Zelf verzameld hout en blad - mogelijke soorten


TammyOaks

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2014
Berichten
117
Locatie
Vlissingen
Ok, ik ben me een beetje aan het verdiepen in de mogelijkheden qua hout en blad wat veilig in aquaria gebruikt kan worden welke je zelf kan verzamelen.
Na wat lezen her en der op het forum wel al wat opties tegengekomen, maar lees eigenlijk verder nergens (behalve bij sommige bladsoorten 'voedsel voor garnalen') wat de on-/gewenste eigenschappen van hout en blad moeten/mogen zijn om geschikt te worden geacht. En natuurlijk; of er nog meer mogelijkheden zijn dan wat ik nu gevonden heb.

-Eikenblad (takken dus ook?)
-Beukenblad (takken dus ook?)
-Walnootblad (takken dus ook?)
-Hazelaar
-Moerbei blad (takken dus ook?)
-Bananenblad (geldt dat ook voor de bananenpalmen die sommige mensen in de tuin hebben staan?)
-Rode Bes blad zag ik ergens langskomen geloof ik? (andere bessen dan ook? zwarte-, kruis-? En hoe zit het met aardbei, druif etc?)
-Brandnetelblad (nog andere (on)kruiden?)
-Elzenproppen (blad, hout ook?)

Nog andere houtsoorten mogelijk? Bijv. Vlier, Wilg (of gaat dat niet met het aspirine-achtige stofje?), Esdoorn/Aak, Abeel, Berk, Populier, Kastanje...?

Kom maar op met de inzichten
-
 
De zachthoutsoorten (abeel, populier, vlier, wilg, berk) zijn denk ik minder geschikt, omdat het veel sneller gaat rotten. Eik en beuk zijn wat dat betreft geschikter.
 

Terug
Bovenaan