Wat is er nieuw

zee aquarium van jan fokke

Ja het is soms best ingewikkeld al dat chemische gedoe hoor😉

Kom net thuis van het werk en mijn dwerg keizer is nergens te bekennen in het aquarium.
Maar de flap begint wel minder te worden

Dat is jammer Jan. Zijn alle waarden goed want dat is de tweede vis toch die je dan verliest?

ja 2de vis naar mijn weten zijn de waarden goed, gister avond zwom de vis nog gewoon vrolijk rond en nu is er niks meer van de hele vis te bespeuren.

Wat zijn je waarden nu na 2 maanden draaien eigenlijk? Ik merk nu hier na 7 maanden pas dat de no3 flink is gezakt richting de 5-7mg. dat zal daarvoor nog altijd op zo n 15mg.

zal straks wel weer even meten

no3 0,0
po4 0,03

straks de rest meten

Nitraat moet geen 0 zijn want de bacteriecultuur heeft ook nitraat nodig hoor.

no2 0,0
nh3 0,25
Ca 375
kh 6,4

ja weet ik dat bacterien ook nitraat nodig hebben, maar sinds deze week zeer rustig aan beonnen met voeren van de visjes (nu nog 1) dus dan moet nitraat van zelf meetbaar worden.

kh bedoel je, ja weet het dat die aan de lage kant zit zat ook al te kijken toen ik de test deed. Maar komt van het afhevelen van afgelopen week toen vergeten de ato uit te zetten dus is er een deel demi water extra in gekomen.Van het weekend met verversen gaat deze wel weer goed.

O ja, sorry ik keek verkeerd maar ja die is ook niet hoog inderdaad. Ja dat kan dan gebeuren met demiwater🙁

ja dat kan gebeuren met demi water. Ca gehalte is ook niet super hoog. Maar verder geen vreemde dingen waardoor de vissen verdwenen zijn en mijn flap

Ik weet niet in hoeverre de nh daar aan heeft bijgedragen.

ik weet het ook niet ik hou het wel even een tijdje in de gaten

Erg jammer voor de vis maar helaas gebeurt dat.
Ik weet het niet 100% zeker maar hoort de NH3 niet altijd 0 of onmeetbaar te zijn?
Het lijkt me ook verstandig om de KH en CA waardes op pijl te brengen volgens mij kan dit er ook voor zorgen dat de PH waarde te veel afwijkt wat ook weer effect kan hebben op de gezondheid van de vissen en koralen net als een te lage of te hoge zoutgehalte. Het is ook vreemd dat de No3 niet gemeten wordt naar mijn weten gebeurt dit alleen in een bak die nog niet door de opstart fase heen is, een bak vol met algen/wieren (waardoor de No3 opgenomen is door de algen/wieren) of in een bak waar iets te fanatiek gewerkt wordt met middelen die de No3 verlagen (kan ook met azijn/suiker/etc.).

De kh is een buffer voor de ph dus die moet op orde zijn inderdaad. Normaliter moet net als bij zoet de nh3/4 wel 0 zijn dus ook ik denk dat dit met de dode vissen te maken kan hebben.

Ik meet het nh3 straks now wel weer een keer, kan ook een aflees fout zijn geweest.
en de vis heb ik weer gespot levend en wel

ja echt wel nu even nh3 opneuw meten en kh en ca kijken of er giter mischien een fout is gemaakt of doordat het schemer was niet goed kunnen waarnemen

nh3 0,0
ca 425
kh is 8,0

Laatst bewerkt:
Dat zijn andere waarden dan gister. Hoe meet je de kh want ik meet het met druppels en kan dus enkel hele getallen meten.

Dat zijn inderdaad veel betere waarden, daar hoef je niet direct iets aan te doen, hooguit de ca iets omhoog maar deze waarde zal zeker geen problemen opleveren. Helemaal top dat je de vis weer gezien hebt en helemaal dat hij leeft 🙂

ik heb hier de test van colombo. Ga morgen weer water wissel doen dan zal ca ook wel weer wat om hoog gaan.

20171031_184810.jpg
vandaag maar wat bacterien gehaald om de flap tegen te werken.

Benieuwd of het gaat helpen. Wordt het al minder?

nee wordt nog niet minder was het elke dag aan het afzuigen maar dat lijkt niet te helpen, dus nu maar extra bacterien ingezet.

Wel volhouden hoor net als bij blauwalg in onze zoetwaterbakken.

Bij mij duurde het de laatste keer 4 weken van om de dag afzuigen, stroming aanpassen en bacteriën toevoegen maar toen was het wel weg. En nu ruim een jaar later is het nog steeds weg.
De aanhouder wint echt!

ja ik ga gewoon rustig door met afzuigen. En merk het wel wanneer het minder wordt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan