Zand bodem of grind of beide ?


A

Altispinosa

Guest
Zoals jullie wellicht wel weten ben ik me aan het inlezen op gebied van garnalen en wil ik graag een bakje opstarten binnenkort.
Maar daar ik graag de blauwe zie maar ook de gele en de rode en ik al gezien heb dat deze 3 perfect samen gehouden worden in 1 bak zat ik te denken of het mogelijk is om de bodem op te splitsen in filterzand en zwart grind.
Wat denken jullie hiervan ?
Of is zand zoiezo niet aan te raden bij garnalen?
 
Zand kan prima met garnalen.
Er is trouwens ook zwart filterzand! ;)
Als je 2 verschillende materialen neemt kan je het beste er wel een afscheiding tussen maken ivm het vermengen natuurlijk.
 
Zand kan prima met garnalen.
Er is trouwens ook zwart filterzand! ;)
Als je 2 verschillende materialen neemt kan je het beste er wel een afscheiding tussen maken ivm het vermengen natuurlijk.
Ja dat was ik van plan hoor John net zoals Killerfish en Guppy101 hebben gedaan.Maar ik heb zwart zand gehad maar was hier echt niet tevreden over want dat was zo'n fijn poederzand en bij het minste vloog dat altijd omhoog in de bak.
 
Was vast niet dat spul van de Hornbach 04-08mm?
 
Dat van de Hornbach heb ik ook en dat vliegt niet door de bak heen hier en dat lijkt me prima ook voor garnalen zolang die geen ph verlagende bodem vereisen.
 
Bedoel je dat je gele, blauwe en rode garnalen samen wil gaan houden in 1 aquarium?
 
Bedoel je dat je gele, blauwe en rode garnalen samen wil gaan houden in 1 aquarium?
Zou ik afraden ivm onderling kweken. Je kleurrijke boel zal verdwijnen naar saai grijs-bruinigr jongen na verloop van tijd.
 
Zou ik afraden ivm onderling kweken. Je kleurrijke boel zal verdwijnen naar saai grijs-bruinigr jongen na verloop van tijd.


Volgens mij heb je dat ook als je slechts 1 kleur houdt en niet goed uitselecteerd.
 
Dat van de Hornbach heb ik ook en dat vliegt niet door de bak heen hier en dat lijkt me prima ook voor garnalen zolang die geen ph verlagende bodem vereisen.

Ik las op de shop van aquastoreXL dat hun filterzand niet geschikt is voor aquarium bodems, Dit staat er specifiek bij op hun site. Zou er in dat zand speciaal spul zitten waardoor het niet geschikt is, ik denk aan anti schimmel middel of anti alg middel, of iets anders. Daarmee wil ik niet zeggen dat het filterzand van Hornbach ook niet geschikt zou zijn, maar ik vraag me wel af hoe je dat kan zien dan.
 
Dat weet ik ook niet maar veel leden gebruiken die van de Hornbach en allemaal met positieve reacties.
 
Zou ik afraden ivm onderling kweken. Je kleurrijke boel zal verdwijnen naar saai grijs-bruinigr jongen na verloop van tijd.

Net wat JohnP al aangeeft zit er altijd al wat minder mooie tussen de nakweek dus wat dat betreft maakt het in principe niet zoveel uit lijkt me,zal ook niet sneller gaan met verschillende kleuren.
Kan ook zijn dat er juist weer iets heel moois tussen de nakweek zit want zo zijn alle verschillende varianten van de vuurgarnaal ook ontstaan natuurlijk.
 
Ik heb nog nooit zand van Hornbach gehad dus hier kan ik me niet over uitspreken en ja ik zou graag de kleuren van garnalen bij elkaar steken omdat ik niet kan kiezen want vind ze alle 3 prachtige kleuren hebben en ik heb ook de plaats niet om 3 of meer aparte bakjes te zetten in huis.
 
Ik las op de shop van aquastoreXL dat hun filterzand niet geschikt is voor aquarium bodems, Dit staat er specifiek bij op hun site. Zou er in dat zand speciaal spul zitten waardoor het niet geschikt is, ik denk aan anti schimmel middel of anti alg middel, of iets anders. Daarmee wil ik niet zeggen dat het filterzand van Hornbach ook niet geschikt zou zijn, maar ik vraag me wel af hoe je dat kan zien dan.
Heb het hier al een aantal jaren in mijn Trofis en twee andere bakken liggen, nooit problemen met het zand van Hornbach gehad. Stuift niet en de planten kunnen goed wortelen.
 

Terug
Bovenaan