Zand scheiden van steentjes


G

Gaarten

Guest
Goedenavond allemaal,

Onlangs heb ik een nieuw aquarium ingericht. Op de bodem heb ik zwart grind, aan de voorkant op twee plekken een strandje van zand. In de loop van de tijd gaat het zand en grind echter een beetje door elkaar. Wat is een handige manier om dit weer goed van elkaar te scheiden?
 
Zeven, maar het is en rotklus, want je zand/grind moet eerst goed droog zijn, en je moet de juiste zeef hebben.
 
Dus dan zou ik eerst al het zand eruit moeten halen. Dat is wel een flinke klus inderdaad
 
Ach welnee, als jij een beetje schepnet hebt die niet te fijnmazig is kun je daarmee zeven dan schep je gewoon, beetje schudden met het netje en het zand valt er doorheen en het grind blijft in je netje kan gewoon onder water
 
Ik heb een ook in 1 van mijn bakken grind liggen met daar aan grenzend zand. Met mijn waterverversing blaas ik met het nieuwe water het zand weer een beetje terug naar zijn plek. Als de stroming niet te hard is uit je slang blijft het grind gewoon liggen dan.
 
Goedenavond allemaal,

Onlangs heb ik een nieuw aquarium ingericht. Op de bodem heb ik zwart grind, aan de voorkant op twee plekken een strandje van zand. In de loop van de tijd gaat het zand en grind echter een beetje door elkaar. Wat is een handige manier om dit weer goed van elkaar te scheiden?

Wat voor bodem is dat zwarte dan en hebben we het hier over een zeewaterbak?
 
Hieronder een foto van de situatie. Het gaat om een zoetwaterbak. De bedoeling was dat het stuk helemaal van zand zou zijn maar zoals je ziet zit er overal grind tussen.

Ik zit er nu aan te denken om de bak weer leeg te halen en dan tussen het zand en het grind een scheiding te maken van een stuk hard plastic en daar eventueel platen tegen aan te laten groeien. Is dat een goed idee?
IMG_5546.JPG
 
Ik heb een ook in 1 van mijn bakken grind liggen met daar aan grenzend zand. Met mijn waterverversing blaas ik met het nieuwe water het zand weer een beetje terug naar zijn plek. Als de stroming niet te hard is uit je slang blijft het grind gewoon liggen dan.

Het probleem is niet zozeer dat het zand op het grind gaat maar precies andersom.
 
Ik had dat ook gedaan, maar bij mij mengde het of ik moest het plastic laten uitsteken en dat vond ik niet mooi. Na mijn verhuizing is het zand helemaal verdwenen en door de vermenging is mijn bodem nu dichtgeslagen. Ik ga in het voorjaar dus mijn bodem vervangen voor enkel zand. Wel jammer, want vond het er wel heel leuk uitzien, maar het gescheiden houden en steentjes uit het zand filteren was behoorlijk tijdrovend en frustrerend xD
 
Haha daar begin ik nu ook een beetje bang voor te worden inderdaad. Opzich zou je het plastic wel kunnen laten uitsteken maar dan moet je wel er voor zorgen dat het helemaal begroeid is. Iemand een tip voor een makkelijke laagblijvende plant?
 
Je kan natuurlijk ook een epoxy op je plastic smeren en dan er zand/grint over strooien zodat het niet opvalt.
of plastic beplakken met grind folie
 
Goeie! En zou purschuim een optie zijn? Gewoon een mooie natuurlijke lijn om de aquariumbodem spuiten en dat afdekken met vastgelijmd grind
 
Ik zit nu te kijken naar PVC stroken. Daar kan ik dan grind op vast lijmen. Ik ben alleen een beetje bang dat er dan verkeerde stoffen in mijn aquarium komen. Geeft PVC en lijm verkeerde stoffen af? En welke lijm zou ik dan moeten gebruiken?
 
Ik zit nu te kijken naar PVC stroken. Daar kan ik dan grind op vast lijmen. Ik ben alleen een beetje bang dat er dan verkeerde stoffen in mijn aquarium komen. Geeft PVC en lijm verkeerde stoffen af? En welke lijm zou ik dan moeten gebruiken?
Ik heb zelf wel ervaring met epoxy als lijm. Je kunt een stuk hardplastic in de vorm gebruiken om daarop met epoxy het grind te lijmen. Epoxy is niet schadelijk. Kun je het daarna ook in je bak leggen zonder alles leeg te halen.
 
Ik gebruik hier mr boat epoxy voor. Werkt erg goed alleen wel de goede meng verhouding aan houden.
 
Maar epoxy wordt heel hard toch? Dus dan zou ik de vorm van de PVC strook niet meer kunnen veranderen. Is er ook lijm die je kunt gebruiken die flexibel blijft?
 
Het probleem is niet zozeer dat het zand op het grind gaat maar precies andersom.

Zand op grind is ook niet goed want dat zal tussen het grind zakken en kan op den duur de boel verstoppen.
 
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat je, zolang er ook maar iets van stroming in de bak zit, altijd last zult hebben van zand door grind of grind door zand. Als je al met je hand door het water wappert stuift het alle kanten op, Ook vissen woelen het wel wat om, ook al heb je geen zwemmende graafmachines zoals cichliden erin zitten :) En ook de filter zorgt voor stroming. Dus ik ben benieuwd of je een blijvend resultaat kan krijgen.
 
Ik heb in mijn aquarium eenzelfde probleem. Na een tip hier op het forum doe ik het volgende: Op het zandstrand zuig ik zoveel mogelijk van het grind af met een slang in een emmer via de slang komt dus water, grind en zand de emmer in. Voordat het de emmer in valt het ik ertussen een huis-tuin-keuken zeef. Al het grind (en zand) blijft daarin liggen. Vervolgens spoel ik de zeef onder de keukenkraan net zo lang af tot er enkel nog grind in de zeef zit en al het zand in de emmer.

Grind kan vervolgens terug in de bak op de juiste plek. Zand hetzelfde.
Om te voorkomen dat het grind en zand mengt probeer ik alle "gaten" op te vullen met steen(tjes). <-- Tot op heden is het nog niet gelukt :juggle: dus ben ik elke twee weken bovenstaande aan het herhalen.
 
Ik heb het als volgt gedaan:

Eerst heb ik de hele bodem eruit gezogen en gescheiden door middel van een zeef. Vervolgens heb ik eerst het zand terug gedaan. Nadat dit alles was gezakt heb ik er een schot in gezet. Dat schot bestaat uit een afgezaagd deel dit artikel van de Karwei. De rest daarvan heb ik gebruikt als achterwand. Het ziet er natuurlijk uit en is een stuk goedkoper dan een normale achterwand.

Vervolgens heb ik het schot bedenkt met stenen. Vooralsnog blijft het zand en grind bij mij nu prima gescheiden. Mocht er toch nog wat zand tussen het grind komen, kan ik dan altijd opnieuw afzuigen

ffdacd0a-8980-484d-9343-c12cdc1670f7.jpg
 
Is dat een beetje makkelijk te zagen dan? Wel een goed idee voor zover ik het kan inschatten.
 
Maar epoxy wordt heel hard toch? Dus dan zou ik de vorm van de PVC strook niet meer kunnen veranderen. Is er ook lijm die je kunt gebruiken die flexibel blijft?
Zoiets heet silicone ;)
Aquarium silicone of tec7 is perfect veilig, tec7 kan zelfs nat onder water gebruikt worden
 

Terug
Bovenaan