Wat is er nieuw

Zee aquarium beginnen of toch niet

Floris24010

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2023
Hi!

Op youtube zie je soms van die 30 liter zee aquarium set ups. Is dit echt mogelijk en te doen? Aangezien ik alleen de verhalen ken dat het heel moeilijk is en je er heel veel meer mee bezig bent dan zoetwater.
Het zee aquarium wereldje is voor mij totaal nieuw. Ik heb wel al 5 jaar ervaring in zoetwater aquarium en paludariums.

Top bedankt voor de link! Ik snap dat er een koste plaatje aanzit als is dit grotendeels naar mening wel hoe gek je het zelf maakt een zoetwater aquarium kan je voor onder de 100 euro samenstellen (marktplaats) of ook naar de enkele duizenden euros nieuw.....
Het liefst wil ik een 30x30x30 of 40x40x40. Met 1 clownfish. Opstarten enz heeft natuurlijk veel tijd een aandacht nodig.
Is een zee aquarium veel meer werk als een zoetwater aquarium denken jullie? Ik ben nu gemiddeld 1 uurtje kwijt aan een volledig ingedraaide bak zoetwater per week. Of denken jullie veel te klein stabiel houden is zo goed als onmogelijk?
Als ik op marktplaats veel mn spullen koop aan welk bedrag zitten jullie te denken dat ik kwijt ben voor een klein zee aquarium? En de maandelijkse kosten?
Vanavond ga ik nog de links verder lezen en van het weekend misschien langs een aquarium winkel voor alleen informatie en ga ik even passen en meten wat past/kan.
Ook komt hij in mn slaapkamer te staan net als mijn zoutwater aquarium. Die hoor ik niet en is snachts donker is dit ook voor een zout aquarium zo?

Ik zou 1 anemoonvis in 30cm afraden, eigenlijk in 40cm ook, die van mij zijn naar de bak van Ice verhuist. Misschien een grondeltje (trimma soortje) of yasha goby met pistoolgarnaal?

@nilo1804 ik ga vanavond ff passen en meten wat er eventueel zal passen op mijn bureau

Ik denk overigens dat een nano prima mogelijk is, het onderhoud vind ik iets meer dan een zoetwaterbak, en je bent wel tijd kwijt aan koralen scoren enzo, al vond ik dat ook erg leuk dat je wat meer in de hobby wordt gezogen.

Dagelijks doseren deed ik handmatig maar met een paar tientjes koop je en prima basic doseerpomp die je dat werk uit handen neemt. Je hoeft niet per se dagelijks te doseren, soms is alleen WW genoeg en is doseren niet eens nodig.

Al met al kost het wel wat meer tijd en zeker geld, al moet ik zeggen dat als je je “netjes aan de regels” houdt het prima te doen is. Regels alsin doe je WW, meet je waardes, bezuinig niet op techniek, bouw rustig op ect.ect.
Ik ben gestopt omdat ik na de verhuizing de dinos niet onder controle kreeg, ik denk dat ik de “regel” stabiliteit (dus niet verhuizen hahah) en ik heb verkeerd bezuinigd op lage kwaliteit osmosewater. Af en toe een beetje laks zijn kan prima, maar niet te veel.

Je kan ook de boekjes van Tanne Hoff eens lezen, zeer leerzaam.

soms moet je gewoon de stap nemen en het proberen. Een iets groter systeem zal wel wat makkelijker zijn in de basis om stabiel te houden.
Qua kosten kan je alle kanten op maar er word ook genoeg 2e hands aangeboden voor een prima prijs.
Heb je al een lijstje gemaakt met wat je denkt nodig te hebben zodat je de kosten eens op een rijtje kan zetten ?

@nilo1804 gelukkig heb ik wel al een grote osmose pomp heb namelijk ook een 2 meter aquarium enz. @Ice78 kosten nog geen idee ik heb het een en ander wel veel word op marktplaats aangeboden ook. Ik heb geen haast het opbouwen heb ik de tijd voor enz. Ik dacht voor zoon klein aquarium in de loop van de tijd zoon 300/400 kwijt te zijn? zal voornamelijk lijkt mij liggen aan wat voor koraal en hoeveel enz. Misschien dat ik nog wel een kleine bak ergens heb staan... En anders voor een paar tientjes haal je er tegenwoordig bij iemand een op. Ik heb echter 2de hands nog geen nano varriant kunnen vinden helaas in Rotterdam en omstreken. Raad iemand een winkel aan om te gaan kijken in mijn omgeving? bij mijn zoetwater aquarium lido 120 heb ik ook een doseer pomp voor oa ligwuid co2 en plantenvoeding werkt goed!

De meeste die klein beginnen vinden de hobby zo mooi dat die al gauw overschakelen naar een groter systeem.
Misschien iets om over na te denken.

Een systeem met een sump heeft altijd mijn voorkeur om eventuele techniek kwijt te kunnen.
Dat het ook zonder sump kan is ook een feit maar dat is voor ieder persoonlijk.

@Ice78 Ja snap ik, helaas heb ik er echt geen ruimte voor om een groot aquarium te plaatsen. Past echt alleen nog op mijn bureau een kleintje helaas....
een doseerpompje kan ik nog wel onder in de kast van mijn bureau wegwerken enz

Ook komt hij in mn slaapkamer te staan net als mijn zoutwater aquarium. Die hoor ik niet en is snachts donker is dit ook voor een zout aquarium zo?
Ligt natuurlijk een beetje aan de apparatuur wat je gaat gebruiken. Een stromingspompje zal je best kunnen horen maar of dat storend is zal voor iedereen anders zijn. De ene pomp zal ook stiller zijn dan de ander.
Mocht je gaan werken met een afschuimertje heb je nog een stukje techniek wat je misschien zal gaan horen.

@Ice78 ja daar ben ik wel iemand in dat het echt dood stil moet zijn haha. ik heb de e702 jbl pomp in een kastje staan die hoor ik niet. doseerpompjes en lucht heb ik alleen overdag

ik heb het even nagemeten ik kan 35cm breed 40cm diep en 40cm hoog gaan. En heb plek onder in een kast voor een doseerpomp en kabels die ik weg kan werken

Zou dat doseren even laten voor wat het is en eerst eens kijken hoe ver je komt met waterwissels

Op zeewaterforum.info komen nog wel eens mooie tweedehands bakjes voorbij

@nilo1804 a top ik denk dat ik het daar vanavond even in gooi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan