Erikdebrabander
Well-known member
- Lid geworden
- 3 maart 2018
- Leeftijd
- 51
idd zag hem voor 60 euri ergens thx!
euhm, is dit niet een dubbelle stopcontact? bij de aquamedic zie ik duidelijk dat elk apart aangestuurd wordt.Ik moet nog een heater aanschaffen:
euhm, is dit niet een dubbelle stopcontact? bij de aquamedic zie ik duidelijk dat elk apart aangestuurd wordt.Ik moet nog een heater aanschaffen:
https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aqua-Medic-T-controller-twin/368166/
Hier is ie 12 euro goedkoper en gratis bezorging
De koelkast die ik gesloopt heb heb ik letterlijk alleen de buitenkant, de kunstof binnenbak en het schuim weggehaald. Verder heb ik niets aangepast dus de orginele thermostaat (schakelrelais die door temperatuur wordt geactiveerd) zit er zelfs nog aan maar als ik die 2 draden met elkaar verbind staat hij dus ook permanent aan zoals nu en dat gaat dus ook gebeuren. DE leidingen heb ik wel voorzichtig van richting veranderd maar de dunne hete leidingen echt minimaal. Wat een koelkast compressor niet fijn vind is dat hij door elkaar geschud wordt zodat de smeervloeistof en drijfgas door elkaar heen gaan dan comprimeert hij een vloeistof ipv het gas en gaat hij dus stuk. Daarom ook 24h stil laten staan om vloeistof en gas van elkaar te scheiden.
De dikke witte leiding is zacht koper als bij waterleidingen en aircos en kan je gewoon buigen als je dit rustig doet en niet te scherp. Moet je dus ook niet te vaak doen anders krijg je scheurtjes of een knik en ben je je gas kwijt.
Het relais schakelt in wanneer het te warm is in de koelkast en denk dat een koelkast ook meer temperatuurschommelingen (bij de deur openen en dicht doen) zal krijgen als een waterbak zal geen issue zijn. een koelkastleven heeft ook zeer veel aan/uit cycli dus hoort bij het ontwerp. Het maakt dan ook niet uit of je de schhakelaar via de stekkerdoos laat gaan of thermostaat dus een Inkbird is een perfekte oplossing als ik enkel de 2 draden van de thermostaat met elkaar verbind met een kroonsteentje of dit bij de compressor zelf doe. Verder doe ik er niks aan op wat afwerking later.
De hittegolf ben ik doorgekomen door de opstelling s'ochtens 2 uur te laten draaien en toen de stekker er uit en was voldoende om mijn bak onder de 26C te houden Wel een geluk gehad dat mijn vakantie precies in de 2e golf zat. Volgende week weer beginnen. Ik had nog geen goed alternatief gevonden maar ben 99% zeker dat de Inkbird in mijn bak gaat komen met een heater.
Voor de heater ben ik sterk in dubio bij 270L voor 200W/300W. In de winter is het vrij fris binnen (18C) en fabrikanten zijn erg wissellend met hun advies. Vraag me af of 150W ook voldoende zou zijn echter realiseer me ook dat 300W dezelfde eindafrekening geeft maar wel bij een lange heater. Twijfel om een Eheim preset te nemen maar 25C lijkt me iets te hoog. Wel lekker klein.
Als je toch een Inkbird neemt, aqua medic titanium
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.