Zeer hardnekkige blauwalg


Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Berichten
132
Leeftijd
70
Ik heb eerder een topic geplaatst over, wat later bleek, blauwalg op het bruine grind.
Ik heb alles gedaan wat mij mogelijk leek en de adviezen gevolgd.
Nitraat verhoogd. Blue Exit. Volledige blackout 3 dagen. Resten afgeheveld, filter schoon. Leek goed te zijn.
Noppes.
De dag erop was het gewoon weer terug.
Weer Blue Exit. Veel waterpest toegevoegd.
Ik dim het licht met zoveel mogelijk drijfplanten en 8 uur belichting.
Waterwaarden zijn goed.
Het lijkt het meest juist in de stroming het ergst te zijn.
Hellup !
 
Heb je een foto van de bak met wat info over je filter en de waterwaarden? Valt er veel zonlicht in de bak en was de vorige keer ook dat met warmte je hier last van had? Welke filter heb je en wat doe je hieraan aan onderhoudt?
 
Goedemorgen. Snelle reactie. Hier dan de info die je vraagt: Foto's van de bak, de alg en de waterwaarden voeg ik bij.
Er valt geen zonlicht in de bak en het probleem duurt al zo lang als de warmte ook duurt. De temperatuur van het water is 28 graden. De kleppen zijn er boven vanaf en ik heb sinds gisteren een extra klein pompje bovenin voor oppervlakte beweging en wat extra zuurstof.
Ik heb een Juwel 240 Led en die heeft een binnen - overloop - filter met bio gedeelte.
Het bio gedeelte had ik tot nu toe met rust gelaten maar gisteren heb ik daar op advies elders nog een extra bakje Cirax (keramisch) bijgeplaatst (nu dus 2) en een fijne spons. Dit deel laat ik nu verder weer met rust.
De uitstroom bij een Juwel is gericht op de bovenste regionen en blaast tegen het midden van de voorruit.
Ik heb al geprobeerd om hem iets lager naar de bodem te richten maar dat haalt niets uit en de bodembewoners laten zich dan niet meer zien. Dus terug naar de oorspronkelijke instelling.

De alg komt het ergst voor juist daar waar de stroming in het midden via de voorruit terug naar achteren gestuwd wordt.
Op de foto is dat tussen de twee middelste stenen door iets naar achteren.

Onderhoud filter: Ik maak iedere week de bovenste laag filterwatten schoon of vervang ze. Meer doe ik niet. Ik laat het bio gedeelte met rust.
Pomp draait nu 2 maanden en is vorige week, voor de blackout, schoon gemaakt.

En o ja, fosfaatgehalte is 0,5

Aquarium 2018-08-03.jpg


Blauwalg.jpg


Watertest.jpg
 
Ik zou een meten of laten meten met druppels want die strips zijn er onnauwkeurig hoor. Hoelang draait de bak en zit de bodem erin want je filter draait met 2 maanden nog niet zo lang lees ik.
Ik zie weinig tot geen blauwalg op de foto.
 
De bak draait van 1 juni. De blauwalg staat duidelijk op de middelste foto en als ik die niet afhevel wordt het een groenachtige massa. Ik heb het op 3 plaatsen in de bak. De bladeren van de Lotus die er vlakbij staat heb ik weg moeten halen want die waren ook aangetast.
Zo wie zo zie je op de foto van de bak dat de bodemplanten die in het midden staan (stonden) allemaal dood zijn gegaan. Dat was eerst een geheel. Ik moet er steeds meer uithalen.
Omdat ik de bak nu weer helemaal verzorgd heb zie je dat niet maar de voorgrond was eerst helemaal mooi begroeid. Dat is misgegaan sinds de blauwalg er in zit.

De watertesten kan ik ook zelf nog een keer doen want ik heb een Colomboset van iemand gekregen.
 
Ik zou het als je het ziet zoveel mogelijk met de hand steeds verwijderen en vaak win je dan de strijd wel. Ik denk dat hier ook meespeelt dat het nu zo warm is en dat je bak vrij nieuw is nog.
 
Dan moet ik maar iedere dag even hevelen. Het is trouwens dit forum geweest dat meteen zei dat het blauwalg was.....
Bedankt voor de reacties en we zien verder wel.
Fijn weekend nog.
Groetjes,
Margo
 
Wel een heel mooie bak @Margaretha, hoe staat de bak er nu bij? De strijd met blauwalg gewonnen?
 
Ik zou zorgen dat de verhouding fosfaat als 1 op 10 staat. Liever iets minder fosfaat dan minder nitraat.
Dan komt het vanzelf weer goed.
 
Aan de strip te zien zit de no3 wel goed maar ja dat is niet echt betrouwbaar en de bak is net in de indraaiperiode wat ook de no3 kan beïnvloeden nog.
 
Ik dacht dat blauwalg een hekel had aan een ijzer (fe) overschot. Dus je kan je ijzergehalte iets verhogen.
 
Mooie bak!

Maarrr... hoe zit het nou. Ik zie ook geen blauwalg!? Is het nu wel of geen blauwalg?
Waar in dit forum staat dat dit blauwalg is, wellicht helpt het als ik dat topic even doorlees, maar als ik het nu zie is het geen blauwalg. Komt niet eens in de buurt...?!
 
Mooie bak!

Maarrr... hoe zit het nou. Ik zie ook geen blauwalg!? Is het nu wel of geen blauwalg?
Waar in dit forum staat dat dit blauwalg is, wellicht helpt het als ik dat topic even doorlees, maar als ik het nu zie is het geen blauwalg. Komt niet eens in de buurt...?!


Heb je de titel gelezen World:S;)
 
Wc, als je even de ts aanklikt en dan naar recente posts gaat, kom je in dat eerdere topic. Daar werd vermeld dat t blauwalg was.

Overigens is daar ook iets van een blauw/groene kleur te zien en de rest net als hierboven wit. Blauw alg is zo makkelijk te herkennen aan de geur (ff tussen je vingers kapot wrijven), als je niet iets geroken hebt dat stinkt naar riool en rotte eieren, is t geen blauw alg. Volgens mij is t gewoon schimmel en gaat t vanzelf weg.
 
Wc, als je even de ts aanklikt en dan naar recente posts gaat, kom je in dat eerdere topic. Daar werd vermeld dat t blauwalg was.

Overigens is daar ook iets van een blauw/groene kleur te zien en de rest net als hierboven wit. Blauw alg is zo makkelijk te herkennen aan de geur (ff tussen je vingers kapot wrijven), als je niet iets geroken hebt dat stinkt naar riool en rotte eieren, is t geen blauw alg. Volgens mij is t gewoon schimmel en gaat t vanzelf weg.

Hebben we het over dit topic? https://aquaforum.nl/threads/bruin-grind-krijgt-grijs-laagje.159081/

met enkel deze foto?

Want dan ben ik het niet eens met de Blauwalg diagnose. Maar, ik kan het mis hebben en nog steeds niet begrijpen waar het over gaat :) Excuus als ik iets compleet mis hier!

20180721_130509-jpg.jpg
 
Over die foto gaat het.

ook ik zie toch echt blauwalg puntjes als ik inzoom, alleen het witte gebeuren er omheen weet ik niet.
 
Over die foto gaat het.

ook ik zie toch echt blauwalg puntjes als ik inzoom, alleen het witte gebeuren er omheen weet ik niet.

(ik ben hier dan om te leren),
Zou je voor die puntjes een kuur inzetten bij een bak zoals hij er uit ziet in de total foto?
 
Zorgen voor een goede fosfaat en nitraat verhouding en zorgen dat de plantjes lekker groeien.
 
(ik ben hier dan om te leren),
Zou je voor die puntjes een kuur inzetten bij een bak zoals hij er uit ziet in de total foto?

Nee dat niet.

heb zelf blauwalg gehad in een cube 60, best wel een stevige aanval ook.

heb t in 2-3 weken weg kunnen krijgen door eerst alles grondig schoon te maken en daarna 2-3 weken lang veel water te wisselen en eventueel nieuw blauwalg weg te zuigen, ook de stroming iets verhoogd.

daarna was ik er vanaf.
 
Ik zie t ook niet, blauw alg zag er bij mij anders uit, maar nogmaals als je dat "plukje" even had fijn gewreven tussen je vingers en had geroken (wat in dat topic door iemand werd geadviseerd), dan had je t zeker geweten. Die geur vergeet je niet snel.
 
Een hele tijd terug was er eens een persoon die een soort wit spinnenweb/draden in zijn bak had, dit bleek een slijmzwam te zijn, komt relatief weinig voor in aquaria en is alleen te bestrijden met zout -zover ik dat begrepen heb- slimzwammen zijn op geen enkel andere manier te verwijderen uit een aquarium maar zijn wel doorgaans wit.
 
Gezien ik weinig ervaring met zoet heb moet ik voorzichtig zijn, maar is dit niet een aanslag die je gewoon even moet negeren?

Het is mijn mening, maar ik zou in mijn bak met die aanslag gewoon helemaal niks doen. Waterwissel blijven doen en met die wissel een beetje afzuigen is prima.

In deze bak dan he... Gezien de totaal foto is het een heel lokaal probleem.
 
Ik zie t ook niet, blauw alg zag er bij mij anders uit, maar nogmaals als je dat "plukje" even had fijn gewreven tussen je vingers en had geroken (wat in dat topic door iemand werd geadviseerd), dan had je t zeker geweten. Die geur vergeet je niet snel.

Ik had het daar inderdaad al eens gezegd en nu herhaal ik het nog eens (samen met oa. Fuubs):

Heb je al eens de vermeende blauwalg afgeheveld en er dan aan geroken? Meestal is de geur snel duidelijk en is kapot wrijven tussen de vingers zelfs niet nodig. Ruikt het niet = (hoogstwaarschijnlijk)j geen blauwalg.
Want kuurtjes, blackouts en allerhande meer hebben geen nut zonder juiste diagnose.

Ik had in het vorige topic eigenlijk bewust geen concreet advies gegeven ter bestrijding gezien ik niet 100% overtuigd was op basis van de foto's.
Er zijn trouwens verschillende manieren van aanpak bij blauwalg, afhankelijk van de situatie, de verspreiding door de bak, snelheid van terugkeer, de mate van aantasting, ...
Afhankelijk daarvan bepaal je dan de (volgorde van) de te volgen strategie(ën).
Blue exit zou ik persoonlijk eerder als laatste redmiddel adviseren.

Maar nogmaals: correcte diagnose is de eerste vereiste.
Dus tenzij ik de bevestiging van diagnose ergens heb gemist kan er simpelweg geen goed advies worden gegeven gezien de twijfel.

We hebben dus ofwel duidelijker foto's nodig ofwel overtuigende diagnose "blauwalg" obv de typische geur/stank boven water of in een weinig water. Ook een beschrijving van het "gedrag" tijdens afhevelen kan helpen, blauwalg reageert op een typische manier bij verwijderen mbv een slang, het komt makkelijk los en tijdens het loskomen lijkt het een "velletje", net een stukje fragiele cellofaan. In de emmer zakt het naar de bodem en vormt precies dunne (blauwe) plekjes op de emmer
Volgens de logica moeten we eerst zeker weten waartegen we vechten om een strijdplan te bepalen.

De witte substantie is volgens mij geen blauwalg, lijkt er niet op vind ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelet op de opstartdatum en het al oudere probleem zie ik het meer als een opstartprobleem in deze bak. Ik zou flink verversen blijven en eventuele alg weghalen. Dat witte lijkt me ook geen alg toe.
 
Beste mensen, ik heb geen emailmeldingen meer gehad dat er gereageerd was op mijn topic dus sorry dat ik nu pas reageer.
Het is toch een schimmel.
Ik vond vandaag een interessant artikel en zoals hierboven al een keer vernoemd is het misschien gewoon een kwestie van het uitzitten. Het komt in meer aquaria voor maar omdat ik een bruine bodem heb is het bij mij te zien. Ook de verschijningsvorm klopt zoals hier beschreven.
Zie hieronder het artikel.

Een opmerkelijke vorm van leven in aquaria

De afdeling Onderzoek van JBL heeft een aantal zeldzame foto's en vragen ontvangen die alle aquarianen interesseren: Omdat schimmels ziektes veroorzaken, zijn aquarianen er alles behalve enthousiast over. Er zijn echter zeldzame soorten "paddestoelen" die volkomen onschuldig zijn en onder heel bijzondere omstandigheden leven: slijmzwammen (Eumycetozoa).
Slijmzwammen hebben kenmerken van zowel paddestoelen als dieren. Ondanks hun naam behoren ze echter niet tot de paddestoelen maar vormen een eigen ontwikkelingslijn in de evolutie. Wat alle slijmzwammen gemeen hebben is dat ze zich op amoeboïde wijze voortbewegen (als plasmodium, een grote cel met duizenden celkernen). De kruipende massa doet dit zelfs zeer snel en het plasmodium verandert in vruchtlichaampjes waarin de sporen ontstaan. In aquaria voeden ze zich met micro-organismen uit afval, waarbij ze de voedseldeeltjes omhullen en vervolgens in zich opnemen (fagocytose).
Van de ongeveer 1200 erkende soorten kunnen slechts enkele permanent aquatisch, d.w.z. onder water, leven. Een van deze groepen is de orde Didymium waarvan enkele soorten in aquaria voorkomen. Didymium soorten komen onder andere voor op hortensia's in tuinen; ze komen dus niet uitsluitend onder water voor.
In aquaria leven ze meestal in de bodemgrond, zodat de aquariaan zich meestal niet bewust is van hun bestaan. Soms komen ze uit de grond en kruipen ze als een wit, samenhangend netwerk over stenen, wortels en waterplanten. Ze doen dit met een snelheid van enkele centimeters per uur en verschijnen daarbij op verschillende plaatsen en verdwijnen ook weer even snel. Een eventuele bestrijding met een geneesmiddel als bijvoorbeeld of een ander middel tegen schimmelziektes is onwerkzaam.
Voor planten en vissen zijn ze onschadelijk en ze zijn volkomen ongevaarlijk. Als u ze desondanks uit uw aquarium wilt verwijderen, heeft u geen andere keus dan het gehele aquarium te ontsmetten met JBL Desinfekt waarbij alle decoratieve voorwerpen vernieuwd of zorgvuldig ontsmet moeten worden, omdat slijmzwammen zeer snel groeien en zich uit minuscule deeltjes opnieuw kunnen regenereren.
 
Ik zou eerst niets doen als het bakje nog niet zo lang draait. Je ziet vak bij verse bakken op hout of bodem wat schimmel ontstaan en dat trekt in de regel vrij snel weer weg.
Is er veel veranderd hierin dan?
 
Ik vind dat het zich uitbreidt. Moet steeds meer hevelen. Maar misschien moet ik het inderdaad eens even met rust laten. Het ziet alleen erg naar uit. De bak draait vanaf 1 juni.
Je hebt best kans dat het steeds hevelen het "rijpingsproces" doorbreekt waardoor het steeds opnieuw begint.
Het is maar een idee.
Eerst maar eens een paar dagen niets doen.
 

Terug
Bovenaan