Wat is er nieuw

zelf watervlooien kweken

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Heeft er iemand ervaring met het zelf kweken van watervlooien?
En dan bedoel ik vooral de opbrengst. Ik wil er niet aan gaan verdienen, maar gewoon als voer voor mijn vissen.

Ik heb gewoon een plastic bak in mijn vensterbank staan. Heb daar veel plantenvoeding in gedaan en wat algen tabletten. Heb eerst melk geprobeerd en gist maar dat stinkt zo erg. Toen de plastic bal flink bealgt was 3 zakjes watervlooien er in gedaan. Af en toe moet je het water bijvullen omdat dat verdampt en soms wat plantenvoeding er in doen voor algengroei. Die links van aquavisie zijn handig!

Is niet zo moeilijk hoor. Bij mij loopt het als een trein

Hoe e het moet kweken, had ik al ontdekt. Maar het gaat mij meer om de opbrengst.
Hoeveel kun je er per week ongeveer voeren aan de vissen. Ongeveer een zo'n zakje wat je bij de LFS krijgt? Of veel meer, of juist minder?
Ik koop nu twee zakjes per week bij de LFS, en ik wil er eigenlijk alleen aan beginnen als ik min. een zakje per week uit kan halen.

ik denk dat je moet kijken hoeveel ze in een redelijke tijd opeten.
Hier zie ik vaak na 5 a 10 min al geen vlooien meer zwemmen.
Mocht er iets overblijven dan is dat niet zo erg omdat deze wel later worden opgegeten.
Maar echt teveel voeren is niet aan te bevelen natuurlijk.

Ligt we aan hoe het loopt. Ik haal er zeker 2 a 3 zakjes per week uit. Ik doe Artemia de ene dag en watervlooien de andere . Ik kweek allebei zelf. Maar er zijn momenten dat ik veel grote heb en veel kleintjes en dan voer ik minder zodat de kleintjes kunnen groeien. Als ik merk dat de bak leeg raakt voer ik die week wat minder. En als er veel dikke zijn voer ik veel. Hoe groter de bak hoe grotere kolonie watervlooien je er uiteindelijk zal hebben

Dat is wat ik bedoelde Apotheose92, dat zijn er genoeg. De bedoeling is dat ik niet meer 1.30 euro per zakje hoef te betalen bij de LFS.
Hoe groot is jouw bak waar de kolonie watervlooien in zit?

Dat haal je er zeker uit cone! Dit bespaart mij veel 🙂 Hoef nooit zakjes te halen. Bespaart over een tijd een hoop, nadat je de kosten van de plastic bak en 2/3 zakjes watervlooien er uit heb gehaald. Opstarten duurt ook even natuurlijk. Je zult eerst moeten zorgen dat er flink wat zweefalg in zit en dan de zakjes watervlooien toevoegen en wachten tot die gaan paren en die kleintjes groot zijn en gaan paren. Na een tijdje heb je er zoveel dat je er steeds een bepaald procent (ik kan je wel een percentage geven zoals sommige websites maar dat kan je het best zelf inschatten als je in de bak kijkt hoeveel volwassen en kleintjes er in rondzwemmen) uit kan halen

Ik denk dat de bak van mij zo'n 3-4 liter is. Het is zo'n bak van de intratuin die de marketing afdeling daadwerkelijk probeert te verkopen als plastic aquariums haha. Maar hoe groter hoe beter de opbrengst iedere keer natuurlijk. Zullen vast mensen zijn die er een flinke bak voor gebruiken.

Ik ben waarschijnlijk van plan zodra mijn baby appelslakjes verkoop grootte zijn en ik ze naar de LFS kan brengen in ruil voor wat spullen en het aquarium waar ze nu in zitten leeg staat het glas daarvan te gebruiken als watervlooien kweek. Uit bak van 60 liter moet er vast een leuke opbrengst te halen zijn 🙂

Succes! Laat als je wilt maar weten zodra het op gang is. Ben erg benieuwd 🙂

Bedankt voor de info Apotheose92, ik ga even op zoek naar een geschikte bak en dan snel beginnen. 😉

Ik heb ze wel gekweekt de watervlooien .
Soms heel het vijvertje bomvol , dan weer niks , dan weer wel .
Artemia doe ik nu ook , dat lijkt me tot nu toe nog makkelijker .
Omdat ze hier buiten zo goed als geen vijanden hebben . En niet worden weggegeten/geconcurreerd .
Bak vullen met brak water , groen laten worden en dan zakje erin , en dan 3 weken wachten en dan begint het .
Nu zit ik wel op een fase dat er bij gevoerd moet worden (het water is inmiddels helder)
Zal iets van plankton moeten worden .

Ik heb nog een 60 cm bakje staan gevuld en al, ik zal deze eens buiten zetten en kijken wat er gebeurd, ook ik haal wekelijks een zakje vlooien en dan moet je maar afwachten hoeveel % er levend van zijn, meestal wel voldoende, maar 100% is toch wel fijner 🙂

Mijn bakje buiten zit vol met algen, vorige week een klein beetje verse vlooien erin gedaan en vandaag het eerste schepje aan mijn visjes kunnen voeren.

Mijn LFS gaat volgend week dicht dus ben ik tegen die tijd "zelfvoorzienend"

Erg leuk hoe dit zich ontwikkeld :!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan