Zelfbouw aquariumkap foto's gevraagd!


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Ik ben mij (nog steeds) aan het oriënteren op een nieuw aquarium, wanneer ik het meubel door iemand laat maken zou ik ook graag de kap door hem laten maken. Echter ben ik benieuwd hoe jullie deze hebben gemaakt, ik wil graag een losse kap die op het aquarium ligt (dus de zijkanten van het aquarium zitten niet dicht. Ik ben benieuwd naar een foto maar ook de materialen die jullie hebben gebruikt, verder is het bij een aquarium belangrijk dat je overal in de bak goed bij kunt, hoe groot is jullie klep in de kap en hoe heb je ervoor gezorgt dat deze niet te zwaar is? :)
 
Ik ben mij (nog steeds) aan het oriënteren op een nieuw aquarium, wanneer ik het meubel door iemand laat maken zou ik ook graag de kap door hem laten maken. Echter ben ik benieuwd hoe jullie deze hebben gemaakt, ik wil graag een losse kap die op het aquarium ligt (dus de zijkanten van het aquarium zitten niet dicht. Ik ben benieuwd naar een foto maar ook de materialen die jullie hebben gebruikt, verder is het bij een aquarium belangrijk dat je overal in de bak goed bij kunt, hoe groot is jullie klep in de kap en hoe heb je ervoor gezorgt dat deze niet te zwaar is? :)


bij de 250 heb ik de kap ook zelf gemaakt eigenlijk is dat vrij eenvoudig te maken
639173flipper23_0_84_sam_0725.jpg

Wat heb ik gebruikt 10 mm Multiplex Okoume 10mm watervast stroken van 10 cm breed lengte 252 en 62 cm
hardhouten latten van 12 mm dik en 10 mm dik
lijm en schroeven
epoxy om de boel echt water dicht te maken
SAM_1818.JPG zoals je ziet is de opbouw vrij eenvoudig je schroeft en lijmt de 12 mm lat op de juiste hoogte zodat je kap net de steun stroken van je bak verbergt houd zon 2,5 cm overschot aan .
De dikte van 12 mm .
kap.jpeg
dit is mijn opstelling maten zullen bij jou bak waarschijnlijk af wijken

SAM_1817.JPG
aangezien ik de tl balken van een aantal juwel bakken wou hergebruiken en het plaat werk heb ik het zo opgelost .
ben nu bezig de boel aan te passen naar led en het plaatwerk te vervangen naar dit
1586942857287.png
1586942913142.png
met dank aan RichD1011 voor de plaatjes

adres plaat werk verkoper https://kunststofplatenshop.nl/alupanel-platen/kleuren/

hoop dat het zo duidelijk is zo niet :deal:;)
 
Yes! de kap van de 230x70x70 zit vast (behalve de platen dan :))

de kap van mijn zelfbouw 160x50x50 heb ik wel zelf gemaakt.. maar deze bak ligt op het moment gedeeltelijk uit elkaar dus kan het even niet showen.
zodra dat wel kan (ga m op MP zetten) zet ik ook hier de foto's neer m.b.t. de kap.
 
Thanks - had die ALU shop ook al gevonden, dat lijkt mij een mooie oplosing voor de platen bovenop, daardoor oogt het ook meteen mooi en strak.

Enig idee waar je die verzonken grepen kunt kopen? (waarschijnlijk zoek ik niet op de juiste term).
 
Heb een kunststof hoekprofiel rondom op de rand van de bak gelijmd.

IMG_0099.png

de binnenrand van de kap valt hierop, de buitenrand steekt eroverheen (0,5cm onder waar ik de de waterlijn wou).

IMG_0102.pngIMG_0103.png

Binnenkant kap is van vurenhout gemaakt, buitenrand is van steigerhout. (binnenkant is afgelakt met jachtlak).
Ook hierop weer een kunststof profiel gelijmd (platen schuiven makkelijker op kunststof dan op hout)

IMG_0113.pngIMG_0114.pngIMG_0115.pngIMG_0116.png

je ziet trouwens in de kap een stuk hout dat niet matcht met de rest, deze heb ik er later ingezet om een cooling fan op te monteren (bak werd een beetje erg warm 2 zomers terug).

Thanks - had die ALU shop ook al gevonden, dat lijkt mij een mooie oplosing voor de platen bovenop, daardoor oogt het ook meteen mooi en strak.

Enig idee waar je die verzonken grepen kunt kopen? (waarschijnlijk zoek ik niet op de juiste term).

Heb geen idee waar ze die grepen vandaan hebben gehaald, had al is bij hornhach gekeken of ik iets vergelijkbaars kon vinden maar zonder succes.
 
Wanneer ik ooit zelf een kap zou maken zou dan een kunstofkap zijn. Mogelijk PVC maar Acryl is ook een optie. Hieronder zie je een voorbeeld van iemand die dat doet met transparant acryl, voor deze bak heel mooi, maar acryl is er ook en bijvoorbeeld zwart of andere kleuren. Het voordeel van zoiets is dat het vaak passend bij een bak te maken is terwijl hout wat "lomper" aan doet. Hoewel dit natuurlijk een kwestie van smaak is. Je moet het wel wapenen tegen doorzakken en kromtrekken maar dat is redelijk eenvoudig te doen, denk is.

 
Heb een kunststof hoekprofiel rondom op de rand van de bak gelijmd.

Bekijk bijlage 296901

de binnenrand van de kap valt hierop, de buitenrand steekt eroverheen (0,5cm onder waar ik de de waterlijn wou).

Bekijk bijlage 296902Bekijk bijlage 296903

Binnenkant kap is van vurenhout gemaakt, buitenrand is van steigerhout. (binnenkant is afgelakt met jachtlak).
Ook hierop weer een kunststof profiel gelijmd (platen schuiven makkelijker op kunststof dan op hout)

Bekijk bijlage 296904Bekijk bijlage 296905Bekijk bijlage 296906Bekijk bijlage 296907

je ziet trouwens in de kap een stuk hout dat niet matcht met de rest, deze heb ik er later ingezet om een cooling fan op te monteren (bak werd een beetje erg warm 2 zomers terug).



Heb geen idee waar ze die grepen vandaan hebben gehaald, had al is bij hornhach gekeken of ik iets vergelijkbaars kon vinden maar zonder succes.

Thanks voor de uitgebreide toelichting, daar kan ik, en ik denk ook veel andere forumleden hier, ontzettend veel mee. :)
 

Terug
Bovenaan