Zandbodem bovenop grind?


I

Ittamboy

Guest
Hallo,

Op YouTube (toch vaak grote inspiratie) zie ik regelmatig mensen die eerst een laagje wat grover grind in hun aquarium doen en daarna zand erover heen. Om te voorkomen dat het dichtslibt, extra plek voor bacteriegroei en misschien wat makkelijker in te planten.

Ergens in de komende weken wil ik mijn bak weer wat herinrichten, nieuwe planten erin ect. Ik heb nu een zandbodem, maar ik heb ook nog wat aquariumgrind (niet heel groot, geen kiezelachtige spul). Ik zit er nu over de denken om dat er eerst in te doen en dan zand daarover heen.

Werkt dat? Krijg ik daar spijt van? Iemand ervaring met zulke 'lagen' op de bodem?
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb genoeg verhalen gelezen van mensen die het wel hebben geprobeerd. Uiteindelijk blijkt het zand telkens, doordat dit veel fijner is, naar beneden te zakken en dat het grind/zand door elkaar heen komt.
Met mijn boerenlogica zou ik dan denken dat het door de mix alsnog makkelijker is om planten vast te houden dan in een pure zandbodem, maar echt 2 aparte lagen is volgens mij niet mogelijk.
 
Je moet geen fijnere korrel erover doen wat dat zakt weg tussen de onderlaag en kan dichtslibben veroorzaken. Mixen is ook geen goed idee want dat kan ook dichtslibben veroorzaken.
 
Ik denk dat je ziet dat ze gebroken lavasteen onderin gebruiken?
Dit kun je doen om hoogte te creëren. Je kunt de lavasteentjes dan in filterzakken doen en op die manier hoogte creëeren. Normaal grind zou ik niet doen omdat het dan gaat dichtslibben.

Ik kijk regelmatig filmpjes van MD fish tanks. Hij gebruikt inderdaad een bodem gemengd met van alles (lavesteen, soil, klei etc) en dekt het dan af met zand. Maar er wordt niet verteld dat geen van zijn aquaria veel langer dan een jaar staat. Ik denk dat dit op de lange termijn wel een dichte bodem op levert. Maar ik heb er zelf geen praktische ervaring mee.