zeeaquarium


A

aquariumfan

Guest
hallo allemaal
ik wil graag een zeeaquarium kopen met: een paartje driebandanemoonsvissen, een blauwe poetsgrondel, een paddestoelleder, macro algen.

weet iemand een leuk aquarium om mee te beginnen voor me?
en heeft iemand ervaring hier mee?
 
Oh ja weet iemand nog andere leuke beginnersvissen.
 
Hier zitten genoeg mensen met ervaring op gebied van zeeaquarium.
Hoe groot is de bak die je wil aankopen ? Is het een nieuwe bak of een 2dehands ?
 
Ik zou inderdaad eerst een bak aanschaffen en dan kijken wat daar in kan. Ook zou ik me eerst heel goed inlezen want het is niet met zoetwater te vergelijken. Ook het maken van een kostenplaatje is zeker aan te raden.
 
En das niet gering dat kostenplaatje kan ik melden :D
Daarnaast al ervaring met zoutwater zo niet eest eens inlezen is het devies want weet wel met zoet heb je nog wat ruimte qua onderhoud met zout dus duidelijk niet
 
ik wil graag een nieuwe bak van 130 liter
ik heb me zeer goed ingelezen
 
alvast bedankt voor jullie reacties
 
Hoi,

Om te beginnen, leuk dat je een zoutwater bakje wil gaan starten. 130l is een leuke maat om mee te beginnen. Als je je inmiddels zeer goed ingelezen hebt zou ik het zo aanpakken:
1- Zet op papier wat je allemaal graag in je toekomstige bak zou willen zien (welke vissen, garnalen en koralen wil je er zeker in hebben).
2- Koop een leuke bak, kleiner dan 130l zou ik niet gaan, groter kan altijd (kijk vooral wat er voor je wensenlijstje nodig is).
3- Koop een passende afschuimer die geschikt is voor minimaal 2x de inhoud van de bak.
4- Koop stromingspompen, minimaal 2 maar voor een iets grotere bak is 3 beter omdat de stroming dan beter te regelen is (vuistregel is alle stromingspompen bij elkaar opgeteld totaal 20 tot 40x de inhoud van de bak).
5- Koop de juiste verlichting, hierbij is het belangrijk om te kijken naar de koralen die je er graag in wil hebben (leder koralen hebben bijvoorbeeld veel minder licht nodig dan SPS koraal en LPS hangt er een beetje tussen in. te veel licht kan bijna niet, te kort zeker wel!!).
6- Koop een osmose apparaat
7- Koop zout
8- Koop een zoutmeter (dobber of refractometer)
9- Vul de bak met gemengd zoutwaterwater en zet de strominspompen en afschuimer aan.
10- Plaats levend steen en probeer daar een mooie opbouw mee te maken zodat je daar voldoende plaats hebt om later koraal op te plaatsen en zodat er voldoende schuilplekken zijn voor de vissen.
11- wacht een week of 4, gedurende deze periode zet je de verlichting niet volop aan, dit zorgt alleen maar voor veel alg en daar moet je later weer vanaf zien te komen. Het meten van de waterwaarden mag maar heeft niet veel nut in deze periode.
12- Als nu de no2 waarde onder controle is kunnen de eerste dieren geplaatst worden zoals slakken en enkele heremiet kreeftjes.
13- Wacht weer 4 weken, in de tussentijd kunnen er nu best enkel eenvoudige (leder) koraaltjes geplaatst worden, deze verbruiken nitraat en fosfaat en helpen om de waarden onder controle te krijgen.
14-als de waterwaarden goed blijven kun je nu een eerste visje plaatsen (een visje is er 1 of max. 2 en dus niet 4, dat kan de bak zeker nog niet aan).

Heb vooral geduld, in de winkels is heel veel moois te koop en houd er rekening mee dat de adviezen die je daar krijg niet altijd de beste zijn voor jouw bakje. Het biologisch evenwicht in een zoutwater aquarium kost tijd, veel tijd. De meeste bakken zijn na een jaar pas echt ingedraaid en stabiel en bij elke toevoeging van zowel koraal of vis is de kans dat je het evenwicht verstoor en dat je weer een kleine opstartperiode door moet gaan (met alle algen etc. die daar bij hoort).

Succes ermee en stel vooral al je vragen hier en probeer vooral niet te snel te gaan.
 
Heel erg bedankt voor je informatie ibakker
 
Hallo ik heb gekeken wat een zeeaquarium kost.
Ik vond het veel te duur dus ik denk dat ik aan zelfbouw ga doen
Dit is mijn ontwerp
15340881773421288071326.jpg
15340882266771802040278.jpg

Door de belletjes wordt het water gecirculeerd
Het water gaat naar het koraalzand
En filtert het biologisch
Door de belletjes heeft het aquarium het effect van een skimmer.
 
Ja door de macro algen en de luchtpomp is er genoeg zuurstof
Kijk maar op biorb
 
Ik denk dat je dan veel te weinig ruimte hebt voor de vissen om te kunnen zwemmen maar goed ik ben ook nog maar een beginner eigenlijk dus de experts zullen er vast meer van kunnen zeggen. Ook moet je voor elke 10 liter water 1 kilo steen hebben en dan zul je flink de hoogte in moeten in zo n smal bakje.
 
Anemoonvisjes vind ik niet echt beginnersvissen .

Door de belletjes wordt het water gecirculeerd
Het water gaat naar het koraalzand
En filtert het biologisch
Door de belletjes heeft het aquarium het effect van een skimmer.

De stroming die je dan krijgt is allesbehalve gewenst .
Koraalzand wordt ook 1 grote vuilbak .
Belletjes hebben geen effect van een skimmer , je haalt er niks uit , je krijgt alleen een hele vies oppervlaktewater .
En wat als je macroalgen niet willen groeien , wat ga je dan doen ? Er is geen garantie dat ze gaan groeien .
Veel macroalgen tasten ook je koralen aan ... groeipunten groeien in bv. lederkoralen .
Komt misschien wat negatief over , maar ik zou de opzet toch maar eens wat beter beoordelen vooraleer je echt begint .
 
Bedankt voor je goede informatie erwin2
Ik denk dat ik maar de berlinner methode ga toepassen

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
De berliner methode is "gewoon" een aquarium met sump, een goede eiwitafschuimer, goede verlichting en de waardes bijhouden met kalkwater of een calciumreactor en toevoegen van sporenelementen. Dus net zoals de meeste van ons het doen.
 
Bedankt
 
Voor vrijwel elke methode is de basis hetzelfde, een bak met water, afschuimer en verlichting. De verschillen bij de verschillende methodes zit hem in de manier waarop no3/po4 onder controle gehouden worden en hoe kh/ca/mg/etc. op pijl gehouden worden.
 
Ik heb ook wel eens gelezen dat het een aquarium met levend steen en een afschuimer was.
 
low-budget zonder goede afschuimer is een combinatie die niet samen gaat en ook is dat voor een beginner niet weggelegd (voor de meeste gevorderden trouwens ook niet).
 
Dank je wel
 
Er zijn veel wegen die naar een mooi en succesvol resultaat leiden en dat hoeft echt niet altijd de duurste weg te zijn. Afschuimers zijn vaak ook prima 2de hands te kopen en daarme kun je best veel besparen.
Ik draai bijvoorbeeld na ruim 2 jaar nog steeds met een zoetwaterbak zonder sump. Met sump is zeker veel handiger maar noodzakelijk is het zeker niet.
 
Ik heb niet zo'n groot budget.
Over een paar jaar misschien 300 euro?
 
Is het dan wel verstandig om een zout water bakje op te gaan starten want de kosten lopen snel op. Je moet ongeveer rekenen voor een bakje van 130 liter ongeveer tussen de 700 a 1000 euro kwijt te zijn aan alle dingen die je nodig heb om hem op te starten en eerste tijd door te komen.
 
Ik dacht aan een bak van 130 liter.
Zelfbouw dat is zo'n 35 euro
Een goede tweedehans afschuimer +50 euro
Levend steen + 100 euro
Verlichting +20 euro
Zout +20 euro
Vissen+ 50
Extra +50
Totaal 300+
 
als ik uit ga van een 130 liter bak:
- 2de hands Tunze 9004 = €90
- 13 kg vers levend steen = €130,-
- 25kg Aquaforest reef salt = €50,- (goedkoper kan bijna niet)
- 2x jecod RW4 stromingspomp 2de hands = €80,-
- noodzakelijke water tests (no2/no3/po4/kh/ca/mg) = €80,-
- zout dobber €15,-
- verlichting (geen idee, er zijn te veel verschillende soorten) = van €250,- tot €600,-
- Bodembedekking koraal breuk = €20,-

En dan komt het aquarium zelf er nog bij en natuurlijk de vissen en koralen. Bijvoorbeeld een leuke nemo kost al snel €25,- per stuk en dat is een goedkope vis.

Misschien toch nog even goed over nadenken
 
Ik ga alvast sparen
 
Water testen kan gratis bij de dierenwinkel
Spatlampje max 30€
 
Water testen kan gratis bij de dierenwinkel
Spatlampje max 30€

Water testen doe je zelf , dat mag je echt niet overlaten aan een winkel .
Ze zullen je elke week zien komen ....
Spatlampje ?? Wat versta je daaronder , volgens mij kan je daar niks onder laten leven .
Ik zag ook dat je 80cm waterhoogte wou , dat red je maar net met een HQI -lamp .
 
Water testen kan gratis bij de dierenwinkel
Spatlampje max 30€

De vraag is maar welke testset de winkel gebruikt maar om te starten zou je daar geluk mee kunnen hebben. Op de lange termijn ontkom je er niet aan om zelf tests te kopen.

Als je ervoor kies om geen koraal te gaan houden maar alleen vissen dan kun je prima een goedkoop zoetwaterlampje gebruiken maar als je ook koraal wilt dan zal kwalitatief goede verlichting echt noodzakelijk zijn anders overleven ze geen week.
 
Bedankt voor de opmerkingen
 
Ze testen de ammoniak nitriet en nitraat
Ook de ph en dh
Ik wil lederkoraal houden
 

Terug
Bovenaan