Zandbodem bovenop grind?


I

Ittamboy

Guest
Hallo,

Op YouTube (toch vaak grote inspiratie) zie ik regelmatig mensen die eerst een laagje wat grover grind in hun aquarium doen en daarna zand erover heen. Om te voorkomen dat het dichtslibt, extra plek voor bacteriegroei en misschien wat makkelijker in te planten.

Ergens in de komende weken wil ik mijn bak weer wat herinrichten, nieuwe planten erin ect. Ik heb nu een zandbodem, maar ik heb ook nog wat aquariumgrind (niet heel groot, geen kiezelachtige spul). Ik zit er nu over de denken om dat er eerst in te doen en dan zand daarover heen.

Werkt dat? Krijg ik daar spijt van? Iemand ervaring met zulke 'lagen' op de bodem?
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb genoeg verhalen gelezen van mensen die het wel hebben geprobeerd. Uiteindelijk blijkt het zand telkens, doordat dit veel fijner is, naar beneden te zakken en dat het grind/zand door elkaar heen komt.
Met mijn boerenlogica zou ik dan denken dat het door de mix alsnog makkelijker is om planten vast te houden dan in een pure zandbodem, maar echt 2 aparte lagen is volgens mij niet mogelijk.
 
Je moet geen fijnere korrel erover doen wat dat zakt weg tussen de onderlaag en kan dichtslibben veroorzaken. Mixen is ook geen goed idee want dat kan ook dichtslibben veroorzaken.
 
Ik denk dat je ziet dat ze gebroken lavasteen onderin gebruiken?
Dit kun je doen om hoogte te creëren. Je kunt de lavasteentjes dan in filterzakken doen en op die manier hoogte creëeren. Normaal grind zou ik niet doen omdat het dan gaat dichtslibben.

Ik kijk regelmatig filmpjes van MD fish tanks. Hij gebruikt inderdaad een bodem gemengd met van alles (lavesteen, soil, klei etc) en dekt het dan af met zand. Maar er wordt niet verteld dat geen van zijn aquaria veel langer dan een jaar staat. Ik denk dat dit op de lange termijn wel een dichte bodem op levert. Maar ik heb er zelf geen praktische ervaring mee.
 
Aan deze laatste moest ik ook denken inderdaad. Deze oplossing is leuk voor even, maar zal ook naar mijn idee problemen gaan geven voor de lange termijn
 
Je hebt zand en zand, en grind en grind. Voor beplante aquaria kun je het beste een korrel nemen tussen de ±0,75 en 1,5 mm. Om het nog ingewikkelder te maken, soms wordt dit zand genoemd en soms grind.
 
Vroeger had ik hier een aquarium met 3kleurig grind. Na verloop van tijd kwam altijd 1 kleur boven te liggen terwijl ik er niets aan deed.
Zo gaat het ook met grind en zand.
 
Ik denk dat je ziet dat ze gebroken lavasteen onderin gebruiken?
Dit kun je doen om hoogte te creëren. Je kunt de lavasteentjes dan in filterzakken doen en op die manier hoogte creëeren. Normaal grind zou ik niet doen omdat het dan gaat dichtslibben.

Ik kijk regelmatig filmpjes van MD fish tanks. Hij gebruikt inderdaad een bodem gemengd met van alles (lavesteen, soil, klei etc) en dekt het dan af met zand. Maar er wordt niet verteld dat geen van zijn aquaria veel langer dan een jaar staat. Ik denk dat dit op de lange termijn wel een dichte bodem op levert. Maar ik heb er zelf geen praktische ervaring mee.
Zo, even tijdje vergeten te kijken naar de reacties op dit topic. Maar MD FishTanks is inderdaad de gene die ik het ook (structureel) zie doen.
Ik weet dat hij z'n tanks niet lang heeft staan, vandaar de vraag of mensen er ervaring mee hebben.


Maar niet aan te raden dus, die conclusie haal ik uit jullie reacties.
 
Je moet geen fijnere korrel erover doen wat dat zakt weg tussen de onderlaag en kan dichtslibben veroorzaken. Mixen is ook geen goed idee want dat kan ook dichtslibben veroorzaken.
Wanneer je kijkt op het internet naar aquarium-scapes dan zie je dat die mensen ook altijd met lagen werken?
 
En mixen van verschillende dingen (soil, grind ect). zie je ook wel. Maar goed, op het moment dat het niet of minder om lange termijn scapes/bakken gaat is het misschien anders.
 
MD is niet de enige die dit doet. Maar het is inderdaad volgens mij meer een "scapersdingetje". Geen idee wat de houdbaarheid is van zo een mixed bodem maar een dik pak zand kan ook tot problemen leiden. Dus tja, zou de optie niet meteen overboord gooien als je hoogte wil creeeren in je bak
 
In dit filmpje gebeurt het ook. Vanaf een minuut of 4 wordt het grind gereinigd. En rond 7:30 wordt het afgetopt met zand.

Dikke laag zand is ook niet ideaal, dus dat was een beetje de afweging. Gaat niet eens zozeer om hoogte, maar vooral ook iets makkelijker planten van bepaalde planten die toch wel flinke wortels krijgen. Maar ik wil er ook geen probleem mee en dan na een paar maanden alles er weer uit te moeten halen..
 

Terug
Bovenaan