Zelf Spraybar maken

Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
Er lijken in mijn Rio 180 enkele death spots te zijn. Ik heb momenteel aan de linker zijde een spraybar van Eheim van voor naar achteren die naar rechts toe uitloopt, deze heb ik naar beneden gericht maar het lijkt onvoldoende te zijn om het water echt overal te laten komen. Jullie begrijpen wat ik bedoel toch? :juggle:

Nu heb ik in het topic van Benvo gelezen wat zijn plan was en het resultaat lijkt goed te werken. Hier het topic: https://aquaforum.nl/threads/spraybar.92447/

Ik heb het plan om hetzelfde te gaan doen maar bedacht mij in de bouwmarkt een aantal dingen die ik graag even bespreek hier op het forum.
Ik heb een PVC buis die ongeveer 16/22 mm is en een buigveer gekocht. Mijn plan was om zelf een bocht te maken van buiten het aquarium naar binnen toe. Dan een bochtje maken dat naar de spraybar loopt en daar de spraybar zelf op aansluiten middels losse stukjes slang die ik extra koop. Ik zag dat Eheim ook bochten heeft maar kan deze niet vinden bij Wesdijk in de maatvoering 16/22, vandaar het idee om ze zelf maar te maken. Ik heb nog wat zuignappen liggen die ik wil gebruiken om de spraybar te monteren tegen de achterwand aan van links naar rechts toe waardoor deze over de hele breedte van het aquarium loopt. Om de slangen goed aan de buizen vast te kunnen maken heb ik het idee om de buizen wat te versmallen door ze heet te maken en in een fles te drukken waardoor de uiteindes wat naar binnen zullen lopen.

Ik hoop dat ik mijn plannen een beetje in begrijpbaar Nederlands heb kunnen beschrijven. :DD

Suggesties, opmerkingen en tips zijn van harte welkom!
 
Ik had in eerste instantie het idee om de JBL OutSet spray 16/22 te kopen en hier mijn zelfgemaakte spraybar op aan te sluiten, maar ik heb geen idee of dit gaat lukken.
https://www.wesdijk.nl/dieren/filte...utset-spray-16-22-cp-e1500-4014162601582.html

Ik moet bij Wesdijk toch wat spullen bestellen dus als ik iets nodig heb bestel ik dat ook graag daar.

Als je die uit-set van jbl bestelt zit daar toch al een dubbele spraybar in? Als je nog een setje erbij besteld heb je al meer dan je kwijt kan op je achterwand. In netjes zwart. Of je sluit de 2 lengtes spraybar aan op de spraybar die je al hebt.

Dan heb je alles compleet en in hoogte verstelbaar.
Wij hebben dat ook, alleen komen de spraybars bij ons van 2 kanten naar het midden, omdat we 2 filters gebruiken.
 
Ik had in eerste instantie het idee om de JBL OutSet spray 16/22 te kopen en hier mijn zelfgemaakte spraybar op aan te sluiten, maar ik heb geen idee of dit gaat lukken.
https://www.wesdijk.nl/dieren/filte...utset-spray-16-22-cp-e1500-4014162601582.html

Ik moet bij Wesdijk toch wat spullen bestellen dus als ik iets nodig heb bestel ik dat ook graag daar.

Dit idee kan prima werken, ik deed het namelijk ook zo. Het voordeel hiervan is m.i. dat je alles los kan maken om eventueel te reinigen of om andere redenen. Door zo'n pijk van die set ietwat op te trompen kan je hem in een knietje klemmen wat bij mij de zaak op zich al waterdicht maakt. Het is met PVC lijm dan uitstekend vast te maken. Wat dat optrompen betreft; doe dit met een dopsleutel die je in je verwarmde, verfbrander of föhn, pijp duwt, dit om je opgetrompte deel mooi rond te houden. Hieronder zie de buitenkant en hoe die binnen bij mij is bevestigd. De knietjes zijn waterdicht door mijn optromp methode maar alleen op de set, veiligheidshalve, gelijmd.
IMG_20200319_132457.jpgIMG_20200319_132513.jpg
 
DIY zijn altijd leuk om te volgen, dus ik haak ff aan.
 
Heel erg bedankt voor de reacties alle drie! :petjeaf:


Als je die uit-set van jbl bestelt zit daar toch al een dubbele spraybar in? Als je nog een setje erbij besteld heb je al meer dan je kwijt kan op je achterwand. In netjes zwart. Of je sluit de 2 lengtes spraybar aan op de spraybar die je al hebt.

Dan heb je alles compleet en in hoogte verstelbaar.
Wij hebben dat ook, alleen komen de spraybars bij ons van 2 kanten naar het midden, omdat we 2 filters gebruiken.
Ik heb uit eindelijk inderdaad toch maar de in- en outset van JBL besteld. Ik heb momenteel groene buizen van Eheim maar stoor mij hier mateloos aan. De groene buizen op de (inmiddels) zwarte achtergrond vallen veel te veel op wat mij betreft. Ik hoop dat het met deze zwarte buizen van JBL minder gaat opvallen.
Ik kies er bewust voor om zelf een spraybar te maken omdat ik het leuk vind om zelf wat te knutselen en omdat ik bang ben dat de gaatjes van JBL spraybar te groot zijn en dan kan ik ze niet kleiner maken. Als ik zelf aan de slag ga, ga ik andersom te werk. Ik boor ze eerst in een kleine maat en boor ze dan groter als dit nodig is. Ik denk met 2 mm te beginnen en dan naar 2,5 te gaan als dit nodig is. Tot slot is die set 2x bestellen een stuk duurder en zit ik met een hoop materiaal dat ik niet gebruik.

Weet jij toevallig of er een dopje bij deze set zit om het uiteinde dicht te maken? Ik heb zelf nog geen oplossing voor het open einde van de PVC buis die ik gekocht heb.


Dit idee kan prima werken, ik deed het namelijk ook zo. Het voordeel hiervan is m.i. dat je alles los kan maken om eventueel te reinigen of om andere redenen. Door zo'n pijk van die set ietwat op te trompen kan je hem in een knietje klemmen wat bij mij de zaak op zich al waterdicht maakt. Het is met PVC lijm dan uitstekend vast te maken. Wat dat optrompen betreft; doe dit met een dopsleutel die je in je verwarmde, verfbrander of föhn, pijp duwt, dit om je opgetrompte deel mooi rond te houden. Hieronder zie de buitenkant en hoe die binnen bij mij is bevestigd. De knietjes zijn waterdicht door mijn optromp methode maar alleen op de set, veiligheidshalve, gelijmd.
Bekijk bijlage 293880Bekijk bijlage 293881
Fijn om te horen dat geeft goede hoop. En optrompen, dat was het woord dat ik zocht. Ik was inderdaad van plan om het eventueel met PVC lijm vast te maken. Bedankt voor de tip over de dopsleutel daar was ik zelf nog niet opgekomen. Ik was van plan een glazen fles te gaan gebruiken o.i.d.. Die knietjes kon ik in de bouwmarkt hier niet vinden in de juiste maat. Ik heb een PVC buis van 16/22 mm gekocht. Helaas is deze grijs. Maar dat is het goedkoopste onderdeel en ben ik van plan te vervangen in de toekomst voor transparant materiaal.


DIY zijn altijd leuk om te volgen, dus ik haak ff aan.
Je bent van harte welkom hoor! :petjeaf:
 
Bij de JBL outset zit een einddop.
Zelf heb ik ook een DIY spraybar gemaakt van drukvaste pvc. Alles gehaald bij Wildkamp.https://www.wildkamp.nl/product/vdl-pvc-afsluitkap-16-bar-1x-inwendig-lijm-16-mm/716041
 
Laatst bewerkt:
Ik kies er bewust voor om zelf een spraybar te maken omdat ik het leuk vind om zelf wat te knutselen en omdat ik bang ben dat de gaatjes van JBL spraybar te groot zijn en dan kan ik ze niet kleiner maken.

Ik vond de gaatjes ook te groot en heb ook zelf een grijze buis gekocht en van gaatjes voorzien van 1,5 mm en de uitstroom is sterk verbeterd.
 
Ja dat denk ik dus wel want ik had eerst de groene Eheim buis wat gaatjes had van iets meer dan 2 mm en over de bodem zag ik erg weinig stroming/circulatie en nu gaat diepvrie voer netjes tegen de voorruit aan naar de bodem en dan naar achteren waarna het vlakvoor de achterwand weer omhoog gaat opnieuw met de uitstroom wordt meegenomen. Ook zie ik de planten op de bodem veel beter bewegen dus ja hier is de circulatie er wel beter op geworden.
 
Begrijpelijk dat het verschil maakt. Eens gaan kijken of ik ook een kleinere boor kan vinden.
 
Yep, even naar Wildkamp en ik kijk daar ook naar boortjes. Anders ga ik voor boortjes naar Hevu. Owhja, ik koop ze ook. Voordeel van drukvaste is dat de buis donkerder is dan gewone pvc..
 
Ik heb ze elke 3 cm op de buis geboord. Moet aantal gaatjes eens tellen. De planten zouden wat meer mogen bewegen.
 
Ik heb ze elke 3 cm op de buis geboord. Moet aantal gaatjes eens tellen. De planten zouden wat meer mogen bewegen.
Je kan altijd wat gaatjes afplakken met isolatie tape.
 
Niet van belang voor iedereen vanwege de specifieke toepassing natuurlijk, maar wij gebruiken de spraybar voor verspreiding van co2 door aanzuiging uit een fles, en daarvoor hebben wij enkele gaatjes moeten bijboren. Dat verhoogde de uitstroom uit de jbl-spraybar net voldoende om de co2 aan te zuigen.

Dat lijkt hier aan te geven dat de stroming bij jbl spraybar standaard niet 100% is, misschien om inderdaad de kracht van de stroming en daarmee de circulatie hoger te houden.
 
"Bij de JBL outset zit een einddop..."
"..Zelf heb ik ook een DIY spraybar gemaakt van drukvaste pvc. Alles gehaald bij Wildkamp."
Thanks voor het antwoord op mijn vraag over de einddop. En een goede tip van die drukvaste PVC. Ik las hierboven ook dat deze donkerder zijn. Eens kijken of ik die ergens kan krijgen.

Ik heb de gaatjes op 2 mm. Zou bij jou de stroming dan harder gaan?
In principe zou gelden dat hoe kleiner de gaatjes zijn hoe harder het water er uit stroomt. En hoe groter de gaatjes zijn hoe langzamer het eruit stroomt. Ook speelt het aantal gaatjes daarin mee natuurlijk.

Wil je dan gaatjes van 1,5mm gaan boren in de gaten van 2 mm die er al inzitten:S :DD :DD. Je zal wel een nieuwe buis gaan maken;)
Precies dit was dus voor mij de reden om maar meteen met een DIY spraybar aan de slag te gaan. Mijn ervaring met de spraybar van Eheim is dus dat de gaatjes te groot zijn en er hierdoor te weinig stroming is. Ik heb 2 meter PVC gekocht dus ik kan een foutje maken en opnieuw beginnen als het niet goed gaat.

"...Owhja, ik koop ze ook."
Ja je moet spullen wel netjes afrekenen als je ze mee naar huis wilt nemen vanuit een winkel. :DD :juggle:

Voordeel van drukvaste is dat de buis donkerder is dan gewone pvc..
Goede tip van die drukvaste PVC, een donkere buis lijkt mij ook veeeeeel mooier, maar die kon ik dus niet vinden in de Pr*xis.
(Of mogen merken, bedrijven etc. wel gewoon genoemd worden hier op het forum?)


"Niet van belang voor iedereen vanwege de specifieke toepassing natuurlijk, maar wij gebruiken de spraybar voor verspreiding van co2 door aanzuiging uit een fles..."
Ik begrijp dit dus niet, zal wel aan mij liggen hoor. Maar op welke manier gebruik je de spraybar voor verspreiding van CO2 d.m.v. aanzuiging vanuit een fles. Vooral het stukje "aanzuiging uit een fles" roept veel vraagtekens op hier.. :juggle:

Ja dat had ik ook gedaan maar vond het niet mooi en heb daarom maar een andere buis gekocht.
Gelukkig zijn de buizen niet zo duur en kun je zonder persoonlijk failliet te gaan vaak gewoon opnieuw beginnen.
 
Precies dit was dus voor mij de reden om maar meteen met een DIY spraybar aan de slag te gaan. Mijn ervaring met de spraybar van Eheim is dus dat de gaatjes te groot zijn en er hierdoor te weinig stroming is. Ik heb 2 meter PVC gekocht dus ik kan een foutje maken en opnieuw beginnen als het niet goed gaat.

Klopt en die van JBL zijn nog groter overigens. Maar goed ik had maar 1 meter buis en mij is het goed afgegaan dus dan moet jou dat helemaal lukken Daan. Tip van Ben was om eerst met een hete spijker of kleine schroevendraaier een deukje te maken voordat je gaat boren ;)
 
Wij gebruiken bio-co2.

Op veel interne pompen zit een stukje net voor de uitstroom waar je een slangetje op kan zetten dat lucht aanzuigt.

Dat stukje plaatsen we net voor de spraybars (tussen de aanvoer en de spraybar) en ipv lucht sluiten we de slang van de co2-fles daar op aan. Bij voldoende stroming zuigt het water de co2 uit de fles en sprayt dat het water in.

Bij de standaard jbl spraybar is de stroming net aan wel/niet voldoende om de co2 mee te zuigen. Wanneer we 1 of enkele gaatjes bijboren wel.

Dat maakt dus dat wij vermoeden dat de standaard spraybar de stroming knijpt ten behoeve van de kracht van de stralen om een goede circulatie te krijgen.

Ik noemde het alleen omdat aan werd gegeven dat de standaard spraybars soms nog te weinig kracht hebben, maar dat je met minder gaatjes voor nog meer kracht mogelijk ook gedeeltelijk je flow wat mee vermindert.
 
Misschien een stomme vraag, maar is het ook mogelijk om gaatjes te maken in de slang i.p.v. een buis. Wat is het voordeel van de buis t.o.v. de slang?
 
Klopt en die van JBL zijn nog groter overigens. Maar goed ik had maar 1 meter buis en mij is het goed afgegaan dus dan moet jou dat helemaal lukken Daan. Tip van Ben was om eerst met een hete spijker of kleine schroevendraaier een deukje te maken voordat je gaat boren ;)
Ik heb zijn topics al drie keer helemaal doorgelezen en ben ze nu uit mijn hoofd aan het leren. (Dat laatste is een grapje)
Dus ik ga alle tips zeker toepassen!
 
Misschien een stomme vraag, maar is het ook mogelijk om gaatjes te maken in de slang i.p.v. een buis. Wat is het voordeel van de buis t.o.v. de slang?
Een buis is harder / strakker dus makkelijker op te hangen aan zuignappen, maar een slang zou in principe ook kunnen.
 
Wat ik wel zie is dat het lastig is om de gaatjes precies recht te boren. Dus van alle gaatjes die ik heb gemaakt zijn er 2 of 3 die iets wat schuin stralen maar ja dat zie je normaliter niet.
 
Een buis is harder / strakker dus makkelijker op te hangen aan zuignappen, maar een slang zou in principe ook kunnen.

Ik heb 3 Eheim buisjes met slang aan elkaar gekoppeld gehad en ik denk dat je met slang snel zal zien dat dit niet mooi recht blijft en ahw zal doorzakken.
Ik vond dat dan ook een noodkijk.
 
Wij gebruiken bio-co2.

Op veel interne pompen zit een stukje net voor de uitstroom waar je een slangetje op kan zetten dat lucht aanzuigt.

Dat stukje plaatsen we net voor de spraybars (tussen de aanvoer en de spraybar) en ipv lucht sluiten we de slang van de co2-fles daar op aan. Bij voldoende stroming zuigt het water de co2 uit de fles en sprayt dat het water in.

Bij de standaard jbl spraybar is de stroming net aan wel/niet voldoende om de co2 mee te zuigen. Wanneer we 1 of enkele gaatjes bijboren wel.

Dat maakt dus dat wij vermoeden dat de standaard spraybar de stroming knijpt ten behoeve van de kracht van de stralen om een goede circulatie te krijgen.

Ik noemde het alleen omdat aan werd gegeven dat de standaard spraybars soms nog te weinig kracht hebben, maar dat je met minder gaatjes voor nog meer kracht mogelijk ook gedeeltelijk je flow wat mee vermindert.
Helder, ik begrijp eindelijk wat je bedoelt. En heb je nu het idee gehad dat de standaard spraybar van JBL te weinig stroming heeft gegeven? Ik zou eerder denken dat de gaatjes te groot zijn i.p.v. te klein.

Misschien een stomme vraag, maar is het ook mogelijk om gaatjes te maken in de slang i.p.v. een buis. Wat is het voordeel van de buis t.o.v. de slang?
Je bedoelt dat je een slang gebruikt als spraybar i.p.v. een buis? Dat idee heb ik ook gehad maar omdat ik bang ben dat een slang nooit helemaal recht te krijgen is ben ik toch voor de buis gegaan.

Bedankt voor de link. Het liefste koop ik spullen gewoon in een winkel en bestel ik ze niet op internet. Maar als het niet anders kan dan moet het maar.

Wat ik wel zie is dat het lastig is om de gaatjes precies recht te boren. Dus van alle gaatjes die ik heb gemaakt zijn er 2 of 3 die iets wat schuin stralen maar ja dat zie je normaliter niet.
Ik had het idee om de buis vast te zetten in een werkbank om dit probleem te voorkomen. Want je weet wat ze zeggen, voorkomen is beter dan genezen.
 
Ik denk dat het verschil wat ik noemde qua flow niet heel groot was. Maar, het is dus blijkbaar wel zo dat bij een paar gaatjes meer (bij 2 spraybars qua lengte) meer water rond gaat.

Voor we dit deden dacht ik altijd dat de hoeveelheid water die rondging gelijk bleef, ongeacht hoeveel gaatjes of hoe groot, maar dat denk ik dus nu niet meer.

Overigens zou ik, wanneer bij een standaard spraybar de kracht van het water niet groot genoeg is om vanaf de achterwand rond te gaan, altijd kiezen voor een groter/krachtiger filter.

Hier zien we bij hogere filtratie een groot verschil in onderhoud (bodem blijft automatisch schoon), plantengroei (co2 en voeding komt daar waar het moet zijn) en algen (sinds we de stroming hebben opgehoogd, in combinatie met een betrekkelijk lage hoeveelheid co2, 15-20mg, hebben we geen zichtbare alg meer en hoeven we geen ruiten meer schoon te maken).
 
Bedenk ook dat stroming momentum is. Dus massa maal snelheid.

Het kost evenveel energie om 1 liter water met 10 meter per seconde te laten stromen, dan 10 liter water met 1 meter per seconde.
Een pomp heeft een vast vermogen, en buiten energieverlies door wrijving/weerstand, gaat sneller stromend water dus altijd te koste van de hoeveelheid water die in beweging is en vice versa.
 
Heel erg bedankt voor de reacties alle drie! :petjeaf:



Ik heb uit eindelijk inderdaad toch maar de in- en outset van JBL besteld. Ik heb momenteel groene buizen van Eheim maar stoor mij hier mateloos aan. De groene buizen op de (inmiddels) zwarte achtergrond vallen veel te veel op wat mij betreft. Ik hoop dat het met deze zwarte buizen van JBL minder gaat opvallen.
Ik kies er bewust voor om zelf een spraybar te maken omdat ik het leuk vind om zelf wat te knutselen en omdat ik bang ben dat de gaatjes van JBL spraybar te groot zijn en dan kan ik ze niet kleiner maken. Als ik zelf aan de slag ga, ga ik andersom te werk. Ik boor ze eerst in een kleine maat en boor ze dan groter als dit nodig is. Ik denk met 2 mm te beginnen en dan naar 2,5 te gaan als dit nodig is. Tot slot is die set 2x bestellen een stuk duurder en zit ik met een hoop materiaal dat ik niet gebruik.

Weet jij toevallig of er een dopje bij deze set zit om het uiteinde dicht te maken? Ik heb zelf nog geen oplossing voor het open einde van de PVC buis die ik gekocht heb.






Je bent van harte welkom hoor! :petjeaf:
Een eindstop is ook te maken, althans voor een 12/16 buis die ik het liefst gebruik als spraybar. (I.v.m. druk of debiet behoud) Daarvoor neem je de knop van een zuignap. De knop zelf blijft heel maar het zuignapdeel snij je weg. Past exact in een transparante pijp en is nagenoeg onzichtbaar.
IMG_20191109_105545.jpg
IMG_20200320_124200.jpgIMG_20200320_124209.jpg
 
Bedankt voor de tip Ben! :petjeaf:
 
Vandaag gaan we maar eens aan de nieuwe spray bar beginnen. :daisy:
Ik vroeg mij het volgende af. Momenteel zit de inlaat en uitlaat van het filter op dezelfde plek in de bak. Beide slangen komen aan de linkerkant de bak in. Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Dus de filter inlaat en filter uitlaat zitten aan de linker kant van mijn Rio 180.

Ik wil natuurlijk een zo optimaal mogelijke waterdistributie. Zou ik dan met de nieuwe spray bar die over de gehele breedte loopt nog steeds de in en uitlaat aan dezelfde kant kunnen houden of raden jullie aan om de spray bar links te laten pompen en de inlaat aan de rechter zijde te laten aanzuigen?
 
Allebij links houden, dat is het gemakkelijkste, de uitstroom is toch wel over de gehele breedte en voert het weer terug.
 
Terug
Bovenaan