zeewierkalk witte waas


Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Berichten
323
Locatie
Sittard
Hallo ,ik heb voor het verhogen van mijn GH waarden zeewierkalk toegevoegd .
Hoelang duurt het dat deze waas weg is .
Is er een alternatief waardoor ik dit niet heb ?
groet Henry
 
Zeewierkalk is toch niet voor het aquarium?
Calciumcarbonaat wat zeewierkalk is lost slecht tot helemaal niet op in water. Ik betwijfel dan ook of je GH en KH hierdoor stijgt. En verder denk ik dat zolang het niet opgelost is dus troebel water achter laat.

Beter gebruik je GH+
Dat is een calcium/magnesium verbinding met iets anders dan een carbonaat.
 
Zeewierkalk is toch niet voor het aquarium?
Denk dat het hier om een vijver gaat.

M'n vader gebruikte vroeger af en toe maërl. Had je ongeveer een dag een witte waas (als ik me dat goed herinner) en soms wat residu op de planten. Hoe goed/slecht/nuttig dit produkt is kan ik geen uitspraken over doen.
 
De oplos snelheid van kalk is afhankelijk van de hoeveelheid reeds opgeloste kalk.
Elk jaar doe ik Maerl in de vijver in een hoeveelheid, aanbevolen door Ada Hofman. Met een tussenpoos van enkele weken voeg ik dan 2x de halve hoeveelheid toe.
De eerste toevoeging doe ik 's avonds en de volgende ochtend is de witte waas weg: alles opgelost.
Voor de tweede toevoeging zoek ik een regenachtige periode uit, waarbij ik toch niet bij de vijver zit. Oplossen duurt dan wel enkele dagen, waarbij witsel op de bladeren nog wel enige tijd zichtbaar blijft.
Een alternatief heb ik ook wel uitgeprobeerd: plastic container, waarin wat gaten geboord zijn. Steen erin, Maerl erin en touw eraan vast. Container zinkt naar bodem en staat langzaam de kalk af. Gaat het te langzaam dan kun je met het touw de container wat heen en weer bewegen.
 
@boudeman , zeewierkalk lost op in een tijd van maanden , is een traag proces , wat wel als buffer dient .
Als de witte waas niet meer zichtbaar is , dan is het gewoon bezonken .

@rjoemman , de topicstarter kan beter zeewierkalk gebruiken dan gh+ .
Zeewierkalk bevat veel nuttige extra stofjes , echter moet dat met de tijd vrijgemaakt worden ,niks voor ongeduldigen .
En veel leven in je vijver dat er mee aan de slag kan , dat is zeker zo belangrijk bij maerl .
Je moet dat dus niet op een propere bodem gaan strooien ....

Ik zou ook de poedervorm gebruiken ipv de korrels , die korrels hebben een coating .
 
zeewierkalk lost op in een tijd van maanden , is een traag proces , wat wel als buffer dient .
Als de witte waas niet meer zichtbaar is , dan is het gewoon bezonken


Dit is niet wat ik waarneem.
In de zomer wordt calcium opgenomen door alles wat groeit. Door wieden van planten haal je calcium uit het systeem.
Bij de eerste toevoeging in april is dan nog weinig calcium opgelost in het water, en lost de toegevoegde kalk snel op. Bij de tweede toevoeging is meer calcium opgelost en lost de toegevoegde kalk trager op. In mijn vijver stop ik dan. Dan heb ik 40 volle eetlepels Maerl toegevoegd aan 12 m^3 water.
Er is wat voor te zeggen om zoveel kalk toe te voegen dat de maximale oplosbaarheid bereikt is. Dan lost toegevoegde kalk niet meer op en slaat neer. Dan lost alleen nog maar datgene op wat door plantengroei aan het water onttrokken wordt. Dan wordt gebufferd en dit is dan waarschijnlijk de door jou geschetste situatie.
 
zeewierkalk, ookwel maerl of rhodoliet, zijn de skeleten van koraal vormende rode algen. het komt voor langs een groot deels van de europese atlantische en mediteriaanse kust. en wordt in oa bretagne en ierland gewonnen. het is een stuk minder fotogeniek dan een tropisch rif, maar het winnen van Maerl komt neer op het afgraven van levend koraalrif. (dat groeit ook wel weer terug dus zolang je het niet overdrijft hoeft er niks mis mee te zijn, maar het idee dat zeewierkalk beter is voor het milieu....)

Andere kalk is ook de skeleten van koraal en andere zeediertjes maar dan van miljoenen jaren geleden, samengeperst door de tijd tot dikke steen lagen.
Chemisch bekeken zit er geen significant verschil tussen gewone kalk en zeewierkalk. Het is hoofdzakelijk calciumcarbonaat met een hoop onzuiverheden in de vorm van andere mineralen die je in de zee tegenkomt. afhankelijk van waar het gewonnen wordt zit er verschil in samenstelling maar voor het bufferen van een vijvertje of tuintje maakt dat allemaal niet uit.


calciumcarbonaat is prima voor de vijver, Het is slecht oplosbaar, maar wordt beter oplosbaar naarmate er meer zuren of co2 aanwezig is. aangezien een vijver doorgaans sneller verzuurt dan een aquarium terwijl juist een hogere pH gewenst is is het een ideaal product. Wat niet meteen oplost zakt vanzelf naar de bodem of blijft in het filter hangen en lost met de tijd vanzelf alsnog op en buffert daarmee langdurig het water.

normaal gesproken is je vijver na een paar dagen wel weer helder, alternatieve producten voor zeewierkalk zijn alle andere vormen van kalk.

wil je vertroebeling voorkomen kun je beter oplosbare stoffen nemen zoals Calcium- en/of magnesium-sulfaat. (of chloride) om de GH te verhogen, al dan niet in combinatie van natrium(bi)carbonaat om je KH te verhogen en pH te bufferen. Dit lost een stuk sneller op, dus minder troebeling door zwevende deeltjes maar daardoor ook sterkere schommelingen in de waterwaarden.
 

Terug
Bovenaan