Zandbodem naar filterzand.


M

Monica Hiemstra

Guest
Hallo leden,

Mijn aquarium draait nu een 8 weekjes. Maar ik krijg hem maar niet helder.
Heb er aquarium zand in maar daar ben ik niet heel tevreden over.
Ik lees wel allemaal goede berichten over filterzand van wildkamp.

Ik heb er ook allemaal voedingstabletten en kleibolletjes in, dus alles er uit en filterzand er in is wel een heel werk en zonde van alles (bodem + voedingstabletten enz)

Ik heb er een extern filter in. (Oase biomaster thermo 600) en heb er een co2 systeem in (co2 art 2 kg fles)

Wat zouden jullie doen?

Ik heb verder geen last van bodemrot.

Groet Monica Hiemstra
 

Bijlagen

  • 20200120_203059.jpg
    20200120_203059.jpg
    30.8 KB · Weergaven: 300
Heb je het zand uitgespoeld?
 
Ja zeker maar bleef maar troebel na 4 x spoelen.
Dan had je denk nog een vijfde keer moeten spoelen en misschien nog een zesde.
Maar normaal komt wel goed hoor. Aquarium zand nu door filterzand vervangen lijkt me niet nodig.
 
Ik heb zand gehad wat ik wel 15x moest spoelen voor het helder werd. Voorwerk is veel maar resultaat is geen mistige bak ;)

Mee eens dat nu veranderen voor ander soort zand niet echt nodig is en ik vind het er al best ok uit zien. Wellicht in je filter nog een stap extra fijne mechanische filtrage aanbrengen door bijvoorbeeld wit filermat of filterfloss toe te voegen. Dat helpt bij mij in ieder geval altijd!
 
Ik heb zand gehad wat ik wel 15x moest spoelen voor het helder werd. Voorwerk is veel maar resultaat is geen mistige bak ;)

Mee eens dat nu veranderen voor ander soort zand niet echt nodig is en ik vind het er al best ok uit zien. Wellicht in je filter nog een stap extra fijne mechanische filtrage aanbrengen door bijvoorbeeld wit filermat of filterfloss toe te voegen. Dat helpt bij mij in ieder geval altijd!


Ah bedankt :)

Ik heb in het externe filter 3 bakken met biohome ultimate. En verder fijne en medium filter matten.
 
Had het nergens in. wel siporax. grove spons, witte laag.

en geduld.
 
Dan moet het wel goed komen, nog even geduld.

Ik zie dat je gekozen hebt voor het leukste visje. Als ik met niet vergis zie ik ergens de kop van een vrouwelijke cacatuoides uitsteken!
 
Dan moet het wel goed komen, nog even geduld.

Ik zie dat je gekozen hebt voor het leukste visje. Als ik met niet vergis zie ik ergens de kop van een vrouwelijke cacatuoides uitsteken!

Dan heb ik vertrouwen dat t goed komt ;)

Jazeker dat heb je goed gezien. Heb een harum apistogramma cacatuoides :) 3 vrouwtjes en 1 mannetje
 

Bijlagen

  • 20200114_185426.jpg
    20200114_185426.jpg
    115.2 KB · Weergaven: 149
  • 20200103_192147.jpg
    20200103_192147.jpg
    105.8 KB · Weergaven: 160
Ik denk wel dat ik het ga vervangen. Elke keer als ik ze voer en er komt wat op de bodem of die tabletten wordt het aquarium heel wazig door alle zweefvuil. Hoe kan ik het t beste aan pakken denken jullie?

Hele aquarium leeg,
Visjes in een grote bak met aquarium water + heater en extern filter? En dan alle zand er uit. Nieuw zand er in (filterzand van wildkamp) wou er ook graag zo'n achterwand van juwel in. Kan dat ook of is dat niet verstandig?
 
Hallo leden,

Mijn aquarium draait nu een 8 weekjes. Maar ik krijg hem maar niet helder.
Heb er aquarium zand in maar daar ben ik niet heel tevreden over.
Ik lees wel allemaal goede berichten over filterzand van wildkamp.

Ik heb er ook allemaal voedingstabletten en kleibolletjes in, dus alles er uit en filterzand er in is wel een heel werk en zonde van alles (bodem + voedingstabletten enz)

Ik heb er een extern filter in. (Oase biomaster thermo 600) en heb er een co2 systeem in (co2 art 2 kg fles)

Wat zouden jullie doen?

