Zandbodem met wel/niet voedingsbodem er onder.


N

Nazzarr

Guest
Hallo,

Ik ben al een tijdje een lurker op het forum echter heb ik nu een vraag waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.

Op het moment ben ik bezig met een rescape van mijn beplante aquarium dat niet helemaal gelopen is zoals ik bedoeld had. (Plotseling langdurig ziekenhuisbezoek => 90% vis dood. )

Nu ben ik bezig om mijn aquarium (Jewel RIO 350) om te bouwen zodat dit nooit meer kan gebeuren door een veel kleinere visbestand te nemen, wat meer te automatiseren en een stuk minder onderhoudsgevoelig aquarium te maken (ook qua planten en mijn gezondheid technisch)

Hier ben ik eigenlijk al helemaal klaar mee door Licht, Co2, plantenvoeding en beluchting voor 's nachts te automatiseren

Echter loop ik stuk op 1 punt; De bodem.

Ik had mijn grondoppervlakte verdeeld met 50% ADA soil en 50% hornbach zand (Het standaard aquariumzand) met een scheiding van stenen en hout.

Dit werkte op zich hartstikke goed tot ik in het ziekenhuis belandde.... het zand en soil vermengd raakte door mijn corydoras sp. + ancistrus sp. en vervolgens er niet meer uitzag. Dit is opzich niet zo erg... maar mijn ammonia heeft hierdoor ook gepiekt en daar was ik een stuk minder blij mee.

Nu wil ik naar 100% zand gaan voor de corydoras.

Echter woon ik nu op een flat en zal ik binnen een jaar gaan verhuizen naar een "echt" huis waar ik een stuk groter aquarium wil gaan neerzetten. De bedoeling is dus ook om het zand te hergebruiken (Was tenslotte duur genoeg!)

Ik heb zojuist het zwarte aquarium zand gekocht van Hornbach omdat ik hier wel goede ervaringen van gelezen had op dit forum en ik graag donkere bodems heb.

Mijn vraag is zouden jullie gewoon alleen een zandbodem doen? Of zouden jullie er toch een bodem onder doen voor de planten die makkelijk te scheiden is.
Ik geloof niet dat bijvoorbeeld dit mogelijk is met dat dennerle 9-1 spul maar mogelijk wel met volcano van JBL?

Alle tips zijn welkom want ik zie door de aquariumplanten het aquarium niet meer.
 
Voedingsbodems zijn onnodig en al helemaal als je co2 geeft, en zoals je gemerkt hebt gaat het mengen en word het een bende, vaak werken voedingsbodems ook maar max een half jaar en daarna zijn ze nutteloos
 
Voedingsbodems zijn onnodig en al helemaal als je co2 geeft
Co2 staat los van wel of geen voedingsbodem, maar sowieso niet aan te raden idd.
Af en toe wat voedingcapsules/bolletjes is een betere oplossing, en dat gaat ook geen rommeltje en/of problemen geven.

Welke planten heb je zoal in gedachten?
Dit werkte op zich hartstikke goed tot ik in het ziekenhuis belandde.... het zand en soil vermengd raakte door mijn corydoras sp. + ancistrus sp. en vervolgens er niet meer uitzag
Dat is niet zo leuk,nu alles weer in orde?
En de bodem was toch wel een zooitje geworden op den duur, daar kan je weinig aan doen.
 
Welke planten heb je zoal in gedachten?

Een beetje dit idee:

10462739_826381720713656_8371914937088007839_n.jpg


Dus vooral haargras, javavaren en cryptocoryne. Met hier en daar een stekje bucephalandra (Heb nog 2 andere aquariums waarvan 1 er een garnalen bak is met 45+ soorten bucephalandra.)

Dat is niet zo leuk,nu alles weer in orde?
En de bodem was toch wel een zooitje geworden op den duur, daar kan je weinig aan doen.

Tja, hartstilstand op mijn 32e had ik niet echt op gerekend.... Maar het gaat.

Dat 2 verschillende bodems niet meer gaat vind ik opzich wel jammer. Het was wel een beetje het beste van beide werelden.
Echter koste mij dat wel minimaal een 1/2 uur per dag om netjes te houden. (Vondt ik niet erg, was even lekker rustig thuiskomen na werk).

Maar super bedankt voor de tips. Ik denk dat ik gewoon alleen zand ga toepassen en er geen bodem onder doe. Wel zo makkelijk straks met verhuizen.

Nu nog het interne filter van het juwel aquarium er uit slopen.... De ruimte tussen het glas en de interne filter zit helemaal vol met blauwalg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, hartstilstand op mijn 32e had ik niet echt op gerekend.... Maar het gaat.
Oei, dat is wel heftig.

Alleen de Cryptocoryne heeft wat voeding bij de wortels nodig, de rest van de genoemde planten niet dus een voedingsbodem zou ik niet doen, scheelt je weer 30 min. werk per dag, ook al vond je dat niet erg, het kan toch iets teveel worden op den duur.

Lees ik nou goed dat je 45 soorten Bucephalandra's hebt?

Mooie bak op die foto,
 
Lees ik nou goed dat je 45 soorten Bucephalandra's hebt?

Ja, klopt :) ik verzamel ze op dit moment voor als ik naar het grote aquarium ga. Dingen zijn nogal prijzig dus koop vooral stekjes hier en daar en groei ze zelf groot. Want als ik het aquarium in een keer wil vullen met Bucephalandra zijn de planten denk ik duurder dan het aquarium.

buce-bak.jpg


Je ziet het niet helemaal goed op deze foto. Maar er zitten iets van 8 soorten anubias en en minimaal 45 soorten Bucephalandra in.

Ik laat het expres op het moment een beetje ver-algen. Zitten behoorlijk wat kleine garnalen in dus hou het aquarium niet heel schoon voor hun.

Gekke is sindsdien groeien de Bucephalandra ook al kool.
 
Mooi hoor, en idd een prijzige aangelegenheid als je de bak er vol mee wilt hebben.
 
Ik ben altijd wel voorstander van volwaardige voedingsbodems, maar als de bodem binnen afzienbare tijd wilt hergebruiken zou ik het ook lekker bij schoon zand houden.
 
als je een gras mat ofzo wil groeien worme poep kan een goeie voedings bodem zijn voor je das wa ik mensen op youtube zie doen
 
Hier ook nu het zwarte filterzand van de hornbach maar wil wel graag een grasmatje in mijn aquarium welke momenteel aan het droog starten
nu heb ik zwarte aqua soil powder gekocht van een bekend merk kan ik dit zo er een beetje tussen strooien of heeft dat geen nut
 
Hoe geraak je aan wormepoep?
 
wormemest google kun je online bestellen
 
Tja, hartstilstand op mijn 32e had ik niet echt op gerekend.... Maar het gaat.
Over het algemeen doktersposten en ziekenhuizen ook niet eerste wat ze vragen hoe oud bent u o zo oud pas dan zal het wel geen hartprobleem zijn
Gelukkig dat het weer gaat met je
Wat je vraag betreft twee soorten bodem gaan altijd mengen zeker met de vissen die je wilt en door de stroming vermengt het zich gegarandeerd niet doen dus
 

Terug
Bovenaan