Zelf botanicals maken?


ColinH

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
12 januari 2023
Berichten
182
Leeftijd
35
Locatie
BikiniBottom
De titel zegt het eigenlijk al. Ik wil eens proberen zelf botanicals te maken.
Logischewijs zoek je op een plek waar noet gesproeid of bemest word.
Maar wat zijn de overige dingen waar ik op moet letten?
En welke bladeren kun je wel en niet gebruiken?
 
Wat zijn botanicals?
 
Met welk doel wil je planten drogen dan?
Is het voor jezelf? Aquaria of ?

Ik heb best wat plant kennis maar je moet mij even helpen met dit begrijpen want ik snap er niks van :giggle:
 
Botanicals zijn botanische (=plantaardige) dingen die je in je bak doet voor de sier, of om water te kleuren ofzo. Elzenproppen zijn bekende botanicals die je zelf uit de NL natuur kunt halen.
 
Eik, beuk, berk ook (volgens mij). Het zogeheten spiderwood zouden de wortels zijn van rhododendrons?
Hier twee links met een beetje informatie
In de eerste link staat dat haagbeuk giftig is, in de tweede staat dat het gebruikt kan worden? De bladeren (en takken) van een beukenboom kun je sowieso gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen hout van behoorlijk giftig hout doen, ik noem (zonder het idee te hebben compleet te zijn): taxus, gouden regen, wisteria (blauwe/witte/roze regen), valse laurier, kardinaalsmuts.
Wat iig wel veilig is: appel, perenhout, beuk, els, wilg (pas wel op dat ie niet gaat groeien...).
 
Nu ik zo aan het zoeken ben kom ik nog meer tegenstrijdigheden tegen: walnoot (okkernoot op z’n belgisch) kan volgens de een wel, volgens een ander niet😵‍💫
 
Dit is precies waar ik ook tegenaan liep. Veel tegenstrijdige informatie.
Ik zou inderdaad mijn eigen "catappa" bladeren willen maken en andere noten en notendoppen willen gebruiken om een meer natuurlijke uitstraling te geven aan sommige aquaria.

ik heb een klein bakje waar ik op zou kunnen experimenteren maar mijn doel is de 700L er natuurlijk uit te laten zien, zonder 700 euro aan botanicals uit te geven.

Daar koop ik liever pompen en verlichting voor ;););)
 
Een beredeneerde gok is dat walnotenhout niet giftig is, maar wel heel veel kleurstof afgeeft.
 
Vroeger werd wel turf gebruikt
 
Turf heb ik in mijn Borneo-bak. Zijn ook de meningen over verdeeld. Ik gebruik catappa-bladeren, elzenproppen, beukenblad en eikenblad. Sommigen vinden dat niet biotoop-correct, maar voor de vissen maakt het denk ik niet uit.
 
In mn geheugen, ergens diep weg, licht een herinnering dat er hier op het Forum ooit een lid was die het zelf gelukt was om een catappaboom te kweken voor de bladeren. Misschien dat @jessicapilon dit ook nog weet. Volgens mij was dat wijlen lid Bertus?
 
Turf heb ik in mijn Borneo-bak. Zijn ook de meningen over verdeeld. Ik gebruik catappa-bladeren, elzenproppen, beukenblad en eikenblad. Sommigen vinden dat niet biotoop-correct, maar voor de vissen maakt het denk ik niet uit.
Maar wat is jou eigen mening/bevinding tussen bv turf en die afvallende spul uit de bomen hier.
 
In mn geheugen, ergens diep weg, licht een herinnering dat er hier op het Forum ooit een lid was die het zelf gelukt was om een catappaboom te kweken voor de bladeren. Misschien dat @jessicapilon dit ook nog weet. Volgens mij was dat wijlen lid Bertus?
Nou ik dacht dat Seabait familie had met veel van die bomen en doe gebruikte hij voor de garnalen ook zover ik me herinner.
Bertus woonde op een flatje dus die was het niet denk ik:DD

Edit: je hebt gelijk Albert en John had moerbei dacht ik en Bertus had er inderdaad 1 maar dan in een pot voor het raam. Of dat ooit iets is geworden met die plant dat weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is jou eigen mening/bevinding tussen bv turf en die afvallende spul uit de bomen hier.
Ik ben geen expert, maar turf zou in water met een lage pH geen probleem zijn, maar bij hogere pH zouden er schadelijke stoffen vrijkomen? Ik heb afgelopen week nog eens getest met een druppeltest, pH was rond de 6-6,5 en NH3/NH4 waren zo goed als niet aanwezig.
Ik heb de ervaring dat eikenblad eerder vergaat dan beukenblad. Qua verkleuren van het water is het effect minimaal. Catappaschors geeft wel veel kleur aan het water.
 
Wie heeft naar jou toe beweerd dat turf schadelijke stoffen loslaat,(wel dat bij een lage zuurgraad zware metalen loskunnen komen maar die zijn er nog maar nauwelijks in onze bakken)dacht je niet dat er in de boomblaadjes en knopjes/propjes niet noemenswaardig veel pfas en glyfosaat meekomt get real😀
 
Dit is precies waar ik ook tegenaan liep. Veel tegenstrijdige informatie.
Ik zou inderdaad mijn eigen "catappa" bladeren willen maken en andere noten en notendoppen willen gebruiken om een meer natuurlijke uitstraling te geven aan sommige aquaria.

ik heb een klein bakje waar ik op zou kunnen experimenteren maar mijn doel is de 700L er natuurlijk uit te laten zien, zonder 700 euro aan botanicals uit te geven.

Daar koop ik liever pompen en verlichting voor ;););)
Ook botanicals kopen hoeft niet duur te zijn hoor. Ik koop meestal een liter of 15 aan bladeren in 1 keer en inclusief verzendkosten ben ik daar misschien tussen de 15 en 20 euro kwijt (hangt af van de soort) en het gaat echt heel lang mee. In een bak van 1 meter gaat misschien een liter blad en dan heb je echt de bodem goed vol.

En wil je een natuurlijke uitstraling kan je beter bladeren en takjes gebruiken dan van die noten en andere populaire botanicals. Ik heb nog nooit onderwater beelden gezien waar dat soort dingen in zitten ;)
 
Ook botanicals kopen hoeft niet duur te zijn hoor. Ik koop meestal een liter of 15 aan bladeren in 1 keer en inclusief verzendkosten ben ik daar misschien tussen de 15 en 20 euro kwijt (hangt af van de soort) en het gaat echt heel lang mee. In een bak van 1 meter gaat misschien een liter blad en dan heb je echt de bodem goed vol.

En wil je een natuurlijke uitstraling kan je beter bladeren en takjes gebruiken dan van die noten en andere populaire botanicals. Ik heb nog nooit onderwater beelden gezien waar dat soort dingen in zitten ;)
Waar koop je dat? En welke soort bladeren?
 
Ook botanicals kopen hoeft niet duur te zijn hoor. Ik koop meestal een liter of 15 aan bladeren in 1 keer en inclusief verzendkosten ben ik daar misschien tussen de 15 en 20 euro kwijt (hangt af van de soort) en het gaat echt heel lang mee. In een bak van 1 meter gaat misschien een liter blad en dan heb je echt de bodem goed vol.

En wil je een natuurlijke uitstraling kan je beter bladeren en takjes gebruiken dan van die noten en andere populaire botanicals. Ik heb nog nooit onderwater beelden gezien waar dat soort dingen in zitten ;)
Mag ik vragen waar je dat dan koop.
 
Helaas alles uitverkocht.... maar ik houd het in de gaten. Dankjewel
 

Terug
Bovenaan