Zelfbouw 1.8m houten aquarium


IMG_0134.JPG
IMG_0133.JPG


Na wat mixen in mengen van de kleuren heb ik een mooie achterwand gemaakt.

IMG_0148.JPG
 
IMG_0202.JPG
IMG_0203.JPG


Toen was het eindelijk tijd om het aquarium te vullen, om hem daarna weer leeg te halen en zo de eventuele giftige stoffen uit het water te halen.
 
Heel mooi gemaakt!!

Ik heb bij mijn zelfgemaakt achterwand, twee weken over kool gefilterd, en om de drie dagen al het water eruit gehaald. ivm de giftige stoffen;)
 
Gelukkig weinig tegenwerking hoor, ben blij met de lengte van de bak.

Alleen had ik toch wel graag een afvoer onder mijn aquarium gehad. Dat vond mijn vrouw geen goed idee, zo'n gat in de vloer. Nu moet ik de tuinslang in de wasbak hangen.
 
Gelukkig weinig tegenwerking hoor, ben blij met de lengte van de bak.

Alleen had ik toch wel graag een afvoer onder mijn aquarium gehad. Dat vond mijn vrouw geen goed idee, zo'n gat in de vloer. Nu moet ik de tuinslang in de wasbak hangen.
en das nou zonde zon afvoer is reuze handig :D
en vrouw lief heeft zich niet gerealiseerd das ze nu over de slang heen moet stappen en geen gebruik kan maken van de wasbak
trouwens zon afvoer mits goed geplaatst zie je niet meer dus :juggle:
gemiste kans hoor :sorry::D:D
 
Ik heb het aqaurium 3x gevuld en leeggehaald, gefilterd over kool maar er bleef een witte waas in het water zitten.

En ik kreeg allemaal plekken in de achterwand. :stom:
IMG_0227.JPG
IMG_0229.JPG

IMG_0228.JPG


Ik had het idee dat er vocht achter het epoxy zat. Ik heb nog geprobeerd om de achterwand droog te föhnen, maar het vocht bleef erachter zitten, het borrelde van de hitte van de föhn maar kon niet weg.
Na een paar weken drogen weer gevuld, maar het bleef hetzelfde.

Toen van het werk een vochtigheidsmeter meegenomen en raad het al, hij sloeg ver uit.
Omdat het vocht er niet uit kon toen maar een drastische beslissing genomen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IMG_0248.JPG
IMG_0251.JPG


De tegellijm die ik gebruikte om de holle ruimtes op vullen, was niet goed uitgehard en omdat de wand lucht dicht was door de epoxy kon het vocht er ook niet uit.

Dus holle ruimtes niet opvullen met tegellijm! :oops:
 
Wat een dramatische beslissing, en wat een extra werk maar weer, Pfff.
.....
Alleen had ik toch wel graag een afvoer onder mijn aquarium gehad. Dat vond mijn vrouw geen goed idee, zo'n gat in de vloer. Nu moet ik de tuinslang in de wasbak hangen.
"Elk nadeel heb zijn voordeel" volgens een bekende Nederlander, dus:

misschien een herkansing hier?

Cor
 
Ja, dat is inderdaad vocht achter de epoxy (of de epoxy zelf niet uitgehard).
Altijd lastig, hoe lang moet je zoiets laten staan? Langer dan nu, dus... zonde!
 
Je was met een heel mooi resultaat bezig, nu ff een vervelende tussenstap, maar met de opgedane ervaring jezelf nog maar een keer overtroeven dan! Succes :thumbs: het komt vast goed!
 
Na het drama met piepschuim en tegellijm weer opnieuw begonnen aan een achterwand.
Omdat ik er geen vocht achter wilde had ik bedacht om een soort bomen te maken van polyester.
Eerst heb ik een mal gemaakt van een soort isolatie schuimplaten die wij op het werk gebruiken, die heb ik aan elkaar geplakt, en daarna heb ik er een boom vorm van gesneden.

IMG_0275.JPG
IMG_0276.JPG
IMG_0278.JPG


Folie eroverheen gedaan zodat de mal makkelijk los komt.
Daarna polyester matjes erop geplakt, hoeft niet netjes want in een echte boom zitten ook ribbels als het maar dicht is.

IMG_0255.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IMG_0342.JPG
IMG_0343.JPG
IMG_0344.JPG
IMG_0346.JPG
IMG_0348.JPG


Bomen in aquarium geplakt, en opgevuld met 2 componenten schuim van het merk poly pur

IMG_0272.JPG


De twee componentenschuim schuimt heel erg snel als je de twee componenten bij elkaar doet je hebt er ongeveer nog 1 minuut om het in de ruimte te gieten voordat het begint te uitzetten.
Het is dus handig om eerst een klein beetje te maken en daarna bij te vullen.
0.5liter geeft ongeveer 10 liter schuim.


Nadat alles was uitgehard, was het weer tijd om de achterwand een kleurtje te geven.

IMG_0363.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Man, wat een tegenslag. Het zag er namelijk de eerste keer al overtuigend uit. De aanhouder wint en je bent weer goed bezig. Mooi dat je ook duidelijk aangeeft welke materialen je gebruikt en hoe je het gebruikt. Zelf moet ik straks ook nog de nodige achterwanden/rotspartijen bouwen wellicht dat ik één van deze methodes kan gebruiken. Maar goed ik heb eerst een andere uitdaging voordat ik aan de inrichting mag denken.
 
IMG_0429.JPG
IMG_1913.JPG



Nadat de achterwand en bomen in de juiste kleur waren, weer drie lagen epoxy er overheen gesmeerd.
Dit heb ik twee weken laten drogen, daarna weer het aquarium gevuld, laten spoelen en daarna weer leeggehaald en weer gevuld.
Ondertussen draaide mijn bioloog al bijna een maand, ik had de bypass vol open en de aanvoer naar het aquarium dicht.
Het bioloog is opgestart met filterstart en bacterial.

Ook acht zakken grind gespoeld en in het aquarium gedaan, wat Valisneria erbij en dit een maand laten draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zo :thumbs:
Blijven die 2 stukken hout zo liggen?, ze staan nu allebei met de afzaagkant naar voren, omdraaien zal een mooier gezicht geven naar mijn mening.
 
Mooi zo :thumbs:
Blijven die 2 stukken hout zo liggen?, ze staan nu allebei met de afzaagkant naar voren, omdraaien zal een mooier gezicht geven naar mijn mening.

@Ton ik heb het rechter stuk hout omgedraaid en daar groeit javavaren op.
De linker groeit Javamos op.
 
Handige harry ben jij hoor maar heb je ondertussen nog een update voor ons Mr Koopman ?
 
De bak draait ondertussen lekker, alleen wil het Javamos niet zo lekker groeien.

Ook groeit Lilaeopsis Novea zelandiae niet zo snel als ik hoopte, ik ben nog aan het twijfelen of ik alles eruit haal of dat ik het laat zitten.

Javavaren groeit wel lekker, daarvan zet ik stekjes op mijn achterwand.
Ik hoop dat ik zo de hele achterwand vol kan zetten.

Het vissenbestand is nu:

3x rhinoloricaria red, L010a
49x kardinaal tetra
8x Pterophyllum Scalare blauwe dwerg
8x corydoras Sterbai, wil er nog ong. 4 bij
en
12 st luipaard danio waar ik nog vanaf wil.

Planten:

Valisneria
Creptocrine bruin
Lilaeopsis Novea zelandiae op mat
Amazone zwaardplant.
Javamos, in het Latijns: Vesicularia dubyana
Javavaren
Cabomba caroliniana


De maanvissen zijn ondertussen ruim een half jaar oud en het zijn echte pubers, iedere maanvis heeft ruzie met elkaar.

(Gelukkig niet de hele dag) . Ik hoop niet dat dit allemaal al mannetjes zijn want dan heb ik misschien nog een probleem.

Het geslacht is nu nog niet te zien.


Ik heb 12V ledstrips aan mijn Aquarium deksel, de warm witte zijn ondertussen al echt geel geworden dat is na ongeveer driekwart jaar.

De koud wit begint ook al geel te worden

Ik heb de warmwit aan de rechterkant vervangen door nieuwe koud wit vandaar dat er enig kleurverschil in zit.


In de ombouw onder het aquarium staat mijn bioloog. Ik heb last van condens, de ombouw is niet helemaal lucht dicht en in de kast is het warmer dan erbuiten.

Daardoor beginnen mijn scharnieren te roesten.

Het tocht in een hoek en bij de deurtjes. En daardoor hangen er ook druppels aan het frame, gelukkig staat hij goed in de verf.

Het condenseren daar moet ik nog iets voor verzinnen.


Het water uit mijn Aquarium valt op fijne filter matten en daarna in mijn bioloog, ik zit ook nog te twijfelen om een gafzak ipv de filtermatten te gebruiken. De filtermatten reinig ik elke week, ik denk dat een gafzak elke dag uitgespoeld moeten worden dit is misschien nog wel een puntje.

Maar je geeft de vissen ook elke dag eten dus dan moet dat uitspoelen ook wel lukken.

Alleen wat doe je dan als je op vakantie gaat. Ik denk niet dat ik de buurman er blij mee maak.


Ondanks de eventuele verbeterpunten ben ik al met al nog steeds erg tevreden.

Mijn volgende aquarium (mocht hij er ooit komen) wordt zeker weer eentje van hout.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel gaaf! Altijd wel grappig om te zien hoe zo'n grote school vissen eigenlijk bijna in het nirt valt in zo'n bak. Lijken er eigenlijk lang geen 50 :juggle:
 
Complimenten voor je mooie bak, 'meneer koopman'. Ziet er natuurlijk uit, doe je goed hoor ! Mooi die kardinalen en de 'manen' . . .
 

Terug
Bovenaan