Wat is er nieuw

zelfbouw achterwand rio 240

• Onderwerp starter Onderwerp starter lis
  • Startdatum Startdatum
L

lis

Guest
hoi allemaal,

ik heb een groter, leegstaand aquarium van mijn vriend over kunnen nemen en ik heb besloten om er zelf een achterwand voor te maken, helemaal zoals ik het wil!

ik heb veel opgezocht hier hoe de anderen het hebben gedaan en ik heb de volgende producten gebruikt:
- 6 pak polystyreen,platen van 4 cm dik en 100cm bij 50
bij de Hornbach voor 7,75
-een soldeerbout
-een aardappelschilmesje
-pattex all materials lijm, 6,30 bij de Hornbach
-een oude kwast uit de garage
-tegellijm van eurocol, 5 kg. 4,50 ook bij de Hornbach

ik vond de materialen bij de Hornbach niet zo duur, daar kan je nog eens leuk voor knutselen..
ik moet nog wel overige materialen aanschaffen, dat komt nog bij de kosten.

ik heb een soort platvormen uitgesneden met de soldeerbout, die opgeplakt en laten drogen en vervolgens ben ik met een mesje stenen uit gaan snijden. (goede tip als je boos bent, je uitleven op piepschuim..) ik heb het niet met een brander bewerkt omdat ik de rare vormen van het piepschuim er leuk uit vind zien.

ik ben nu bezig met de tegellijm en vanmiddag gaat de derde laag er op. de lijm ziet trouwens erg bleek (ik heb geen witte gekocht)dus misschien wordt dat helemaal verven..

het is echt heel leuk om te doen, echt een aanrader!
achterwand_240_1.jpg

achterwand_240_2.jpg

achterwand_240_3.jpg

Mooi werk al, :thumbs:

maar in principe kom je met je 4 kg tegellijm niet toe, is dit wel zo dan heb je eigenlijk wat te weinig gebruikt. 😉

Smeer je bv. 6 tot 8 kg op je wand, is hij veel steviger en heb je veel mooier structuur in je wand gebracht. 🙂

goeie tip, ga ik zeker meenemen.
dankjewel!

ga ik nog wat bijhalen zodat 'ie goed stevig is.
de derde laag ligt nu te drogen..

er begint eindelijk wat vorm in te komen, de tegellijm is klaar en de mr boat. epoxy moet morgen ongeveer binnen komen.
ik had het idee om de achterwand te verven en ben begonnen met een zijkantje, om het uit te proberen. vond het niet zo'n heel groot succes dus heb er een laagje tegellijm overheen gedaan en hij is weer zo als de rest.
achterwand_geverfd.jpg

zo ziet het er nu uit:
achterwand_nu.jpg

sorry voor de troep en het plankje, zonder blijft de wand nog niet staan.
ik hoop van de week de epoxy er op te kunnen smeren en als deze uitgehard is de wand vast te kitten in het aquarium.
wat voor lijm gebruiken jullie daar voor?

groetjes!

Hey Lis,

Ik heb voor de achterwand kit bij de Gamma gehaald. Deze is van Bison siliconen kit voor glas, je moet de tubes hebben met de rode kleur erop. Staat ook op de achterkant dat deze speciaal voor aquaria zijn. Je moet de kit wel 4 dagen laten drogen voordat je het water er in doet.

Ziet er mooi uit je achterwand!

Groet Leon

dank jullie wel voor de reacties! ik heb conexo kit van juwel gehaald, speciaal voor achterwanden te bevestigen. zit nu sinds maandag vast en de epoxy had ik vorig weekend al gedaan dus ik denk dat ik vanavond de bak vol ga laten lopen om te kijken of het goed vast blijft zitten.
Als dat het geval is ga ik de bak goed doorspoelen zodat de eventueel schadelijke stoffen eruit kunnen en dan gaat van de week de bodem er in!
achterwand_met_epoxy_en_kit.jpg

het valt me trouwens op dat door de epoxy de wand een donker groen achtige tint heeft gekregen, de tegellijm die onder de epoxy zit is, was ongeveer zandkleurig. heel apart.
de plateaus hebben nog niet echt een functie, had bij iemand anders een soortgelijke achterwand gezien en was er helemaal weg van. het is uiteindelijk niet zo mooi geworden als van die foto, maar ik ben er blij mee. ik denk dat als er dadelijk veel planten in staan dat het een heel apart effect geeft.
jammer van de slechte kwaliteit foto, de camera van een oudere smartphone is niet geweldig.
groetjes!

sinds vrijdag zit er water in het aquarium en de wand komt mooi uit. gelukkig zit 'ie vast en is de epoxy niet wit uitgeslagen, waar ik een beetje bang voor was ook al was de wand goed uitgehard.
toen ik het filter aan had gesloten en aan wilde zetten, deed deze het helaas niet.. ben er heel lang mee bezig geweest en uiteindelijk kwam het water er druppelsgewijs uit. 🙁

gelijk op internet gaan zoeken en het is een Eheim professionel 3 serie geworden, een 2073. ik had een tetra 700, die pas een jaar oud was. op aquaplantsonline kun je planten bestellen en onder andere deze pomp dus dat heb ik vandaag allemaal in een keer besteld. ben benieuwd wanneer het binnen komt!
vanavond misschien de bodem er in en dan nog even wachten op het pakket. :smitten:

zo, het begin is er.
juwel_240_beginn.jpg

de achterwand is klaar, vanaf nu post ik verder in het foto album!
groetjes lis

Mooi zelfbouwprojectje. Heb je al enig idee voor je vissenbestand ?
Ik dacht direct aan dwergklauwkikkers toen ik die plateautjes zag.

Mooie besplanting, maar moet natuurlijk nog wat groeien.

dankjewel! ja de plantjes zijn inderdaad nog minimaal, maar ik zie her en der al enkele uitlopers enzo dus dat komt goed. aan dwergklauwkikkers heb ik nog niet gedacht, ga ik eens research over doen. zelf zat ik te denken aan de Moenkhausia pittieri als hoofdbewoner, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. de Pristella maxillaris vind ik ook zo leuk en de appistogramma cacatuoides vind ik geweldig mooi. ben blij dat ik nog meer dan genoeg tijd heb om daar over na te denken!

Met die maat kan je veel kanten op.
Rustig inlezen, daar heb je groot gelijk in. Ben benieuwd naar je keuzes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan