Wat is er nieuw

Zeewater avonturen van Ed Tensen

Volgens mij is de bak al aardig vol zo Ed.
Er is nog wel iets ruimte, maar meeste staat er wel in zo. Wel nog een torch en een paar hamers erbij. Ook nog meer wat favia's, cyphastrea's, mogelijk nog wat lobo's en nog wat ander oren staan op het programma. Maar het heeft geen haast idd. Nu eerst maar eens ff laten groeien zo 😊.

Tijdje terug m.b.t. de laatste update 😅. Aardig wat gebeurt/geprobeert.

Wat stylo's verloren door mij Loricula, altijd een gok natuurlijk met dwergkeizers. De stylo's verwijdert.

Gepobeert zonder ww's te draaien op DSR methode. Na een periode van ongeveer 2 mnd, besloten weer waterwissels op te nemen in het plan. NO3 en PO4 kreeg ik niet goed onder controle hiermee. Nu doe ik weer sinds een week of 6 ww's. 40 ltr voor de 2.40 en 10 ltr voor de anemonenbak. Zout die ik gebruik is Tropic Marin bio active. Verder gebruik ik wel nog steeds de DSR producten. EZ carbon zit op 19,2 ml per dag momenteel voor de 2.40. Voor de anemonenbak voeg ik dit niet toe. Hier voeg ik wel 1 ml EZ buffer, 1 ml NO3 en PO4 toe, anders wordt dit veel te laag.

Ook voor een periode een 2de hands Focustronic set geprobeert. Mastertronic, Alkatronic en Dosatronic. Gedachte was dat dit mij zou helpen om een goede betrouwbaar inzicht te krijgen in mijn waardes van de 2.40. Echter gaf dit veel onrust, lawaai en foutieve gegevens. Ondanks zeer goede hulp vanuit de helpdesk van Focustronic kreeg ik het niet goed draaiende en weken mijn waardes behoorlijk af. Dit heeft mij helaas wat koraal gekost. Een grote paddestoel leder en wat LPS (Favia's, War Coral, 1 hamer en een paar Lobo's). Ik meet nu weer met mijn vertrouwde Hannah checkers en stuur hierop bij waar dat nodig is. Wel heb ik mijn meetdag losgetrokken van mijn onderhoudsdag en dit bevalt mij heel goed.

Ook draaien mijn bakken inmiddels zonder potfilters. De Eheim T line (met interne verwarming) is niet geschikt voor zeewater, het verwarmings element corodeerde op het seal plaatje en ging roesten en lekken. Uiteindelijk doet het element het dan ook niet meer. Dit aangegeven bij Eheim en inmiddels is als het goed is dit aangegeven op de verpakking van de T line pompen. Ook kort nog een Oase biomaster geprobeert. Maar toch besloten om geen externe pompen meer te laten draaien op mijn bakken. Beide bakken draaien nu op een wierenfilter. Hier groeit echter geen wier in maar alg, dit bevalt prima 👌.

Verder weer lekker aan het uitbouwen. Wat mooie koralen overgenomen. Leders en naar de toekomst nog wat LPS koraal. Het SPS wat nog in de bak staat doet het verder wel goed en is aan het herstellen.

Dus het blijft een mixed reef, maar wel met veel beweging dmv Leders en LPS. Helpt tevens om NO3 en PO4 op te nemen, wat de balans alleen maar ten goede komt.

Hierbij nog een foto van 1 van de laatste aanwinsten, een Sinularia mollis en blauwe Xenia:

20251004_190922.jpg

Later volgt meer. Morgen nog een Sarcophyton ehrenbergi ophalen 😉.

Hierbij nog een paar plaatjes van de andere aanwinsten:

Vandaag 2 Sarcophyton Ehrenbergi's opgehaald, zouden 20 cm moeten zijn 😅, maar zeer goede NO3 en PO4 vreters.:

20251006_133153.jpg

Zaterdag samen met de Mollis en blauwe Xenia een Sarcophyton Fiji geel erbij gehaald:

20251006_135756.jpg

En nog een stukje heliopora coerulea meegekregen. Dit koraal zie je niet veel in de hobby:

20251006_135803.jpg

Gr. Ed

Tjonge wat een onderwaterpracht, heb je wel een verzekering afgesloten voor die ‘huisdieren’. Want koralen zijn ook dieren toch?

Tjonge wat een onderwaterpracht, heb je wel een verzekering afgesloten voor die ‘huisdieren’. Want koralen zijn ook dieren toch?
Mocht er iets extreems gebeuren dan ben ik daar voor verzekerd. Liever niet natuurlijk 😉. Koralen zijn idd dieren Albert in al hun verscheidenheid, vormen en kleuren.

Heel mooi Ed! Moest lachen om de vis in bovenste foto, hij zou het goed doen als tekenfilmfiguur volgens mij :DD

Heel mooi Ed! Moest lachen om de vis in bovenste foto, hij zou het goed doen als tekenfilmfiguur volgens mij :DD
Dat is een Neocirrhites armatus (Flame hawkfish). Zijn naam is Steve (gekregen van vorige eigenaar, dus naam bleef aan hem kleven). Hij kijkt zo met zijn rechteroog je linkerbroekzak in 😅😉.

Dat is een Neocirrhites armatus (Flame hawkfish). Zijn naam is Steve (gekregen van vorige eigenaar, dus naam bleef aan hem kleven). Hij kijkt zo met zijn rechteroog je linkerbroekzak in 😅😉.
Deze soort zie je volgens mij niet heel veel in aquaria of heb ik dat mis? Ik vind Steve wel grappig.

Klopt deels wel maar ze vallen niet onder de wet Dieren. Ze ervaren geen pijn namelijk.

Stukje van de NVWA waar ik dit ooit van heb gekregen:

Koralen, hoewel biologisch geclassificeerd als dieren, hebben geen centraal zenuwstelsel en ervaren pijn of emoties niet zoals gewervelde dieren dat doen. Dit maakt de discussie over dierkwelling bij koralen anders dan bij bijvoorbeeld zoogdieren of vogels.

Deze soort zie je volgens mij niet heel veel in aquaria of heb ik dat mis? Ik vind Steve wel grappig.
Valt mee hoor, je ziet ze vrij veel in de hobby. Zeker niet in iedere bak hoor, dat dan weer wel.

Nog een paar foto's van gister, omdat het kan 😉:

Heliopora coerulea met poliep extensie. Dit koraal wordt ook wel blauw koraal genoemd vanwege zijn blauwe skelet en valt onder de leder koralen.
20251009_200223.jpg

Sarcophyton (Yellow Fiji leder). Kort poliepige paddestoel soort. Heb er nu 2 in mijn bak staan.
20251009_200322.jpg

Duivelsklauw, roze basis groene poliepen. Deze heb ik van @nilo1804 overgenomen een tijdje terug en is inmiddels 3 a 4 x zo groot geworden.
20251009_200340.jpg

2 Sarcopyton Ehrenbergi's, de achterste is bezig zijn voet te laten herstellen en staat daarom nog voornamelijk dicht, die was wat beschadigd geraakt bij het eruithalen uit de bak van de vorige eigenaar.
20251009_200355.jpg

Bordeaux rode Porites. Enorm wollig breedvertakkend sps koraal. Wuift mooi in de stroming.
20251009_200421.jpg

Gr. Ed

Mooie koraaltjes en heb je nog een totaaltje? ;))

Die volgt terzijnertijd wel weer 😉.

John geeft het goede voorbeeld met heul errug vaak nieuwe foto's. 😉:deal::juggle:
Nou dat leg ik graag even uit want in mijn bak verandert sporadisch iets dus dan is er weinig nieuws te melden maar ja Ed koopt de hele omgeving leeg waardoor de bak er nu vast heel anders bijstaat :DD :pp

Gisteravond laat nog een totaaltje gemaakt:

20251018_225440.jpg

Verlichting dimde al, maar dan hebben jullie een idee hoe het er nu bij staat.

Inmiddels wel de Oase 850 weer aangesloten ipv de Tunze 3182 wierenfilter. De Oase heb ik gevuld met 6 mandtjes K1 media:

20251014_164429.jpg

Bovenste mandtje is een fijne filterspons, voorfilterkoker met spons zit er ook in en er zit nog een Eheim voorfilter op.

20251014_164639.jpg

Verder ga ik de verlichting nog uitbreiden om een betere spreiding te krijgen van het licht. Meer hierover later.

Gr. Ed

Laatst bewerkt:
Mooi plaatje Ed en de bak is zo denk ik vol genoeg met koralen.
Nog wat zoa's, 1 a 2 hamers, 1 a 2 torch en een kroepoekleder felgroen staan nog op het lijstje. Verder niks meer idd.

En natuurlijk nog wat vissen en lager dieren ☺️.

Gister lekker bezig geweest met de extra verlichting. Het doel hiermee is een betere lichtspreiding te kunnen hanteren en punt belasting te voorkomen.

Eerst begonnen met de controller en power adapters montage. De power adapters zijn 2 x 250 Watt.

De controller is een HVP aqua 8 kanaals LED controller WIFI IOS Android. Dit is een ouder type controller dan nu wordt verkocht.

20251113_173648.jpg

Daarna rvs haken in de kunststof dwars strippen gedraaid op uitgemeten punten en de haken dichtgevouwen zodat het ogen werden.

20251113_184334.jpg

Hierna de led verlichtingsbalken van 1.20 mtr gemonteerd dmv tie-wraps en stroomdraden ook goed begeleid:
- 4 x wit blauw voor in het midden.
- 3 x blauw voor aan de voor en achterkant.

2 voorste blauwe lampen zijn iets naar binnen gericht.

20251113_184746.jpg

20251113_205932.jpg

Verlichting heb ik momenteel nog niet aan staan. Kanaal 2 doet het niet momenteel, deze zou 3 balken aan moeten gaan sturen. Power adapters doen het en alle lampen ook, dus lijkt in de controller te zitten. Zal vandaag HVP bellen voor advies.

Verder is het mooi licht, geeft een vollere uitstraling qua kleuren in de bak. Zodra alles werkt kan ik het dan gaan fine tunen met behulp van een PAR meter. De hoofdverlichting (Goldline lampen zwart) zal ik dan waarschijnlijk wat naar beneden gaan instellen. Deze staan nu op zijn piek op 86% te draaien. Ik zal dan ook wel een foto voor en na gaan plaatsen in mijn album zodat jullie het verschil goed kunnen gaan zien.

De grijze HVP lampen zijn in zijn geheel eraf te halen en omhoog te zetten, zodat ik gewoon onderhoud kan doen in de bak of vissen kan bijplaatsen wanneer ik dat wil.

Voor nu weer even genoeg,

Gr. Ed

Heel geklus Ed en ku je met onderhoud daar nog makkelijk bij?
Ja, zoals beschreven onderop in de post kan ik de constructie eraf halen voor onderhoud 😉.

Gister een PAR meting gedaan en dat gaf mij een behoorlijke eye opener. Mijn vermoeden was al dat ik tekort licht gaf en een betere spreiding zeker nodig was. Maar wat ik zag aan resultaten had ik niet verwacht.

Ik heb gemeten met een gehuurde PAR meter. Een Apogee MQ-510 Full Spectrum Meter. Ik heb op 3 plaatsen in de 2.40 gemeten, links, midden en rechts. Op elke plaats heb ik aan de voorkant, midden en achterkant gemeten en van onder, midden en bovenin het aquarium op koraal hoogte. De factor beweging in mijn arm krijg je er niet uit, dus hier en daar zijn er wat afwijkende waardes, omdat je simpelweg net niet constant op precies dezelfde plek meet. Ook stroming was van invloed op het beschikbare licht.

Heb bij elke 10% verhoging van de extra HVP lampen weer gemeten. Goldline lampen volgde gewoon hun ingestelde programma.

Afkortingen voorbeeld: LV is links voor, MM is midden midden etc.

Hieronder de gemeten resultaten in %.
Lampen tijdstip en ingesteld op:
Goldline 13.00h 74%
HVP extra lampen zonder blauw 2%
LV: O: 26 M: 41 B: 54
LM: O: 20 M: 39 B: 60
LA: O: 20 M: 34 B: 40
MV: O: 29 M: 37 B: 34
MM: O: 30 M: 42 B: 63
MA: O: 18 M: 41 B: 47
RV: O: 33 M: 35 B: 33
RM: O: 37 M: 47 B: 65
RA: O: 28 M: 43 B: 60

Goldline 14.20h 76%
HVP extra lampen met blauw 30%
LV: O: 44 M: 51 B: 63
LM: O: 31 M: 59 B: 92
LA: O: 33 M: 52 B: 50
MV: O: 45 M: 52 B: 58
MM: O: 58 M: 88 B: 116
MA: O: 34 M: 73 B: 92
RV: O: 51 M: 51 B: 72
RM: O: 48 M: 80 B: 115
RA: O: 46 M: 73 B: 90

Goldline 15.12h 84%
HVP extra lampen met blauw 60%
LV: O: 71 M: 82 B: 97
LM: O: 48 M: 91 B: 143
LA: O: 44 M: 73 B: 80
MV: O: 81 M: 83 B: 85
MM: O: 70 M: 112 B: 169
MA: O: 62 M: 109 B: 128
RV: O: 75 M: 83 B: 73
RM: O: 73 M: 112 B: 158
RA: O: 64 M: 88 B: 124

Waar ik naar toe wil werken qua waarden is onder 50 PAR, midden 100 PAR en boven 150 PAR. Je ziet dat ik bij 60% deze waardes begin aan te tikken, wel alleen in het midden, maar hier staat ook mijn rif opgesteld, dus dat is prima.

Plan van aanpak is nu dat ik elke 2 wkn de extra HVP balken met 10% omhoog breng tot ik de 60% gehaald heb. Ik zou zelfs 70% kunnen gaan doen, maar daar wil ik voorlopig mee wachten. De blauwe lampen gaan hier volledig in mee. In hoeverre deze ook UV licht uitstralen weet ik nog niet precies. Hier zal ik nog verder gaan induiken.

De anemonenbak zit trouwens op 60% onder, 80 a 90% midden en rond de 120% boven. Dat is al aardig in de richting, al zou ook deze omhoog kunnen qua intensiteit. Dit bakje heeft trouwens maar 2 HVP goldline lampen. De 2.40 heeft er nu 11, even ter vergelijk 😉.

Al met al dus zeer nuttig geweest en veel waardevolle info opgedaan. Onderstaand nog 2 foto's van de bak voor installatie van de extra verlichting en erna ingesteld op 10% startwaarde.

Voor 7 extra HVP balken:
20251018_225440.jpg

Na 7 extra HVP balken, startwaarde 10%:
20251118_181029.jpg

Tot zover weer genoeg,

Gr. Ed

Een boel gemeet dus Ed en klopt het dat het wat blauw oogt of ligt dat aan mij?

Oogt ietsje blauw, want dat zit ook in de balken. Heb de camera verder niet aangepast. Maar het is geen blauwe bak, want dat vind ik niet mooi.

Ik persoonlijk ook niet en ik weet ook uit ervaring dat de kleuren in het echt vaak anders zijn dan op de foto.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan