Wat is er nieuw

Zeewateravontuur van erwin2

Misschien een nudibranch ? Ik weet het ook niet goed . Hij kan zichzelf helemaal "opkrullen"

Het zegt me niks maar ik dacht dat jij het wel wist ;))

of een grote platworm zou ook wel kunnen

de laatste week aan 't overleven zonder de HQI verlichting 😆
vochtproblemen ...

slechts 8x 39W T5 nu , das heel weinig , hoop binnenkort wat uit te breiden naar 12x of anders iets verzinnen om er 24 watters tussen te krijgen , maar das niet zo simpel , de gaten in de bovenkant zijn daar te groot voor
bak is ook gemaakt voor 39W versie .
overlaatst was er al een unit uitgevallen , dus zit effe krap .
in de sump brand er nog een , die ga ik maar eens wisselen .

op zich ook wel weer een leerrijk moment , ben weer wat wijzer geworden .
denk toch de T5 ga doorduwen permanent voor dit lederbakje .
nog wel even afwachten wat de algen gaan doen met de tijd , want HQI is daar echt wel vijand nr. 1 van .

Laatst bewerkt:
Komen de HQI nog wel terug of wordt het toch wat anders?

Goeie vraag , wat mij betreft wel , maar als het water van de ramen afloopt en via de deur naar buiten nu in de "winter" ,tja dan moet je even je gezond verstand gebruiken 🤣 het staat ook niet in de woonruimte , dan had dit zich ook niet voorgedaan , tis het temperatuursverschil 's nachts (12-14 tegenover 24-25)
Met HQI kan ik de grote bak niet afdekken, met T5 wel (plexiplaat erop)
Dat scheelt nu al 10 liter verdamping per dag .... en ik heb een vochtvreter , afzuiging ...
Maar het verschil in verbruik maakt dan weer niks uit , als de hqi niet brand , brand de thermosstaat wel ...pff

Ja dat scheelt veel en door de verdamping hier hadden we ook schimmelplekken.

Jeetje wat veel.
Veel , tja , tis ook best wat water hé 😊
Er verdampt water over een oppervlakte van iets over de 3m2.
Daar is nu 2m2 wat van "afgedekt" (niet potdicht)

Ja dat scheelt veel en door de verdamping hier hadden we ook schimmelplekken.
Op zich heb ik daar geen of weinig last van .
Maar ik heb wel de ruimte vooraf behandeld met microferm en herhaal dit +- jaarlijks .
Die houdt dat zeer goed weg ondanks de hoge luchtvochtigheid .

Das waar. Als er bij mij 10 liter water in 1 dag zou verdwijnen uit een aquarium heb ik een probleem;))
Bij ons is dat anders , dit wordt steeds automatisch terug bijgevuld .
Er zit bijna altijd ongeveer evenveel water in het systeem .
Enkel als de overloop aankoekt , wil er wel eens wat teveel inzitten (maar dat dampt na onderhoud ervan weer mooi weg)

Ja dat bijvulsysteem had ik ook met de Reefer maar goed die was vrij klein en de verdamping was per week minder dan 10 liter. Was prima te doen met een jerrycan. Om de paar dagen even bijvullen en je had er geen omkijken meer naar.

Ja dat bijvulsysteem had ik ook met de Reefer maar goed die was vrij klein en de verdamping was per week minder dan 10 liter. Was prima te doen met een jerrycan. Om de paar dagen even bijvullen en je had er geen omkijken meer naar.
en ikke elke dag , emmerke is maar 20 liter .
want qua verdampingsniveau's , dat verschilt echt van dag tot dag (afhankelijk van het weer)

en ikke elke dag , emmerke is maar 20 liter .
want qua verdampingsniveau's , dat verschilt echt van dag tot dag (afhankelijk van het weer)
Ja begrijpelijk want jij hebt ook een veel grotere bak dus veel meer verdamping. Ben achteraf wel blij dat ik de open bak niet meer heb gelet op die verdamping maar ja aan de andere kant is/was zout ook wel mooi maar soms moet je keuzes maken.

Ja begrijpelijk want jij hebt ook een veel grotere bak dus veel meer verdamping. Ben achteraf wel blij dat ik de open bak niet meer heb gelet op die verdamping maar ja aan de andere kant is/was zout ook wel mooi maar soms moet je keuzes maken.
Over een paar jaar begin je vast weer 🤣

Nou zoals ik er nu insta niet maar ja je weet maar nooit he.
en nu : koekoek 😊 de kameleon

DSC06373.JPG

Nu heb ik een beter antwoord .
Ik denk niet dat ze nog gaan branden (hou ze wel bij hoor)

Ik ben aan 't testen met een PAR meter .
En idd , de HQI gooit er wel wat uit , maar het is te compact en met slechts 2 units op deze bak valt het tegen tov T5.
maw , ik kan met hetzelfde wattage aan verbruik , eigenlijk over een groter oppervlak "betere" par waarde bereiken met T5.
Vroeger had ik er 4 hangen en die verdubbeling deed het hem wel , maar met slechts 2 valt het eigenlijk tegen .
Echter kan ik met T5 niet bereiken wat ik met 4 HQI kan , puur omdat de TL's er niet boven passen qua aantal 😊
8 T5 is eigenlijk het max. wat ik met de razors erboven kan leggen , op zich geven die wel redelijke waardes en eigenlijk 6 per vak ook wel (niet voor sps in het onderste gedeelte)

Recht onder een HQI boven water , dat is out of range voor de meter (>4000 PAR 🤣)
Oja , licht zwakt trouwens wel hard af hoor in de lucht , zelfs met de hqi doet 30cm lager in de lucht , een groot verschil , dus hoe hoger je je licht hangt , des te meer je verliest.
Net onder water 5-10cm = 550-600 PAR , half de bak zwakt het hard af met 1 unit per halve bakgedeelte .

Zo , een beetje aan 't prullen geweest op de computer .

2x 6x39W(27-02-2025).jpg

Dit is nu ongeveer wat de bak aan PAR krijgt met 2x 6x39W T5 (rode getallen)
Ik vermoed wel dat het linker gedeelte wat minder scoort door 2 oudere lampen en zoutaanslag op de lampen .

De groene getallen is als ik 8x 39W toepas per helft van de bak (enkel linker gedeelte getest, op zich wel een mooie verhoging)

Is dat een inschatting van het licht of gebruik je daar een meter voor? Heeft zo ook een mooie uitstraling!

Dacht in eerste instantie dat je een mp advertentie had gemaakt met prijzen erbij 😆

Denk met de huidige prijzen dat veel wel klopt dan:))
Ik kan wel leven hoor met die prijzen . Dus als iemand iets leuks ziet staan , stuur maar een berichtje 🤣
Maar als je ook wat water wil , dan zal je iets dieper in de portemonnee moeten duiken 😊

Je bent weer te goed voor deze wereld want er zijn weinig die het water ook weg willen doen :DD :))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan