Zand?


P

Pescado

Guest
Goedemiddag allemaal,

Wij hebben al paar jaar een 54 liter aquarium met een paar guppen, maar sinds kort hebben we een Juwel rio 125 met een tetra EX600. We hebben in het andere aquarium altijd grind gehad, maar nu willen we eigenlijk overgaan op zand. We hebben alleen verhalen gehoord over het dichtslibben hiervan, kunnen jullie hier tips bij geven over hoe en wat?

Alvast super bedankt,
pescado
 
Filterzand van de wildkamp wordt veel gebruikt.

Kies vooral niet een te kleine korrel en het liefste gecalibreerd zand (dat zorgt voor meer ruimte tussen de korrels dus minder kans op dicht slibben).

Bodemrot / dicht slibben kan altijd gebeuren. En herken je aan een rioollucht in je bak, opstijgende bellen en een zwarte kleur.

Maar het is zeker niet zo dat alle bodems wegrotten en je kunt veel ellende voorkomen door gewoon op tijd te verversen en vuil op tijd van de bodem weg te zuigen.
 
Dus je zou filterzand aanraden? Ik heb inderdaad gelezen dat deze beter is voor de doorstroom en de plantjes, klopt dat ook? En als ik 1x in de week ververs moet het dus eigenlijk goedkomen?
 
Ik zou me niet druk maken. Filterzand werkt goed en heeft door de open structuur voldoende circulatie om "bodemrot" te voorkomen. En al had je bodemrot, dat maakt je vissen niet uit.

Bij voldoende watercirculatie in een goed gerijpte bak, zal het stofzuigen van de bodem ook niet echt nodig zijn. Of tenminste, in mijn plant-arme bakken niet, waar de doorstroming overal goed is. Je hebt er dan weinig tot geen onderhoud aan.
 
Super bedankt, dan gaan wij voor het filterzand, maakt het nog uit welke grootte?
 
Denk niet dat dat heel kritisch is. :) Veel mensen hier hebben de versie van 0,4 - 0,8 mm. EĆ©n slag groter (tot 1,25 mm gaat die middelste geloof ik) zal ook voldoen. šŸ‘
 
Middelmaat is idd 0.8 - 1,2 dat heb ik ook al jaren in de bak liggen, tot 8cm dik en geen problemen met bodemrot.
 
Er is niet echt een wildkamp dicht in mijn buurt, is filterzand van de intratuin of hornbach ook goed? Lijkt me van wel toch?
 
Ik zou niet voor een hele fijne korrel gaan en denk dan aan minimaal 0,4-0,8 mm of een slagje groter. Aquasand van de Hornbach is mooi spul maar wel prijzig.
Volgens mij verstuurt Wildkamp ook maar kijk dat anders even na.
 
Ik bedoelde eigenlijk het filterzand van hornbach;):DD wildkamp verstuurd inderdaad ook alleen das behoorlijk aan dr prijs
 
Nou Hornbach verstuurd en het Aquasand wat ik bedoel is ook nog in diverse kleuren te koop.
 

Dit heeft dezelfde korrel als het Aquasand maar is veel voordeliger. Mocht je de kleur als de bak draait niet mooi vinden dan kun je het binnen 30 dagen terugsturen volgens mij :DD ;)
 
De bodem ligt erin, het is filterzand van HS aqua geworden!!! Super bedankt iedereen :DD :engel:
 

Terug
Bovenaan