Zannas Zuid-Amerikaans tuintje


Zanna

Well-known member
Lid geworden
30 april 2020
Berichten
392
De vreugde kan bijna niet op, en toch is het onwijs spannend. Van een klein oerwoud aquarium van 60 cm naar een Zuid-Amerikaans 1,50 aquarium. Door de fouten en misstappen die ik heb gemaakt bij de start van mijn aquarium rijs, is deze nu juist extra spannend. Alles tot op het puntje uitzoeken,bedenken en plannen.

Daardoor hoop ik iets meer structuur, in de omzet van de planning te krijgen.

Maar first thinks first.

Het aquarium: Door toeval (ja, toeval bestaat zo nu en dan) kon ik een Juwel vision 450 met kast en rugwand voor een hele mooie prijs overnemen. Het Aquarium is amper 3 jaar en dient nu als Malawi bak met grote Cicliden. Als alles goed gaat, kan ik deze komende Zondag op gaan halen!

Als filter heb ik de Fluval FX4 uit gekozen. Ik had de gelegenheid om de FX4 van n FX6 in actie te zien, en de FX4 stond op een 1,60 bak met de nodige visjes en plantjes erin. Ik moet zeggen dat ik meteen verkocht was, en het liefst deze ook op de kleine bak zou willen zetten. De filter zal volgende week binnen zijn, zodat ik dan ook kan starten met de opbouw van het biotoop.

Het water zal over turf gefilterd worden, zodat de PH iets zal zakken en er een mooie kleur in het water zal komen. Alleen vraag ik me wel nog, waar in de filter ik de turf het beste kan plaatsen?

Als bodem had ik filterzand in gedachte. Ik las er veel over, en de prijs is ook nog eens vriendelijk. Opties vind ik deze zand ook het mooist. Niet spier wit, en ook niet te grijs.

Op het zand zullen stenen en mangrove hout de harde kern gaan worden. De stenen kon ik bij een lokaal bedrijf voor een mooi prijsje bemachtigen. Mijn ook was ook op een blauwe edelsteen gevallen, alleen twijfel ik hier nog erg over om deze er ook bij te plaatsen. Ook is er een lijst van planten gemaakt die ik graag in dit aquarium zou willen plaatsen. De lijst zal ik ook gaan plaatsen, samen met de gewenste vis samenstelling. Voor het begin zou ik graag zonder co2 willen starten en het licht er langzaam opbouwen tot een max aan 8uur per dag. Welke verlichting er in de kap zit, ben ik helaas vergeten op te schrijven. Wel is deze net voor een maand geleden nieuw geplaatst. Planten bemesting en kleibollen staan ook al klaar, om aan te vallen en de planten een zo goed mogelijke start te bieden.
Nu eerst de twee lijstjes

Planten wens lijst:

Echinodorus aflame (achter/hol)
Echinodorus Red Devil (midde)
echinodorus red flame (achter)
Hydrocotyle leucocephala – Braziliaanse Waterklimop (hoek achter)
Heteranthera zosterifolia (voren)
Vallisneria asiatica (midden)
Christmas moss (hout stukjes)



Visjes:
Groepje Mikrogeophagus altispinosus
Schooltje Nannostomus beckfordi of Inpaichthys kerri
Schooltje bijlzalmpjes
Schooltje Hemigrammus rhodostomus
2 L236

Verstop en schuil plekken zullen in het gesteente /hout en rugwand aanwezig zijn. Er zitten in de rugwand holletje op verschillende plekken (rugwand is zelf gemaakt)



Kraan waterwaardes: (druppeltest)

Nitriet:0
Nitraat:0
Ph:8
KH6:6
GH6:6
Suggesties,ideeën of tips zijn altijd welkom!
Op de foto’s alvast de stenen (ook de blauwe edelsteen die als test me is genomen) en het aquarium.
 

Bijlagen

  • AF1E8985-0A5F-43F1-9359-EB41E9BBCEA9.jpeg
    AF1E8985-0A5F-43F1-9359-EB41E9BBCEA9.jpeg
    447.6 KB · Weergaven: 92
  • E68D8A53-B176-447F-B4A2-9DD0D39CFC8A.jpeg
    E68D8A53-B176-447F-B4A2-9DD0D39CFC8A.jpeg
    470.6 KB · Weergaven: 88
  • 4781DC92-63C3-4C11-BC32-81CE43C16558.jpeg
    4781DC92-63C3-4C11-BC32-81CE43C16558.jpeg
    32.2 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Spannend!! En lees duidelijk terug dat je er erg veel zin in hebt :) succes Zanna!

is een gh en kh erg hoog btw? Dacht dat dat best ok was voor kraanwater
 
is een gh en kh erg hoog btw? Dacht dat dat best ok was voor kraanwater
Het kraanwater is eigelijk wel ideaal hier :D Alleen dat mij een PH van max 7 beter lijkt voor de visjes.

jaaaa ik heb er heel veel zin in!
 
Ik ben heel erg benieuwt naar het resultaat! Ik ga zeker deze thread volgen.
 
Prachtig topic Zanna

De planning is niks mis mee, dit wordt een plaatje, dat weet ik nu al..
Dit gaat helemaal goed komen en ik ben nu toch wel beetje jaloers op die bak want wat kun je er veel mee doen

Die blauwe steen is dat fluoriet ?, want ik weet zoveel als dat de meeste half edelstenen sporen of elementen aan het water kunnen afgeven, miss even een aandachtspuntje om te checken



Gefeliciteerd met het wijze besluit van aanschaf en manlief een extra knuffel voor het opentrekken van de portemonee
respekt.gif
 
Die blauwe steen is dat fluoriet ?, want ik weet zoveel als dat de meeste half edelstenen sporen of elementen aan het water kunnen afgeven, miss even een aandachtspuntje om te checken
Het is een Calcito Blue. De azijn test was super. Geen schuim of dergelijke, de waardes zijn onveranderd in het bakje en de vissen laten nog niets raars zien. :unsure: Kan er ook zo niets over vinden.
Gefeliciteerd met het wijze besluit van aanschaf en manlief een extra knuffel voor het opentrekken van de portemonee
respekt.gif
Stiekem vind hij het ook wel leuk hahaha. Zal het door geven!
 
Laat me raden...;))
Zanna loopt trippel.trappel.voetjes van de trap en plotseling hoort manlief.... Hoi Hoi Hoi! :p
Zo een beetje. Hij kent al alle aquarium winkel in de streek hahaha
 
Het is een Calcito Blue. De azijn test was super. Geen schuim of dergelijke, de waardes zijn onveranderd in het bakje en de vissen laten nog niets raars zien. :unsure: Kan er ook zo niets over vinden.

Stiekem vind hij het ook wel leuk hahaha. Zal het door geven!
Calcite, niet calcito ;) En in het Nederlands heet dat gewoon calciet.
 
Ohja.. ik heb de volgen knop ingedrukt hoor..
wel leuk om je belevenissen bij te houden
Dus wel graag wekelijks updaten
lol smile.gif
lol smile.gif
 
Calcite, niet calcito ;) En in het Nederlands heet dat gewoon calciet.
Merci! So staat deze bij Lorty op de website ( daar heb ik deze week n de andere vandaan). Dus stiekem te lui bezig en gekopieerd ;))
 
@Scalari word een saaie blog :ROFLMAO: Eind van de week het aquarium en de week daarop de rest hahaha.
 
@Scalari word een saaie blog :ROFLMAO: Eind van de week het aquarium en de week daarop de rest hahaha.

Mwoah heb die reis ook pas gemaakt, alleen al alles spic en span dat is even een paar dagen werk, en dan kon ik die lido nog op tafel leggen hahaha
Gewoon lekker je verhaal over alles hier neerklappen, je verlanglijstje en waarom je daar weer vanaf wijkt, en niet te vergeten de bloopers, want die gaan er ook komen, hoort er allemaal bij..
Het resultaat is echt leuk voor over een jaar of 2 en je alles nog es terug leest
 
Merci! So staat deze bij Lorty op de website ( daar heb ik deze week n de andere vandaan). Dus stiekem te lui bezig en gekopieerd ;))
Niets te danken; ik zou overigens nog wel eens overwegen om dat niet in je bak te plaatsen. Er zit erg veel kalksteen in, dus goede kans dat het na verloop van tijd uit elkaar valt / impact op je waterwaarde heeft.
 
Leuk Zanna! veel plezier met inrichten en je nieuwe reis!
 
@LalaLaraSophie oh super! Dan word deze steen ontslagen en krijgt geen promotie naar de en groter bakje!
 
En de eerste blooper al te pakken.
meet of typ fout (dikke vinger typsyndroom)
net nogmaals gedruppeld en inderdaad een alles 2x gechecke.
kraanwater:
PH is 8
KH is 7
GH is 7
 

Bijlagen

  • DCF7B22A-C718-4B76-9155-D0EEB97267AF.jpeg
    DCF7B22A-C718-4B76-9155-D0EEB97267AF.jpeg
    121.4 KB · Weergaven: 79
Dan heb je vrijwel geen opgelost CO2 in je water.
De PH moet wat omlaag
 
Dan heb je vrijwel geen opgelost CO2 in je water.
De PH moet wat omlaag
Daarom alvast turf in de filter om het kraanwater al iets aan te passen aan de vissen. En eventueel als nodig carbo erbij en even sparen voor een goede co2 installatie
 
Zo, het aquarium staat in huis. Dinsdag grote schoonmaak en filter ophalen bij HORNBACH. Dan langzaam het zand,Hout en planten ophalen/ bestellen en dan langzaam laten opstarten
:))
 

Bijlagen

  • BB93CA36-4765-4E75-A44A-9BAD78945FB0.jpeg
    BB93CA36-4765-4E75-A44A-9BAD78945FB0.jpeg
    43.4 KB · Weergaven: 123
  • 80C4AEED-7087-44AC-903F-B3F984FF9203.jpeg
    80C4AEED-7087-44AC-903F-B3F984FF9203.jpeg
    165.1 KB · Weergaven: 113
Laatst bewerkt:
Looking good! En vind het lachebekkie van die kleine in de weerspiegeling ook super cute! :smitten:
 
Veel plezier met je nieuwe bak.
 
Looking good! En vind het lachebekkie van die kleine in de weerspiegeling ook super cute! :smitten:
Je wil niet weten, hoe blij ze was!
zij was al de visjes aan het zoeken:ROFLMAO:
 
Dan ben je nog Kiwa tape en secondelijm vergeten.:)
Ik zal eens bij de action binnen. Kijken wat hun zo hebben. Zeker ook visjes met Hengeltjes :LOL:
 
Kleine Update ;))
Gisteren begon ik aan de grote schoonmaak, na de eerste poging kon ik ook meteen gaan dweilen, dit omdat de waterslang uit de bak sprong die natuurlijk ook aan stond. :stom:
Tijdens dit momentje belde mijn man me vrolijk op, dat de filter er al was! Dus snel naar de winkel en hem alvast ophalen. Dit dacht ik. Dus lekker op me gemakje verder schoon maken en dweilen.

Eenmaal in de winkel werd al meteen filterzand,turf en een mooi stuk hout in de kar geladen.
Vandaar uit door naar een dierenzaak voor wat plantjes, helaas was de keuze voor Zuid-Amerikaanse planten heel klein, en daarom maar 3 plantjes kunnen mee nemen.
De rest word vandaag besteld en zal dan Donderdag aankomen.
Eenmaal thuis aan gekomen zijn wij dan ook met zijn alle aan de slag gegaan!
Na het vullen kwam bij mij pas echt het besef, hoe groot de bak eigelijk is, en hoe veel hard scape erin past. Er zal volgende week nog hout en steen volgen en nog hier en daar zand, want 50kg zand was net hier en daar te weinig.
Het filtertje bevalt wel heel goed, alleen al door de mogelijkheid om via de filter het aquarium te vullen en door het minimale geluid wat hij maakt. De fluval is nu al stiller dan dat de Oase in het begin was. Maandag is altijd fr vaste verzorgings dag van het kleine bakje, daar dus even gebruik van gemaakt en de filter met bestaand aquarium water gevuld. Ook is er zo nog goed 15liter aquarium water de bak in gegaan.
Wel past hij helaas niet in de kast, waardoor hij nu nog zichtbaar staat, naast de kast. Alleen kwamen we er vanochtend er achter, dat de tijdelijke verwarming kapot is en ook deze pas donderdag zal aankomen. Hoop stilletjes dat de plantjes het me niet al te kwaad nemen.
De verlichting die bij de bak zit, vind ik wel een klein drama. Als er visjes in zouden zitten, zouden deze echt een zonnebril :cooll:moeten dragen, zo fel zijn deze TL lampen. Deze zullen met de tijd vervangen worden met LED lampen.
Nu dus wachten op plantjes en 4 weken lekker laten draaien en bacteriën laten bloeien.
planten die er nu in staan:
Echinodorus bleheri
Echinodorus roze
Waterpest
En wat drijfplantjes uit de kleine bak.
 

Bijlagen

  • 929BE5F0-35E3-4A1F-8F30-E250DE9BC573.jpeg
    929BE5F0-35E3-4A1F-8F30-E250DE9BC573.jpeg
    352.8 KB · Weergaven: 123
  • 2A3D2055-6DD1-4E97-A9AA-9B9E0F884A12.jpeg
    2A3D2055-6DD1-4E97-A9AA-9B9E0F884A12.jpeg
    174.4 KB · Weergaven: 125
  • 449D9832-CBDD-4F44-A5C7-5609AE01DAD0.jpeg
    449D9832-CBDD-4F44-A5C7-5609AE01DAD0.jpeg
    138.7 KB · Weergaven: 122
  • 19C47DA6-8325-4955-95ED-3A6C755A39FE.jpeg
    19C47DA6-8325-4955-95ED-3A6C755A39FE.jpeg
    105.4 KB · Weergaven: 114
Prachtig hoor, ik is stik jaloers want wat zijn deze bakken toch mooi..

Als je wilt heb ik wel een paar ideetjes van vroeger van mijn eigen vision
Ik had 2 pompen en dat pastte ook niet, heb ik een deurtje voor het middenvak gemaakt, plakje stukje omhoog en dat wou wel
Ja Juwel en lampen hè, ik heb ooit precies de zelfde gekocht een groene en een rooie kosten 7 euro per stuk maar kies vooral een kleurtje die jij mooi vind, heb je iig iets van een alternatief voor een klein centje ik had op de achterste buis een stukje groen een stuk rood en een stukje groen..
image.jpg


Want tering woow ik zie net wat de Helialux voor de vision kost.. holycow zeg :oops::oops:


:DD:DD:DD
 
Ja Juwel en lampen hè
Hier zitten Sera Daylight brilliant in.
schrok me levenloos toen die aan gingen.

Nou mijn Man was net te snel met de slang knippen. Anders had de filter in het midden gekund. Nu ga ik gewoon eens kijken voor een palm in die hoek. Past wel een beetje bij het thema. En de filter in een rieten mand erachter. Komt alleen nog, eerst het bakje en dan de rest hahaha.

schrok alleen van de hoeveelheid turf! Dacht dat het halve doosje erin moest, maar nee!
 

Terug
Bovenaan