Wat is er nieuw

Zelf aquariummeubel maken, welk materiaal

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
3,037
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Goedemiddag allen,

Momenteel heb ik een 60x30x30 bakje staan op een meubel van MDF 18mm plaat. Dit kastje heb ik van @iTom overgenomen.
Binnenkort hoop ik een groter aquarium te ontvangen van ongeveer 120x50x30, hiervoor wil ik zelf een kastje maken omdat ik denk dat dat er mooier uitziet dan bijvoorbeeld een standaard Juwel kast. Tom gaf aan MDF te gebruiken omdat het goed te verven is, stevig en niet duur. Nu is de waterhoogte tussen de 120x50x30 en 60x30x30 hetzelfde, mag ik daarmee concluderen dat de druk ook hetzelfde blijft én dat ik daarmee dezelfde constructie voor het grote meubel kan gebruiken als dat voor het kleine meubel gebruikt wordt?

Mijn plan was eerst om een geraamte te maken van vuren balken en daar dan platen tegen aan te maken, maar ik zou het fijner vinden als die balken niet nodig zijn en ik van alleen platen het kastje kan maken.

Deze tekening heb ik gemaakt:
1728569995770.png
1728570051807.png
(het deurtje komt er met magneetjes los voor als een soort klep)

Nu is de vraag eigenlijk, is deze opstelling stevig genoeg of adviseren jullie verstevigingslatten toe te voegen? of zou een extra middenschot (zodat er 3 vakken ontstaan) een goede optie zijn?

Alvast bedankt,
Niels
 
Niels
De waterdruk op de bodem bij 30 cm. Waterhoogte blijft het zelfde bij beide bakken, als de waterhoogte 30 cm. Blijft, staat er op 10x10 cm.En 30 cm.hoog 3 kilogram. Dus de druk op de bodem blijft hetzelfde enkel het totaalgewicht gaat naar de 200 kilogram, zowaar geen probleem,,is zelfs voor een aquarium geen groot volume in gewicht.

MDf is een goede keuze bij 18 mm.Dik.Maar als ik de tekening bekijk zou ik wel aan de achterzijde over de breedte en hoogte ook een MDF plaat monteren om de zijdelingse kracht naar links en rechts op te heffen.

Een en ander goed in elkaar schroeven en houtlijm gebruiken.
 
Kan prima mits er een achterwand in zit voor de zijwaartse stabiliteit.
denk vooraf even na over eventuele techniek en doorvoeren vanuit het kastje naar de bak
 
En, dat de bodemplaat op een vlakke ondergrond staat.De kast mag na in elkaar schroeven niet wiebelen dan is het niet stabiel.
 
Ik weet niet of twee tussenschotten extra stabiliteit geeft, of dat het niks uitmaakt. Ik heb op een aquarium twee filters draaien, de onderkast heeft drie vakken, hierdoor heb ik dus één vak over waar ik aquariumspullen in kwijt kan. Vind ik persoonlijk wel handig.
 
edit : projectiefoutje van de tekening denk ik , laat maar
 
Laatst bewerkt:
Niels
De waterdruk op de bodem bij 30 cm. Waterhoogte blijft het zelfde bij beide bakken, als de waterhoogte 30 cm. Blijft, staat er op 10x10 cm.En 30 cm.hoog 3 kilogram. Dus de druk op de bodem blijft hetzelfde enkel het totaalgewicht gaat naar de 200 kilogram, zowaar geen probleem,,is zelfs voor een aquarium geen groot volume in gewicht.

MDf is een goede keuze bij 18 mm.Dik.Maar als ik de tekening bekijk zou ik wel aan de achterzijde over de breedte en hoogte ook een MDF plaat monteren om de zijdelingse kracht naar links en rechts op te heffen.

Een en ander goed in elkaar schroeven en houtlijm gebruiken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Bert! Over de achterzijde zit een plaat, die lijkt grijs op de foto, geen idee want ik heb hem dezelfde kleur gegeven als de andere panelen maar hij komt niet lekker uit op de foto denk ik. Maakt het nog uit of ik de bovenplaat 12mm dik maak? Ik vind 12mm mooier denk ik, maar kan me voorstellen dat de kans op doorbuigen dan wat groter wordt. Misschien is dit een beter foto, hier heb ik de bovenplaat even weggehaald zodat je de achterwand kunt zien:
1728620400172.png

Kan prima mits er een achterwand in zit voor de zijwaartse stabiliteit.
denk vooraf even na over eventuele techniek en doorvoeren vanuit het kastje naar de bak
Thanks voor de tip!
Ik weet niet of twee tussenschotten extra stabiliteit geeft, of dat het niks uitmaakt. Ik heb op een aquarium twee filters draaien, de onderkast heeft drie vakken, hierdoor heb ik dus één vak over waar ik aquariumspullen in kwijt kan. Vind ik persoonlijk wel handig.
Ook een goeie inderdaad, maar dan krijg ik 4 vakken van zo'n 39cm, en ik weet niet of ik dat heel handig vindt. Misschien maak ik wel 1 vak voor het/de filters, en die dan zo klein mogelijk, zodat ik daarnaast 2 ruimtes van 50cm krijg. Zoiets bijvoorbeeld:
1728620341258.png
Ik heb er ook wat plankjes in gemaakt:
1728620751637.png


Met aquarium er op van 33cm hoog:
1728621896323.gif
 
Kom toch nog even terug op het gebruik van MDF dit is eigenlijk niet geschikt, dit geperste hout kan niet tegen vocht.
Google maar eens op MDF dan lees je het meteen.
Misschien dat watervast multiplex een betere optie is, maar dit hout kan ook weer splijten wanneer er op de kopse kant geschroefd wordt, kan voorkomen worden door een klein gaatje voor te boren.
 
Hmm jammer, ik was van plan het af te lakken met vochtwerende lak, net zoals het huidig meubel die ik onder de 60cm heb. Watervast multiplex is dusdanig duur dan het dan interessanter wordt om een standaard meubel te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Laat je niet gek maken, MDF gaat prima mits goed in de lak en de kopse kanten eerst insmeren met houtlijm. Of als je zekerheid wil hebben eerst alles lakken met epoxie dan kan je de kast later ook nog als roeiboot gebruiken.
Mensen die problemen hebben ondervonden met MDF en water hebben de boel niet goed gelakt en te veel met water geknoeid.
Mijn kast voor de 80cm staat er ook nog steeds en geen enkel probleem mee.
MDF altijd eerst voorboren en dan past schroeven en de schroeven even insmeren met houtlijm.

Helaas ga ik wel stoppen met de hobby. Kan het niet allemaal meer bijhouden. Alles wordt me te veel. Ben nu volledig mantelzorger en dan schieten de aquaria er bij in.
 
Hmm jammer, ik was van plan het af te lakken met vochtwerende lak, net zoals het huidig meubel die ik onder de 60cm heb. Watervast multiplex is dusdanig duur dan het dan interessanter wordt om een standaard meubel te kopen.
Ga toch voor een standaardmeubel en bespaar je(de moeite) .
Met een fatsoenlijk stalenonderstel kom je beter weg en! Daar kun je alle kastjes omheen bouwen.😀superstevig en waterpas😎
 
Als je creatief bent maak je een mooi meubel voor een paar euro .
Er zijn zoveel kanalen om aan hout enzo te komen .
Stap 1 : zeker geen bouwmarkt binnengaan 😉

En mdf is geen aquariummeubel materiaal .
Wel als afwerking .
Ik vind mdf nog altijd een heel vuil materiaal ... en als je de verkeerde koopt ook helemaal niet gezond voor je en vult de ruimte met dampen bij een bepaalde temperatuur . Tis maar dat je het weet . En schilderen houdt dat maar beperkt tegen .
 
Wat een onzin allemaal. Standaardmeubels zijn van spaanplaat.
MDF vuil materiaal grootste flauwekul, wordt zeker niet meer verkocht als het schadelijke dampen zou afgeven bij een bepaalde temperatuur. Ja als je het gaat verbranden maar dat is met de meeste materialen die dan giftige dampen afgeven.
Wij hebben hier in huis diverse meubelen van MDF en inmiddels zijn we bijna 78 jaar en ben ik astma patiënt maar dat was ik al als kind toen MDF nog niet bestond.
MDF is prima materiaal om meubels van te maken, het enige nadeel is het gewicht en verder niets dan voordelen.
Sommige mensen hebben de klok weleens horen luiden maar zijn er nooit achter gekomen waar de klepel precies zou hangen.
Woke gedoe.
 
Beste ITom

Jij hebt een opleiding meubelmaker lang geleden gevolgd op MTS niveau, ikzelf ook voor timmerman geleerd maar dan enkel op LTS niveau.
Ook ik heb al vele onderstellen voor aquaria in elkaar gezet, maar met respect naar jou nooit van geperst hout, dat is beina niet te schroeven ook MDF niet dat gaat splinteren of uitzetten daar waar de houtschroef ingedraaid wordt.

Dat jou het wel zou lukken daar kan ik inkomen, maar iemand die geen achtergrond heeft of bekend is met de bewerking van hout van welke structuur dan ook kan zomaar struikelen over de bewerking en b.v.Schroeven plaatsen in MDF, dat is niet iedereen gegeven, ook in spaanplaat niet.

Kant en klare meubels voor aquaria die je in de winkel koopt zijn ( vaak van spaanplaat) zo als jij ook wel weet voorzien van sluitingen die je met een schroevendraaier een halve slag geeft en de verbinding is er.Weet even niet meteen hoe die ronde sluitingen heten, maar goed.

Ik denk dat het ondermeer belangrijk is om hobbyisten niet die materialen te laten gebruiken of adviseren waarbij de kans bestaat dat het mis gaat bij het onderling verbinden.
De reden waarom jij gestopt bent speelt hier ook, en daarom hier ook de hobby aan het afbouwen naar nul en stoppen.
gr, bert
 
Beste Bert.
Daarom geef ik ook altijd het advies om bij schroeven voor te boren.
De lezer zal dan wel begrijpen dat het voorboren in zowel het deel waar de schroef doorheen gaat van een gat moet worden voorzien als het deel waar het tegenaan komt. Zelf zou ik dan ook nog in 12mm voorboren maar voor de leek kan 18mm echt geen kwaad.
Als het dan toch een probleem is voor de bouwer dan zeg ik, begin er niet aan.
Mijn vader kreeg nog geen spijker in en uit een plank maar zijn vader daarentegen heeft mij in mijn kinderjaren heel wat kennis bij gebracht.
nu zijn er veel meer mogelijkheden om verbindingen te maken. Het kan zoals we vroeger ook wel deden met deuvels maar ga eens kijken bij Hornbach wat er allemaal te koop is. Daar kunnen ze bij Ikea nog wat van leren.

Jammer dat je ook om dezelfde reden moet stoppen. Het is niet anders dan dat we eeuwige trouw in voor en tegenspoed ooit hebben beloofd 🙂
 
Als je het rondom afwerkt kan mdf prima tegen vocht
ik heb er een badkamermeubel van gemaakt dat hangt al 16 jaar in de badkamer en die krijgt heel wat meer vocht te verwerken dan een meubel in de woonkamer waar een aquarium op staat.
je kan inderdaad ook v313 (groen mdf) gebruiken maar echt nodig is dat niet voor deze toepassing.

een krap vak voor je filter is niet handig.
daar moet je af en toe bij en is de plek waar je het meeste water morst.

wil je uitgebreidere tips over het maken van het meubel dan is mischien de www.woodworking.nl een geschikter forum.
 
Bedankt voor jullie reacties!!

Zoals ik het nu zie heb ik 2 hoofdopties:
1- meubel maken van MDF met daarin een vurenhoutenbalkgeraamte. Nadeel hiervan is dat het geraamte aan de binnenkant zit en dat ik dus of meer moet afwerken (platen aan de binnenkant), of moet accepteren dat er balken aan de binnenkant zijn waardoor het er binnenin minder strak uitziet.
2- Meubel maken van multiplex, deze dan bijvoorbeeld: Klikkerdeklik, maar kan ik dit net zo strak afwerken als MDF? Het moet uiteindelijk een mat witte kast worden.

Ik neig zelf naar optie 1, met dan eerst het MDF maken met de achterkant, zijkanten, onderkant en bodemplaat, en daarna het vuren geraamte er in maken als een soort verstevigingsbalken.

@bart125 Hoe heb jij je meubel rondom afgewerkt? Zaagsnedes gesmeerd met 50/50 water/houtlijm en de kieren afgekit?
 
het badkamer meubel staat in de lak 5 lagen
gewoon mdf transparant afgewerkt geeft een hoop diepte net zoals bijvoorbeeld mahonie triplex.
de eerste laag ca. 20% verdund die wordt ongeveer volledig in het mdf gezogen zodat het echt dicht is.

mijn aquarium meubel heb ik ook van mdf gemaakt wel groen maar ik heb niet alleen een onderkast.
maar een volledig ingebouwde bak zodat de relatieve vochtigheid altijd rond de 100% zit
dit mdf staat gewoon in de sigma nova satin (verf op waterbasis) de bak is ca. 200 liter
staat ondertussen ook alweer een jaar of 6

voor een paar foto's
https://www.woodworking.nl/threads/constructie-houten-frame-±-300-kilo-draagkracht.29830/post-347263
 
Ik denk er nu over na om de bovenplaat en deurtje van MDF te maken (mooier af te werken snijvlakken), en de achterkant, onderkant, zijkanten en tussenschotten van multiplex te maken voor extra stevigheid, hiervan zijn de zaagvlakken namelijk niet zichtbaar als het deurtje dicht zit, en dan zonder het frame omdat het frame erg veel ruimte in de kast wegneemt.

@bart125 met 20% verdunt bedoel je verdunt met water neem ik aan? Goed om te weten dat het dan diep inzuigt. Dit laat dus geen schade achter zoals ik wel zou verwachten als je er water op "morst"?

Wat zijn jullie gedachten over deze aanpak?
 
Laatst bewerkt:
Beste Niels, waarom ingewikkeld als het makkelijk ook kan en zelfs steviger (en ook goedkoper al zal het daar niet helemaal om gaan bij jou,)
Gebruik gewoon overal MDF voor zoals ik dat ook heb gedaan.
Als je het strak wil maken dan zou ik je adviseren om de verbindingen met deuvels en houtlijm te doen.
Gaat nooit meer los.
Zet de heleboel daarna in de epoxy dan weet je zeker dat er nooit vocht in komt en kan je het hele meubel mooi strak afwerken eventueel zelf met spuitbussen alhoewel dat weer een andere discipline is natuurlijk.
Maar met goede verf (Sigma of Sikkens ) en een rolletje kan het ook mooi strak worden.
Laat de rest van de goed bedoelde commentaren achterwege zoals gasdampen want dan zou het zeker niet aan particulieren verkocht mogen worden.
Balken aan de binnenkant, waarom. 18mm MDF kan heel goed en door verticale platen verkrijg je een mooie ruimte van binnen voor de techniek.
Waarom de fabrikanten van onderkasten geen MDF meer gebruiken is vanwege het gewicht en de Arbo die niet wil dat bepaalde normen in gewicht worden overschreden. Mijn laatste werkgeven BB had een eigen fabriek in Uden waar o.a. linnenkasten werden gemaakt van MDF omdat de consument daarom vroeg. Toch zijn ze daar later van afgestapt vanwege het zware transport naar de klant toe.
Succes en maak het niet te moeilijk voor jezelf want daar gaat het dan meestal mis. 😉
 
Er zijn zoveel kanalen om aan hout enzo te komen .
Stap 1 : zeker geen bouwmarkt binnengaan 😉
Ik ben de slager en groentenboer binnen gelopen en ook langs de visboer geweest, ze hadden allemaal geen hout. Althans geen hout dat ik mee mocht nemen.
 
@bart125 met 20% verdunt bedoel je verdunt met water neem ik aan? Goed om te weten dat het dan diep inzuigt. Dit laat dus geen schade achter zoals ik wel zou verwachten als je er water op "morst"?

Nee met verfverdunner die lak op mijn badkamermeubel was niet op waterbasis.
 
Ik ben de slager en groentenboer binnen gelopen en ook langs de visboer geweest, ze hadden allemaal geen hout. Althans geen hout dat ik mee mocht nemen.
nog niet bij de houthandel geweest denk ik ?
wat erwin bedoeld is dat de gammel en consorten erg duur zijn en op de koop toe ook nog kwalitatief minder materiaal leveren dan een echte bouwmaterialen of een houthandel
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan