Zandbodem overzetten naar nieuwe bak


Lein

Well-known member
Lid geworden
23 juni 2018
Berichten
83
mijn bak draait nu 11 dagen en zal morgen, vanwege lucht tussen glasplaten, vervangen worden door een nieuwe rio 125.
Hoe kan ik het beste mijn zandbodem overzetten?

Zal eerst de planten en decoratie eruit en in emmers met water uit aquarium doen.
Daarna zand opzuigen met slang en in nieuwe bak laten lopen?
Wat te doen met de voedingskogels in de bodem (deze vallen natuurlijk uit elkaar)?
 
Bodemkorrels en zand kan je gewoon gemend gebruiken.
Je kan ze er voor de zekerheid uit zefen en als eerste in je aquarium doen en daarover je zand en dan pas de planten erin.

Maar als je egt kleibollen hebt gaat dit echt een bende geven met eruit halen en scheiden van het zand.
Maar dan zou ik ze persoonlijk gewoon lekker met zand en al in de nieuwe bak doen
 
Om zand uit een bak te halen gebruik ik een hevel en een schepnet, met die laatste schep je zo het zand uit je bak zonder dat je snel krassen maakt.
 
Ik zuig het ook op met een slang mar met die korrels in de bodem zal dat wat lastiger gaan denk ik en kin je wellicht iets gebruiken als een lege ijsbak.
 
image.jpg
Nieuwe bak staat. Zand overgeschept, hevelen ging niet.
Bak is nu wel heel troebel, kleibollen zijnhelemaal uiteen gevallen
 
Zoals Steven al zegt trekt dat wel bij hoor. Dat zie je heel vaak bij een zandbodem en al helemaal met kleibolletjes erin.
 
A74A995D-41ED-4B2F-AC95-56F211E1959C.jpeg
Was vanmorgen inderdaad al veel helderder
 

Terug
Bovenaan