Zandbodem?


R

Ronan12345

Guest
Wat vinden juilie van een zandbodem
Of een strandje van zand?
 
Ik heb zelf een filterzand bodem en ben er erg tevreden mee. Filterzand is wat duurder maar daar wegen alle voordelen niet tegen op.
 
Prachtig. Zeker voor vissen die veel met hun mond en/of buik in de bodem wroeten is zand wel aan te bevelen vind ik. Heb zowel filterzand als 'aquariumzand' (blijkt gewoon 'rivierzand' te zijn). Moet eerlijk bekennen dat ik filterzand toch iets minder mooi vind staan (is toch iets witter), maar ach, zo'n groot verschil is het nou ook weer niet.
 
tomansky zei:
Ik heb zelf een filterzand bodem en ben er erg tevreden mee. Filterzand is wat duurder maar daar wegen alle voordelen niet tegen op.

O,nee?

IK vind het helemaal niks.(is mijn mening,he)
Is 1 kleur wit, Dat vinden vissen niet fijn.
Ze hebben niet voor niets een scheurkleur.
Kijk ik mijn bak,met gemelleerd fijn grind,vind ik dat mooier.

Filterzand is voor filters. ;)
 
Maar met stofzuigen werkt het toch ook niet zo super goed ?
 
Niks mis met filterzand.. elke bodemsoort heeft z'n voor- en nadelen, en z'n spelregels.. o.a. persoonlijke voorkeur dicteert dan wat je kiest.
De kleur veranderd met de tijd ook wel wat.. en als je zorgt voor voldoende beplanting en stukkies hout, steen etc.. dan hoef je helemaal geen 'te witte' bodem te hebben voor de dieren. Het is echt niet zo dat een vis in een driedubbele paniek schiet omdat een stukkie bodem een tikkie te licht is..
Verder is het zo dat het licht wat je boven je bak hebt hangen voor een belangrijk deel bepaald hoe 'licht' de bodem oogt.
Filterzand heeft trouwens gewoon een natuurlijk zandkleur.. niet wit.
 
Ronan12345 zei:
Maar met stofzuigen werkt het toch ook niet zo super goed ?

Bodem onderhoud met zand kan op verschillende manieren..
Ik woel met mijn hand af en toe een beetje het vuil omhoog, laat het bezinken en hevel het af door met een hevelklok erboven te hangen.

Edit: puntslakjes kunnen je ook helpen om de zandbodem een beetje luchtig te houden.
 
Filterzand heeft trouwens gewoon een natuurlijk zandkleur.. niet wit.

Klopt,heb het in mijn Zandfilter.
Daar werkt het prima,om in 3 dagen tijd van melkwit water(waterbloei) het weer helder te maken.
 
Ok� ga der nog ff over na denken
En zo strandje dan
Want heb corydoras in me bak zitten
 
Ik heb ook Cory,s in de bak. Met gewoon aquarium grint.
 
Heb ik ook
Maar laats is er dood gegaan
En bij hem lag ze buikje open
Dus vraag me nog steeds af hoe dat is gebeurt
 
Nou,niet van grint,hoor.
zal wel wat anders zijn geweest.
 
Oke
 
Zandstraatje kan, alleen vraag ik me af hoe je het zand van het grind gaat scheiden en vooral.. hoe je het gescheiden gaat houden.
Hetgeen waar cory's kwetsbaar voor zijn is eerder slechte waterkwaliteit dan 'verkeerde' bodemsoort.. dus wat voor bodem je ook kiest, heb je onderhoud op orde.
Verder zijn er veel mensen die een voorkeur hebben voor het houden van cory's op zand omdat ze met die fijne korrels logischerwijs wat makkelijker er doorheen wroeten, met grovere korrels zal je wat minder snel zien dat ze met hun koppie er diep in wroeten.. afhankelijk van korrelgrootte en corysoort.

Het toeval wil dat vanmiddag ik even niet in de gaten had dat 1 van mijn kinderen samen met een vriendje tegen het aquariumglas aan het tikken was..
Ik zag dat alle dieren in totale paniek door de bak schoten, ook mijn cory's botsten vanuit paniek overal tegenop, logischerwijs de kinderen even opvoedkundig aangepakt ;)
Maar misschien is er zoiets gebeurd met jouw cory? Dat er iets is gebeurd waardoor hij zichzelf heeft beschadigd aan iets scherps?
Als je verder geen problemen ziet bij de dieren zou ik me geen zorgen maken.
 
Heb nog bij elkaar 2 sterbai zitten doen het heel erg goed
En 3 andere van die kleine doen het ook goed

Dat scheiden zou niet zo makkelijk gaan
 

Terug
Bovenaan