Ik heb verder geen last van bodemrot.

Groet Monica Hiemstra

Op de foto ziet het er allemaal zo slecht nog niet uit, toch? En je bak is leuk ingericht!
 
Ik denk wel dat ik het ga vervangen. Elke keer als ik ze voer en er komt wat op de bodem of die tabletten wordt het aquarium heel wazig door alle zweefvuil. Hoe kan ik het t beste aan pakken denken jullie?

Hele aquarium leeg,
Visjes in een grote bak met aquarium water + heater en extern filter? En dan alle zand er uit. Nieuw zand er in (filterzand van wildkamp) wou er ook graag zo'n achterwand van juwel in. Kan dat ook of is dat niet verstandig?
Het blijft altijd een risico helemaal omdat het aquarium nog maar 8 weekjes 'jong' is, maar hoe je het omschrijft zou ik het inderdaad ook doen. Ik ben nooit een fan van rommelen in een aquarium, helemaal niet van dit kaliber. Je haalt zoveel overhoop dat je daarna weer voor een deel gaat indraaien, ook met behoud van filter ben ik daar bang voor.

Een achterwand kun je dan ook nog gewoon plaatsen.
 
Ik zou eerder kijken naar pomp en stroming.
Je filter moet die rommel afzuigen
Lijkt me sterk dat hat alleen aan de bodem ligt.
Vervang bodem en probleem is er nog steeds
 
Ik zou eerder kijken naar pomp en stroming.
Je filter moet die rommel afzuigen
Lijkt me sterk dat hat alleen aan de bodem ligt.
Vervang bodem en probleem is er nog steeds


Filterzand is wel een dikkere korrel, en dus zwaarder. Heb het toch besteld (0.4/0.8) ik hoor er veel positieve reacties op. En geen zweefvuil meer. (zeggen ze) als ik me er dan niet meer aan stoor heb ik t er wel even voor over.
 
Ik zou eerder kijken naar pomp en stroming.
Je filter moet die rommel afzuigen
Lijkt me sterk dat hat alleen aan de bodem ligt.
Vervang bodem en probleem is er nog steeds
Pomp lijkt me goed? Oase biomaster thermo 600
 
Gaat om de stroming.
Wordt dat spul wel richting de afzuiger geduwd?
 
Het is niet zo zwart/wit dat het ene zand goed is en het andere perse fout. Persoonlijk zou ik het gewoon even afwachten. Zoals ik eerder zei wellicht naar je mechanische filtrage kijken (de filters zoals ze uit de fabriek komen is meestal niet geweldig ingedeeld) om het stof wat eventueel naar boven komt gewoon zo te verwijderen.

Als ik meneer Pondguru even bekijk die zijn versie van dit filter laat zien in onderstaande video dan komt het filter standaard met een hoop filterschuim maar allemaal vrij grof. Ik zie geen fijne mechanische filterwatten of iets dergelijks en ik denk dat daar je probleem zit. Het filter zelf is prima hoor maar als je het onderste mandje zou inrichten zoals in onderstaand filmpje met timestamp (maar het hele filmpje is de moeite waard om te kijken) dan verwacht ik dat je bak snel al een stuk minder mistig is. De rest wat hij doet met biohome etc moet je helemaal zelf weten, wat mij betreft hoef je dan niet allemaal aan te schaffen. Als je het onderste mandje maar indeelt met van onder naar boven grof / medium / fijn spons dan komt het wel goed.



Wat mij betreft is dat een betere besteding van je energie dan een hele bodem te gaan vervangen waarbij, zoals Raoul hierboven al zegt het niet eens een garantie is dat de mist niet terug komt.
 
Het is niet zo zwart/wit dat het ene zand goed is en het andere perse fout. Persoonlijk zou ik het gewoon even afwachten. Zoals ik eerder zei wellicht naar je mechanische filtrage kijken (de filters zoals ze uit de fabriek komen is meestal niet geweldig ingedeeld) om het stof wat eventueel naar boven komt gewoon zo te verwijderen.

Als ik meneer Pondguru even bekijk die zijn versie van dit filter laat zien in onderstaande video dan komt het filter standaard met een hoop filterschuim maar allemaal vrij grof. Ik zie geen fijne mechanische filterwatten of iets dergelijks en ik denk dat daar je probleem zit. Het filter zelf is prima hoor maar als je het onderste mandje zou inrichten zoals in onderstaand filmpje met timestamp (maar het hele filmpje is de moeite waard om te kijken) dan verwacht ik dat je bak snel al een stuk minder mistig is. De rest wat hij doet met biohome etc moet je helemaal zelf weten, wat mij betreft hoef je dan niet allemaal aan te schaffen. Als je het onderste mandje maar indeelt met van onder naar boven grof / medium / fijn spons dan komt het wel goed.



Wat mij betreft is dat een betere besteding van je energie dan een hele bodem te gaan vervangen waarbij, zoals Raoul hierboven al zegt het niet eens een garantie is dat de mist niet terug komt.


Grappig dat je dit zegt, toevallig heb ik het precies het zelfde gedaan als in bovenstaande video :) ik lees mij wel goed in. Alleen ik ben er van overtuigd dat het straks veel helderder is.
Het is een werk.. En dan gaat de achtergrond er ook meteen in. Maar als hij dan wel helder is (alle planten zitten nu ook onder het zand) heb ik het er graag voor over
 
Gaat om de stroming.
Wordt dat spul wel richting de afzuiger geduwd?


De in en out zitten naast elkaar, weet niet of je het kunt zien
 

Bijlagen

  • IMG-20200123-WA0006.jpeg
    IMG-20200123-WA0006.jpeg
    35 KB · Weergaven: 277
Hallo, :) daar ben ik weer.
Ik heb toch besloten om alles om te gooien, filterzand er in, en de juwel achterwand er in.

Ik ben zooooo blij dat ik het wel gedaan heb. Graag laat ik jullie met trots mijn 'nieuwe' aquarium zien ;)

Het aquarium is nog nooit zo helder geweest. Het lijkt net of er zit er geen water in haha. Ik geniet er weer volop van :)
 

Bijlagen

  • 20200127_163623.jpg
    20200127_163623.jpg
    124.1 KB · Weergaven: 209
  • 20200130_191850.jpg
    20200130_191850.jpg
    109.2 KB · Weergaven: 168
  • 20200130_191856.jpg
    20200130_191856.jpg
    146.1 KB · Weergaven: 165
  • 20200130_191901.jpg
    20200130_191901.jpg
    147.2 KB · Weergaven: 178
  • 20200130_191920.jpg
    20200130_191920.jpg
    175 KB · Weergaven: 247
  • 20200130_191933.jpg
    20200130_191933.jpg
    146.3 KB · Weergaven: 173
  • 20200130_191950.jpg
    20200130_191950.jpg
    190.2 KB · Weergaven: 167
  • 20200130_192110.jpg
    20200130_192110.jpg
    133.9 KB · Weergaven: 159
  • 20200130_192123.jpg
    20200130_192123.jpg
    135.5 KB · Weergaven: 179
Ik moet het aquarium hier nog gaan opstarten. (Meubel is nog niet klaar) Welke maat fikterzand is het beste ? Kwa vissen heb ik nog geen keus kunnen namen, maar
 
Ik moet het aquarium hier nog gaan opstarten. (Meubel is nog niet klaar) Welke maat fikterzand is het beste ? Kwa vissen heb ik nog geen keus kunnen namen, maar


Ik ben wel erg tevreden over het zand van wildkamp (0.4-0.8)
 
Filterzand is wel een dikkere korrel, en dus zwaarder. Heb het toch besteld (0.4/0.8) ik hoor er veel positieve reacties op. En geen zweefvuil meer. (zeggen ze) als ik me er dan niet meer aan stoor heb ik t er wel even voor over.

geen zweefvuil meer ? hoe kom je daar dan bij ? het is gewoon zand hoor , waar ook van alles bovenop blijft liggen
 
geen zweefvuil meer ? hoe kom je daar dan bij ? het is gewoon zand hoor , waar ook van alles bovenop blijft liggen


Ik vind het toch anders. Veel beter
 
en dan is het dik in orde uiteraard , het gaat er om dat jij er gelukkig bent :thumbs: :thumbs:
 
Die noemen ze niet voor niks de Green Phantom. Zijn inderdaad schitterend. Heb ze tijdje geleden ook gezien bij een lfs. Maar het toen besloten om een paar Sturisoma te nemen.
Ik zag hem laatst bij een LFS, ik denk dat er ook eentje naar mijn bak gaat verhuizen.
 

Terug
Bovenaan