Zand: een dodelijke bodembedekker?


G

Goudkijker

Guest
Goedemiddag,

N.a.v. van tips van forum-collega's wil ik zsm een groter aquarium aanschaffen en inrichten. Ik las dat sluierstaarten grondelaars zijn, en steentjes als bodem dus niet verstandig zijn...

Maar een paar jaar terug verloor ik mijn groep van vier gezonde goudvissen van 2 - 4,5 jaar oud in drie weken tijd, nádat ik fijn zand had geïntroduceerd als nieuwe bodembedekker. Ik stapte over naar Guppies, die ook slechts anderhalve week meegingen. Er waren geen identificeerbare ziektes zichtbaar (witte stip, vinrot oid).

Waterverversing en voorkwamen voor beide aquaria het noodlot niet. Hetzelfde gold voor breedspectrum medicatie (ik weet niet of ik de tegenwoordigheid van geest had om mijn koolfilter uit te zetten). Echter, toen ik het zand verving voor grind was "de vloek" acuut voorbij en bleven mijn nieuwe aanwinsten in leven.

Ben ik bijgelovig in mijn angst voor zand, of maakt bijvoorbeeld de grofheid een doorslaggevend verschil?

Context: Het zand van destijds kwam uit een dierenwinkel waar ook een in-house visexpert zat, en ook luxere vissen werden verkocht.
 
Ik denk niet dat het aan zand in het algemeen lag hoor. Snap wel dat je er nu huiverig voor bent.

Ik hoor en lees veel positieve ervaringen over filterzand ( eventueel van de Hornbach). Dit is fijn, maar niet zo fijn dat het de bodem verstikt..
 
Zand zelf is volgens mij volledig onschuldig. Maar wanneer je een voedingsbodem eronder hebt zitten kunnen zich giftige stoffen ophopen in de bodem. Wanneer de laag zand, die de voedingsbodem afdekt, niet te dik is of een te kleine korrel heeft (waardoor die dicht slibt) is dit geen probleem omdat er dan uitwisseling plaatsvindt tussen de waterkolom en de voedingsbodem. Maar is de zandlaag dus te dik of de korrel te klein dan kan er geen uitwisseling plaatsvinden en hopen de stoffen zich op totdat ze in een keer in grote hoeveelheden naar boven borrelen waardoor vissen ineens kunnen dood gaan.
 
Ik denk dat het formaat van het zand zeker een rol zal spelen maar ja of je nou al na enkele weken dit soort ellende kan krijgen dat weet ik niet. Ik gebruik altijd de wat grovere korrel zoals 0,4-0,8mm.
 
@LaLizzerd, dank voor het meedenken! ik hield destijds en aquarium zonder voedingsbodem, dus puur met een kleine halve cm (wit) zand, een filter en verschillende waterplanten. Kan het water ook toxisch zijn geworden door het zand, zonder de voedingsbodem? Sowieso krijgt m'n nieuwe aquarium er wel een.

Bijgevoegd een foto van 1 van de ongelukkige bewoners. De andere vissen waren een parelschub en een (4,5 jaar oude) sluierstaart. De buffelrug die ik daarna nieuw aanschafte overleefde ook geen 3 weken.
 

Bijlagen

  • IMG_0053.JPG
    IMG_0053.JPG
    71.6 KB · Weergaven: 246
@eVolution, ik doelde eigenlijk op jou in m'n reactie op dat zand, sorry :)

Bedankt voor die afmetingstip, @jessicapilon, daar ben ik enorm blij mee! En @LaLizzerd , ik ga mezelf proberen te vermannen en mezelf dan oriënteren op die Hornbach-tip van jou!
 
Haha nou die tip had ik hier ook weer ergens gelezen hoor. Maar mooi dat je er wat mee kunt :)
Ik heb grind in mijn aquarium met een paar zandbankjes. Ik dacht altijd dat planten niet goed groeiden in zand, tot ik hier lid werd. Maja toen zat alles er al in..

Tjah wat het geweest was.. dat kan natuurlijk van alles zijn! Er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen. Misschien was het wel domme pech..

Succes met het inrichten en opstarten van je nieuwe aquarium!
 
Ik denk niet dat het aan zand in het algemeen lag hoor. Snap wel dat je er nu huiverig voor bent.

Ik hoor en lees veel positieve ervaringen over filterzand ( eventueel van de Hornbach). Dit is fijn, maar niet zo fijn dat het de bodem verstikt..
Ik denk ook niet dat het specifiek aan het zand gelegen heeft. Maar ik sluit mij wel volledig bij Lizzy aan. Ik gebruik ook filterzand en ben daar erg tevreden over. Het zand dat je nu gebruikt lijkt inderdaad bijzonder fijn zand te zijn dat weinig doorlaat en dus eerder voor problemen kan zorgen. (Dit hoeft niet zo te zijn natuurlijk)

Ik zou je ook afraden om een voedingsbodem te gebruiken. Deze zijn niet eindeloos lang werkzaam en kunnen ook voor problemen zorgen. Ik gebruik zelf Superfish plant substraat met daaroverheen dus het filterzand. De bodem heb ik verrijkt met voedingscapsules. Als deze op zijn kan ik gewoon nieuwe capsules in de bodem steken bij de wortels van de planten waardoor de bodem weer wat rijker is aan voedingsstoffen.
 
Ik gebruik zelf filterzand van Wildkamp (niet te dik, en de javavarens staan tussen stenen met turfplaatjes ertussen) en dat bevalt prima. Grind kan problemen geven bij het grondelen. Sluierstaarten zijn sowieso gevoeliger voor bacteriele infecties, en ranchu, bubble- eye en pearlscale worden daarom nogal eens bare bottom gehouden. Alle sluiers hebben veel en vaak vers water nodig, daarom moet je goede filtering hebben (ik heb 2x intern Fluval U4 maar extern is beter) en vaak waterwissels doen. Ik doe nu bij mijn eigen 200l bak 1x per 3 dagen 50-60%. Ik gebruik een hevelklok van de sera bodemzuiger die ik aan de tuinslang koppel, en haal met een rubber kwastje (keukengerei) poepjes en ander vuil voorzichtig uit de hoekjes, waarna ik het opzuig. Van de bodem zelf blijf ik zo veel mogelijk af. Na de waterwissel voeg ik Voogle toe, en er liggen standaard 2 catappabladeren tussen de planten. Verder heb ik drijfplanten en waterpest.​
 
@LaLizzerd, dank voor het meedenken! ik hield destijds en aquarium zonder voedingsbodem, dus puur met een kleine halve cm (wit) zand, een filter en verschillende waterplanten. Kan het water ook toxisch zijn geworden door het zand, zonder de voedingsbodem? Sowieso krijgt m'n nieuwe aquarium er wel een.

Bijgevoegd een foto van 1 van de ongelukkige bewoners. De andere vissen waren een parelschub en een (4,5 jaar oude) sluierstaart. De buffelrug die ik daarna nieuw aanschafte overleefde ook geen 3 weken.
Ik zie dat je zand wel erg wit is, het lijkt wel zilverzand...de structuur is in ieder geval veel te fijn. Zilverzand of schelpenzand voor de voliere is sowieso ongeschikt, daar is van alles aan toegevoegd, en stukjes schelp zijn ook niet gezond voor vissen. Maar... heb je destijds dat zand toegevoegd met de vissen er in? Dat kan ook problemen veroorzaken, daar kan ik helaas over meepraten. Bodemverstoring, nitrificerende bacterien eruit, nieuw zand zonder baccies dat vraagt om een ammoniak- en daarna een nitrietpiek. Dus wat je ook doet: eerst je bak (bodem+planten) goed in laten draaien en daarna pas vissen er in.
 
Laatst bewerkt:
@Giebeltje , het was inderdaad ragfijn zand, het type wat je vindt in van die glazen houders waar je dan een waxinelichtje bij doet!

Er zaten geen schelpen bij, en er stond op dat het aquariumzand was (inclusief afbeelding).

Ik had indertijd veel last van alg, en deed dan bij het verschonen de vissen in een grote teil, terwijl ik de glibberige binnenkant van de bak volledig afnam met een doekje. Vervolgens ging ik met m'n handen door de zandbodem heen om het vuil eruit te krijgen, netzolang tot er helder water vanafkwam. Het was te fijn om op een andere manier schoon te krijgen. Vervolgens vulde ik het water bij en liet ik het zand naar de bodem zakken. Het water was op temperatuur erin gedaan, maar ik wachtte vervolgens nog zo'n 20 minuten om het verder te laten akklimatiseren.

Het was geen fancy aquarium of -schoonmaakroutine, maar voordat het zand kwam werkte m'n (achteraf gezien wat spartaanse) aanpak een paar jaar geen dode vissen in de hand. Wellicht dat m'n filter en zoekgedrag van de vissen het zand inderdaad deden opwolken, wat voor toxische effecten heeft gezorgd.

Vandaag heb ik overigens op jullie advies wat geschikt zand ingeslagen in de Hornbach :) Ik ga het forum doorstruinen voor de juiste vervolgstappen.

Dank voor het meeleven en bijzonder jammer dat je dit ook mee hebt moeten maken.
 

Bijlagen

  • 20200325_110933.jpg
    20200325_110933.jpg
    333.6 KB · Weergaven: 128
Ik denk ook niet dat het specifiek aan het zand gelegen heeft. Maar ik sluit mij wel volledig bij Lizzy aan. Ik gebruik ook filterzand en ben daar erg tevreden over. Het zand dat je nu gebruikt lijkt inderdaad bijzonder fijn zand te zijn dat weinig doorlaat en dus eerder voor problemen kan zorgen. (Dit hoeft niet zo te zijn natuurlijk)

Ik zou je ook afraden om een voedingsbodem te gebruiken. Deze zijn niet eindeloos lang werkzaam en kunnen ook voor problemen zorgen. Ik gebruik zelf Superfish plant substraat met daaroverheen dus het filterzand. De bodem heb ik verrijkt met voedingscapsules. Als deze op zijn kan ik gewoon nieuwe capsules in de bodem steken bij de wortels van de planten waardoor de bodem weer wat rijker is aan voedingsstoffen.

Oei... Ik kom dus net van de Hornbach af, en heb een hele grote bak met bodembedekker gekocht, voor onder m'n 0,4-1,4 mm-zand.... :( Iemand anders had het over bodembedekker, dus ik veronderstelde dat dat een belangrijk iets was om te hebben in een groter aquarium.

En ook groeiboost-tabletten heb ik aangeschaft, heb een foto bijgevoegd. Wat nu gedaan, toch de bodembedekker eruitlaten...? Het is een 110 liter-awuarium, ik heb zowel bodembedekkende planten als staande planten aangeschaft.
 

Bijlagen

  • 20200325_133858.jpg
    20200325_133858.jpg
    154.4 KB · Weergaven: 112
Ik zou de voedingsbodem terugbrengen. Ik heb niet heel veel verstand van voeding voor planten maar veel forumleden zijn geen fan van voedingsbodem. Je kan voor groei van de planten ook evt. vloeibare plantenvoeding gebruiken. Ik heb zelf een 240 liter bak met aardig wat planten en 4 sluierstaarten en de planten groeien prima (ik gebruik vloeibare plantenvoeding). Ik heb gewoon zand (0,4-0,8 mm) op de bodem liggen.
 

Terug
Bovenaan