Wat is er nieuw

Zand / grind spoelen

Kapitein iglo

Member
Lid geworden
1 april 2026
Leeftijd
46
De komende tijd ga ik het lichtgrijze grind in de rio 180 vervangen voor jbl sansibar dark.
Dit zand heb ik eerder gehad in een andere bak en toen zat er erg veel stof tussen en het spoelen was nogal een gestuntel.
Dus vanmiddag even op de fiets naar de bouwmarkt geweest om wat gardena spulletjes te halen en lekker even aan de knutsel geslagen voor een meer praktische oplossing.
Met wat buisklemmen en tiewraps heb ik een spiraal gemaakt van tuinslang met gaatjes erin geboord elke 5 cm.
Deze spiraal op de bodem van een emmer gelegd, emmer tot ¾ gevuld met zand en het water aangezet.
Resultaat:
Het stof word van onder vandaan naar boven gespoeld en de waterdruk zorgt ervoor dat het zand goed omgewoeld word. Het stof loopt zo met het water de emmer uit. Elke 10 minuten heb ik even geroerd maar verder had ik er geen omkijken naar en ging het vanzelf.
1000053643.jpg

Mooi constructie! Scheelt een hoop woelen met je handen.
Laatste keer had ik gewassen grind gekocht. Ik dacht het er zo in te kunnen kiepen, maar bij het openmaken van de zak begon het meteen te stuiven. Dus toch maar weer aan het woelen en spoelen geslagen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan