Wat is er nieuw

zee aquarium van jan fokke

20171217_141429.jpg

ooo oke ik zal wel eens even kijken, maar op zeewaterforum.info werd er gezegd dat die te groot zouden worden.

Raar want die wij hebben is door veel mensen juist geadviseerd tegen de algen. Onze bak is slechts 85 liter incl sump dus zonder sump rond de 65 liter.

oke ik heb nu een zandhaas op aanraden van ocean art en nog wat andere leuke visjes

Ja maar ja die moet algen eten en als die straks op zijn dan moet je hem flink bijvoeren want anders verhongeren ze namelijk.

dankje vind het ook leuke visjes, zal binnen kort ook wel wat nori bladeren halen

Ik heb het gewoon bij de AH gekocht en dat scheelt een boel.

Ik gebruik die ook tussentijds om de kosten wat naar beneden te halen , maar er zijn nog veel betere .
Ik voer nu vooral de paarse nori , je kan goed zien aan de vissen waar hun voorkeur naar uit gaat .
Is wel 5x zo duur .

@ jan : wat is het pH verloop in je bak ?
en hou je de kH goed op peil ?
Je algen blijven maar groeien .
Iets voedt de algen maar door .

ja hou alles goed op peil. Ph meet ik niet echtzal wel eens testje halen of is die voor zoetwater ook daar prima voor.

Tegen de alg heb ik nu de zandhaas. Maar wat het veroorzaakt weet ik niet nitraat niet meetbaar en fosfaat is 0,1

[QUOTE) zandhaas.[/QUOTE)

Wat is de latijnse naam van dat visje ? Lijkt me niet echt een gulzige eter , maar kan ernaast zitten .

Ah , daarom snapte ik er niks van .
Het is niet duidelijk op de foto , maar is dat geen zeehaas ipv zandhaas ????

en ja foon heeft wat kuren maakt soms wel scherpe foto's en soms wil die ook niet scherp stellen.

Ca = 385 mg/l
kh = 8,6
no3 = 0,0
po4 = 0,03

Kan ik het ca zo laten of moet ik dat gaan verhogen, ik heb gister een water wissel gedaan

Het is mager die ca. Ik zit meestal tussen de 400-450
Nitraat moet je ook hebben om de bacteriecultuur te laten groeien.

Het is inderdaad verstandig om de ca iets te verhogen tot minimaal 400, ik probeer hem altijd rond de 450 te houden.
Dat je geen no3 meet komt waarschijnlijk doordat het allemaal opgenomen is door de algen, met zo'n hoeveelheid alg is het onmogelijk dat de no3 0 is. Ik denk ook dat in werkelijkheid de po4 iets hoger zal zijn, dit wordt namelijk ook opgenomen door de algen.

Je doseer toch EZ-Carbon? Misschien is het tijd om deze dosering iets te verhogen om zo een stabiele bacterie cultuur op te bouwen (en behouden) en de voedingsbron voor de alg verder weg te nemen.

net al bij lfs geweest en spul gehaald om ca te verhogen. Nu het in 3 dagen rustig gaan verhogen tot de juiste waarde

Zover mij bekend is kan je wel van 385 naar 450 toe hoor. Althans dat werd mij destijds door de lfs verteld en dat heb ik toen ook zo gedaan. Ik gebruik zo nodig de Ca van Colombo.

oke hier op de pot staat dat max 20ppm mag verhogen per dag dus gewoon maar rustig aan doen. Dan weet ik ook zeker dat het niet schadelijk is voor de koralen en de vissen.

Nee dat is zo al heb ik nooit enige nadeel ervan gezien ik ik had iets van 50mg verhoogd meende ik.

naar mijn idee kun je de ca ook prima in 1 x verhogen al kan het natuurlijk zeker geen kwaad om dit rustig aan te doen.

Waarom zou je het verhogen ? Ik zou op 400 zetten . Je hebt er nou niet echt verbruikers inzetten .
Als je gaat verhogen eerst Mg meten en indien nodig deze eerst verhogen .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan