Zebra Danio kweken


Baktor

Member
Lid geworden
30 juli 2020
Berichten
24
Leeftijd
39
Goedemorgen,

Een jaar geleden ben ik begonnen met een Biorb bak. Wat aanpassingen gedaan zodat de pomp blijft functioneren maar ik wel plantje etc er in kan zetten. Guppies liepen uit de hand dus ik heb 4 maanden geleden 5 danio’s gekocht. 3 vrouw 2 man. 1 vrouw overleed bijna gelijk. Verder nog wat wat garnalen die het zeer goed doen en die ik regelmatig verkoop. Alleen de danios weet ik niet. Ik heb veel verstopplekken, een hoek met 60 knikkers waar eitjes tussen kunnen vallen. Ook veel lage plantjes. Temperatuur rond de 23 graden.
Iemand een idee? Veel kweken is geen must maar af en toe wat resultaat zou leuk zijn en ook een bevestiging dat ik goed op weg ben met mijn bak.
 
Brachydanio rerio is eigenlijk een KOUDwatervis, die veel te warm (tropisch) gehouden wordt. deze vis heeft voor een goede kuitvorming een koudeperiode van ongeveer 2 maanden nodig van max. 18*C. Daarna opvoeren naar 24-25 *C en veel muggenlarven ( 3 soorten) en watervlooien ( alles diepvries) voeren.
Zul je eens zien hoeveel jonkies je krijgt....Per vrouwtje kunnen er zo maar 400-500 eitjes worden afgelegd.
Zet de mannetjes 2 dagen apart van de vrouwtjes en zet ze dan op de avond van de 2de dag weer in de bak. De dag erna kun je aan de vrouwtjes zien dat er afegelegd is.
Dat afleggen kan het beste gebeuren in een bak met een waterhoogte van 12-18 cm. Bodem alleen knikkers en een flinke bos fijnbladerige plante nlaten drijven.
Ouders na afleggen wegvangen en de jongen opvoeren met stoffijn voer. Voor de ouders moet de temperatuur daarna weer terug worden gebracht naar 18-20 *C, als je dat niet doet, dan leven de visjes na het afleggen niet lang meer, hoogstens enkele weken.
 
in zo'n biorb ding kan je zowizo vergeten dat je veel (om maar niet te zeggen 1) jong gaat zien.
Zeker al niet met de ouders erbij, die eten alles op wat ze tegenkomen.
Vergeet ook niet dat zo'n jong 10x zo klein is dan een pasgeboren gup.
Dat heeft dus micron klein voer nodig (infusorieen) om de eerste dagen te kunnen overleven.
 
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga er mee aan de slag.
 

Terug
Bovenaan