Wat is er nieuw

Zelfbouw achterwand voor schildpad

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cruentatum
  • Startdatum Startdatum
C

Cruentatum

Guest
Goede middag allemaal,

Aangezien ik binnenkort vakantie heb, wil ik weer eens gaan werken aan mijn aquarium.
Op het moment heb ik al 3 zelfbouw achterwanden gemaakt, maar er was altijd wel iets mee.

Aangezien ik een groot probleem heb gehad met alg, is mijn achterwand behoorlijk aangetast.
Tevens is de achterwand kapot gegaan, dit heeft te maken met het eiland, die ik uit de achterwand heb moeten trekken.

Aangezien ik een vrouwelijke schildpad heb, moet ik een eiland plaatsen waar zand in kan. Tevens kan ik ook niet te veel in de diepte gaan werken, want dat neemt te veel plaats in beslag. Betekent niet dat ik helemaal geen diepte kan cre�ren.

Ik ben nu in paint een achterwand aan het tekenen, op het moment kom ik op dit uit:
Let op:
Het wordt niet zo vlak en stijf als op de tekening.

3Twvdt.png

- Links staat het eiland, daaronder zitten steunpilaren, hier wil ik een brug van maken.
- Boven het eiland staat buis, hier komt de invoer van de pomp. Aan de linkerkant van deze buis, komt een plantenbak. Dit staat niet op de tekening.
- Aan de rechterkant staat nog een keer buis, hier komt de uitvoer van de pomp.
- In het midden zien jullie 2 strepen. Ik wil de achterwand opdelen in drie delen, zodat ik deze makkelijk kan plaatsen in het aquarium.

Nu komt het, ik weet niet zo goed wat ik over het hele oppervlak moet gaan maken.
- Rotsformaties zoals boven het eiland.
- 1 tak met uitsparingen die begint in deel 1 en overloopt naar deel 2 en 3.

Dus zoiets:
(Rotsformatie boven eiland weg denken)

0PdWSr.png

Ik heb al verschillende afbeeldingen gezien via het internet, maar hoe meer je er ziet. Hoe meer je gaat twijfelen. Ik wil het namelijk ook natuurlijk hebben uitzien.

Hopelijk hebben jullie nog goede idee�n, of kunnen jullie mij op weg helpen.

Groetjes,

Stephanie

Ik heb mij maar eens geamuseerd met SketchUp, aangezien ik hier 3D kan tekenen
Ik kwam er dus ook achter dat mijn eiland niet paste, dus ik heb nieuwe maten gekozen.

Hierbij de tekening:
5I19Gl.jpg

Links
- invoer
- plantenbakje
- eiland
- vb. van hoe de achterwand uit komt te zien

Rechts
- terrassen
- uitvoer
- verwarming

Voor de rest komen er natuurlijk planten in en kleine stukken kienhout.
De achterwand wil ik maken met een rots/leisteen vormen. Er komen stukken losse rots op zitten, wat diepte brengt in de achterwand.

Dit is een beetje mijn idee:
JxyICW.jpg

[size]*foto afgehaald van: http://www.venividivissie.org/knowledge/kb_show.php?id=78[/size]

Nu nog wachten, wanneer ik kan gaan knutselen.

Goede idee�n heb ik niet, sorry 😛 Ik ben wel erg benieuwd wat je er van gaat maken!

ziet er al leuk uit, wat zijn de maten van de bak ?
Hoeveel en welke soort schildpadden komen er in ?

De maten van het aquarium zijn: 100x40x50

Verder komt er 1 volwassen waterschildpad in een Kinosternon Cruentatum.
Tevens zitten er ook enkele vissen bij, de wel bekende platy's. Maar dit zijn een stuk of 5.

Verder wil ik graag het aquarium zo inrichten met alleen maar planten van Midden-Amerika, aangezien mijn schildpad hier vandaan komt.

Leuke idee, maar vanwaar het zandstrand dan ?

Pol_de_gezzmol zei:
Leuke idee, maar vanwaar het zandstrand dan ?

Is dit niet zodat de schildpad de gelegenheid heeft om ergens haar eieren kwijt te kunnen, mits het een vrouwtje is? En schildpadden kunnen zich toch opwarmen (onder een lamp) op het eilandje?

Bak ziet er gaaf uit hoor! Benieuwd wat het gaat worden

Het zand eiland is inderdaad om eieren te kunnen leggen

Tevens dienen schildpadden ook ten allen tijden een plek te hebben, waar ze zich volledig kunnen drogen. Dit om verschillende ziektes te kunnen voorkomen, kunnen rusten en inderdaad opwarmen onder een lamp.

Ik heb inderdaad een vrouw Killerfish, onderhand al een 18 jaar oud.

Ahzo, dacht als je maar 1 vrouw had, en geen mannen dat je dan geen zandstrand nodig had. Is een warmtesteen, of steen onder spot niet beter dan zand ? Ik merk namelijk dat schildpadden het zand vaak nat maken en om het volledig terug uit te drogen is dit een moeilijke klus. Tenzij je elke week opnieuw je zand wil veranderen door vers, droog zand.

Ben alvast benieuwd naar eerste foto's van het bouwproces. De 3d ziet er best wel leuk uit en ook handig dat het een schildpad is die de planten met rust laat, dat doen de mijne niet...

Leuk dat je ook schildpadden houdt. Welke soort houd jij?
Schildpadden leggen ook eieren zonder een man, alleen deze eieren zijn dan niet bevrucht en meteen rijp voor de prullenbak.

Bij een man kun je inderdaad een steen of zo'n turtledock plaatsen. Maar aangezien een vrouw moet kunnen graven om de eieren te kunnen leggen, is zand de enigste oplossing.
Je hoeft het zand trouwens niet helemaal droog te hebben. In de natuur is het zand ook niet helemaal droog.

Ow ja, ik ken genoeg mwnsen met dat pribleem. Je kunt altijd kunstplanten gebruiken 🙂.
Gelukkig heb ik daar geen last van en ik heb ook kunstplanten in het aquarium staan. Maar mijn schildpad eet alleen vlees of vis, dus geen groente.

Het enigste wat kan zijn , is dat je de planten opnieuw moet vastmaken. Maar in het verleden niet zo veel last van gehad.

Achterwand goed in de epoxy zetten, anders is je creatie binnen de kortste keren weer kapot!

Intercooler, ik heb het hier niet vermeld. Maar de achterwand is kapot, doordat ik het eiland eruit moest trekken en achter het eiland was niets bewerkt, aangezien hier plastic tegen aan zat. Aangezien dat stuk dus alleen uit piepschuim bestaat, zonder iets. Is het natuurlijk kapot gegaan.

Verder is mijn voornaamste reden dat ik mijn achterwand weg wil, vanwege het alg. Die ik niet meer eraf kan krijgen, doordat ik mijn eigen handen hieraan kapot trek en ik op verschillende plaatsen niet bij kom met schoonmaken. Iets om over na te denken natuurlijk.

Maar normaal doe ik 2 � 3 lagen epoxy erop en 2 � 3 lagen tegellijm. Dit ligt eraan, hoe alles dekt. Let wel op, ik doe alles dun opsmeren en liever in meerdere stappen dan in 1 keer te veel.

Ik heb 9 geelwangen-buiken en twee europese moerasschildpadden. Mijn schildpaddenbak is onbeplant. Ik merk inderdaad dat er zeker voldoende epoxy nodig is, schildpadden verweren een achterwand sneller dan vissen. Doordat ze op sommige plekken er ook met hun schild over wrijven. Daarom dat ik mij bak, nu na bijna 2jaar ook een onderhoudbeurt zal geven, om hier en daar de epoxy wat bij te werken.

Pol_de_gezzmol zei:
Ik heb 9 geelwangen-buiken en twee europese moerasschildpadden. Mijn schildpaddenbak is onbeplant. Ik merk inderdaad dat er zeker voldoende epoxy nodig is, schildpadden verweren een achterwand sneller dan vissen. Doordat ze op sommige plekken er ook met hun schild over wrijven. Daarom dat ik mij bak, nu na bijna 2jaar ook een onderhoudbeurt zal geven, om hier en daar de epoxy wat bij te werken.

Ik ben in zo'n gevallen meer voor polyester, denk dat dit vele malen sterker is.

Afgelopen week ben ik begonnen met de achterwand.

Ik heb nu bijna alle losse stukken uitgesneden en ik ben begonnen met het tekenen van de structuur.

Maat achterwand uitgesneden en getekend waar wat hoort:
EjrPd1.jpg

De invoer van de pomp uitgesneden:
uhyObH.jpg

Alles los op de achterwand gezet (is nog niks gekit):
zdmX3J.jpg

Afbeelding van getekende structuur:
G0WL5h.jpg

Ik ben nog niet 100% zeker van de getekende structuur. Ik weet niet of ik het kleiner moet maken en met wat meer ovale stukken.

Wat vinden jullie ervan?

Ben alweer iets verder, maar het schiet nog niet op.
Ik wil de achterwand volgende week in het aquarium hebben. Dus dat wordt door werken en hopen dat alles niet al te lang duurt met drogen.
Maar ik ga bij het drogen niet te gehaast te werk. Anders is alles voor niets geweest, en dat is helemaal zonde. Dus we zullen afwachten.

Hierbij de foto's.

De structuur:
uvCWue.jpg

Ik heb de achterwand in 3 delen verdeeld en een dun laagje tegellijm erop.

Rechterkant:
QqUdnz.jpg

Midden:
B2SUiz.jpg

Linkerkant:
s9qbBr.jpg

Bij deze foto heeft 1 gedeelte een andere structuur. Dit zie je straks toch niet.

Verder is de invoer af, de uitvoer is af. Moet alleen gekit worden zie de blanke stukken in het aquarium.

Eiland zover als af. Er zijn stukken die nog gekit moeten worden en stikken die kleiner gemaakt moeten worden.

Ik vind het Tot nu toe niet slecht uitzien. Misschien wat hoekig voor de meeste, maar kreeg het niet anders en vond het ook niet zo verkeerd.

vind het er persoonlijk niet erg natuurlijk uitzien, maargoed jij moet het mooi vinden, daar gaat het om

Caddyladdy, klopt het ziet er niet zo natuurlijk uit.

Maar op de ��n of andere manier krijg ik hem ook niet natuurlijk. Ik heb na het uitbranden met een mesje geprobeerd het natuurlijker uit te laten zien, maar dat was helemaal mislukt.

Waardoor ik uiteindelijk helemaal overnieuw kon beginnen. Daarbij komt ook nog erbij (wat niet goed is)dat ik wat gehaast te werk ga.
Ik heb deze week nog de tijd om in het orde te maken, daarna heb ik er 0,0 tijd voor om daar energie in te gaan steken. Vanwege mijn baan en mijn studie ik die er naast nog volg.

Ik hoop door de losse stukken die nog verwerkt moeten worden, dat hetgene boven het water iets natuurlijk uit gaat zien. Zo niet, nja zoals eerder gegeven, vind ik nog niet zo slecht uitzien.

Maar het had inderdaad natuurlijker gemogen.

Ik ben ook nog steeds aan het nadenken, hoe ik het nog een beetje kan aanpassen. Maar morgen ga ik weer verder werken.
Dan ga ik de andere stukken klaarmaken.

Om mooie structuur te maken had je beter ipv met een mes dit beter gedaan met een vork, een rots of natuurstenen muur is ook nooit gelijk, met een vork had je dan diepe en minder diepe inkervingen kunnen maken.

Je maakt en smeert volgens mij je tegellijm veel te dun, je moet hem zo dik aanmaken dat je hem bijna niet meer met een kwast kunt smeren, op die manier zal alles ruwer en echter uitzien.

Net een heel stuk geschreven, maar het is weer verdwenen. Ik heb de laatste tijd problemen om op het forum te komen.

Ik had met een mes geprobeerd om de hoeken meer vorm te kunnen geven. Maar dat werkte niet naar wens.
Dus eigenlijk zou ik met de vork over de grote stukken kunnen gaan om reli�f aan te brengen?

Ik denk dat ik morgen ook nog probeer om een paar stukken toch ronder te krijgen.

Met de tegellijm dat heb je goed gezien. De eerste laag breng ik altijd vrij waterig aan, zodat ik dingen nog kan aanpassen als het mij niet bevalt en het in feiten overal in loopt.

Maar zo dik opsmeren als jij zegt heb ik nog nooit gedaan. Dat ga ik nu dus ook eens doen. Dat zal inderdaad meer structuur geven, aangezien het wat meer klonters zijn.

Ik heb mijn kapotte achterwand nog liggen. Door de brander die in 1 keer een vlam gaf, was mijn achterwand een beetje weggesmolten. 🙁. Behoorlijk balen, maar dit stuk kan ik nu wel gebruiken om sommige dingen uit te proberen die jij net aangaf.

Bedankt voor de tips Luc.

De eerste laag dun aanbrengen is inderdaad de manier om een betere hechting te krijgen voor de volgende lagen, en inderdaad dat deze dan ook in de kleinste kieren en gaatjes terecht komt.
Ik begon pas bij de tweede laag deze dikker aan te brengen en bij de derde laag echt heel dik.
Bij de derde laag wreef ik op de grotere stukken met mijn vingers uiteen, zodat er mooie structuren konden konden worden gemaakt.

Ok� bedankt voor de tip.
Ga dit zeker ook doen. Denk wel dat het zo nog een stuk natuurlijker maakt.

Ik vind het gek dat (jij niet alleen) de meeste op deze mannier een achterwand maken.
Als je een stapel stenen bekijkt ( ik denk dat het toch de bedoeling is om dat natemaken) dan heb je toch niet dat alle stenen zweven. Door er gewoon overal kanaaltjes te krabben, lijkt het helemaal niet op een stapel.
Zoek op internet een mooie foto ( desnoods van een te kopen achterwand) van een stapel, en probeer die dan na te maken.

Veel plezier verder

Jb Malawi zei:
Ik vind het gek dat (jij niet alleen) de meeste op deze mannier een achterwand maken.
Als je een stapel stenen bekijkt ( ik denk dat het toch de bedoeling is om dat natemaken) dan heb je toch niet dat alle stenen zweven. Door er gewoon overal kanaaltjes te krabben, lijkt het helemaal niet op een stapel.
Zoek op internet een mooie foto ( desnoods van een te kopen achterwand) van een stapel, en probeer die dan na te maken.

Veel plezier verder

+1

Jb Malawi zei:

Veel plezier verder

Natuurlijk geeft dit de mooiste dieptewerking.
Alleen is het zo dat sommigen mensen niet graag veel plaats kwijt zijn en dan maar een rechte plaat aanhouden.

er zijn vele mooie voorbeelden van 2D achterwanden waar de stenen niet zweven. Hoe breder de voegen tussen de stenen, en zeker als ze dan nog eens allemaal even diep zijn hoe onnatuurlijker ze zijn.
Hier bv een voorbeeld dat je zou kunnen nabouwen

5M3RU2XgMG7PljKtPck940qMy-Ur8DeH.jpeg

Ja, de inkepingen waren inderdaad iets te groot. Het gaat makelijk met een soldeerbout. Maar het is moeilijk om de gaten zo klein als mogelijk te maken.

