Wat is er nieuw

Zand bouwmarkt ook goed?

Dat weet ik, ik heb ook een wetenschappelijke opleiding gevolgd.
En ik heb niet het hele verhaal hier verteld, maar bij deze dus:
Ik heb allerlei andere oorzaken uitgesloten op diverse methoden. toen ik het vermoeden kreeg dat bodemrot en de gassen die daarbij vrij kwamen de oorzaak van de sterfte was, heb ik de planten uit hun bakken/ potjes gehaald en er waren 2 grotere manden die duidelijk bodemrot hadden. Sterker nog, ik zou er nog van flauw gevallen zijn als ik mijn neus erin gehouden had.
Toen ik het zand vervangen had/ de bakjes vervangen had en kleiner gemaakt, was het probleem definitief over.

Het lijkt mij ook tamelijk onwaarschijnlijk dat nitraat en fosfaat de boosdoener is bij bodemrot. Ik vermoed eerder dat een volgend mechanisme (een? de?) rol speelt: bodemrot treedt op als er een tekort aan zuurstof ter plaatse is. Als een vis daar in slaap valt, is er dus al weinig zuurstof, die dan door de gasvorming van de bodem nog verdreven wordt ook. De vis sterft voordat ie een plaats kan opzoeken met meer zuurstof.
Ik snap op zich de gedachtegang. Er kunnen in principe wel giffen in de bodem vrijkomen als de circulatie in een bodem slecht is, en bacteriën andere afbraakprocessen aangaan dan normaal. Maar het gebeurt maar heel weinig dat zoiets daadwerkelijk een factor wordt. Zie voor goede (wel veel) info deze link:
https://aquariumscience.org/index.php/14-2-4-1-anaerobic-science/
Ben benieuwd wat je daarvan vindt. 🙂

In een open bak zou het zuurstofgehalte bij de bodem eigenlijk nooit zo laag kunnen worden dat vissen er ineens door op hun rug gaan liggen. En dat er een groot verschil is tussen de zuurstofverzadiging bij de bodem vs bovenin. Het watervolume is veel te klein, en de invloed van zelfs een volop "rottende" bodem te klein, om zulke grote verschillen te krijgen in dezelfde waterkolom. Vissen kunnen natuurlijk wel door bodemgerateerde dingen problemen krijgen. Je ziet vaak genoeg topics van bijv cory's met infecties. Maar dat is niet een probleem wat puur en alleen ontstaat door bijv een slecht ademende zandbodem.

Een rottende bodem kan wel erg stinken. Wil je ook niet gelooft mij maar 🤣

Ja de eierlucht die onder grote ornamenten e.d. vandaan kan komen is niet te harden. 😛

Waarom niet gewoon filterzand gebruiken ..wat zich bewezen heeft?
Of gaan we het wiel weer uit vinden......

Mvg ronald
Ook ik denk daar er betere opties zijn dan zand uit de bouwmarkt die nu eenmaal voor andere doelen geschikt zijn gemaakt. Daarnaast denk ik ook dat bodemmateriaal niet het duurste deel hoeft te zijn bij een aquariumhobby. En dat daar dientengevolge bezuinigheden ook niet het meeste zullen opleveren.

vraagje... Is filterzand altijd geschikt? Was even aan het opzoeken en je kan filterzand bestellen op Bol.com (0.4 tot 0.8 mm) of gewoon halen bij de Gamma (in België toch) zelfde grootte

Maar als ik bvb ga kijken op Aquastore XL dan verkopen die ook filterzand waar expliciet bijstaat dat het niet geschikt is voor de bodem van een aquarium...

Ik ben ondertussen best overtuigd om de bodem van mijn toekomstig aquarium met filterzand te doen, maar wil wel zeker zijn dat elk filterzand geschikt is zodat ik al niet start met een blunder...

Oh ja. Die twee Nederlandse winkels die veel terugkomen (Wildkamp en ... de tweede ontglipt me even) leveren niet in België dus is geen optie...

Je kunt weleens bij Pelckmans kijken als er daarvan eentje bij je in de buurt zit. Die leveren overigens ook aan huis en hebben behoorlijk wat aquarium-/vijverspullen.
Willekeurig zand van een bouwmarkt kan erg scherp zijn en is dus een minder goed idee.

Gek, je zou toch denken dat filterzand altijd wel geschikt moet zijn. Vraag me af waarom ze dat zeggen.

Ik heb laatst zelf hier besteld: https://www.graszaaddirect.nl/filterzand-25-kg.html

Die leveren ook in België als het goed is. Exact hetzelfde spul als dat van de Wildkamp, maar goedkoper.

super... dat is dan toch al één ding opgelost 😛

Nu ben ik wel benieuwd waarom het filterzand van Aquastore XL niet geschikt is voor aquaria.

Nu ben ik wel benieuwd waarom het filterzand van Aquastore XL niet geschikt is voor aquaria.
Dat is puur commercieel. Zij verkopen liever de duurdere aquarium bodems. Het is tenslotte ook gewoon een aquariumzaak.

Ze hebben het filterzand wel in hun assortiment. Omdat het in filters gebruikt kan worden. En willen het dus liever alleen daarvoor verkopen.

De overige zaken (wildkamp, bouwmarkten), hebben niets met een aquariumwinkel te maken. Zij verkopen gewoon filterzand. En het zal hun een worst zijn waar het voor gebruikt wordt.
Zij hebben geen dure aquariumbodems in hun assortiment. Waar meer winstmarge oo zit.

Als dat bewust beleid is vind ik het geen zuivere koffie. 🤔 Al zou het wel weer passen in het plaatje van de commercie die in hobbyisten een mooie melkkoe ziet. Dat zie je ook in andere hobby's veel.

Ik denk de gewoon ophoogzand etc niet geschikt is voor de bodem. En waarom dan niet: ik ben zelf werkzaam in de bestrating/wegenbouw en ophoogzand etc zijn zeer goed te verdichten door de verschillende grotes en vormen van de korrel ook zit er vaak klei/leem in dus mijn idee hierachter is dat de bodem van het aquarium dan niet goed kan luchten/ventileren omdat het zand te dicht is.
Ik heb zelf een bodem van filterzand 0.4/0.8mm een mooie ronde korrel wat de bodem dus niet volledig afsluit.
Ik heb het gekocht bij de aquariumspeciaalzaak €15 voor 25kg.

Dat is puur commercieel. Zij verkopen liever de duurdere aquarium bodems. Het is tenslotte ook gewoon een aquariumzaak.

Ze hebben het filterzand wel in hun assortiment. Omdat het in filters gebruikt kan worden. En willen het dus liever alleen daarvoor verkopen.

De overige zaken (wildkamp, bouwmarkten), hebben niets met een aquariumwinkel te maken. Zij verkopen gewoon filterzand. En het zal hun een worst zijn waar het voor gebruikt wordt.
Zij hebben geen dure aquariumbodems in hun assortiment. Waar meer winstmarge oo zit.
Dat vermoeden had ik ook, maar vraag het hier liever eerst dan dat ik achteraf met de miserie zit. Ik zal wel ergens online een zak van 25 kilo bestellen... Lijkt me ondertussen duidelijk dat filterzand 0.4-0.8 eender van waar het komt, ok is voor mijn bodem...

tnx

0.4-0,8mm is opzich een prima maat. Ik heb dat van de Hornbach gehad en het gaat erom dat de bodem niet scherp is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan