuks
- Corydoras sterbai 10 stuks
- Kardinaaltetra: 20-25 stuks
- Mikrogeophagus ramirezi: koppel
- L144 of L066 of L201: 2 stuks
- Vuurgarnalen: 20 stuks
- Blauwe waaierhandgarnaal: 3 stuks
 
Heb je al bedacht hoe je de waaierhanden wilt gaan voeren in dit gezelschap?
 
Met garnalentabletten kan dat toch gewoon?
 
Die waaierhanden zijn gemaakt om heel klein spul mee uit het water te filteren. Hebben dus behoefte aan klein spul dat lang genoeg door het water zweeft om hen te bereiken. Met jonge (en dus altijd, of toch zeer vaak) hongerige discussen en een leger andere vissen kun je je afvragen of dat laatste goed gaat werken. En daarbij dus de vraag of gewone garnalen tabletten voldoen aan het eerste.

~ Ivo
 
Denk je dat de waaierhanden genoeg tijd/rust hebben om lekkah te wapperen om hun voer op te vangen? Of dat de vreetzakken in de bak niet alles wegkapen?
 
Ok�, jullie raden de waaierhandgarnalen dus niet aan als ik het goed begrijp?
 
Ok�, jammer. Vind het echt hele mooie beesten! Is er misschien wel een alternatief? Kreeftjes misschien?
 
Vuurgarnalen ook niet. Deze willen niet zo warm en tevens zullen de andere vissen ze opeten. Kreeften lijkt me ook geen goed plan.

Je bent net begonnen je kan ook het hele discus plan overboord zetten en iets anders beginnen met meer mogelijkheden.
 
De discussen gaan er denk ik wel komen hoor, vind het echt zulke mooie beesten.. :)

Had op het internet wel gelezen dat je de waaierhandgarnalen gericht kunt voeren door de stroming op wat kienhout te zetten (waar ze een schuilplek hebben) en zo gericht met de stroming wat stofvoer te geven...?
 
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... andgarnaal

http://database.gek.nu/?id=16

Soms kunnen dingen gewoon niet.Zoals je nu ook ziet Waaierhanden willen niet zo warm als Discussen. De laatste kan dan wel 28 hebben maar dat is eigenlijk al te hoog en in de natuurlijk slechts tijdelijk.

Als je Discussen wilt kunnen veel dingen gewoon niet. Die Vuurgarnalen ook, hartstikke leuk maar het eindigt zeker weten als visvoer.
 
Discussen beperken inderdaad je medebewoners maar ondanks dat is er nog keuze genoeg hoor. Wat voor discussen wil je nakweek (de kleuren) of Wildvang wat ik begrijp ben je nog beginnen dan zou ik persoonlijk niet voor wildvang gaan behalve als je osmose kunt komen en zeker van jezelf bent.

Meest gangbare soorten die bij discus kunnen.

Paracheirodon axelrodi
mikrogeophagus altispinosus
mikrogeophagus ramirezi

Uiteraard niet alles maar je kunt een groep Axelrodi erbij doen zorg wel voor de zekerheid dat je Volwassen koopt en je kunt koppel Ramirezi erbij doen of 5 Altispinosus
 
Ok�, vreemd. Op het discus club holland forum had ik gelezen dat de blauwe waaierhand wel bij discus wordt gehouden. Vreemd dat je vaak weer zoveel tegenstrijdige informatie leest..

Ook had iemand van dat forum vuurgarnalen erin die inderdaad soms worden opgegeten. Maar daarbij werd aangegeven dat de vuurgarnalen zo snel vermeerderen dat dit geen probleem was..


Als ik dingen moet laten voor de discus dan maakt me dat niet zoveel uit hoor. Waaierhandgarnalen zie je toch bijna niet... :)
 
Hoezo maar 5 of 6 discus? Ik zou toch echt voor 8 gaan. Dan wordt de hi�rarchie veel beter verdeelt en wordt de kans op een achterblijver een stuk kleiner. Dat is mijn visie in ieder geval. Samen met een grote groep axelrodi's en corydorasjes heb je al een prachtig bestand!
 
Zat zelf aan maar 5 of 6 te denken omdat de waterbelasting dan een stuk minder is en je dan minimaal 50 liter per discus hebt.
 
Ik persoonlijk zou voor meer discus gaan,10st. zo krijg je een mooier schoolvis gedrag.En minder kans op knokken en andere narigheid.
 
Zijn 10 volwassen discus niet wat veel in een Rio 400? Schoolgedrag dan inderdaad beter, maar dan zit je wel weer onder de 50 liter per vis norm. Denk dat dat ook vaak de lastige keuze is die veel mensen moeten maken...
 
Denk dat Alex wel weet wat hij je aanraadt. ;)
 
Die 50 liter is ook geen strakke regel. Daar zijn de meningen ook over verdeelt. Sterrekind heeft ook zo,n maat bak geloof ik. Kijk en lees eens door zijn album heen. Heeft er ook 8-9 volgens mij.
 
Ligt ook aan je filter en verversbeleid. 50 liter is geen vast gegeven :)
 
Ik doe ook maar wat ik op het internet lees, dus daar las ik 50 liter zeker voor een beginnende discushouder. Ik volg het maar gewoon op haha.

Maar fijn dat ik hier ook zo snel reacties/advies krijg! :)

Heb ook maar 1 pomp, dus ben een beetje bang dat die het zo meteen niet aan kan als ik er teveel discussen in plaats.. of zal dat wel meevallen?
 
Als je de mogelijkheid hebt. Zet er 1 bij. Daar zul je nooit spijt van krijgen. Maakt het gewoon makkelijker en stabieler. Je discussen moet je wel ineens de hele groep plaatsen. Ivm besmetting. Steeds een paar is vragen om problemen.
 
Merk met mijn maanvissen ook dat een grotere groep vreedzamer samenleeft.
Voor de extra vervuiling die dat met zich meebrengt heb ik dus twee buitenfilters op de bak staan.
 
Ik ga er nog even over nadenken ;) Wil de discussen toch pas op zijn vroegst in Augustus plaatsen.

Een extra Eheim Professional 2028 of JBL Cristalprofi E1500 zou dan denk ik wel mooi zijn denk ik? Vraag me alleen af of er dan niet heel veel stroming in de bak komt met 2 van zulke buitenfilters?

@Richvio: de discussen in ��n keer aanschaffen was ik inderdaad sowieso al van plan ivm kruisbesmetting. :)


Als ik geen extra buitenfilter neem, hoeveel discussen kan ik dan max houden?
 
Misschien dat Alex en Rich even kunnen benoemen hoe vaak zij zouden verversen met die 10 stuks en hoe veel dan steeds? :)
 
Denk dat Alex dat het beste kan benoemen omdat hij ook met potfilters werkt. Ik heb er 14 zwemmen in 1100liter met een bioloog van 300 liter eronder. Ik ververs 2x per week 500-600 liter. Maar ik denk dat je op 450 liter met 2 filter toch ook wel uit moet gaan van 2 x 50 % per week of 3x40 %. Maar dat zal Alex wel verder aanvullen :)
 
Ook bij 5 of 6 discus,zou ik twee filters aanraden.Bij opgroeiende discus,in de maat zoals je noemt 10cm.Zeker 3x per week 50% verversen.
Ik heb er 7 van 18cm op 350 L.2 flinke eheim filters en doe 2x per week 50%.
 
Ok�, dan haal ik nog een filter erbij :) Moet ik deze met hetzelfde materiaal vullen als de andere filter? Daarin zit (van bovenin tot onderin):
- Filterwatten
- Kleine filterballetjes
- Grove blauwe filtermat
- Kleine pijpjes
- Grove blauwe filtermat
- Grote pijpjes

De exacte benamingen weet ik er niet van, waarvoor excuus.

En waar zet ik de toe- en afvoer van die 2e filter? Denk dat de stroming ook niet te erg moet worden? Nu zit de toevoer en afvoer beide rechts achterin, waarbij de toevoer ��n grote buis is (dus geen spraybay), gericht op de onderkant midden van de voorruit.
 
Valt erg mee met de stroming,en stroming is prima btw. Ik heb Eheim 2073T en 2075 op 350L.
De plastic zwarte krullen heb ik vervangen voor Sera Siporax en Easy-life Symbiont.
Links en rechts heb ik een filter,ook in en uitlaat.
 
Denk dat dit wel een goede opstelling is?: http://discuszolder.nl/wp-content/uploa ... rsie-b.pdf

1 toevoer voor de achterwand langs en 1 toevoer in de andere hoek richting de voorkant van het glas. En dan aan beide kanten de afvoer, waarbij er 1 hoger zit voor het zweefvuil.
 

Terug
Bovenaan