Als ik jou voorbeeld zie, dan denk ik inderdaad waar ben ik aan begonnen.
Ik weet van mezelf dat ik niet zo goed ben in knutselen, ik weet wat ik wil, maar qua knutselen ziet het er altijd anders uit. Maar toch probeer ik het.

Misschien daarom ook al geen goed idee om hieraan te zijn begonnen.
Er is niet zoveel veranderd aan de achterwand en bij het plaatsen van de achterwand in het aquarium kwam ik erachter dat het stukje voor de uitvoer van de pomp veel te kort was. Ik had hem wel extra 1 cm hoger gelaten dan het eiland. Maar op de ��n of andere manier blijkt het korter te zijn.

Ik heb wel nog een stuk geplaatst waarbij de stenen een 2e laag piepschuim kregen. Om toch iets van meer dieptegang te krijgen.

Ik heb de achterwand nu in het aquarium zitten, ik zal later foto's plaatsen als alles ook draaiende is.

Waar ik wel blij mee ben is:
- de kleur
- vieze alg achterwand eruit
- groter eiland wat weggewerkt is

Nadeel:
- onnatuurlijk
- maat uitvoer pomp klopt niet.

Zal ik er nog een keer aan beginnen? Nee, denk het niet. Heb nu een paar keer ��n gemaakt, en toch komen ze steeds op hetzelfde neer.
De vorige was wel natuurlijker, deze was gemaakt van pur.

Ik laat de achterwand nu ook zitten, er komen toch nog planten en stenen in.

JB MalawI, waar heb jij de achterwand vandaan gehaald? Ik moet zeggen dat deze er wel mooi uitziet, ten aanzien van sommige andere standaard achterwanden.

Ik kan niet zeggen dat dit zonde geld is geweest, waarschijnlijk ook omdat ik nog een hoop materialen had liggen. Maar daar gaat het ook niet om.

Ik ben dus niet 100% tevreden, maar zoals gezegd ik zal er niet nog 1 maken, misschien laat ik het tegen die tijd iemand anders maken of zoals JB Malawi zegt een standaard achterwand en deze zo aan elkaar kitten dat ik alles weggewerkt hebt.

Wel wil ik jullie allemaal bedanken voor de commentaren. Ik heb er wel van geleerd, en jullie zijn tenminste altijd eerlijk geweest 🙂. Daar schiet je tenminste mee op.

Mijn achterwand zat in deze aquarium toen ik hem aankocht ( 2hands) het zou er eentje zijn van Back to Nature.
Niet goedkoop maar wel heel natuurlijk nagemaakt.
Ik zou als ik van jou was zeker niet opgeven. Je weet nu wat er beter kan. Zoek eerst een heel goed voorbeeld. En bestudeer het. Maak wat schetsen, en begin er aan, niet gehaast maar binnen jou comfortzone.
Jij kan dat zeker ook zelf. Dus tegen dat de huidige stuk zou zijn zou ik er als ik jou was het toch opnieuw proberen.

Jb Malawi zei:
Mijn achterwand zat in deze aquarium toen ik hem aankocht ( 2hands) het zou er eentje zijn van Back to Nature.
Niet goedkoop maar wel heel natuurlijk nagemaakt.
Ik zou als ik van jou was zeker niet opgeven. Je weet nu wat er beter kan. Zoek eerst een heel goed voorbeeld. En bestudeer het. Maak wat schetsen, en begin er aan, niet gehaast maar binnen jou comfortzone.
Jij kan dat zeker ook zelf. Dus tegen dat de huidige stuk zou zijn zou ik er als ik jou was het toch opnieuw proberen.

Mee eens en je hebt drie voordelen niet te evenaren zijn 😉

-Veel goedkoper dan dat je hem moet kopen.
-Je maakt hem geheel naar eigen goesting.
-Een achterwand hebben die alleen jij hebt en nergens te koop is. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan