Wat is er nieuw

Zand of grind en licht of donker?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Ik ga binnenkort de witte Juwel Lido 120 met buitenfilter aanschaffen (ja, ik ben er echt uit haha, ondanks dat mijn man het helaas geen mooi aquarium vindt omdat hij vierkant ipv rechthoekig is en eerlijk gezegd vind ik rechthoekig zelf ook mooier, maar de Lido komt toch het dicht in de buurt van wat ik wil), maar nu twijfel ik nog over 1 ding of eigenlijk 2: zand of heel fijn grind en licht of donker. Het aquarium is dus wit en de achterwand wordt donker, waarschijnlijk de Juwel Stone Granite.

De bewoners worden waarschijnlijk de volgende: zilver bijlzalmen, crystal red garnalen, een jonge ancistrus en corydoras (waarschijnlijk de panda). Bij een deel vind ik een lichte bodem mooier en bij een deel een donkere.

Wat en welke zouden jullie kiezen? Het liefst met foto van hoe het eruit ziet.

zand , en donker zand 😉

Die vind ik juist mooier uitkomen op de zwarte ondergrond... Maar dankje voor je mening. 🙂

Ik heb zelf overal zwart in zitten behalve bij de grondels.
dat vind ik zelf dus mooier maar ja het is gewoon een kwestie van smaak denk ik. De garnalen zul je op een donkere bodem ook goed zien denk ik zo.

Waarom ben je op je mening terug gekomen Senne?

@John: en dan heel fijn grind of zand? Voor de cory's is zand zeker het beste? Vind alleen de ancistrus minder mooi uitkomen op een donkere bodem, voor de cory's maakt het me niet en uit en de crystals en bijlzalmen komen mooier uit op een donkere bodem. Dan misschien inderdaad toch maar een donkere bodem nemen. Wel jammer van het lichte zand dat ik nog heb staan. 😉 Is er nog een speciale bodem die je aanraadt? Wel graag betaalbaar. 😉

Heb even op internet gezocht en hier staat zand in de titel, maar in de omschrijving hebben ze het over de grootte van de grindkorrels: http://www.huisdierexpress.nl/black-sand Is dit fijn genoeg voor de cory's?

Tja bij de Hornbach erg mooi zand met een korrel van 0,4-0,8mm.
Is in diverse kleuren te koop en kost zo n 8 euro per 5 kilo. Dat gebruiken al diverse leden hier.

Dat zand wat ik net in mijn post zette is nog fijner, of zorgt dit dan voor teveel "stof" in het aquarium? Die 0,4 tot 0,8 mm is dus fijn genoeg voor de cory's?

Zie hier ook nog 0,3 tot 0,5 mm http://www.aquastorexl.nl/nautic-aquari ... t-9kg.html

Kijk net even bij het zand van de Hornbach, is dat grijs zoals het op de afbeelding lijkt of is het wel echt zwart?

De korrelgrootte klopt sowieso, die staat er bij. 🙂

O ja, nu zie ik dat John het daar al over had ja.. :sorry:

Meestal wordt dit zand gehaald alleen ik heb geen Hornbach in de buurt dus zou het graag bestellen, wil dan wel weten of dit de juiste soort is.

Hier een foto toen ik het zwarte Hornbach zand aan het uitspoelen was, is de korrel 0,4~0,8mm, die men geregeld adviseert.

294766_0_82_20130718_15.jpg

In het water, onder het licht is het, niet zo donker als je uit het water ziet. Wordt meer Antraciet van kleur. Bevalt me nog steeds prima. Plantjes wortelen goed en grond bewoners zoals Corydoras zijn lekker erin aan het rommelen.

ik heb wit fijn grind gehad spijt als haar op mijn hoofd
ga nu over op zwart zand je zag namelijk de bacteri�n in de bodem tegen het glas
stel je voor heb je mooi wit afgerond grind en je ziet eronder een bruine rand zitten geen mooi gezicht

Echt wit zou ik sowieso nooit doen, zou dan voor zandkleur gegaan zijn.

Is fijner zand dan die 0,4 tot 0,8 mm te fijn/licht van gewicht?

@Crash: is dat het grind van jouw Trofis? Die is wel echt heel erg mooi!

Heb het in de Trofis en in de 50x50 bak als bodem. Had het ook in de garnalenbak, maar met de Crystal reds heb ik daar nu een Ph verlaagdende bodem in gedaan.

@Mark: zie net op de site dat het op dit moment helaas niet te bestellen is. 🙁 Ik kom binnenkort wel in de buurt van een Hornbach, zou er dan langs kunnen gaan.

Wordt het trouwens niet te somber/donker als ik naast de donkere bodem ook nog een donkere achterwand neem? Misschien dan een iets lichtere achterwand?

Ik heb dan wel geen achterwand erin, maar het glas van buiten zwart gemaakt, dus toch een donkere achtergrond. 🙂

@Crash: ik wil sowieso een achterwand, vind ik gewoon mooier, maar dat is een kwestie van smaak. 🙂

Ik vind de Juwel Cliff Light en de Stone Lime achterwand ook wel heel mooi, wordt met de Stone Granite denk ik wel erg donker bij elkaar. Wat denken jullie?

En is nog fijner zand niet nog beter voor de cory's dan die van de Hornbach? Of gaat het dan door de bak zweven omdat het te licht is? Zoals deze http://www.tuinexpress.nl/black-sand of deze http://www.huisdierexpress.nl/black-sand.

Ik denk dat ik er door jullie hulp uit ben: het wordt een donkere zandbodem en een lichtere achterwand om te voorkomen dat het te donker bij elkaar wordt. Bedankt! Het enige waar ik nog over twijfel is of ik het zand van de Hornbach doe of ander zand, dat zwarter en nog fijne is. Of gaat nog fijner zand snel(ler) door de bak zweven door de stroming en het woelen van de cory's en ancistrus? En weet dat het een kwestie van smaak is, maar welke van de eerder genoemde achterwanden vinden jullie het mooiste bij het witte aquarium en de donkere bodem?

Echt zand zweeft wel vaak wat door de bak. Dat merk in in het grondel bakje hier. Als ik daar iets in doe dan is het water een poosje blind en je hebt snel dat zand op de bladeren komt te liggen. daarom zou ik voor dat van de Hornbach kiezen.
Maar het is jouw keus natuurlijk.

Hoi Susanne,

Ik heb zelf ook een lido 120 wit. Je zou eventueel even in mijn foto album kunnen kijken. Ik heb er "gewoon" grind in zitten maar ben van plan er dit jaar donker grind of zand in te doen. Ik denk dat dit met name mooi staat ten opzichte van de witte bak.

Ben benieuwd naar het resultaat!

Een donkere bodem steekt wel mooi af bij een witte bak denk ik. Mijn bakken zijn allemaal donker dus kan er niet uit ervaring over meepraten.

@John: is dat aquarium zand van mijn links anders dan dat van de Hornbach dan? Dat van de Hornbach is gegarandeerd veilig voor de cory's toch? En de achterwand, welke vind jij dan het mooiste bij de bak en het zand van de Hornbach?

@Wakasaki: ga zeker bij je foto's kijken, bedankt! Foto's van mijn bak volgen hopelijk tussen volgende week en een maand van nu! En voor welke van de eerder genoemde achterwanden zou jij gaan? O ja, zag dat je laatste foto's nog van 2013 zijn, kan je foto's laten zien van hoe je bak er nu bij staat? Ben benieuwd!

http://www.tuinexpress.nl/black-sand

Deze bedoel je dus. ja die is goed voor de Cory s en ik denk dat daarmee het stuiven wel meevalt hoor. het is wel iets fijner dan dat van de Hornbach maar volgens mij wel grover dan gewoon zand.

Ik gebruik geen achterwanden maar van die posters die je achter de bak kan doen. Als je ooit alg op de achterwand krijgt dan is dat vaak lastig schoon maken.
Maar welke het mooist is dat is smaakgebonden denk ik. Wat ik mooi vindt dat kun jij wel afschuwelijk vinden.

Heb net even op wiki gezocht en dat van de hornbach is middel tot grof zand en die van de tuinexpress is middel tot fijn zand. Misschien is dan het zand van de Hornbach toch beter wat betreft het eventueel stuiven.

Heb ook nog even verder gesnuffeld op internet en daar wordt ook vaak filterzand genoemd, op de site waar ik het las hadden ze het over een korrelgrootte van grof tot zeer grof zand. Is dit ook geschikt? Zie nu net dat het bij de Wildkamp dezelfde grootte is als die van de Hornbach, lekker verwarrend dus haha. Weet niet of dat van de Wildkamp dezelfde tint/kleur heeft als dat van de Hornbach. Iemand die dit wel weet? Wow, dat van de Wildkamp is echt veel goedkoper dan dat van de Hornbach, iemand die weet hoe dit kan? Bij de Wildkamp krijg je bijna 5 keer zoveel zand voor minder geld.

Bedoelde met de achterwand welke van de twee eerder genoemde jullie (in dit geval jij John) het mooiste vinden passen bij de donkere bodem en het witte aquarium. Ik denk namelijk persoonlijk dat het mooier is om de achterwand dan wat lichter te houden, anders wordt het naar mijn mening wel erg donker en somber (als je naast de zwarte bodem ook nog zou kiezen voor een donkere achterwand).

Moeilijk kiezen he.
Ja een wat lichtere zal beter bij de donkere bodem passen denk ik.

Ik zal vanavond of dit weekend even een paar nieuwe foto`s plaatsen. Wordt ook wel een keer tijd :sorry:

Zouden jullie willen kijken naar de volgende 2 achterwanden willen kijken en laten weten welke jullie het beste vinden passen bij de zwarte/antraciete bodem? Het gaat om de Juwel Cliff Light en de Stone Lime.

Is er verder iemand die behalve de prijs/hoeveelheid het verschil weet tussen het zand van de Hornbach en het filterzand van de Wildkamp? Is dezelfde korrelgrootte, maar die van de Wildkamp is dus 5 keer zoveel en zelfs goedkoper dan die van de Hornbach...

@Wakasaki: haha is goed, zie ze wel verschijnen dan!

filterzand is bij wildkamp (in veghel) alleen in het licht te verkrijgen ik heb vandaag nieuw zand binnen gekregen zie mijn topic
patty's 60 cm

Heb er al op gereageerd Patty. 🙂 Ik zou het wel op kunnen halen, zal eens informeren of het in die vestiging wel in het zwart verkrijgbaar is. Maar dat is met de Hornbach net zo, daar staat dat het online niet te bestellen is op het moment. Edit: het is helemaal niet in het zwart verkrijgbaar bij de Wildkamp, wel raar dat ze dan een afbeelding met zwart zand op de site plaatsen... Dan wordt het toch maar de Hornbach denk ik. 😉

Is 10 kilo trouwens inderdaad genoeg voor de Juwel Lido 120? Wil achteraan wel een flinke laag bodem hebben voor de planten en omdat ik het mooi vind als het naar achteren toe hoger is dan vooraan.

dat weet ik niet volgens JBL is het l x b in cm : 140 dat is het aantal kilo dat je nodig hebt volgens JBL maar dat zou inhouden dat ik in mijn 60 cm 12 kilo zand moet doen
heb nu 7 kilo erin zitten
2 kilo voedingsbodem en 5 kilo zand
berekening 6x3x4 gedeelt door 10 is dan ongeveer een laag van 4 cm had het hier gevonden
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 804&page=1

Als ik uitga van een laag van 4 cm dan zou ik 9,6 kilo nodig hebben (volgens de berekening van hier, volgens de berekening van JBL 2 keer zoveel, lijkt me erg veel). Vooraan wil een stuk minder en achteraan wat meer, dus dan lijkt het me zeker genoeg toch?

Geen idee..
In algemene zin wil je wel wat achter de hand hebben voor het aanvullen.

Dan misschien voor alle zekerheid maar zak extra meenemen, zou inderdaad heel vervelend zijn als het net te weinig is. Zeker als je de Hornbach niet in de buurt hebt zitten. 😉

Heb net even gebeld met de vestiging waar ik binnenkort in de buurt ben en die heeft nu nog 20 zakken liggen, daar zijn vast zaterdag nog wel 3 van over. 😉

Precies, heel duur is het niet, zelf verlies ik altijd bij het afhevelen wel een beetje zand, om de zoveel tijd voeg ik weer wat vers zand toe.
Altijd handig dus om wat achter de hand te hebben.

Ja als je niet in de buurt woont dan is wat extra geen overbodige luxe denk ik 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan