Wat is er nieuw

Zeer agressieve kardinaal tetra!

• Onderwerp starter Onderwerp starter abby
  • Startdatum Startdatum
A

abby

Guest
Hallo iedereen. Ik heb een aquarium met 12 kardinaal tetra`s, 6 roodkopzalmen, 1 Betta splendens man, en 3 Betta vrouwtjes. Nu valt 1 kardinaal tetra constant andere vissen aan (hij/zij is wel de grootste van het stel). De slachtoffers zijn voornamelijk de Betta`s. Wat kan ik hier aan doen? Alle water waarden zijn goed. Temperatuur ook. Elke vissensoort heeft zijn eigen voer. En er zijn genoeg planten zodat iedereen zich kan verschuilen.

Hoe groot is je bak??
Ik kan me eerder voorstellen dat de Betta de Kardinaal aanvalt.

80 liter. Het is inderdaad raar. De agressieve kardinaal tetra jaagt iedereen achterna. Maar hij/zij hapt alleen maar in de staarten van mijn Betta`s en dan vooral in de staart van mijn man. Hij heeft geluk dat al mijn Betta`s een zeer rustig temperament hebben, anders was hij/zij al dood. Kan hij/zij ziek zijn?

Ziek lijkt me niet denk ik. Hij pakt denk ik de man omdat die de langste vinnen heeft.
Ik denk eerder een rot karakter misschien.

80 liter? Die bak is gewoon over bevolkt. Zit teveel vis in.

Ze zeggen 1 liter voor 1 cm vis. Mijn 12 kardinaal tetra staan gelijk aan 16 liter (ze zijn klein). En mijn 6 zalmen voor ongeveer 22 liter. Mijn Betta man is 5 cm dus 5 liter. Mijn grootste vrouw is 4 cm en mijn twee andere zijn ongeveer 3 cm. Dat is bij elkaar 53 liter. Dus ik heb nog 27 liter over. Mijn bak lijkt me dus niet te klein. 😀

En als ik een te kleine bak had, zouden dan niet de vissen die van nature al agressief zijn eerder vissen aanvallen dan van nature vreedzame vissen zoals kardinaal tetras?

Je moet ook kijken naar hoe actief je vissen zijn want voor hele actieve vissen geld iets heel anders dan rustige, voor de rustige geld 1 cm per liter, maar je hebt ook soorten waar 1 cm per 5 liter voor geld 😉
En kardinaaltjes zijn vrij actief dus die hebben wel iets meer dan 1 cm per liter

Tja,als jij het zegt, ik weet er niet veel vanaf,hoor.
Maar Betta,s zijn vissen die rust willen.
En Kardinalen zwemmen veel. dus hebben ruimte nodig.

Die lengte is de volwassen lengte. Dan kom je op 12 x 5 + 6 x 5 + 4 x 6 maakt 114 liter .

Ook is het belangrijker om te kijken naar gedrag per soort dan standaard stelregeltjes...

Daarbij heb ik ook een kardinaal gehad die mn kogelvis terorriseerde (lang lang geleden) terwijl de rest hem met rust liet. Ieder visje is dan toch individu h�. Zijn net mensen 😉

Die kogelvis had bijvoorbeeld 20 liter nodig. Terwijl ie 3 cm was volwassen. Dat kan dus heel erg liggen aan temerament.

Ik zie net dat marrie me voor was...

Tja,dan had jij ook en verkeerde samenstelling van vissen, kogel met en kardinaal.

en wat is daar dan verkeerd aan?

Even los van het al dan niet overbevolkt zijn, klinkt een agressieve kardinaal mij zoooooooo onlogisch in de oren.

Ik vind het ook een raar verhaal. Heb je misschien een foto van de kardinaal in kwestie?

Ik herken dat gedrag ook geheel niet bij de Kardinalen die ik heb. Die kijken amper naar andere vissen om dus.

Kardinalen zijn wel net piranhas als het om eten gaat, als die eenmaal door hebben dat die staart van de Betta te eten is, kan ik me voorstellen dat ze het blijven proberen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan