Wat is er nieuw

Zal ik dan toch? 80cm aquarium vervangen voor 130cm paludarium?

M075

Well-known member
Lid geworden
6 april 2025
Leeftijd
31
ik heb een 80x40x40cm aquarium met daarin een gymnotus mesvis een microglanis iheringi en wat albino corys.

nu kreeg ik van mijn buurman een terrarium bak aangeboden van 130cm lang x 45cm diep x 75cm hoog met een waterlaag van +-20cm.

nu kwam ik op het idee om de waterlaag te gebruiken voor de huidige vissen en daarbij mogelijk wat Blinde Mexicaanse grot tetras toe te voegen en 2 albino borstelneuzen, en dan ook een heuze grot te maken.

nu is de vraag wat kan er in een paludarium van zo'n formaat qua andere dieren? ik dacht zelf aan kikkers of hagedissen, er schijnen 2 soortjes te zijn die je vrij goed bij elkaar kan houden: Epipedobates samen met Ranitomeya. hierbij zouden de vissen dan ook geen gevaar moeten lopen.

een andere keuze is de Amazon milk frog, een leuke keuze (zonder de Mexicaanse tetra's) om een amazone biotoop te creëren maar wel wat risicovoller vanwege het gif wat deze afscheid bij stress.

en dan de 3e maar niet de minste de roodoogmakikker, een boomkikker ook voorkomend in Mexico, een volledig Mexico biotoop zal het nooit worden met deze visjes maar toch leuk.

Als ik toch de hagedissen route kies dacht ik aan een roodkeelanolis of misschien een gekko soortje? Ik ben er nog niet in thuis en ga me sowieso eerst nog goed inlezen voor ik beslissingen maak.

dus de vraag is wat zouden jullie in een paludarium als dit houden? Iets anders als kikkers of hagedissen mag je ook zeker benoemen!

Ps vergeef me als ik de term paludarium onterecht rondslinger haha

Bijlagen

• IMG_20260901_193315_488.jpg
    IMG_20260901_193315_488.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 10
Is een waterlaag van 20 cm niet weinig voor zulke vissen?

Is een waterlaag van 20 cm niet weinig voor zulke vissen?
Wat ik begrepen heb is dat deze vissen van nature allemaal in zeer ondiep water voorkomen, maar ik hoor graag meningen van de experts uiteraard.

Ik denk dat het met een oppervlak van 130x45 wel mee zal vallen

Even ter verduidelijking, ik wil een vrij grote glasplaat in de bak lijmen om als dubbele bodem / grot te dienen, aan de andere kant van de bak komt ook een glasplaat iets hoger, dit zal de ingang van de grot worden.

Om voldoende zuurstof en stroming te creëren wil ik een pompje aan het eind van de grot hebben, met een slangetje leid ik het water terug om naar de bovenkant van de ingang waar ik water uit wil laten druppelen terug de grot in.

Het druppelen zorgt voor extra zuurstof.

Voor de pomp ingang komt een rooster zodat de vis er niet bij kan komen.

De bedoeling is alles met aquarium veilig schuim te vormen voor een natuurlijke look en daarr evt wat takjes in vast te plakken alsof het boomwortels zijn.

Het water is dus vrijwel volledig overdekt door de dubbele bodem op de grot ingang na.

Evt kan ik er een extra zuurstofpompje aan toevoegen ergens midden in de grot mocht het nodig zijn.

Door de verdamping van het water zal de luchtvochtigheid in de bak zeer hoog zijn, daarom wil ik wat pc ventilatoren plaatsen voor af en aanzuiging, uiteraard komt er gaas bovenin de bak zodat evt diertjes niet bij de ventilator en verlichting kan komen.

Het blijft natuurlijk maar 117 liter bruto, mogelijk nog minder. En ik zie een praktisch probleem, hoe houd je de bodem onder de dubbele bodem schoon? Daar zal zich het nodig vuil op hopen. En als er een dood dier ligt, kom je er dan nog wel bij?

Ik vind wat je met het watergedeelte van plan bent geen strak plan om eerlijk te zijn.

• Leuk
Waarderingen: M075
Hoe krijg je oicht in het waterdeel? Kan me voorstellen dat je af en toe de vissen ook wel wil zien?

Het blijft natuurlijk maar 117 liter bruto, mogelijk nog minder. En ik zie een praktisch probleem, hoe houd je de bodem onder de dubbele bodem schoon? Daar zal zich het nodig vuil op hopen. En als er een dood dier ligt, kom je er dan nog wel bij?

Ik vind wat je met het watergedeelte van plan bent geen strak plan om eerlijk te zijn.
De bodem zal door de corys omgewoeld worden en zo de stukjes vuil richting het filter laten zweven.

De bedoeling is wel om er een niet al te dikke zandbodem in te leggen vanwege de al beperkte waterhoogte en mogelijk opwaaien van zand.

Ook wil ik de grot ingang wel ruim genoeg houden om er nog met de handen bij te komen, gaat het toch net niet zal ik er een tool voor moeten kopen of maken.

Zal ik anders misschien de dubbele bodem niet geheel van glas maken maar alleen een paar steun randjes in de bak lijmen om daar een kunststof plaat op te leggen zodat ik de gehele grot open kan maken / omhoog scharnieren indien nodig?

Licht in het waterdeel dacht ik aan een paar waterproof leds in het schuim van de dubbele bodem te maken alsof het licht er van bovenaf door de gaatjes/kiertjes schijnt als ik dat wil. Of evt een lampje achter de bak en kleine stukjes achterwand open houden.

Heel veel licht wil ik sowieso niet in het waterdeel hebben, dat vinden alle vissen die erin komen sowieso wel fijn, net genoeg dat je wel wat ziet.

Ik gebruik in hun huidige bakje ook alleen gedimd rood licht tenzij ik onderhoud doe of reflectie van het zonlicht via het raam de woonkamer binnen komt.

Als het echt niet gaat zal ik het toch anders aan moeten pakken, mogelijk zonder grote of beperkte grot, het nadeel daarvan is dan weer dat het land deel dan ook beperkt wordt tot voornamelijk het bladerdek van beplanting en planten/takken zelf die omhoog lopen. Iets wat weer zeer nadelig kan zijn voor evt land diertjes. Zeker omdat ik lees dat de meeste kikkers helemaal niet zo goed kunnen zwemmen.

Ik probeer het me voor te stellen maar op de een of andere manier klinkt het in mijn ogen niet echt diervriendelijk, mede door de beperkte waterhoogte. Sorry, beter oprecht en eerlijk dan klakkeloos met je meepraten.
Ik weet niet hoe anderen zich over het idee van deze ondiepe grot voelen?
Daarbij, Cory's ademen zo nu en dan aan het wateroppervlak, die mogelijkheid moeten ze wel houden en dat moet geen bedompte lucht zijn van een semi open grot.

Je snapt het wel. Of ik heb een ander beeld erbij dan jij voor ogen hebt, of we verschillen gigantisch van mening.

• Leuk
Ik probeer het me voor te stellen maar op de een of andere manier klinkt het in mijn ogen niet echt diervriendelijk, mede door de beperkte waterhoogte. Sorry, beter oprecht en eerlijk dan klakkeloos met je meepraten.
Ik weet niet hoe anderen zich over het idee van deze ondiepe grot voelen?
Daarbij, Cory's ademen zo nu en dan aan het wateroppervlak, die mogelijkheid moeten ze wel houden en dat moet geen bedompte lucht zijn van een semi open grot.

Je snapt het wel. Of ik heb een ander beeld erbij dan jij voor ogen hebt, of we verschillen gigantisch van mening.
Neehoor, ik waardeer het juist enorm om kritische antwoorden te krijgen daar zoek ik juist naar!

Waarschijnlijk verschillen we wel een klein beetje van mening daar zal ik ook 100% eerlijk over zijn maar alle hulp en tips zijn welkom, vooral tips zoals jij geeft.

Ik weet inderdaad dat de corys wel eens naar boven schieten, dat ze dan de erg dampe lucht uit de grot inademen had ik nog niet zo over nagedacht.

Voorlopig blijft het sowieso nog bij brainstormen over hoe ik dit het beste kan aanpakken en in principe staat het land deel nog volledig open qua bewoners en inrichting.

Als ik dit terrarium overneem wil ik wel sowieso mijn mesvis en Microglanis iheringi erin huisvesten, de corys zijn geen prioriteit aangezien die prima in mijn 160cm bak kunnen.

Fijn dat je het zo oppakt.
Ik was aan het twijfelen of ik het (zo) zou schrijven maar dat is wat ik voelde hierbij. Meningsverschillen zijn ook niet erg, daarvoor is het ook een forum. Het is altijd mooi om met elkaar van gedachten te wisselen, juist als standpunten verschillen.

Brainstormen is wel vaak het leukste van een heel project, voor mij tenminste. Ik ben ook heel benieuwd wat je zal maken van het land gedeelte.

• Leuk
Fijn dat je het zo oppakt.
Ik was aan het twijfelen of ik het (zo) zou schrijven maar dat is wat ik voelde hierbij. Meningsverschillen zijn ook niet erg, daarvoor is het ook een forum. Het is altijd mooi om met elkaar van gedachten te wisselen, juist als standpunten verschillen.

Brainstormen is wel vaak het leukste van een heel project, voor mij tenminste. Ik ben ook heel benieuwd wat je zal maken van het land gedeelte.
Daar ben ik het 100% mee eens.

bedenken hoe je het uiteindelijk wilt aanpakken is bijna net zo leuk als het uiteindelijk uitvoeren van de gemaakte plannen, en daar heb ik heel graag de hulp bij van mensen die net iets verder kijken dan mijn neus lang is haha.

ik ben een beginner met aquariums vind ik zelf (1 a 2 jaar ervaring) ik weet het een en ander maar lang niet alles, daarom is dit ook een enorme stap voor mij, En die wil ik niet zomaar nemen.

Ps ik denk dat ik sowieso af zie van de blind cave tetra's en het visbestand in ieder geval zuid amerikaans houdt en zo ook iets meer rust in het water gedeelte bewaar, ik lees dat de tetra's best opdringerig kunnen zijn juist omdat ze niet zien maar wel trillingen waarnemen in het water.

Nou zwemt de mesvis heel vloeiend en vermoed ik dat ie niet veel water verplaatst tenzij die in de aanval gaat en de meerval doet vrijwel niks behalve zich omdraaien in zn holletje en af en toe met een bloedgang een rondje maken om weer in hetzelfde holletje te gaan liggen, maar het is toch een risico wat ik liever niet neem

Je mesvis wordt wel cm of 20 min. Ik zou denken corrys en die meervallen moeten wel kunnen met een andere kleine vis. Mesvis zou ik juist afraden.
Hou in gedachte dat je met zon bak. 13x4,5x2 eigenlijk maar als water hebt dus. 117 liter. Met een dubbelde bodem ben je optimaal water aan het benutten. Maar je moet dit echt goed afsluiten. Ik denk wel dat al snel 1/3 van je water gedeelte verdwijnd door pomp, bodem etc. Dan hou je feitelijk maar 60-70 liter over. Met goede filtratie is je oppervlak wel groot. Dus voor soorten als corys, rijstvisjes etc moet het denk ik wel werken mits goed gebouwd.
. Ook moet je wel zorgen dat de kokosviber/veen/spagnum/hydrokorrels in de dubbele bodem niet te vochtig word wat goed zou kunnen met zoveel water.

Ik zou dus geen mesvis erin plaatsen. Je kan rasters halen en daarmee een dubbele bodem maken (goed vastmaken met aquakit) hierop dan vijverfolie/liner. Dit allemaal goed afkitten en hydrockorrels erop en aquasoil. Daar dan weer laag van spagnum kokos etc op als bodem. (Zoals je al hoort wordt het best snel een dikke bodem). Dit is mijn kleine terrarium ook zo gemaakt.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Kijk dat is een leuk bakje en zijn zeker tips waar ik wat aan heb.

Qua water oppervlak voor de pomp moet er alleen een inlaat in het water komen, uitlaat komt boven water uit dus het oppervlak van de pomp hoek zal +- 5x5cm moeten zijn, al denk ik eraan om gewoon 1 wandje extra te maken met +- 5x45cm ruimte er achter.

Zo behoud ik zoveel mogelijk van de bak inhoud, de pomp die erop komt is een grote buiten pomp van 1000L/u (die ik evt kan knijpen) met meer dan genoeg filtermateriaal en kracht voor deze hele bak.

Ik wilde dus eigenlijk eerst glas als dubbele bodem gebruiken zodat vocht er niet uit loopt het water in, maar als ik een goede natuurlijke bodem gebruik zou het ook geen kwaad kunnen als water er doorheen kan sijpelen dmv zo'n gaas/rooster bodem.

De mesvis is nu 19cm, of deze nog verder zal groeien weet ik niet maar hij heeft in de 80x40x50cm geen enkele last van de corys en meerval en andersom ook niet.

Integendeel juist de mesvis knuffelt graag met de meerval

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan